Σε ποιο σημείο πρέπει να τοποθετήσω τον καβαλάρη στο μπουζούκι μου;

Καλησπέρα…Θέλω να σας κάνω μια ερώτηση και αν μπορείτε να με βοηθήσετε…Σε ποιο σημείο πρέπει να τοποθετήσω τον καβαλάρη στο μπουζούκι μου???

Πάρε ένα μέτρο ή μια μεζούρα και μέτρα από τον πάνω καβαλάρη μέχρι το 12ατο τάστο. Όσο είναι η απόσταση εκεί θα πρέπει να είναι από το 12ατο τάστο μέχρι τον κάτω καβαλάρη. Προσοχή: ΑΚΡΙΒΩΣ!!!

Θα συμφωνήσω με τον Κώστα.

ΑΚΡΙΒΩΣ + μία τρίχα (δηλαδή κατι ελάχιστο ακόμη, το οποίο είναι εμπειρικό. Παντως είναι ελάχιστο).
Διότι έτσι εξισορροπείται, η τάση (δύναμη) που ασκείται στην χορδή κατα την διάρκεια του κουρδίσματος. Η χορδή τεντώνει, λόγω της δύναμης που εξασκούμε πάνω της.

Δηλαδή…όταν πατάμε την χορδή (στο 12ατο τάστο), αυτός ο ήχος θα πρέπει να είναι ο ίδιος με της ελεύθερης χορδής, και να βγάζει 440Hz στο κουρδιστηράκι. Μετακινώντας ελάχιστα (χιλ) τον καβαλάρη τότε θα επιτευχθεί το ιδανικό αποτέλεσμα.

Αυτό είδα να κάνουν και μου το έδειξαν 2 κατασκευαστές.

(Αν κάποιος με ρωτούσε, εγώ θα έλεγα ότι πρέπει να αφαιρέσουμε ελάχιστο απο την απόσταση 12ο τάστο-καβαλάρης. Πάντως η αποψη η δική μου μάλλον δεν είναι η σωστή.)

Άρα πειραματιστείτε. Ούτως ή άλλως το αποτέλεσμα, δεν είναι τραγικά διαφορετικό.

οκ σας ευχαριστω!!!

Εγώ πήγαινα στον Παλαιολόγου Γιάννη και είχα το ίδιο πρόβλημα και μου είπε το εξής.Από τον πάνω καβαλάρη μέχρι το 12ο τάστο στην μέση του.ΑΚΡΙΒΟΣ την ίδια απόσταση από το 12ο (στην μέση) μέχρι την αρχή του κάτω καβαλάρη.

Αν ισχύουν τα παραπάνω τότε είναι πολύ σημαντική η απόσταση της χορδής από το τάστο. Δηλαδή πόσο κενό αφήνει ανάμεσα. Αν μένει πολύ κενό όπως συνήθως στα ερασιτεχνικά όργανα η πίεση μέχρι να κατέβει η χορδή θα αλλοιώνει ακόμα περισσότερο τον τόνο.
Από την άλλη σκέφτομαι ότι όταν πιέζουμε την χορδή αυξάνουμε και το μήκος της καθώς δημιουργείται ένα τρίγωνο με την μια πλευρά να ορίζεται από την χορδή την άλλη από την ταστιέρα με επέκταση ως τον καβαλάρη και μικρή πλευρά τον καβαλάρη. Όσο μεγαλύτερο είναι πάλι το κενό τόσο μεγαλύτερη παραμόρφωση θα έχουμε και αυξηση του μήκους της χορδής.
Η αύξηση του μήκους ρίχνει τον τόνο ενώ η πίεση τον ανεβάζει…
Τελικά μήπως η αύξηση του μήκους εξισορροπεί την πίεση; Και το τάστο της οκτάβας πρέπει να είναι ακριβώς στην μέση , ούτε τρίχα δίπλα;

Αυτο το οποίο έκανα ήταν να πειραματιστώ.
Εφτιαξα ένα δικό μου καβαλάρη και τον μετακινούσα.
Η παρατήρησή μου είναι η εξής.

