Ισχύει το ίδιο με το βιολί, η πηγή που έβαλα δεν είναι τυχαία, ο Δημήτρης Ποντίκας έπαιζε 4χορδη Ροδίτικη Λύρα!
Ξέρω ότι θα σαρεσει αυτή η φωτογραφία! Είναι από το προσωπικό ημερολόγιο του Samuel baud bovy, που εκδοθηκε φετος απο τον γιό του. Το πήρα αμεσως!
Στη φωτογραφία:
Γάμος στα Αφάντου 1930. Ο Δημήτρης Ποντίκας με τη λύρα του, συνοδεία 2 βιολιων, σαντουριού και κλαρίνου!
Σχετικα με το re entrant, ισχύουν και τα δύο! Ο Ποντίκας ηταν κουρδισμενος σαν βιολί! Ο Παυλίδης όμως από τη Κάρπαθο οταν εκανε τη τετραχορδη την αφησε με υψηλο ΣΟΛ.
Δωδεκανησιακη λύρα, τετραχορδη κουρδισμενη αλα τουρκα; Καλά μιλάμε για νεο μουσικό οργανο, αναρωτιέμαι τι δυνατότητες θα δίνει αυτό!
Έχω δείγματα, από λύρες με εντελως διαφορετικά καλούπια. Μάλλον είναι κακοτεχνίες.
Κάποιοι ειχαν και ξενα όργανα, πχ ο λυράρης Μαλανδρης που συνάντησε ο Μπω μποβυ ηταν Καρπάθιος, και ειχε καρπαθικη λυρα. Μια αλλη φωτογραφία απο γαμο στην Έμπωνα, ο λυράρης κρατάει Χαλκήτικη λύρα.
Η Ρόδος έχει δεχτεί και κατοίκους από άλλες περιοχές. Περιληπτικά:
- Η νότια Ρόδος εχει πολλούς Χαλκιτες, Καρπαθιους, Κασιωτες. Ειδικά με τη Χάλκη, η μουσική είναι σχεδόν πανομοιότυπη.
- η κεντρική- ορεινή Ρόδος, έχει πολλους Καλυμνιους-ιδιως το χωριό Απόλλωνα (Μπαιραμης,Μακαρουνας,Πονηρης κλπ), μετανάστες βοσκοί-τσαμπουνιερηδες από τη Κάλυμνο, εφεραν στη Ρόδο το γνωστό Αλα ρούτζα.
3)η βορεια περιοχή εχει πολλούς Συμιακους, Τηλιακους, Μικρασιατες(εξου και η παράδοση της Αρχαγγελου).
Άρα, όλοι αυτοί εχουν διαφορετικές επιρροές και πολυ πιθανόν, και “ξενα” μουσικά όργανα.
Σύγχρονο παράδειγμα ειναι, οτι ο Κλαδάκης παίζει με λυρα Καρπάθικη-κατασκευης Μπαλασκα, στην οποία με πατέντα πειράζει τον ηχο ωστε να φέρνει στη Ροδίτικη. Σαφώς, δε κάνει κατι κακό, ίσα ίσα, αντιμετωπίζει και αυτός το ίδιο πρόβλημα στην παραγωγή Ροδιτικης λύρας.