Σχετική υγρασία και ποιοτικός ήχος

Μία καθοριστική παράμετρος για ποιοτικό ήχο στα ένχορδα όργανα είναι η υγρασία. Τα ξύλα είναι υγροσκοπικά και ως εκ τούτου έχουν την τάση να απορροφούν την υγρασία του αέρα. Αυτή η υγρασία <σκεπάζει> τις συχνότητες του οργάνου με αποτέλεσμα ο ήχος να βγαίνει μπουκωμένος. Μάλιστα όσο πιό ακριβό είναι το όργανο τόσο πιό έντονο γίνεται το φαινόμενο. Μία κιθάρα των 4.000ε σε σχετική υγρασία 60% μετετρέπεται άνετα σε μία των 3.000ε χάνοντας έτσι μέρος της αξίας του ήχου της. Το ίδιο συμβαίνει και με τα ούτια, λάφτες… Δεν το έχω παρατηρήσει τόσο έντονα στο μπουζούκι (τουλάχιστον στο δικό μου). Αντίθετα όταν η σχετική υγρασία είναι 40%-45% ο ήχος των οργάνων λάμπει, το όργανο δονείται ολόκληρο και ακούς μέχρι και την τελευταία συχνότητα. (αυτό δεν έχει σχέση με την γλυκύτητα του ήχου, αλλά με το εύρος των συχνοτήτων). Η διαφορά στον ήχο γίνεται αντιληπτή και συμβαδίζει παράλληλα με την τιμή του οργάνου. Στα φτηνά δεν καταλαβαίνεις τίποτα και στα πολύ ακριβά ψάχνεις να βρείς που πήγε ο ήχος της ακριβής σου κιθάρας.
Περίπου όλοι οι κατασκευαστές συμφωνούν ότι η ιδανική υγρασία πρέπει να είναι 45%-50% με κατώτερο όριο το 38% και ανώτερο το 65%. Τα όρια στα άκρα τίθενται ως προς την υγεία του οργάνου και όχι ως προς την ακουστική αυτού.
Είναι όμως αυτά τα ποσοστά αληθή?
Ας κάνουμε το εξής πείραμα: Με ένα καλό υγρασιόμετρο μετράμε την σχετική υγρασία στο δωμάτιό μας ( μην περιμένετε με υγρασιόμετρα των 20 και 30ε να πάρετε ακριβείς μετρήσεις). Η υγρασία είναι 50% με θερμοκρασία 20 βαθμών Κελσίου. Ξαφνικά κρυώνουμε και ανάβουμε το κλιματιστικό και μετά από λίγο το υγρασιόμετρο δείχνει 33% υγρασία και 26 βαθμους θερμοκρασία. Εμείς όμως δεν έχουμε ανοίξει κανένα παράθυρο για να διαφύγει η να εισέλθει καινούργια υγρασία μέσα στο δωμάτιο (άρα η ποσότητα των υδρατμών σε gr παραμένει σταθερή). Τα ποσοστά όμως της υγρασίας δείχνουν(?) απαγορευτικά για την υγεία της ακριβής μας κιθάρας. Το χειμώνα το υγρασιόμετρο δείχνει άνετα 70% και το καλοκαίρι επίσης άνετα 30%.