Μεγάλη διαφορά στον ήχο υπήρξε εξαιτίας του διαφορετικού καβαλαρη.

Το κούρδισμα επηρεάζεται λίγο με την κίνηση του καβαλάρη εμπρός ή πίσω (μιλάμε σαφώς για χιλιοστά). Πρέπει λοιπόν να το παιδέψεις ώστε να πετύχεις το ιδανικό κούρδισμα. Δηλαδή και ανοιχτή χορδή και στο 12ο τάστο να είναι ακριβώς ο ίδιος τόνος και 440Hz στο κουρδιστήρι.

Επίσης για να επιτευχθεί αυτό ίσως χρειαστεί ο καβαλάρης να κοπεί και κατά πλάτος (ειδικά στη λα) ώστε -στην ουσία- να αυξηθει το μήκος της χορδής (η απόσταση χορδής απο τον ένα μεχρι τον άλλο καβαλάρη). Έτσι γίνεται στης ηλεκτρικές κιθάρες και μπάσσα. Η κάθε χορδή έχει τον δικό της καβαλάρη και κουρδίζεται τέλεια.

Παρατήρησε τις επισυναπτώμενες εικόνες.

Η ερώτησή μου.
Πιστεύεις ότι αυτές οι διαφορές, δημιουργούν πρόβλημα στο τελικό αποτέλεσμα και μας επηρεάζουν τον ήχο?
Είμαι βέβαιος ότι αν δεν υπήρχαν τα κουρδιστήρια να μας δείχνουν συχνότητες, αυτές οι διαφορές ποτε δεν θα γινόντουσαν αντιληπτές.

Για αυτό,…βάλε ένα τσιπουράκι, κούρδισε με το αυτί και πάμε μαζί ένα τραγουδάκι.
'γειά μας.

Μπερδέψαμε. Τελικά φαίνεται ότι μόνο ένα συγκεκριμένο πάχος χορδής θέλει το 12 τάστο ακριβώς στο κέντρο. Μικρότερα πάχη απαιτούν αύξηση του μήκους της χορδής και μεγαλύτερα μείωση.

Δεν έχω καταλάβει γιατί αλλά ψάχνοντας λίγο, έμαθα ότι υπάρχει ένας παράγοντας (factor) που ανάλογα με το πάχος της χορδής δίνει την απόκλιση του καβαλάρη. Έτσι η ακουστική μου κιθάρα για παράδειγμα έχει τον καβαλάρη λοξό και η μπάσα χορδή έχει τελικά το μικρότερο μήκος ενώ η πρίμα το μεγαλύτερο.
Αφού στο τρίχορδο έχουμε ρε καντίνι και πάνω και κάτω θα πρέπει ο καβαλάρης να φέρνει τις χορδές στο ίδιο μήκος έτσι μπαίνει ίσια. Η χορδή λα ώς διαφορετικού πάχους διορθώνεται όπως μας έδειξες. Τι γίνεται όμως με την μπουργκάνα ; Παραμένει κουρδισμένη με το ίδιο μήκος;

Μπορεί κάποιος να μας πει για αυτόν τον παράγοντα και τον τύπο που δίνει την διόρθωση;
Επίσης πως μπορούμε να ελέγξουμε αν η χορδή είναι πραγματικά ίδιου πάχους και πυκνότητας υλικού σε όλο το μήκος της ωστέ η μισή χορδή να δίνει ίδιο τόνο;

