Πώς να διαλέξω το σωστό όργανο;

Καλησπέρα σε όλους,

Σας διαβάζω αρκετό καιρό αλλά ποτέ δεν έκανα αισθητή την παρουσία μου γράφοντας κάποιο μήνυμα. Η αλήθεια είναι ότι έμαθα πολλά από το φόρουμ αυτό και αποτέλεσε ουσιαστικά το έναυσμα για να ξεκινήσω το ταξίδι μου σε νέες μουσικές, ξέχωρες από τις δυτικότροπες. Για αυτό και μόνο σας ευχαριστώ!

Παίζω τζουρά εδώ κι ενάμιση χρόνο, αλλά θεωρώ ως παραγωγικό το τελευταίο εξάμηνο όπου ξεκίνησα μαθήματα και πραγματικά ανοίχτηκε ένας νέος κόσμος μπροστά μου μελετώντας την φιλοσοφία των μακάμ. Η αλήθεια είναι τον πήρα ξεκάθαρα ως την πιο φθηνή επιλογή εκείνη την χρονική στιγμή, μιας που ήθελα να ασχοληθώ με ένα λαικό/παραδοσιακό όργανο αλλά δεν έβγαινα για κάτι παραπάνω και οι ηλεκτρικές μου κιθάρες δεν με βοηθούσαν να ψαχτώ όπως θα ήθελα. Το όνειρό μου όμως πάντα ήταν ένα λαούτο και πλέον προστέθηκε και το ούτι.

Γιατί τόσα όργανα; Μα γιατί μου αρέσει εξίσου ο ήχος και των δύο (σαν κατηγορίες οργάνων). Το θέμα όμως είναι ότι τόσο οικονομικά όσο και από θέμα μελέτης, θα πρέπει να ασχοληθώ μόνο με ένα κι αν μπορέσω στο μέλλον παίρνω και το επιπλέον για να βγάλω γούστα. Όπου μέλλον μπορεί να είναι ένας χρόνος, μπορεί όμως να είναι και δέκα…

Έχω ήδη απλώσει σε κείμενο, αλλά επιτρέψτε μου να γίνω πιο αναλυτικός μήπως και μπορέσω να σας βοηθήσω.

Λαούτο θέλω να μάθω γιατί μου αρέσουν γενικότερα τα παραδοσιακά τραγούδια της χώρας μας, οπότε σκεφτόμουν ένα στεριανό με το οποίο από ότι καταλαβαίνω μπορώ να παίζω και λίγο από τα κρητικά ή άλλα μέρη, ειδικά σε σολίστικο επίπεδο, λχ μόνος μου ή σε καμιά μάζωξη όπου θα παίζω μόνο εγώ.

Ούτι, γιατί θέλω να μελετήσω την ανατολίτικη μουσική, τα μόρια και γιατί στο μυαλό μου έχοντας τόση ελευθερία κινήσεων, πιθανόν να μπορώ να παίξω το ευρύ ρεπορτόριο που μου αρέσει, έστω κι αν δεν ακούγεται όπως θα το περίμενε κανείς.

Μιας που το ρεπερτόριο που θα ήθελα να παίζω, για να περνάω καλά και όχι για την καθαρά μουσική μελέτη, είναι παραδοσιακά, κυρίως Ηπειρώτικα, Κρητικά και της Ρούμελης και λιγότερο από άλλα μέρη της Ελλάδας. Προπολεμικά ρεμπέτικα, άντε μέχρι και την δεκαετία του '50 και έντεχνα που προσεγγίζουν τα παραπάνω είδη βλ. Παπακωνσταντίνου κα, εσείς τι θα μου προτείνατε; Ο δάσκαλος μου στον τζουρά μου προτείνει να πιάσω το πολίτικο λαούτο που λόγω των μπερντέδων βρίσκεται κάπου στην μέση. Η καρδιά μου, μου λέει λαούτο γιατί αυτό ερωτεύτηκα και ο νούς το ούτι γιατί με αυτό θα μελετήσω βαθύτερα την μουσική που τώρα ανακαλύπτω με τα μακάμ.
Εσείς τι λέτε;

tl;DR: Θέλω να πάρω ένα νέο όργανο για ασχοληθώ περαιτέρω με τις μουσικές που μου αρέσουν, αλλά δεν μπορώ να διαλέξω. Κάθε πρόταση, γνώμη και βοήθεια δεκτή. Διχάζομαι μεταξύ των οικογενειών των λαούτων και των ουτιών.

