Σας ευχαριστώ.
Η συνέντευξη στην «Όαση» όντως ενδιαφέρουσα, και δεν την είχα διαβάσει, ούτε και τα ήξερα αυτά τα γεγονότα, εκτός από κάτι σπόντες και γενικότητες. Καλά, ο Σαββόπουλος κι εκεί ήταν; Όσο για το ισπανοεβραίικο σάιτ, Εύα, τι να πω… ειλικρινά με ξάφνιασες: πώς διάβολο το ήξερες ότι ψάχνω και τέτοια πράγματα, που δεν τα είχα ζητήσει;
Πάντως παραμένω με την εντύπωση ότι δεν πρέπει να υπάρχει κάποια αυτοτελής μελέτη για τη συγκεκριμένη αναβίωση. Τα γεγονότα τα βρίσκει κανείς είτε σε πηγές σαν αυτή τη συνέντευξη, είτε σε ξώφαλτσες αναφορές (λες και θεωρούνται πασίγνωστα) σε μελέτες που το κύριο θέμα τους είναι άλλο. Και, φαντάζομαι, και σε περιοδικά εκείνης της εποχής, τα οποία δεν πρόκειται να αναζητήσω γιατί ούτε εμένα είναι αυτό το βασικό θέμα μου ώστε να θέλω να το εξαντλήσω.
Από κει και πέρα, υπάρχει θεωρητική διαπραγμάτευση άλλων αναβιώσεων, καθώς και κάποια θεωρητική βιβλιογραφία περί των αναβιώσεων ως γενικού φαινομένου πέρα από περιπτώσεις. Και υπάρχουν ακόμη εργασίες, όπως αρκετές του Πένανεν, που πιάνουν άλλα ζητήματα σχετικά με το ρεμπέτικο, οπότε αρχίζει κι αυτό να αποκτά το θεωρητικό του λεξιλόγιο.
[Πρέπει να σας ομολογήσω ότι όσο τον διαβάζω τον Πένανεν αρχίζει να με εντυπωσιάζει λιγότερο. Υπάρχει ένα ολόκληρο ρεύμα στην εθνογραφία, που εξετάζει διάφορα θέματα υπό το πρίσμα του εθνικισμού. Αυτό είναι καλό, γιατί πολλές φορές σου δείχνει ότι πράγματα που θεωρούσες δεδομένο ότι έτσι είναι γιατί έτσι είναι, στην πραγματικότητα μπορεί απλώς να παρουσιάστηκαν έτσι μέσα από μια διαδικασία «στρατευμένης» επιλογής και ερμηνείας. Για παράδειγμα ο Πένανεν εντοπίζει και σπάει το μύθο του Σμυρναίικου τραγουδιού, αποδεικνύοντας ότι ήταν στην ουσία ένα πολύγλωσσο και πολυεθνικό (στην τελική μη-εθνικό) μουσικό είδος, του οποίου τα ελληνόφωνα δείγματα παρουσιάστηκαν αναδρομικά στην Ελλάδα ως η κατεξοχήν φωνή των χαμένων πατρίδων. Μέχρι εδώ καλά. Ότι η σεφαραδίτισσα Ρόζα, οι αρμένηδες Τομπούλης και Μέλκον, και άλλοι, δεν ήταν ακριβώς έλληνες καλλιτέχνες που στην προσωπική τους ζωή είχαν αρμένικη ή εβραίικη καταγωγή, καλό είναι να το συνειδητοποιούμε. Αλλά αυτός ο ευλογημένος ο Πένανεν παραπαίρνει φόρα: μοιάζει σαν να θεωρεί εχθρό την κάθε παγιωμένη αντίληψη, αμφισβητεί κάθε όρο και έννοια που έχει χρησιμοποιηθεί ως κώδικας συνεννόησης (λέει για παράδειγμα «πρέπει να ξαναορίσουμε το ρεμπέτικο»), διακρίνω κάπου μια φοβία προς κάθε έννοια εθνικότητας / εθνότητας (π.χ. «ελληνόφωνοι ορθόδοξοι»: εντάξει ρε φίλε, πες τους Έλληνες, δεν θα είσαι εθνικιστής!), και μέσα σ’ όλη αυτή την εικονοκλαστική ορμή ξεχνάει να ορίσει με ακρίβεια τς δικές του έννοιες.]
Φαίνεται λοιπόν ότι έχει γίνει όλη η προεργασία ώστε να έρθει κάποιος και να κάνει μια ειδική εκτενή μελέτη πάνω στην εν λόγω αναβίωση, αλλά ότι αυτός δεν έχει έρθει ακόμη. Πιθανώς αυτό να είναι το θέμα είτε του υπάρχοντος Μάστερ είτε του εν εξελίξει διδακτορικού μιας Γιαπωνέζας εθνομουσικολόγου, της Αγιάκα Σάτο, αλλά αφενός δεν είμαι σίγουρος και αφετέρου είναι στα Ιαπωνικά.
Ό,τι άλλο εντοπίσετε εξακολουθεί να με ενδιαφέρει. Ευκαιρίας δοθείσης μπορώ να κάνω και μια παρουσίαση των όσων έχω ήδη μαζέψει, ώστε να έχουμε κι εδώ στο φόρουμ ένα πρώτο πυρήνα συγκεντρωμένων πηγών.