ΥΓ.Ποτέ δεν μου άρεσε να κουρδίζω με κουρδιστήρια. Ίσως επειδή ποτέ δεν είχα ένα καλό κουρδιστήρι. Συνήθως οι ενδείξεις “παίζουν” και χάνω την υπομονή μου.
Θυμάμαι κάποτε ένας τεχνίτης μου έλεγε ότι τα αλφάδι δεν είναι καλύτερο από το μάτι. Μιλούσε για ράφια βέβαια αλλά το μάτι μπορεί να μας βοηθήσει και στο κούρδισμα. Αυτό που κάνω βασίζεται στους αρμονικούς.
Πρώτα από όλα για να βρώ τη θέση του 12 τάστου ή του καβαλάρη πιάνω την αρμονική νότα στο κέντρο της χορδής και βρίσκω που ακριβώς ακούγεται δυνατότερα (χρησιμοποιώ κάτι λεπτό όπως μια κάρτα ή ένα μαχαίρι για να βρω το ακριβές σημείο στην χορδή). Το 12 τάστο θα πρέπει να είναι ακριβώς από κάτω και να δίνει την ίδια νότα ακριβώς. Αυτή είναι μια οπτικοακουστική προσέγγιση χωρίς κουρδιστήρι.
Μπορεί τώρα το καλό κουρδιστήρι να δείχνει μια απόκλιση που δεν μπορώ να ακούσω. Η επόμενη διόρθωση είναι καθαρά οπτική. Αν έχω μια χορδή με το ίδιο κούρδισμα αυτή θα συντονίζεται όταν πατάω στην πρώτη χορδή στο 12 τάστο και την δονώ. Η ανοικτή χορδή αρχίζει επίσης να δονείται και να παράγει τον δεύτερο αρμονικό που είναι η ίδια νότα με το 12 τάστο. Παρατηρώντας με το μάτι την κίνηση της ανοικτής χορδής που συντονίζεται μπορούμε να επιτύχουμε το τέλειο κούρδισμα του 12 τάστου ή του καβαλάρη. Μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε την ίδια μέθοδο για να κουρδίσουμε την δεύτερη χορδή στην αρχή να είναι απόλυτα όμοια με την πρώτη χορδή όταν είναι και οι δυο ανοικτές.

γιατι κανεις την ζωη σου δυσκολη … απλα πατα 3 μι και παιξε με το καβαλαρη , αν μπορεις να καταλαβεις που ΔΕΝ φαλτσαρουν καθολου και οι 3 νοτες τοτε εκει ειναι το σωστο μερος του καβαλαρη

Εγώ θα ήθελα να ρωτήσω κάτι άλλο πιο απλό το μπουζούκι μου έχει ψηλό καβαλάρη σε σχέση με άλλα που έχω δεί και παίξει , μάλιστα αρκετά ψηλότερο κάτι που ναι μεν συνήθισα αλλά αυτό δεν σημάνει πως δεν με δυσκολεύει κ όταν παίζω. Θέλω να ρωτήσω το ύψος του καβαλάρη μπορεί να είναι μεταβλητό και πια η διαφορά όταν είναι ψηλός από όταν είναι χαμηλά; :080:

Μόλις μέτρησα το ύψος και είναι 14mm δεν είναι αρκετά ψηλός ; :080:

Αναποδα το λες. Η λοξαδα του καβαλαρη στις ακουστικες κανει τις μπασες μεγαλυτερες και τις πριμες μικροτερες.
Οσο για το μπουζουκι το πραμμα δυσκολευει λογω διπλων χορδων που ειναι η μια ψιλη και η αλλη χοντρη. Ο Νικος Αλεφαντινος (σπουδαιος λαουτιερης και οργανοποιος) εχει τοποθετισει στα λαουτα καβαλαρη ( τα παραδοσιακα δεν εχουν) ο οποιος δεν ειναι απλα λοξος αλλα εχει ακανονιστο σχημα ετσι ωστε να ρυθμιζει το μικος της καθε χορδης αναλογα με το παχος της.

Συγνώμη που ξαναποστάρω το μήνυμα μου αλλά απάντηση δεν πήρα μπορεί κάποιος να μου δώσει πληροφορίες ;:080:

Εξαρτάται από την απόσταση που έχει η ευθεία στην οποία πατάει ο καβαλάρης πάνω στο καπάκι από το επίπεδο της ταστιέρας νομίζω. Αν για παράδειγμα ήταν χαμηλότερος, δεν θα εύρισκαν οι χορδές πάνω στα τάστα;

Τέτοιες απορίες λύνουν με ασφάλεια (αφιλοκερδώς συνήθως) από την επιτόπια εξέταση του οργάνου οι μάστορες.