Το υγρασιόμετρο μετράει πάντα την σχετική υγρασία και όχι την απόλυτη υγρασία.
Απόλυτη υγρασία είναι η ποσότητα του νερού σε gr που υπάρχει σε ένα m³.
Ενώ σχετική υγρασία είναι το ποσοστό του νερού που υπάρχει σε δεδομένο όγκο αέρα και επηρεάζεται άμεσα από την θερμοκρασία.
Ενα m³ αέρα στην θερμοκρασία των 10 βαθμων Κελσίου μπορεί να δεχθεί μέχρι το σημείο κορεσμού του σύμφωνα με τους πίνακες 9,39gr νερού, ενώ στην θερμοκρασία των 30 βαθμών 30,31gr νερού. Βλέπουμε ότι η χωρητικότητα του αέρα σε υδρατμούς αλλάζει τραγικά σε σχέση με τη θερμοκρασία.
Επειδή αυτά είναι δύσκολα στην κατανόησή τους και τα νούμερα ακόμη πιό δύσκολα έφτιαξα έναν πίνακα σχετικά με τίς υγρασίες (όχι ότι αυτός είναι εύκολος) για να διευκολύνει όσους επεμβαίνουν με τεχνητά μέσα στη διαμόρφωση της σχετικής υγρασίας ανάλογα με την θερμοκρασία που επικρατεί. Θεωρώντας σαν δεδομένο ιδανικό το 45%-50%, βρίσκουμε σύμφωνα με τους πίνακες ότι στην περιοχή αυτη η απόλυτη υγρασία είναι περίπου 8gr/m³ (κοντά στο 46%). Με αυτό το δεδομένο -ιδανικό για ποιοτικό ήχο- και δουλεύντας αντίστροφα πλέον, διαμορφώνεται πλέον και η επιθυμιτή σχετική υγρασία στις διαφορετικές θερμοκρασίες. Η πρώτη στήλη δείχνει την θερμοκρασία, η δεύτερη το σημείο κορεσμού του αέρα σε gr, βάσει του οποίου βγαίνει πόσο πρέπει να είναι η ιδανική σχετική υγρασία στην τρίτη στήλη . Ετσι βλέπουμε ότι σχετικές υγρασίες της τάξης των 25% και 80% τηρουμένων των θερμοκρασιών, όχι μόνον δεν είναι απαγορευτικές για τα όργανα αλλά επιβάλλονται κιόλας . Τηρώντας τα ποσοστά υγρασίας γύρω από τα επίπεδα αυτά στην εκάστοτε επικρατούσα θερμοκρασία αποφεύγονται τα λάθη.

Το καλοκαίρι που είχα κατέβει στη Θεσσαλονίκη, είχα μαζί μου και το υγρασιόμετρο. Σε μια ένδειξη που πήρα σε έναν δρόμο η υγρασία έδειχνε 22%!!! Το νούμερο είναι σοκαριστικό για την υγεία του ουτιού που το κουβαλούσα μαζί μου. Αν όμως τώρα το κοιτάξουμε σε συνδυασμό με την θερμοκρασία που επικρατούσε τη στιγμή εκείνη, 36 βαθμοί Κελσίου βλέπουμε ότι οι 36 βαθμοί μπορούν να δεχθούν μέγιστη απόλυτη υγρασία 41,6gr/m³. Αρα η πραγματική απόλυτη υγρασία ήταν 9,15gr/m³, νούμερο απόλυτα ασφαλές για το ούτι και αρκετά πιο πάνω από το 8. Σύμφωνα με τον πίνακα η ιδανική σχετική υγρασία θα πρέπει να ήταν 19,2% !! Για αυτό και το καλοκαίρι τα όργανα δεν σκάνε, παρότι η υγρασία βρίσκεται σε απαγορευτικά νούμερα. Σε αυτές τις σχετικές υγρασίες σε συνδυασμό με υψηλές θερμοκρασίες μπορούμε να αφήσουμε άνετα τα όργανά μας όσον καιρό θέλουμε. Ενα αντίστοιχο παράδειγμα τον χειμώνα θα ήταν καταστροφικό: Το κατώτερο όριο είναι οι 8 βαθμοί με σχετική υγρασία 100%. Αν αφήσουμε την κιθάρα μας για μέρες έξω με παγωνιά, δεν θα προλαβαίνουμε να μετράμε απώλειες. Βέβαια για λίγο δεν πειράζει γιατί δεν προλαβαίνει να αφυδατωθεί το ξύλο. (σε απότομη έκθεση στο κρύο σκάει το λούστρο του οργάνου όταν αυτό μεταφέρεται χωρίς τη θήκη του).

Συγνώμη για το μακροσκελές (τα σιχαίνωμαι αυτά στα φόρουμ) και δυσκολονόητο κείμενο (μια αναζήτηση στο δυαδίκτιο σχετικά με την υγρασία θα βοηθούσε). Προσπάθησα να είμαι όσο το δυνατόν πιο σύντομος και κατανοητός.

Πολύ ωραία η ανάλυσή σου Πασχάλη. Στην πράξη όμως, τι γίνεται; Θα βρισκόμαστε το χειμώνα συνεχώς με ένα ποτιστηράκι να γεμίζουμε τα δοχεία νερού των θερμαντικών σωμάτων, με το μάτι πάντα στο υγρασιόμετρο (που δεν το έχουμε, καν…); Και το καλοκαίρι με ένα επαγγελματικό ψεκαστήρι να υγραίνουμε τον αέρα; Και ο καιρός στην Ελλάδα είναι πολύ ευμετάβλητος, ιδίως χειμώνα και μεταβατικές εποχές.

Ο οργανοποιός μου όταν μου παρέδωσε το όργανο είπε «ό,τι αντέχει και ο άνθρωπος» και περιέλαβε και την υγρασία σε αυτό. Ειδικά για όταν παίρνουμε το όργανο έξω, π.χ. σε ταβέρνα, εκεί δεν μπορούμε καθόλου να επέμβουμε ενώ είναι ίσως η στιγμή που ακριβώς θα θέλαμε τον ωραίο ήχο. Πόσο σχολαστικοί μπορούμε να είμαστε;

Το όνομά μου είναι Πασχάλης.
Ακριβώς ότι σου είπε ο οργανοποιός σου. Η φύση είναι πολύ σοφή και τα έχει προβλέψει όλα. Ελα όμως που εμείς έχουμε επέμβει σε αυτό και τα σπίτια μας με λανθασμένες επιλογές μόνωσης παρουσιάζουν αλλόκοτες συμπεριφορές. Οποιος έχει τα γένια πρέπει να έχει και τα χτένια.
Ολες αυτές οι αναφορές για την σχετική υγρασία αφορούν την μακροχρόνια έκθεση σ΄αυτές τις συνθήκες. Ολιγόωρη έκθεση σε μη ιδανικές συνθήκες ελάχιστα επηρεάζει την ηχητική ταυτότητα των οργάνων.

Θέλω να κάνω ένα σχόλιο χωρίς παρακαλώ να πέσω θύμα ανθρωποφαγίας.
Μου έχει προκαλέσει αλγεινή εντύπωση η αντιμετώπιση του θέματος της σχετικής υγρασίας από τους συμπαθείς κατασκευαστές (πλην του niavent), τουλάχιστον όσον αφορά την αξιολόγηση και τη χρησιμοποίηση του πίνακα. Σιγή ιχθύος!
Ο πίνακας είναι εργαλείο δουλειάς πρωτίστως για τους κατασκευαστές και μετά για τους απαιτητικούς παίχτες. Ενα σημαντικό θέμα τόσο κατά την κατασκευή του οργάνου, όσο και στην μετέπειτα ζωή του.
Αγνοια? (δεν ήξερες, δεν ρώταγες?)
Υπεροψία? (όλοι κρινώμαστε)
Αδιαφορία? (δεν δικαιολογείται)
Επαγγελματική πονηριά?
Οι περισσότεροι δέν έχουν υγρασιόμετρο, και αυτοί που έχουν, έχουν το αναξιόπιστο των 20ε. (Καταλαβαίνουν πια είναι η διαφορά απόλυτης και σχετικής υγρασίας για να την εφαρμόσουν στην πράξη?) Το να μην έχει ο Νίκος Πολίτης είναι απολύτως φυσιολογικό αλλά στους κατασκευαστές επιβάλλεται. Είναι τυχαίο που οι μεγάλοι κατασκευαστές διατηρούν στο εργαστήριό τους (αλλά και στην αποθήκη τους) ελεχγόμενες συνθήκες θερμοκρασίας 20 βαθμών και 45% σχετικής υγρασίας?

