Πώς χρησιμοποιείται ο μετρονόμος?

ρυθμοί

(Bασίλης) #1

Πρόσφατα μου έκαναν δώρο έναν μετρονόμο. Μέχρι τώρα παίζω τα τραγούδια εντελώς από μνήμη και αυτί, οπότε δεν είμαι 100% σίγουρος ότι κρατάω σωστά τις αξίες.

Εχω παίξει 2-3 φορές μαζί με λαούτο και με βοηθούσε πολύ, όμως το λαούτο κρατάει το τέμπο με τα χτυπήματα όπως τα ξέρω από το χορό.

Τι γίνεται όμως με το μετρονόμο? Ας πούμε ότι παίζω ένα απτάλικο, πώς με βοηθάει ο μετρονόμος, πώς τον χρησιμοποιώ δηλαδή για να μένω εντός ρυθμού?


(Νίκος Σαρηγιάννης) #2

νομίζω θα σου φανεί πιο χρήσιμος σε ασκήσεις, όπου είναι προφανής η χρήση του. αν όχι, θα σε βοηθήσει καλύτερα ένας βιολιτζής από μένα.
στα κομμάτια μπορείς να τον βάλεις να μετράει όγδοα ή δέκατα έκτα, κάποια μικρή αξία πάντως έτσι ώστε να σου δίνει το τέμπο του κομματιού -τον χρόνο που κυλάει σταθερά και αδιάκοπα, και πάνω εκεί χτίζεται όλη η μουσική.
βέβαια όταν ακούς κανονικό παίξιμο, ζωντανά ή από ηχογράφηση, αυτό δεν θα (πρέπει να) συμπίπτει με τον μετρονόμο. και επειδή υπάρχει συνήθως μια επιτάχυνση όσο εξελίσσεται το κομμάτι, αλλά και επειδή ένα εντελώς σταθερό παίξιμο χωρίς ρυθμικά “τσαλίμια” θα ήταν άχρωμο και επίπεδο (ειδικά στο βιολί πιστεύω).


#3

Και εγώ είχα τέτοιες σκέψεις πρόσφατα σχετικά με ρυθμό και παλμό. Το θέμα είναι καθαρά προσωπικό πιστεύω, υπάρχουν μουσικοί που είναι αλλεργικοί στο μετρονόμο …και άλλοι που τον χρησιμοποιούν τακτικά. Νομίζω ο liga Rosa το έθεσε σωστά.
Για μένα, ο μετρονόμος δεν περιμένω ότι θα με διδάξει να παίζω ρυθμικά.Θα με βοηθήσει συχνά να κάνω μια…διάγνωση στο παίξιμο μου πχ: κατάλαβα γιατί δεν μου βγαίνει…γιατί το βιάζομαι, όπως επιβεβαιώνει ο μετρονόμος
Με βοηθάει επίσης σε τεχνικές δυσκολίες, όταν πρέπει να μελετήσω κάτι αργά και σταδιακά να ανεβάσω ταχύτητα. Ο μετρονόμος σου δίνει ένα πρόγραμμα, ένα πλάνο σε αυτές τις περιπτώσεις, αφου ξέρεις οτι ο στόχος σου είναι να πας απο την Α ταχύτητα στην Ψ.

Ο μετρονόμος επίσης μπορεί να κάνει και τον διαιτητή σε γκρουπάκια…αντι να τσακωνόμαστε με σχόλια τύπου
-αργείς
-οχι, εσύ βιάζεσαι

βάζεις τον μετρονόμο και τουλάχιστον ξεκινάς βρίσκοντας κοινό έδαφος έτσι, αν δεν υπάρχει άλλος τρόπος.
Αυτό που δεν μπορεί να κάνει ο μετρονόμος είναι να σου δώσει την αίσθηση του παλμού κάθε μουσικού κειμένου. Δεν μπορεί επίσης να βοηθήσει σε σύνολα, αν οι μουσικοί που συνεργάζονται δεν έχουν κοινή μουσική ιδέα για το τι προσπαθούν να κάνουν.
Όπως πολύ σωστά ανέφερες Βασίλη, πολλά πράγματα ξεκινούν απο τον χορό. Τέτοιες εμπειρίες ίσως τελικά να είναι πολύ ποιο χρήσιμες στο να αναπτύξουμε μια σωστή αίσθηση ρυθμού, απο τον μετρονόμο.


(nikos forlan) #4

Βάλε τον σε όποιον ταχύτητα θες (ξεκίνα απο αργά) και σε τέταρτα ή όγδοα και παίξε το κομμάτι. Σιγά σιγά και αμα τα χέρια σου πηγαίνουν, πήγαινε το όπου θες.
Όπως έγραψαν πιο πριν, ασκήσεις. Το ίδιο πράγμα. Βρες μια άσκηση, ξεκίνα απο αργά και όσο την παίζεις καλά αύξανε. Εδώ βάλε και δέκαταέκτα κ.ο.λ