Ευχαριστώ Γρηγόρη για την άμεση απάντηση όμως έχω κ μια ακόμη απορία είναι εφικτό να χαμηλώσει ο καβαλάρης με κάποιον τρόπο ώστε να μην τεστάρει κιόλας το όργανο ; πιστεύω προς 3mm θα μου ήταν υπεραρκετά μήπως έχει να κάνει κ με το κόκκαλο στην αρχή της ταστιέρας πάνω ; Δηλαδή θέλουν φτιάξιμο κ τα 2 μέρη μετά ; κ αν ναι το ύψος τον χορδών από το ηχείο τι ρόλο παίζει ; είναι αλήθεια πως αν είναι πιο ψηλά οι χορδές κερδίζουμε σε ένταση ; τελικά δεν είχα μόνο μια απορία ακόμα:)

Προφανώς πρέπει να ελεγθούν και τα δύο μέρη (κόκαλο-καβαλάρης). Τα 3 mm είναι νομίζω πολλά, που σημαίνει ότι καλό είναι να το κάνει μάστορας γιατί ίσως οφείλεται σε άλλα προβλήματα του οργάνου.

να φαγωσεις τα ταστα αν παιρνει.

Να μη φαγώσεις τίποτε!

Δεν είναι προφανές από τις ερωτήσεις, ότι ο φίλος δε γνωρίζει και πολλά από κατασκευή ; Γιατί πρέπει να τον παροτρύνουμε σε πειράματα που το πιό πιθανό αποτέλεσμα θα έχουν να βρεί τον μπελά του ο μάστορας που θα ασχοληθεί κατόπιν να διορθώσει το όργανο , και βέβαια…η τσέπη του;

Δεν είναι πιό απλό, να κάνει αυτό που λέει ο Γρηγόρης; Να ζητήσει τη γνώμη κάποιου που ξέρει !

Τα προβλήματα των οργάνων, όσα και να ξέρεις, τις περισσότερες φορές πρέπει να τα δείς από κοντά για να τα εκτιμήσεις . Δε λύνονται με …τηλεϊατρική ! :112:

απο αυτη την ερωτηση που εκανε η λυση ειναι να φαγωθουν και τα ταστα για να χαμηλωσει ο καβαλαρης αρκετα και οχι δεκατα του χιλιοστου… φυσικα παιζει και ρολο η κλιση του μανικου.
Υ.π Δε του ειπα να φαγωσει μονος του τα ταστα … αλλα ας βρει καποιον που ξερει η ας απευθινθει σε καποιο οργανοποιο στην τελικη πρεπει να ζησουν και αυτοι… εξαλλου για ολα υπαρχει η πρωτη φορα γιατι να μην προσπαθισει να το κανει μονος του δηλαδη διαβαζοντας μερικα ποστ που εχουν γραφτει στο φορουμ για αυτο τον σκοπο . πχ στο youtube υπαρχουν μιλιουνια βιντεακια ( λεω εγω τωρα )
Παντως Αποστολη αν δεν εισαι αρκετα σιγουρος μην το κανεις οσα βιντεο και ας δεις και οτι και να διαβασεις, η αλληθεια ειναι οτι για να μαθεις πρεπει να χαλασεις οπωτε πιστευω οτι εχεις βουλιση λεγοντας σου πριν οτι πρεπει να φαγωσεις τα ταστα μαλλων παλι παρεξηγηθηκα αφου σου το ειπα προσπαθωντας να σου λυσω την απορια και οχι να σε τσιγκλισω να το κανεις μονος σου…

Ευχαριστώ για την απάντηση κ. Νίκο δεν θα τολμούσα να κάνω κάτι τέτοιο στο οργανάκι μου το τι σιρόπι από σύκο γλυκό με φρυγανιά είχα φάει σε συνδυασμό με την δουλεία για να κάνω οικονομία κ να το αποκτήσω δεν λέγετε για πειράματα είμαστε ; Όποτε κάτσει η ευκαιρία θα το στείλω στον μπαμπά του .:slight_smile: