Πώς χρησιμοποιείται ο μετρονόμος;

ρυθμοί

(Bασίλης) #1

Πρόσφατα μου έκαναν δώρο έναν μετρονόμο. Μέχρι τώρα παίζω τα τραγούδια εντελώς από μνήμη και αυτί, οπότε δεν είμαι 100% σίγουρος ότι κρατάω σωστά τις αξίες.

Εχω παίξει 2-3 φορές μαζί με λαούτο και με βοηθούσε πολύ, όμως το λαούτο κρατάει το τέμπο με τα χτυπήματα όπως τα ξέρω από το χορό.

Τι γίνεται όμως με το μετρονόμο? Ας πούμε ότι παίζω ένα απτάλικο, πώς με βοηθάει ο μετρονόμος, πώς τον χρησιμοποιώ δηλαδή για να μένω εντός ρυθμού?


(Νίκος Σαρηγιάννης) #2

νομίζω θα σου φανεί πιο χρήσιμος σε ασκήσεις, όπου είναι προφανής η χρήση του. αν όχι, θα σε βοηθήσει καλύτερα ένας βιολιτζής από μένα.
στα κομμάτια μπορείς να τον βάλεις να μετράει όγδοα ή δέκατα έκτα, κάποια μικρή αξία πάντως έτσι ώστε να σου δίνει το τέμπο του κομματιού -τον χρόνο που κυλάει σταθερά και αδιάκοπα, και πάνω εκεί χτίζεται όλη η μουσική.
βέβαια όταν ακούς κανονικό παίξιμο, ζωντανά ή από ηχογράφηση, αυτό δεν θα (πρέπει να) συμπίπτει με τον μετρονόμο. και επειδή υπάρχει συνήθως μια επιτάχυνση όσο εξελίσσεται το κομμάτι, αλλά και επειδή ένα εντελώς σταθερό παίξιμο χωρίς ρυθμικά “τσαλίμια” θα ήταν άχρωμο και επίπεδο (ειδικά στο βιολί πιστεύω).


#3

Και εγώ είχα τέτοιες σκέψεις πρόσφατα σχετικά με ρυθμό και παλμό. Το θέμα είναι καθαρά προσωπικό πιστεύω, υπάρχουν μουσικοί που είναι αλλεργικοί στο μετρονόμο …και άλλοι που τον χρησιμοποιούν τακτικά. Νομίζω ο liga Rosa το έθεσε σωστά.
Για μένα, ο μετρονόμος δεν περιμένω ότι θα με διδάξει να παίζω ρυθμικά.Θα με βοηθήσει συχνά να κάνω μια…διάγνωση στο παίξιμο μου πχ: κατάλαβα γιατί δεν μου βγαίνει…γιατί το βιάζομαι, όπως επιβεβαιώνει ο μετρονόμος
Με βοηθάει επίσης σε τεχνικές δυσκολίες, όταν πρέπει να μελετήσω κάτι αργά και σταδιακά να ανεβάσω ταχύτητα. Ο μετρονόμος σου δίνει ένα πρόγραμμα, ένα πλάνο σε αυτές τις περιπτώσεις, αφου ξέρεις οτι ο στόχος σου είναι να πας απο την Α ταχύτητα στην Ψ.

Ο μετρονόμος επίσης μπορεί να κάνει και τον διαιτητή σε γκρουπάκια…αντι να τσακωνόμαστε με σχόλια τύπου
-αργείς
-οχι, εσύ βιάζεσαι

βάζεις τον μετρονόμο και τουλάχιστον ξεκινάς βρίσκοντας κοινό έδαφος έτσι, αν δεν υπάρχει άλλος τρόπος.
Αυτό που δεν μπορεί να κάνει ο μετρονόμος είναι να σου δώσει την αίσθηση του παλμού κάθε μουσικού κειμένου. Δεν μπορεί επίσης να βοηθήσει σε σύνολα, αν οι μουσικοί που συνεργάζονται δεν έχουν κοινή μουσική ιδέα για το τι προσπαθούν να κάνουν.
Όπως πολύ σωστά ανέφερες Βασίλη, πολλά πράγματα ξεκινούν απο τον χορό. Τέτοιες εμπειρίες ίσως τελικά να είναι πολύ ποιο χρήσιμες στο να αναπτύξουμε μια σωστή αίσθηση ρυθμού, απο τον μετρονόμο.