ΥΓ: Επειδή μένω στην επαρχία, σκέφτομαι ένα ΠΣΚ να κατέβω στην Αθήνα για να δοκιμάσω διάφορα όργανα, μιας που ούτι έχω να πιάσω 7-8 χρόνια και λαούτο (κρητικό) καμιά δεκαετία. Οπότε αν κάποιος μπορεί να μου δώσει έστω κάποιες διευθύνσεις μαγαζιών/οργανοποιών όπου θα μπορούσα να πιάσω μερικά εξ αυτών στα χέρια μου θα του ήμουν ευγνώμων. Το κόστος δεν αποτελλεί πρόβλημα μιας που σκοπεύω να πάρω κάτι καλό για να μου μείνει.
ΥΓ: Συγχωρείστε με για το μέγεθος του κειμένου, αλλά ήθελα να γίνω όσο πιο ακριβής γίνεται.

4 «Μου αρέσει»

Φίλε καλωσήρθες στο φόρουμ.

Ο τζουράς είναι ωραιότατο όργανο, μερακλήδικο. Να μην τον βλέπεις σαν φτηνό υποκατάστατο.

Το λαούτο ταιριάζει σε κάθε είδος σχεδόν ελληνικής παραδοσιακής μουσικής, αλλά σαν συνοδεία βέβαια κυρίως. Σε ηπειρώτικα λ.χ., όσο καλά και να βγάλεις τα σόλα, χωρίς κλαρίνο ή βιολί (ιδανικά και τα δύο) δεν είναι ηπειρώτικο, είναι… παραπομπή!

Αν πάλι, επειδή την έχεις βρει με τα μακάμια, θέλεις ασυγκέραστο, τότε προφανώς ούτι. Δεν ταιριάζει με όλα, αλλά σε επίπεδο είτε παρεΐστικης μάζωξης είτε πειραματικών προτάσεων γιατί όχι και κρητικά με το ούτι, και ηπειρώτικα (που κάνει και ωραίο γκλισάντο) και οτιδήποτε άλλο;

Το μέσο λαούτο πιστεύω ότι είναι ακριβότερο από το μέσο ούτι.

Τα δύο είδη λαούτου, κρητικό και στεριανό, πρακτικά είναι εναλλάξιμα (δηλαδή με το καθένα αποδίδεις αρκετά ικανοποιητικά και τη μουσική του άλλου).

Τέλος υπάρχει και η λάφτα, που συνδυάζει στοιχεία κι από τα δύο.

Καλή φώτιση!

3 «Μου αρέσει»

Καλή χρονιά και καλές συζητήσεις μια που ξεκίνησες ωραίο θέμα! Μην ανησυχείς για την έκταση, το φόρουμ ευτυχώς ευνοεί τις αναλυτικές τοποθετήσεις σε αντίθεση με τα σόσιαλ μύδια.
Εφ’όσον έχεις ήδη τζουρά (συγκερασμένο με σύρμα) θα πρότεινα να πήγαινες σε λάφτα ή ούτι για να έχεις διαφορετικό ήχο και ασυγκέραστο όργανο. Βέβαια τα μακάμ μια χαρά παίζονται στο συγκερασμένο, δεν είναι στα διαστήματα η ουσία (αν και σου ανοίγονται πολλές δυνατότητες έκφρασης με τα μόρια).
Από την άλλη αν σου αρέσει το λαούτο μην το συζητάς, θα μάθεις και την πένα που είναι διαφορετική και θα πιάσεις πιο εύκολα λάφτα ή ούτι στο μέλλον. Με τζουρά και λαούτο καλύπτεις από δημοτικά/παραδοσιακά μέχρι ρεμπέτικα/έντεχνα.
Αθήνα που σκέφτεσαι να πας; Ραπακούσιος και Τόφφας είναι καλές επιλογές, φυσικά υπάρχουν και άλλοι. Αν σου είναι εύκολο ανέβα και Θεσσαλονίκη που έχει κορυφαίους κατασκευαστές σε τέτοια όργανα (Αλεξανδρής και Θεοδωράκης, επίσης η Λύσσα στο Λιτόχωρο). Πιάσε όσα περισσότερα μπορείς και δοκίμασε να δεις τί σου ταιριάζει.