[SIZE=“1”][SIZE=“1”]Αντίλογος 1: Μα τα δικά μου όργανα δεν έχουν σκάσει ποτέ! (και αν σκάσει φέρτο πίσω να σου το επισκεύασω δωρεάν).
Αν τα διάφορα ξύλα που απαρτίζουν ένα όργανο κολληθούν με διαφορετικές υγρασίες το καθένα, όταν βρεθούν στις ακριβώς αντίθετες συνθήκες θα πιέζουν αντιστρόφως ανάλογα επηρεάζοντας αρνητικά το ηχητικό αποτέλεσμα, αλλά και το μετρικό. (ψιλά γράμματα… αλλά στην λεπτομέρια κρίνεται η υψηλή κατηγορία).

Αντίλογος 2: Μα οι περίφημοι Ιταλοί κατασκευαστές ειχαν υγρασιόμετρα την εποχή εκείνη?
Δεν ξέρουμε την ακριβή μεθοδολογία (τα ψιλά γράμματα που λέγαμε) που χρησιμοποιούσαν γι΄ αυτό και μέχρι σήμερα δεν βρέθηκε το μυστικό, ενώ οι αντίστοιχοι σημερινοί έχουν.

Αντίλογος 3: Είναι πολύ εύκολο να βρεις ψευγάδια σε μια τόσο σχολαστική διαδικασία σαν αυτή της κατασκευής ενός οργάνου, αλλά όταν υπάρχει η τεχνογνωσία γιατί να μην εφαρμοστεί στην πράξη?

[/SIZE][/SIZE]Πάντα φιλικά. Μύρος Πασχάλης.

φιλε πασχαλη το σοκαριστικο θα ειναι να ερθεις να κανεις το πειραμα αυτο στην Κομοτηνη :slight_smile: πραγματικα δεν βγαζουμε ακρη με τα οργανακια μας και με τα κοκκαλακια μας ,πολυ υγρασια !!
σχετικα με το πινακακι ομως που παρεθεσες ειναι καποιες μετρησης που εκανες εσυ?
Εγω νομιζω οτι στο ρολο υγρασια παιζει και η τοποθεσια αν πχ μενεις σε μια πολη κατω απο την σταθμη της Θαλασσας εχεις υπερβολικη περισσοτερη υγρασια κτλ επισεις το θεμα τις μονοσεις που ειπες πρεπει να παιζει τεραστιο ρολο οπως και η περιοχη συγκεκριμενα στο πατρικο μου δε εχει καλη μονοση και προσφατα βαλαμε μονοση μονο στην βορινη πλευρα (υγρασια εχουμε οταν φυσαει Νοτιας ) και εχω το παλιο μου μπουζουκι εκει το οποιο οποτε παω το βρισκω σε αθλια κατασταση λογο υγρασιας και το εχω συνεχως τακαρισμενο (ειναι και η περιοχη το ψηλοτερο σημειο της πολης πριν ανεβεις στο δασος )
Στο δικο μου σπιτι ομως που ειναι στην ποιο χαμηλη περιοχη (δε ξερω αμα παιζει ρολο ) αλλα βρισκομαι ρετιρε στον τεταρτο τα οργανακια μου ειναι καμπανα ολα .

υ.π
Επισεις εχω προσπαθισει να ανοιξω την αφυγρανση στο δωματιο που εχω το μπουζουκι μου αλλα δεν κανει δουλεια.

Ο πίνακας δείχνει τα γραμμάρια της απόλυτης υγρασίας και το επιθυμιτό ποσοστό της σχετικής υγρασίας σύμφωνα με τούς νόμους της φυσικής.

το επιθυμιτό ποσοστό της σχετικής υγρασίας για ποιο πραγμα για κιθαρες να υποθεσω ?

Μα γενικά για τα έγχορδα όργανα. Ολα αυτά κιθάρες, μπουζούκια… ανήκουν στην ίδια κατηγορία. Γενικά σε ότι είναι κατασκευασμένο από ξύλο.

Τα όργανα επηρεάζονται από τη σχετική υγρασία και όχι από την απόλυτη.

Όσο πιο μεγάλη είναι η σχετική υγρασία (ασχέτως θερμοκρασίας) το όργανο έχει πιθανότητες να πάρει υγρασία από την ατμόσφαιρα. Όσο πέφτει η σχετική υγρασία τόσο αφυδατώνεται το ξύλο.

Σε θερμοκρασία 7 βαθμών κελσίου με 7γρ. απόλυτη υγρασία (περίπου 100% σχετική σύμφωνα με τον πίνακά σου) το όργανο δεν θα αφυδατωθεί. Η ατμόσφαιρα που το περιβάλει είναι κορεσμένη και δεν μπορεί να δεχθεί άλλους υδρατμούς άρα το νερό του ξύλου θα παραμείνει στη θέση του, γιατί δεν μπορεί να περάσει στην ατμόσφαιρα.

Αντίθετα στους 40 βαθμούς κελσίου με 51γρ. απόλυτη υγρασία ο κορεσμός της ατμόσφαιρας είναι μόνο 15,69% και μπορεί άνετα το νερό του ξύλου να περάσει στην ατμόσφαιρα με καταστροφικά, για το όργανο, αποτελέσματα.

Τα όργανα σαφώς και επηρεάζονται από την σχετική υγρασία. Την απόλυτη απλώς την αναφέρω σαν μέτρο σύγκρισης για να ξέρουμε που βαδίζουμε, επειδή βλέποντας το καλοκαίρι 15,69% σχετικής υγρασίας νομίζουμε ότι ο αέρας είναι ξηρός. Στους 40 βαθμούς δεν μπορεί να διαφύγει τίποτα γιατί και η ατμόσφαιρα των 15,69% έχει 8γρ νερού (τα 51γρ νερού αναφέρονται στο 100% αυτής). Το αντίθετο συμβαίνει στούς 7 βαθμούς. Μην σας μπερδεύει το 15,69%, γιατί είναι ένα νούμερο σχετικό. Απλά τα 8γρ νερού άλλη φορά μπορεί να εμπεριέχονται σε 20% σχετικής υγρασίας, και αλλη φορά όταν έχει κρύο σε 80%. Ο ζεστός αέρας συγκρατεί μεγάλες ποσότητες υδρατμών, αντίθετα ο κρύος δεν μπορεί και τους αποβάλλει, γι΄αυτό και το χειμώνα βλέπουμε ομίχλες (κορεσμένη ατμόσφαιρα) και τα πρωινά δροσιά. Κάθε φορά όμως μιλάμε για την ίδια ποσότητα υδρατμών.

Στους 40 βαθμούς με 15.69% (8γρ. ανά κ.μ.) σχετική υγρασία φυσικά και θα αφυδατωθεί το όργανο γιατί η ατμόσφαιρα μπορεί να συγκατήσει άλλα 43γρ. ανά κ.μ., και ταυτόχρονα η υψηλή θερμοκρασία κάνει πιο εύκολη την εξάτμιση του νερού.

Στους 7 βαθμούς με 100% υγρασία η μόνη πιθανότητα είναι να αυξηθεί η υγρασία του οργάνου και να φύγει πίσω το μανίκι, αλλά αποκλείεται να αφυδατωδεί το ξύλο.

Τα 8γρ. υδρατμών ανά κ.μ. αέρα σαν απόλυτο νούμερο δεν έχουν καμία πρακτική σημασία. Πρέπει πάντα να εξετάζουμε τη σχετική υγρασία.

Υ.Γ. Δεν είχα προσέξει ότι η σχετική υγρασία στον πίνακα αντιστοιχεί σε 8γρ/κ.μ. αέρα αλλά αυτό δεν αλλάζει κάτι στην πράξη.

Παιδιά μην καταχωρείται δημοσιεύσεις αν δεν κατέχετε το θέμα. Μπερδεύτε τον κόσμο. Εδώ δεν έχουμε να κάνουμε με προσωπικές απόψεις, αλλά με νόμους της φυσικής.
Η σχετική υγρασία υπολογίζεται ΠΑΝΤΑ σε συνδιασμό με τη θερμοκρασία. Ολοι θεωρούμε ότι το καλοκαίρι όταν η σχετική υγρασία είναι χαμηλή, η ατμόσφαιρα είναι ξηρή και τον χειμώνα όταν το υγρασιόμετρο δείχνει 80% η υγρασία είναι υψηλή. Αυτό δεν είναι απόλυτα σωστό. Από την κατανόηση του μηχανισμού ξεκινάει η θεραπεία του προβλήματος. Γι΄ αυτό έκανα τον πίνακα, για να διευκρινιστούν οι παρανοήσεις.

