Ποιο είναι καλύτερο, το τρίχορδο ή το τετράχορδο ; ( σεβαστές όλες οι απόψεις )

Καλησπέρα παιδιά. Είμαι καινούργιος στο φόρουμ. Σκέφτομαι να αγοράσω και νά μάθω μπουζούκι αλλά δεν ξέρω με τι να αρχίσω, με τρίχορδο ή με τετράχορδο. Θα ήθελα όποιος έχει όρεξη για κουβεντούλα να μου πει πέντε πράγματα. Ευχαριστώ εκ των προτέρων !

Φίλε καλησπέρα. Στο ερώτημα που θέτεις συγκεκριμένη απάντηση δεν υπάρχει. Κι εγω εχω μια ιδέα κι από τα δύο.Ατό που μπορεί να πει κανείς είναι οι διαφορές των οργάνων ώστε να επιλέξεις εσύ τι θες. Εχει επικρατήσει η άποψη ότι στο τετραχορδο παίζονται τα λαϊκά ενώ στο τριχορδο τα ρεμπέτικα. Όλα παίζονται και στα δύο. Το τριχορδο είναι συνήθως λίγο πιο βραχνο, πιο στακατο λόγω πιο στενού σκάφους όμως αυτό δε σημαίνει πως είναι αντικειμενικά καλύτερο (ούτε σαφώς χειρότερο).
Έπειτα κάποιοι λένε ότι το τριχορδο είναι πιο δύσκολο γιατί έχει λιγότερες χορδές. Μύθος! Το κάθε ένα έχειι τα μυστικά του. Μερακι να έχεις και θθα σου αρέσουν οι οποιες δυσκολίες
Αν δεχτούμε την άποψη ότι στο 3χορδο παίζονται τα ρεμπέτικα και βλέποντας αγαπημένο Παπαϊωάννου, αν όλο το ρεπερτόριο σου
κυμενεται σε αυτα τα τραγούδια θα σου έλεγε κανείς πάρε τριχορδο. Εξάλλου αυτό θεωρείται και το αυθεντικό αφού το 4χορδο έγινε αργότερα από τον Χιώτη. Εγώ προσωπικά προτιμώ τριχορδο, όμως αυτό μη σε επηρεάζει. Πάρε κι άλλες γνώμες και μετά αποφάσισε. Δοκιμασε και κάνα όργανο!
Υ.Γ. οι τριχορδοι είμαστε κάπως “ρατσιστές” με τους τετραχορδους οι οποίοι μας θεωρούν λίγο κομπλεξικους… :wink:

Τρίχορδο… Αν θες κιθάρα πάρε εξάχορδη!
Πέρα από την πλάκα έχει δίκιο ο φίλος από πάνω. Άκουσε τα όργανα και το ρεπερτόριο (χωρίς το δεύτερο να πρέπει να σε περιορίζει) και αποφάσισε.

Διαβασε την υπογραφη μου… (με τα κοκκινα γραμματα) :089:

Οκ, αυτό ήθελα να πω αλλά είπα να μην γινω αυστηρός και απόλυτος. Αφού όμως οι τριχορδοι διαπνεομαστε από αυταρχικότητα σε τέτοιου είδους ζητήματα, ΤΡΙΧΟΡΔΟ ΚΑΙ ΞΕΡΟ ΨΩΜΙ!!!

1 «Μου αρέσει»

Να σου πω κι εγώ την δικιά μου εμπειρία μπας και βοηθήσω. Έπαιζα για χρόνια τετράχορδο.Την πρώτη φορά που έπιασα τρίχορδο στα χέρια μου τρελάθηκα. Για κάνα χρόνο σταμάτησα να παίζω μπουζούκι(δεν με τράβαγε κ το έπιανα στα χέρια μου σπάνια) και μάζευα λεφτά για τρίχορδο.Το έχω τώρα 2 μήνες και κατάλαβα ότι αυτό είναι το όργανο που θα έπρεπε να παίζω τόσα χρόνια.:slight_smile: Δεν μπορώ να το αφήσω από τα χέρια μου.
Κι όπως είχε πει κι ένας φίλος εδώ στο forum “είναι αυτό το γκραν!!”.
Θέλω να πω ότι είναι πιο σου κάνει σαν αίσθηση,σαν ήχο, σαν εμφάνιση κτλ. Ελπίζω να βοήθησα λίγο:240:

