Δεν θυμάμαι πού διάβασα ότι ο κύριος Φρονιμόπουλος κατασκεύασε ένα Τζουρά με μιά νεροκολοκύθα του πατέρα του που τῆν χρησιμοποιούσε στο ψάρεμα , και αυτός ο τζουράς ήταν τοσο καλός που κάπιος διάσημος μουσικός αντάλλαξε τον μπαγλαμά του με αυτόν τον τζουρά . Ρωτάω τον κύριο Φρονιμόπουλο : Πῶς στερεῶσατε το μανίκι στο φλασκί ; Και ρωτάω όλους που έχουν κάποια εμπειρία με μπαγλαμά ἠ τζουρά με ἠχείο από φλασκί εαν το μανίκι το στήριξαν με τάκο με χάραγμα χελιδονοουράς και πατούρες στο φλασκί , ἠ το μανίκι διασταυρῶνει όλο το φλασκί σαν το αφρικάνικο μπάνζο .
Καλημέρα Νίκο,
Στο link παρακάτω φαίνεται μια κατασκευή τζουρά από νεροκολοκύθα:
http://www.luthier.gr/index.php?topic=2454.msg43051#msg43051
Νομίζω ότι για να μην έχεις θέμα με την τάση των χορδών θα πρέπει να είναι ενοποιημένοι οι δύο τάκοι (μανικιου-χορδίερας). Αυτό φαντάζομαι ότι μπορείς να το πετύχεις ή με το τρόπο που φαίνεται στο luthier.gr ή αν τους ενοποιήσεις περιμετρικά. Σύντομα (ελπίζω τουλάχιστον) θα δοκιμάσω να φτιάξω ένα, με περιμετρική συνδεση των τάκων και θα σου πω την εμπειρία μου.
Μιχάλης
εκτός από το θέμα που έβαλε παραπάνω ο BELAS, στο luthier υπάρχουν κι άλλα, μάλιστα ο Κ. Ζαρκάδας που είναι μέλος κι εδώ έχει φτιάξει και πιστεύω θα απαντήσει με περισσότερες λεπτομέρειες.
Επίσης οι κατασκευές του Θ. Βαλαβάνη έχουν ενδιαφέρον - και πολλές λεπτομέρειες στα βίντεο παρακάτω :
και μια κατασκευή (σε καρύδα) με προέκταση και τρεις ενισχύσεις (πίσω και πλαϊνά, λόγω μεγάλης κλίμακας), σε κολοκύθα εγώ θα την έβαζα την προέκταση μέχρι τον πίσω τάκο.
Μιας και αναφέρθηκε ανεβάζω και δύο ακόμα λινκ με κατασκευές μελών του luthier.gr με κολοκύθες:
http://www.luthier.gr/index.php?topic=2411.msg42237#msg42237
http://www.luthier.gr/index.php?topic=1410.45
Ευχαριστώ πάρα πολύ τους κύριους Belas Τουρπάλη και Sakkalis για τίς πληροφορίες , θα δοκιμάσω δύο ενώσεις ταυτόχρονα των δύο τάκων , βραχίονος και χορδοστάτη . Η μία εσωτερική οπώς στα παραδίιγματα που αναφέρατε και άλη εξωτερική σαν ξύλινη ζώνη μιμώντας ένα ξύλινο σκάφος , όχι μόνο γιά εστητικούς λόγους του ηχείου αλλά επίσης του καπακιού , διότι το φλασκί ποτέ δεν είναι τέλεια συμμετρικό και η ζώνη θα την αφήσω παχύτερη σε ορισμένα σημεία , με τρόπον η εμφάνισις του αρμονικού επιπέδου και της οπής αυτού να είναι εντελώς συμμετρική . Γειά σας .
ολη η δυσκολια ειναι να ταιριαξεις τακο στην κολοκυθα.Πρεπει να εφαρμοζει τελεια για να πεις οτι εχεις μια ισχυρη κολληση. Σημαντικο ειναι και το ξυλακι προεκταση της ενωσης που ακουμπαει στη θεση της χορδιερας. Μελετησε το καλα απο τις φωτογραφιες , μην τυχων και ερθει εμπρος το σκαφος
Κύριε Ζαρκαδα πρώτα από όλα σᾶς ευχαρηστῶ , ακολούθησα τις οδηγιες σᾶς , και έκανα και κάτι παραπάνο . Μία από τις τρείς βίδες του χορδοστάτη , η μακρίτερη , είναι στερεωμένη στο μανίκι δια-το πάχος του φλασκιού και του τάκου , και οι άλλες δύο στον τάκο , με αυτό τον τρόπο το φλασκί δεν υποστηρίζει οποιαδήποτε τάσι προς τα εμπρός , η μόνη τάσι στο φλάσκί είναι προς τα πίσω που το πιέζουν το καπάκι , ο καβαλάρης και οι χορδές . Το οργανάκι είναι έτοιμο , πριν να το λουστράρω το δοκίμασα και μετά το πρώτο κούρδισμα χρειάστικα να το ξανακουρδίσω πεντε φορές μετά 5 , 10 , 15, 45 και 60 λεπτά , το άφησα κουρδισμένο ένα εικοστετράωρο και δεν ξεκουρδιστικε καθόλου , μετά το ξεκούρδισα του αφαίρεσα τα κειδιά και τον χορδοστάτη μαντολίνου και τον καβαλάρη που κατασκεύασα , το καπάκι και το σκάφος (φλασκί) τα βερνίκισα με γκόμα λάκα διαφανή , το μανίκι και το καραούλο με γκόμα λάκα έγχωμη από τας Ἰνδιας .