3 «Μου αρέσει»

Ευχαριστώ πολύ για τις απαντήσεις σας!

Ναι η αλήθεια είναι πως όταν πήρα τον τζουρά τον είχα για υποκατάστατο του μπουζουκιού και γενικά δεν περίμενα να συναντήσω τέτοια μουσική έκταση. Σύντομα ανακάλυψα ότι μπορώ να κάνω πολλούς πειραματισμούς μαζί του. Κούρδισμα λαούτου, με κατέβασμα των πρώτων δύο χορδών, κούρδισμα σε τρίτες στην ίδια χορδή, καποτάστα εδώ κι εκεί και γενικά ένα σωρό πράγματα, σε σημείο που όταν πήγα στον δάσκαλο της μουσικής απόρησε που ένα χρόνο ήξερα να παίζω μόνο δύο τραγούδια του Μπάτη όλα κι όλα.

@pepe Να σου πω την αλήθεια, δεν με πειράζει που δεν θα μπορώ να πιάσω τα σόλο των κλαρίνων ή των βιολιών. Για την ώρα αυτό που κάνω όταν παίζω σε καμία φιλική/οικογενειακή μάζωξη είναι να πιάνω καμιά φλογέρα σε ένα δύο σημεία του τραγουδιού και στο υπόλοιπο που τραγουδάμε το παλεύω με το τζουραδάκι μου. Στα ρεμπετικα και στα έντεχνα, βαράω χωρίς έλεος αφού πραγματικά ξετυλίγεται ένα τέλειο, για τα αυτιά μου ηχόχρωμα. Γενικά στα προπολεμικά που μου αρέσουν, προτιμώ τον τζουρά από το μπουζούκι.

@liga_rosa Και ο δάσκαλος για λαύτα με προορίζει, αλλά να σου πω μεταξύ αυτής και του ουτιού (αν είναι δόκιμος ο όρος), προτιμώ να πάρω ένα ούτι. Έχω δει και τον Παπαδάκη που παίζει κρητικά με το ούτι και κάπως αναθάρρησα μέσα μου ότι μάλλον για εκεί θα πρέπει να κοιτάξω. Σε κάθε περίπτωση, πρέπει να πρώτα να πιάσω μερικά όργανα στα χέρια μου.
Από οργανοποιούς δεν ξέρω κανέναν και γενικά θα προτιμούσα να είναι προς Αθήνα μεριά μιας που μένω στην κεντρική Στερεά. Βρήκα από σπόντα τον Ραπακούσιο, αλλά δεν μπορώ να τον πετύχω στο τηλέφωνο που δίνει στην σελίδα του. Ο σκοπός μου είναι να φτιάξω μια λίστα με κάμποσες επιλογές και ένα τριήμερο να δοκιμάζω ολημερίς όργανα και συνομιλώ με άτομα που θα μπορούν να με κατατοπίσουν για το εκάστοτε όργανο.

1 «Μου αρέσει»

Οι σημερινοί τζουράδες, σε σχέση με τα σημερινά μπουζούκια, βρίσκονται αρκετά κοντά στα προπολεμικά μπουζούκια (δε θέλω να πω «πιο κοντά» γιατί ίσως να μην είναι αλήθεια). Και ένα σημαντικό χαρακτηριστικό στο προπολεμικό μπουζούκι, που αφορά και τον τζουρά και τον μπαγλαμά και είναι αυτό ακριβώς που τους δίνει μεγάλο εύρος δυνατοτήτων, είναι τα ντουζένια: τα εναλλακτικά κουρδίσματα πέρα από ρε-λα-ρε. Οπότε λοιπόν, όταν λες

το ξέρεις άραγε ότι ήδη αυτό είναι ένα υπαρκτό ντουζένι; όσο για το άλλο, διάστημα τρίτης στο ίδιο ζευγάρι, αυτό είναι πραγματικά προχώ.


Γενικά απ’ όσα λες μού δίνεις την εντύπωση ότι κανένα όργανο δε θα πάει χαμένο στα χέρια σου. Το σκεπτικό του Λίγκα έχει μια βάση, να διαλέξεις ό,τι διαφέρει περισσότερο από αυτά που ήδη παίζεις ώστε να διευρύνεις την γκάμα σου. Να αφιερώσεις όσο χρόνο κι αν χρειαστεί στην επιλογή μαστόρου, ίσως να είναι πιο σημαντική κι απ’ την επιλογή οργάνου.

Αν σε ενδιαφέρει και το ζήτημα του να μπορείς να αλλάζεις πολλές τονικότητες, τις περισσότερες δυνατότητες τις έχουν τα 3χορδα σε Ρε-λα-Ρε. Τα ντουζένια επίσης προσφέρουν πολλές δυνατότητες όλα μαζί, το καθένα όμως από μόνο του είναι περιορισμένο. Από κει και πέρα, νομίζω ότι η λάφτα είναι πιο περιορισμένη από το ούτι, το δε λαούτο κιθαρίστικα μεν (συγχορδίες) παίζει από οπουδήποτε, αλλά για το παραδοσιακό αυτοσυνοδευόμενο παίξιμο ή για μελωδία που να μην είναι εντελώς ξερή, να 'χει και λίγο ισοκράτημα πού και πού ή καμιά καμπάνα που λένε οι Κρητικοί, έχεις βασικά δύο τόνους να διαλέξεις όλους κι όλους για κάθε δρόμο.

3 «Μου αρέσει»

Γειά χαρά! Νιώθω πως το πρόβλημα που αφορά όλους εμάς τους πολύ όργανο παίχτες για το τι να διαλέξει κάνεις μετα! Καταρχάς για να ρίξω λάδι στην φωτιά σκέφτηκες λαούτο με μόρια? Σίγουρα δεν υπάρχει το ευρος που έχει το ούτι αλλά επειδή τινεις εσύ προς τα εκεί εγώ σου προτείνω αυτή την λύση. Λαυτα εφόσον δεν την σκέφτηκες δεν πιστεύω ότι θα έμενες μέσα σου το ίδιο ικανοποιημενος. Επίσης εγώ πιστεύω στην αρχή του να παίζει κανείς όπως γουστάρεις. Δεν σε εμποδίζει κάνεις να παίξεις ρεμπέτικα σε λαούτο. Υπάρχουν και παίκτες όπως ο άγγελος αγγέλου που τον θεωρώ όπλο πολυβόλο και φωνάρα που εντάσσει πρώιμο ρεμπέτικο στο ρεπερτόριο του. Ότι και να αποφασίσεις καλά παιξιματα και κάνε αυτό που θεωρείς καλύτερο!

2 «Μου αρέσει»

Εγώ θα ξεκίναγα με ούτι αν σκόπευα να αφοσιωθώ σε ένα όργανο.

Είναι το πιο δύσκολο αλλά και το πιο ολοκληρωμένο. Θα μάθεις τεχνικές και θεωρία, θα μάθεις να παίζεις και σε περιβάλλον μακαμ (ασυγκεραστα) αλλά και σε συγκερασμενο περιβάλλον όταν και όπου χρειάζεται. Η μετάβαση αργότερα σε λαούτο θα είναι πιο εύκολη.

Δυστυχώς το ούτι (και το κανονάκι) απαιτούν αφοσίωση. Δεν είναι όργανα που εύκολα έχεις σαν δευτερεύοντα.

3 «Μου αρέσει»

Συμφωνω οτι το ουτι ειναι πολυδιαστατο οργανο. Προσωπικα ομως βρηκα την λαφτα πιο ευκολοπροσβατη ειδικα αμα εχεις εξοικειωθει με το τριχορδο. Δεν εχω δοκιμασει ουτι.

Μολις πηρα μια λαφτα απο τον Kamil Gul (Αγκυρα) και ειμαι πολυ ευχαριστημενος. Προσιτη τιμη και ο ηχος της ειναι σχεδον ο ιδιος με τα ουτια του.

3 «Μου αρέσει»

Καλησπερα φιλε μου και χαιρομαι που μας στελνεις για πρωτη φορα

να σου απαντησω σε αυτο, στα ουτια ξερω εναν που ειναι φοβερος , βρισκεται στο παγκρατι το κινητο του ειναι αυτο 693 7147 706 δημητρης λεγεται και δεσ στο καναλι του τα οργανα που φτιαχνει https://www.youtube.com/user/rapakodi/videos

1 «Μου αρέσει»

Δημητρης Ραπακούσιος, Τιμάρχου 7 Παγκράτι, αλλά στο κινητό αμφιβάλλω αν θα τον βρεις. Καλύτερα πήγαινε επιτόπου πρωινές ώρες.

3 «Μου αρέσει»

http://www.dimitrisouds.com/navpage.html και η ιστοσελιδα

1 «Μου αρέσει»

Κάποιοι έχω δει να γράφουν (ίσως και ο pepe ή κάποιος απ’ τους παραπάνω σχολιαστές, δεν θυμάμαι) ότι καλό ειναι να του στείλεις πριν πας, στο Instagram. Δεν είχα προσωπική επικοινωνία αλλά από ότι κατάλαβα ο Ραπακούσιος το χρησιμοποιεί κι αυτό ως εργαλείο. (Όνομα ίνστα: rapakodi)

1 «Μου αρέσει»

σωστα αλλα οσες φορες εχω μιλησει μαζι του στο ινσταγκραμ μου λεει απλα παρε με τηλ η ελα απο δω το πρωι . οποτε αν ειναι το πρωι (με τη δροσουλα που λεμε) παρε ενα τηλ και κανονισε να πασ απο εκει , ειναι και πολυ ευκολος ο δρομος διπλα σε κεντρικο δρομο ειναι

1 «Μου αρέσει»

Ο δρόμος εύκολος είναι, 5 λεπτά με τα πόδια από Χίλτον, το μαγαζί είναι κάλυψη απόκρυψη :slight_smile:

1 «Μου αρέσει»

Σ’ όλες τις εισόδους κάτι βλέπεις, κάπου θα 'χει λίγο τζάμι, κάποια χαραμάδα. Στο μόνο που δε βλέπεις απολύτως τίποτα, εκεί είναι!

3 «Μου αρέσει»

Δεν νομιζω οτι εχει να κανει τοσο με τον ήχο καθεαυτόν. Και το αρμόνιο μου μπορει να ακούγεται ιδιο με τα ουτια του (αν χρησιμοποιήσω ηχητικά δείγματα απο τα ουτια του).

Δεν παυει ομως να ειναι αλλο οργανο με διαφορετικό τρόπο παιξίματος και στυλ. Αν εχεις μαθει σε ταστα (ή μπερντεδες κτλ) προφανώς και σε δυσκολεύει να πας σε αταστο οργανο. Εκεί ομως ανοιγονται αλλοι δρόμοι.

Σε κάθε περίπτωση αφού έπιασες τη λαφτα, καλό είναι να ασχοληθείς και λίγο με το ρεπερτοριο της οθωμανικής μουσικής (μακαμ κτλ).

Οταν αρχισα να μελεταω την τροπικη μουσικη (μακαμς) ανακαλυψα πως το τριχορδο δεν μπορει να δωσει το “αρωμα” των μαλακων νοτων. Γνωριζοντας τα διαφορα κομματα, η λαφτα μπορει να προσεγγισει το ουτι, ειδικα το λαουτο του Kamil Gul (εχει διαφορα δειγματα στο youtube).

αχαχαχαχαχαχαχα εχεις δικιο πραγματικα ειναι σαν σπιτι