καλώς ήρθες!
μεγάλο θέμα βάζεις, και θα βρείς πολλές συζητήσεις εδώ μέσα (η αναζήτηση είναι πάνω δεξιά).
στα γρήγορα, τα θεωρώ δυο διαφορετικά όργανα με διαφορετική νοοτροπία και διαφορετικό ρεπερτόριο. χοντρικά, αν γουστάρεις ρεμπέτικο και γενικά τραγούδια μέχρι το '50 πας σε τρίχορδο.
επίσης στην κατασκευή και στον ήχο, τα τρίχορδα είναι φτιαγμένα για φυσικό ήχο και για παίξιμο με συνήχηση όλων των χορδών. είναι πιο πρίμα και σφιχτά σαν όργανα οπότε δίνουν αξία σε κάθε νότα, σε αντίθεση με την μπασαδούρα και την πλαδαρότητα του τετράχορδου. εξαιρούνται βέβαια τα τρίχορδα που είναι κατασκευασμένα με προδιαγραφές τετράχορδου…
μια που είσαι πύργο, βρες τον κατάλληλο δάσκαλο γιατί πολλοί αγνοούν ή σνομπάρουν το τρίχορδο (εφ’όσον βέβαια το διαλέξεις). μην υποκύψεις στην λογική “παίζω κιθάρα άρα πάω στο εύκολο τετράχορδο που έχει το ίδιο κούρδισμα”.
παρ’ό,τι όπως κατάλαβες είμαι απόλυτος στην επιλογή μου, αν γουστάρεις λαϊκά ή αν έπαιξες και με τα δύο και διάλεξες το τετράχορδο, καλά κάνεις και τράβα τον δρόμο σου. δεν θέλω από εδώ μέσα να σε κατευθύνουμε σε λάθος επιλογή, ειδικά στην ηλικία αυτή που πιθανόν δεν έχεις τόσες παιχτικές εμπειρίες ή ακούσματα. οπότε απλά μάζευε και διάλεξε!
καλή αρχή!

Υπάρχει μια κλισέ απάντηση , ότι και τα δύο όργανα είναι ίδια ανάλογα τον παίχτη και το χειρισμό.
Ισχύει εν μέρει . Ο παίχτης θα πάρει από το όργανο αυτό που μπορεί να δώσει.
Από την άλλη, το όργανο , ο ήχος, το μέγεθος, ο τρόπος που δονείτε, καθορίζει αυτό που μπορείς να πάρεις.
Έχοντας πολύ πρόσφατη την απόκτηση ενός νέου τρίχορδου, βασισμένου στη λογική προπολεμικών οργάνων, μπορώ να σου πω ότι ακόμα και τρίχορδο από τρίχορδο έχουν διαφορά. Πολύ μεγάλη μάλιστα.
Ο τρόπος που κρατ’ω την πένα , η ένταση του παιξίματος, η δακτυλοθεσία, η αισθητική του παιξίματος, προσαρμόζονται σιγά σε νέους ορίζοντες που άνοιξε το καινούργιο όργανο. Κατά κάποιο τρόπο με στρώνει, δεν το στρώνω!
Οπότε το δίλλημα σου δεν είναι ασήμαντο…
Μη βιάζεσαι να αποφασίσεις, άκου όργανα, δοκίμασε, φαντάσου τον ήχο που θέλεις να ακούσεις κάποια στιγμή και αποφάσισε.

Παιδιά εγώ παίζω και τρίχορδο και 4χορδο και τα δυο μπουζούκια είναι και κάποιος που λέει ότι παίζει μπουζούκι πρέπει να μπορεί να ανταποκριθεί και με τα δυο όργανα.Όσοι λένε ότι το τετράχορδο είναι μιση κιθάρα ας πάνε να δούνε τι λέει ο μπαρμπαγιάννης ο μωραΐτης η ο μητσάκης και τόση μεγάλη παλιοί παίχτες.Εγώ προσωπικά για τα πρώτα 2 χρονια έπαιζα με 4"χορδο" μετά το γύρισα στο τρίχορδο και πλέον παίζω και με τα δυο εξίσου το ίδιο.Εγώ σου προτείνω να ξεκινήσεις με τετράχορδο μιας και με τους καταλληλους χειρισμούς μπορείς να βγάλεις το ύφος απτό τρίχορδο.Και μην ξεχνάς ότι τα πιο πολλά τραγούδια παίζονται στις πρώτες δυο χορδές(ρε,λα).

Άκη δε θα διαφωνήσω μαζί σου. Πιστεύω ότι καλό είναι κανείς να ξέρει όσα περισσότερα γίνεται, όμως στα παραπάνω που λες έχω μια μικρή ένσταση και αυτή είναι στην ακόλουθη φράση :

Το ύφος βγαίνει σε οποιοδήποτε όργανο, το κάθε όργανο όμως έχει το δικό του ήχο. Το τετράχορδο ποτέ δε θα έχει τις ανοιχτές και τα “γκραν” του τρίχορδου, ούτε το τρίχορδο θα αποκτήσει το κάθετο παίξιμο και το μπάσο του τετράχορδου.

Επομένως επιστρέφουμε σε αυτό που έχει ακουστεί πάμπολλες φορές εδώ μέσα: “Είναι θέμα γούστου στον ήχο που θες να ακούς, όταν εσύ παίζεις!”.

Νεαρέ ρεμπέτη λοιπόν, δεν υπάρχει σωστό και λάθος για αρχή. Είναι δύο διαφορετικά όργανα (συγγενικά) που το καθένα έχει τον ήχο του και τον τρόπο να παίζεται. Εσύ το δεύτερο (απ’ όσο έχω καταλάβει) δε το ξέρεις καθόλου μιας και δεν έχεις ξεκινήσει ακόμα να παίζεις, επομένως επέλεξε με το πρώτο κριτήριο διαλέγοντας τι ήχο θες να ακούς.

Συμπληρωματικά με τα γραφόμενα του alko, προσθέτω ότι με τίποτα δεν είναι απαραίτητο να χειρίζεται κάποιος και τα δύο όργανα, για να πεί ότι “παίζει μπουζούκι”. Φυσικά, ο νεαρός μας φίλος που άνοιξε τη συζήτηση, θα κάνει το σωστό οτιδήποτε και αν διαλέξει, αρκεί να μην βιαστεί. Εγώ θα συμφωνήσω με τον liga rosa ότι το βασικότερο κριτήριο είναι το ρεπερτόριο, που βεβαίως καθορίζει σε μεγάλο βαθμό και τον τρόπο παιξίματος. Αλλά αυτό θα έρθει αργότερα, από μόνο του.

Δυο καλά βιντεάκια για το τρίχορδο και το τετράχορδο από ένα μεγάλο συνθετη και από έναν μεγάλο δάσκαλο.

εγώ στον φίλο έχω να δώσω μια συμβουλή εφόσον το αγαπάς και εφόσον το θέλεις αυτό που κανεις είναι βέβαιο ότι θα πετύχεις.Και μην ξεχνάς ότι το κλειδί τις επιτυχίας και για το τρίχορδο και για το 4χορδο είναι η μελέτη.

πρωτο και δευτερο ζευγος χορδων ειναι ιδιο, ρε λα.

Ενα + στο τεταχορδο ειναι τα πιο ολοκληρωμενα ακορντα λογω της ντο.

Καλο ειναι να ξεκινησεις με ενα απο τα δυο και επειτα καταληγεις.

γνωμη μου αν παρεις τριχορδο παρε το παραδοσιακο τριχορδο.
Κυκλοφουρουν πολλα με σκαφος τετραχορδου, ειναι σαν να αλλαζω καβαλαρη, πατουρα και χορδες και να το βαφτισω τριχορδο.

Για τους λόγους που έγραψαν μερικοί από τους παραπάνω (βλ. π.χ. το μήνυμα 7 αρχή), και που έχουν αναπτυχθεί διά μακροτάτων και σε άλλες συζητήσεις, θεωρώ ότι για κάποιον που επιλέγει να υπογράφει Νεαρός Ρεμπέτης και όχι ας πούμε Λαϊκός, το κατάλληλο όργανο είναι το 3χορδο.

Οπωσδήποτε έχει σημασία να δεις τι παίζουν -και πώς ακούγεται- μερικοί από τους πιο χαρακτηριστικούς σημερινούς και παλιούς παίχτες και των δύο. Ιδιαίτερα αν βρεις κάποιον συγκεκριμένο παίχτη, ή και συνθέτη, που σε εμπνέει και θα ήθελες στα πιο τρελά σου όνειρα να του μοιάσεις, αυτό είναι ο πιο ασφαλής οδηγός.