Θέλω να ρωτήσω τους κύριους συντονιστές της ενότιτας εαν είναι κατάλιλο να ανεβάσω φωτογραφίες σε αυτό το θέμα η πρέπει να ανοίξω άλο θέμα στην ενότιτα Κατασκεύες των μέλων του φόρουμ .
Κατά τη γνώμη μου, σε ξεχωριστό θέμα θα αναδειχτεί περισσότερο η συγκεκριμένη κατασκευή. Από την άλλη, και σ’ αυτό που είμαστε δε θα είναι εκτός θέματος, ιδίως που υπάρχει ήδη η περιγραφή των λεπτομερειών. Όπως αγαπάς, και οι δύο επιλογές καλές είναι!
Εκ μέρους του εαυτού μου…
Δικη μου η ευχαριστηση αν βοηθησα εστω και ελαχιστα. Θα περιμενω να δω και φωτο …και να μας παιξεις και κατι
συγχαρητήρια ! το καπάκι από τι ξύλο είναι ?
Από πεύκο (Pinus eliot) καυσόξυλο δηλαδή , είναι μονοκοματο έχει πάχος 2,5 χιλιοστά στις πλευρές και 6,5 χιλιοστά στο κέντρο , και είναι καμπυλωτό στις δύο επιφάνειες , στο άνω άκρως επίσης λεπτύνει για να εφαρμοστεί με την ταστιέρα με τρόπο να υπάρχει μία γωνία μεταξύ καπακιόυ και μανκιού για να ο καβαλάρης να είναι ποιό ψιλός και να πιέζει δυνατότερα το καπάκι .
μια χαρα αν παιζει κιολας .Μοναδικη ενσταση τα 4 κλειδια στο καραολο. Παιρνεις τζαμπα βαρος ετσι…
Έχετε δίκιο κύριε Ζαρκάδα , το σωστό θα ήταν να έκοβα ένα απτά κλειδιά . Αυτό το οργανάκι έιναι πείραμα , είδα ότι γίνετε , ακουστικά δεν μου άρεσαν η μεγάλες συχνότητες , έχουν κάποια ένταση μα είναι θαμπές μα τα μπάσα είναι βελουδένια , πολύ ευχάριστο για να βαράς ανοιχτά ντουζενια σε κομμάτια σαν το καραντουζένι του Μάρκου η οι φυλακές του Ωρωπού του Μπατη . Θέλω να σας ρωτήσω εάν ο λόγος της αδυναμίας στα πρίμα είναι χαρακτηριστικό της νεροκολοκυθας η κάποιου άλλου λόγου .
Λαθος ανθρωπο προσφωνεις κυριο να εξηγουμαστε. Κι αυτος ο πληθυντικος? Εν πασει περιπτωση δεν μπορω να απαντησω για τα πριμα που ρωτας, αν δεν δω και πιασω το οργανο απο κοντα.Ενα ηχητικο δειγμα παντως, καθως και τι μηκος χορδης εχει θα ηταν κατατοπιστικα…
Εντάξει μεγάλε Κώστα ! Πολύ θα με ευχαριστούσε να σου έπαιρνα το οργανάκι στα χέρια σου , θα ήταν μία καλή αφορμή να γνωριστούμε και σίγουρα θα κάναμε καλή παρέα , αλά μεταξύ μας έχουμε μόνο τον Ατλαντικό Ωκεανό και ένα καλό κομμάτι της Μεσωγείου και λόγου έλλειψης χρόνου και χρημάτων , προς το παρόν αυτό μου είναι αδύνατο , ξέρεις Κώστα , και εδώ στην Βραζιλία κρίση έχουμε .... . Το μήκος της χορδής είναι 62,4 εκατοστά , χρησιμοποιώ χορδές κιθάρας folk πάχος 0.10 . Τώρα γιά το ηχητικό δείγμα , θα αργήσω λίγο γιατί επειδή εγώ παίζω για δική μου ψυχαγωγία και των γειτόνων απελπισία θα χρειαστώ ένα χρονικό διάστημα να εξασκηθώ σε ένα μικρό κομμάτι να μην ντρέπομαι να το παρουσιάσω . Πάλι σε ευχαριστώ Κώστα , όχι μόνο για την καλή διάθεση αλά και για τις καλές οδηγίες που μου έφεραν καλά αποτελέσματα .
Σε χαιρετώ Νίκος .