Δεν ξέρω πόση ακριβώς υγρασία είχε στην Άρτα, πάντως κούρδιζα το ξύλο πριν φύγω από το σπίτι, και μέχρι να πάω στη σχολή ήθελε και πάλι κούρδισμα!

Δεν είναι προσωπική άποψη, είναι οι νόμοι της φυσικής.

Φυσικά και υπολογίζεται η σχετική υγρασία με βάση τη θερμοκρασία (δεν έγραψα κάτι άλλο) αλλά όταν η σχετική υγρασία είναι 80% είναι υψηλή (ασχέτως θερμοκρασίας).

Το καλοκαίρι με καύσωνα και υγρασία 45% η μπουγάδα στεγνώνει αμέσως. Το χειμώνα αφού με κρύο και σχετική υγρασία π.χ. 80% σύμφωνα με τα λεγόμενά σου γιατί αργεί να στεγνώσει αφού κανονικά σε αυτές τις συνθήκες ένα ξύλο αφυδατώνεται;

Όταν έχουμε σχετική υγρασία 100% έστω σε θερμοκρασία 7 βαθμών κελσίου υποστηρίζεις στο πρώτο σου ποστ ότι το ξύλο αφυδατώνεται, δηλαδή χάνει ένα μέρος από την υγρασία του. Που θα πάει αυτό το νερό όταν φύγει από το ξύλο δεν το διευκρινίζεις, δεδομένου ότι η ο αέρας που περιβάλλει το ξύλο δεν μπορεί να δεχθεί άλλους υδρατμούς (αυτό σημαίνει 100% υγρασία).

Αυτές τις μέρες φυσάει ξεροβόρι εδώ στο Σουφλί με σχετικές υγρασίες 60% και θερμοκρασία γύρω στο 0. Αυτό σημαίνει ότι στους 20 βαθμούς το αντίστοιχο της σχετικής υγρασίας είναι κάτω από 25%!
Αφού λοιπόν αέρισα μερικές φορές το σπίτι και από λίγο σε χρονική διάρκεια, για να πέσει σταδιακά, έριξα την σχετική υγρασία από 55% (λόγω νοτιάδων) στο 40%! πάντα με αναφορά τους 20 βαθμούς.
Αποτέλεσμα: <Φυσάνε> τα ούτια. Ακόμη και τα φτηνά ακούγονται καταπληκτικά. Τα ούτια επηρεάζονται σημαντικά από την υγρασία, χάνοντας τον ήχο τους και σκάζουν πολύ εύκολα από την ξηρασία. Εχθές μάλιστα έπαιξα ένα φτηνό ούτι που το πήραμε από την Ανδριανούπολη πριν από 15 χρόνια, και μου έκανε εντύπωση πόσο καλόν ήχο είχε. Σήμερα κατάλαβα που οφειλόταν αυτό, αφού το διαπίστωσα και στα δικά μου τα ούτια.

Όσον αφορά στις συσκευές μέτρησης υγρασίας, είναι καλό να αποφεύγει κανείς τα φτηνά ψηφιακά υγρασιόμετρα των 15-20 ευρώ γιατί είναι αναξιόπιστα, άλλα δείχνουν και άλλα ισχύουν…
Εάν δεν θέλει κανείς να ξοδέψει αρκετά χρήματα για σοβαρούς μετρητές, μπορεί να προμηθευτεί αναλογικούς μετρητές υγρασίας, σε αρκετά λογικές τιμές και με αξιοπιστία μέτρησης.
Στα σοβαρά αναλογικά υγρασιόμετρα, ο αισθητήρας για την μέτρηση της υγρασίας, είναι μία φυσική τρίχα αλόγου που υπάρχει στο εσωτερικό του μετρητή!! (αα ρε φύση… τα πάντα έχεις προβλέψει).
Αυτά τα όργανα, καθώς είναι καινούρια, περίπου μια φορά κάθε χρόνο χρειάζονται «κούρδισμα», με τον εξής απλό τρόπο. Τυλίγουμε τον μετρητή με μία βρεγμένη πετσέτα. Το πολύ σε δύο λεπτά πρέπει ο μετρητής να δείχνει 100% υγρασία. Αν όχι, στο πίσω μέρος του μετρητή υπάρχει μία μπρούτζινη βιδούλα που την στρέφουμε με το μαλακό γιατί η τρίχα είναι ευαίσθητη, έτσι ώστε να μας δείχνει 100%.
Ωστόσο, υπάρχουν καλά αναλογικά υγρασιόμετρα για καταψύκτες που παρόλα αυτά δεν κάνουν για μετρήσεις μουσικών οργάνων, κι ας αναγράφουν λογικές υγρασίες και θερμοκρασίες.

Όσοι έχουν στα σπίτια τους αφυγραντήρες για να ρυθμίζουν την υγρασία του χώρου, πρέπει να είναι μακριά από τα μουσικά όργανα και όχι δίπλα σε αυτά.

Επίσης, δεν είναι πάντα επικίνδυνη μια σχετική υγρασία, ορισμένοι συλλέκτες οργάνων προτιμούν να έχουν τα όργανα σε χώρο με περισσότερη υγρασία από αυτή που πρέπει. Μπορεί να ακούγονται λιγάκι βραχνιασμένα, αλλά δεν διατρέχουν κανένα κίνδυνο από σκασίματα, ραγίσματα κ.τ.λ. Και όταν θέλουν να τα «ξυπνήσουν», με λίγο παίξιμο και λιγότερη υγρασία επανέρχονται σχεδόν εκεί που πρέπει.
Σαν να είναι ένα ελεγχόμενο, χρήσιμο συνάχι…

Καλή χρονιά σε όλους.

Ο Τάσος έχει απόλυτο δικιο στα λεγόμενα του. Και ο Μύρος πολύ καλά έκανε που άνοιξε μετά απο πολύ καιρό το θέμα των επιπτώσεων της υγρασίας στα ακουστικά όργανα κάθε είδους.
Σε όλους αυτούς που επενδύουν στις κατασκευές οργάνων είτε απο μεράκι είτε γιατί είναι επαγγελματίες συστήνω να έχουν στους χώρους που εργάζονται ένα καλής ποιότητας μετρητή υγρασίας -θερμοκρασίς. Εγώ μετα απο 23 και πλέον χρόνια ενασχόλησης μου με την οργανοποιϊα είμαι έτοιμος να αγοράσω μία ακριβή και αξιόπιστη συσκευή.

Γεια σας, ειμαι νεο μελος.
Εχω διαμορφωσει ενα χωρο στο υπογειο αποκλειστικα για να ηχογραφω στον οποιο διατηρω και τα μουσικα μου οργανα. Κυριως ακουστικες κιθαρες, ηλεκτρικες,μπασσα,μπουζουκι,τζουρας,μπαγλαμας και κρουστα. ολα ξυλινα οπως καταλαβαινετε και καποια μεγαλης αξιας.

Ηθελα να κανω την εξης ερωτηση.Αφου διαβασα ολα τα post σας , τελικα εγω τι υγρασια να εχω στο δωματιο με τα οργανα ρε παιδια? Ο ενας λεει ετσι, ο αλλος λεει αλλιως. Μπορουμε να μαθουμε σιγουρα?
Να διατηρω την υγρασια στο 45-55% ασχετου θερμοκρασιας η να πηγαινω βασει του πινακα?
Να σημειωσω εδω οτι εχω αρκετη υγρασια στο υπογειο λογω παλαιου προβληματος διαρροης εντος της γης και χωματων που δεν εχουν ακομα στεγνωσει μετα απο περιοδο 2 χρονων. Οταν λεω αρκετη εννοω 81%RH με 26 Celsium.

Σκεφτηκα και το εξης σαν εναλλακτικη.Αν δεν μπορεσω να βρω μια βασιμη απαντηση θα κραταω τη θερμοκρασια σταθερη στους 20 κελσιου οπου η σχετικη υγρασια ειναι ουτως η αλλως γυρω στους 47-ιδανικη για τα οργανα μου. Αν εχω προβλημα μεγαλυτερης υγρασιας (λογω υπογειου) θα χρησιμοποιω τον αφυγραντηρα. Αν και για να κραταω την θερμοκρασια σταθερη στους 20 θα εχω: Α) προβλημα οικονομικο λογω μεγαλου κοστους ηλεκτρικου (air condition) -παρολο που η 8ερμοκρασια δεν αποκλινει πολυ λογω υπογειου οπως και να χει θα πρεπει να το αφηνω ανοιχτο ολη μερα καθε μερα ολο το χρονο ρυ8μισμενο στους 20…ε κατι θα καιει…-
Β) θα ξεραινει το κλιματιστικο την ατμοσφαιρα ισως παραπανω απο το επιθυμητο καποιες φορες μιας και δεν μπορω να το παρακολουθω συνεχεια.
Γ) θορυβο μονιμης λειτουργιας εντος και εκτος στουντιου
Δ) Εξοδα συχνης συντηρησης
Ε)Κινδυνο αντικαταστασης κλιματιστικου(μεγαλο προβλημα λογω μονοτικων κατασκευων)

Γενικα δεν ειναι και η καλυτερη λυση τωρα που το ξανασκεφτομαι… γι αυτο σας λεω πρεπει να μαθω πως να συμπεριφερομαι στης διαφορες θερμοκρασιας (χειμωνα-καλοκαιρι) χεχε

Επισης εχω ενα ψηφιακο υγρασιομετρο της planet works για οργανα (της ταξης των 35euro αγορασμενο απο thomann) και αλλο ενα ψηφιακο το οποιο ενσωματτωμενο στον αφυγραντηρα. Θα χρειαστει να παρω κατι πιο αξιοπιστο?Ισως καποιο αναλογικο? Αυτο που λες Tασο με την τριχα, βρηκα μονο ενα της Adorini (hair hygrometer x 5) το οποιο κοστιζει 75euro ενω ολα τα αλλα αναλογικα που βρηκα στο ιντερνετ ειναι της ταξης των 5-10euro. Ολα τα αναλογικα κανουν την ιδια δουλεια? Γιατι διαβασα αλλα ειναι με χαρτονι και κατι τετοια περιεργα. Δεν ξερω εχω μπλεχτει. Καμια βοηθεια?

Αυτα τα ολιγα…

Εχω μπερδευτει με τον πινακα της απολυτης και σχετικης υγρασιας σε συναρτηση με τη θερμοκρασια.Διοτι εδω που διαμενω υπαρχει υψηλη θερμοκρασια, με ταυτοχρονη υψηλη σχετικη υγρασια
Για παραδειγμα
σημερα εχει :

Temprature: 84°=28 Celcius
Humidity: 74 %
High: 94° Low: 77°
Feels Like: 92 °F

Μεσα στο σπιτι με A/C
Temprature: 76°=24 Celcius
Humidity: 52 %

Μεσα στο σπιτι χωρις A/C
Temprature: 81°= 27 Celcius
Humidity: 64 %

Ποια απο τις 3 συνθηκες ειναι η καλυτερη γαι το οργανο? Ποια η χειροτερη?Ποια η ανεκτη?

Eυχαριστω

Χωρίς να είμαι γνώστης, διαβάζοντας και μόνο τα προηγούμενα, βλέποντας τον πίνακα από το post #1 και με την λίγη δόση λογικής που διαθέτω, καταλήγω στο συμπέρασμα (προσοχή: είναι προσωπικό συμπέρασμα) ότι από τις 3 συνθήκες που παρέθεσε ο SDimis η πιο καλή είναι η περίπτωση μέσα στο σπίτι με A/C. Πιστεύω ότι αυτό ισχύει λόγω της προφανώς μικρότερης υγρασίας και στο γεγονός ότι οι θερμοκρασίες δεν διαφέρουν και πολύ. Αυτό τονίζω (για άλλη μια φορά) είναι ένα προσωπικό συμπέρασμα.