(nikos forlan) #4

Βάλε τον σε όποιον ταχύτητα θες (ξεκίνα απο αργά) και σε τέταρτα ή όγδοα και παίξε το κομμάτι. Σιγά σιγά και αμα τα χέρια σου πηγαίνουν, πήγαινε το όπου θες.
Όπως έγραψαν πιο πριν, ασκήσεις. Το ίδιο πράγμα. Βρες μια άσκηση, ξεκίνα απο αργά και όσο την παίζεις καλά αύξανε. Εδώ βάλε και δέκαταέκτα κ.ο.λ


(Κωνσταντινος) #6

Η αληθεια ειναι οτι εγω τα δυο τελευταια χρονια που ασχολούμαι πολυ σπανια τον εχω χρισιμοποιηση (καλο η κακο δε ξερω ο χρονος θα δειξει ) . Αυτο που που κανω η παιζω τσ τραγουδια με την εκτελεση τους απο το γουτουμπε μαζι ή τα παιζω μνημονικα ,δηλαδη με τη θυμιση του ρυθμου ( αυτο που με βοηθαει βασικα ειναι οτι εχω στο κινιτο περασμενα ρεμπετικα και τα ακιυω οποτρ ειμαι εξω) η το καλυτερο για μενα παιζω μαζευομαι σχεδον καθε βδομαδα με εναν φιλο που παιζει κιθαρα και τα παιζουμε…επισης και στης ασκησεις για τα δακτυλα η χτυπαω το ποδι μου για να κραταω το ρυθμο η απλα σιγα σιγα ανεβαζω ταχύτητα

Νομιζω ομως το καλυτερο για να αφομιωνεις το ρυθμο ειναξ να ακους συνεχεια τα τραγουδια εμενα αυτο με εχσι βοηθησ2ι πολυ


(Χρήστος Παναγιωτακόπουλος) #7

@Ksirotiris Έχεις δίκιο, το να ακούς τα τραγούδια πολλές φορές πάντα βοηθάει (η επάναληψη είναι η μήτηρ της μαθήσεως).

Εγώ πάντως, συμφωνώ πολύ με την παρακάτω άποψη του @alk:

Ο μετρονόμος για μένα είναι ένας τρόπος να βάλεις τον εαυτό σου στα απαιτούμενα “καλούπια” ώστε σιγά - σιγά να χτίσεις τεχνική στα δάκτυλα και στην πέννα. Ιδιαίτερα στις ασκήσεις, νομίζω ο μετρονόμος είναι απαραίτητος (τουλάχιστον στα αρχικά βήματα).

Παρ’ όλα αυτά, κι εγώ ποτέ δεν τον συμπάθησα :joy:


(Κωνσταντινος) #8

Και εγω συνφωνω σε αυτη την προηγουμενη αποψη …και η αληθεια ειναι οπως ειπα και πριν μπορει να μου βγεθ και σε κακο…επισης με οσους εχου μιλισει μου εχουν πει οτι σαρεσει δε σαρεσει πρεπει να τον χρισιμοποιης γιατι σε βοηθαει στο να μη βιαζεσαι …και οντως το εχω παρατηρησει οτι σε καποια τραγουδια κυριως αυτα που βγαζω και δεν ειναι πολυ δουλεμενα …πολες φορες βιαζομαι .αλλα οποτε βαζω το ποδι να το χτυπαω η παιζω με κιθαρα δε γξνεται αυτο


(Νίκος Σαρηγιάννης) #9

το πιο βασικό είναι να βάλεις τον ρυθμό μέσα σου.
αυτό γίνεται παίζοντας συνέχεια θέση-άρση με τον ρυθμό, και εκεί πάνω να χτίζεις την μελωδία σου.
ανεξάρτητα από την χορδή ή την νότα που παίζεις, αυτό αφορά μόνο το αριστερό χέρι.