Φίλε μου πάρε τρίχορδο!!! Ξεκίνησα απο τετράχορδο επηρεασμένος απο την μακρόχρονη επαφή μου με την κιθάρα. Το τρίχορδο δεν είχε περάσει κάν απο το μυαλό μου. Όταν όμως μπήκα στον κόσμο μπουζουκιού κατάλαβα οτι έκανα λάθος και επέλεξα οριστικά και αμετάκλητα το τρίχορδο. Μπορώ να σου πω ένα σωρό λόγους που, λίγο πολύ, ψαχνοντας στο φόρουμ σε ανάλογες συζητήσεις θα τους βρείς. Πιστεύω όμως πως αυτή η επιλογή έχει να κάνει ξεκάθαρα με την προσωπική φιλοσοφία του καθενός και τις βάσεις πάνω στις οποίες πατάει η μουσική του παιδεία (με την ευρύτερη έννοια βεβαίως), τα ακούσματα του, οι εμπειρίες του, η αισθητική του. Ξέχωρα που η ενασχόληση με το τρίχορδο μπουζούκι – όπως πολύ σωστά κάποιος συμφορουμίτης κάποτε ανέφερε – σου δίνει την δυνατότητα πολύ πιο εύκολα να πιάσεις στα χέρια σου μπαγλαμά και τζουρά και να εμπλουτίσεις το ρεπερτόριο σου με διαφορετικά ηχοχρώματα κάτι που το θεωρώ αρκετά σημαντικό. Το τρίχορδο σου ανοίγει πολλούς δρόμους και σε προκαλεί να πάς όλο και λίγο πιο μακριά…

Εγώ θα σου πρότεινα να προσπαθήσεις να ακούσεις όσο πιο πολλούς παίκτες μπορείς . Μόνους, αλλά και σε κομπανίες. Τρίχορδους και τετράχορδους. Για να αποκτήσεις ο ίδιος μια άποψη για το τι σε τραβάει περισσότερο…Και κάπως έτσι, θα καταλήξεις στο…τρίχορδο!! (χωρίς να υποστηρίζω ότι είναι “καλύτερο”)

Σας ευχαριστώ όλους για τις συμβουλές σας. Ίσως θα έπρεπε να διευκρινίσω απ’ την αρχή ότι μου αρέσουν περισσότερο τα ρεμπέτικα (και λιγότερο τα λαϊκά). Από την αρχή είχα την πεποίθηση ότι το τρίχορδο μου ταιριάζει πιο πολύ, αλλά έπρεπε να πάρω και μια δεύτερη γνώμη. Τελικά όπου να ναι μου ρχεται το 3χορδο ! ;). Βέβαια το γεγονός αυτό δεν θέλω να δημιουργήσει καμία απολύτως έχθρα μεταξύ εμένα και όσων υποστηρίζουν το 4χορδο ! Επίσης θα ήθελα να πω ότι συμφωνώ απόλυτα με την γνώμη του κ. Πολίτη, δηλαδή ότι δεν είναι απαραίτητο να ξέρεις και τα δύο όργανα για να λες ότι ξέρεις μπουζούκι! Αυτά, τα λέμε και πάλι ευχαριστώ

Εγώ πάντως είμαι και κομμάτι ταλιμπάν του τρίχορδου, και άρα της σχολής του κάτωθι συγχωρεμένου Άκη Πάνου:

http://hypatia.teiath.gr/xmlui/bitstream/handle/11400/3458/ΜΠΟΥΖΟΥΚΙ%20Η%20ΤΕΤΡΑΦΩΝΟ%20ΙΔΟΥ%20Η%20ΑΠΟΡΙΑ.pdf?sequence=1

με το καλό! νομίζω έκανες την επιλογή που σου ταιριάζει, περιμένουμε τα καλά νέα να ευχηθούμε καλορίζικο!

σωστή κουβέντα…

Σε περίπτωση που δεν ξεστρατίζω πολύ την συζήτηση, πώς ορίζετε(αι) ένα παραδοσιακό τρίχορδο, τι ‘‘προδιαγραφές’’ πρέπει να έχει και επιπλέον, ποια είναι η διαφοροποίηση ενός ‘‘τρίχορδου με σύγχρονο ήχο’’ που έχω διαβάσει εδώ σε συζητήσεις σε σχέση με ένα με όχι σύγχρονο ήχο ;