Εδώ και ένα χρόνο, (αφού αποφάσισα να αφήσω για λίγο την κιθάρα στην άκρη και να ασχοληθώ με το μπουζούκι και αφού απάντησα στο δίλημμα τρίχορδο ή τετράχορδο), ασχολούμαι εντελώς ερασιτεχνικά με ότι έχει να κάνει με τριχορδία (μπουζούκι, μπαγλαμάς, τζουράς). Θεωρώ τον εαυτό μου έναν καλό αρχάριο που μπορεί να παίξει 30-40 τραγούδια ικανοποιητικά εώς πολύ καλά. Σαν αυτοδίδακτος όμως, νιώθω πως έχω φτάσει πλέον σε ένα τέλμα, κυρίως όσον αφορά την τεχνική και υποψιάζομαι οτι ήρθε η ώρα να αναζητήσω κάποιον δάσκαλο που θα βοηθήσει στο να ανοίξω βηματισμό.
Το πρόβλημα αρχίζει λοιπόν κάπου εδώ. Στην προσπάθεια μου να βρώ στην περιοχή που μένω κάποιο δάσκαλο τρίχορδου δεν πέτυχα και πολλά πράγματα. Σε όσους απευθύνθηκα, ασχολούνται με το τετράχορδο μπουζούκι και δεν έδειξαν ιδιαίτερη προθυμία να με αναλάβουν. Από την άλλη, λόγω κιθάρας, κάθε φορά που πιάνω τετράχορδο στα χέρια μου κάποια πράγματα βλέπω ότι μου βγαίνουν καλύτερα…
Σας ρωτώ λοιπόν: Αξίζει τον κόπο να μπλέξω με το τετράχορδο ξανά σε επίπεδο διδασκαλίας; Δεν θα με μπερδέψει κάτι τέτοιο; Αποκλείεται κάποιος που ασχολείται με το τρίχορδο να ασχολείται ταυτόχρονα και με το τετράχορδο; Ή εντέλει πρέπει να βρώ οπωσδήποτε κάποιον δάσκαλο τρίχορδου αφού αυτό είναι που με ενδιαφέρει πραγματικά;
Σας ευχαριστώ εκ των προτέρων για τις συμβουλές σας!
Ένα βασικό ερώτημα είναι τι όργανο έχεις. Αν για να παίξεις 4χορδο πρέπει να βρεις ένα 4χορδο (και ενδεχομένως να δώσεις το 3χορδο), τότε καλύτερα να μείνεις στο 3χορδο -που το διάλεξες όχι τυχαία αλλά από προτίμηση- και όλη την προσπάθεια εξεύρεσης να την αφιερώσεις στο να βρεις δάσκαλο!
Ύστερα, μια βασική διαφορά των δύο μπουζουκιών, που δεν αναφέρεται συχνά και δεν την είχα σκεφτεί αν και είναι αυτονόητη, είναι αυτό που αναφέρεις ότι το 3χορδο σού ανοίγει αυτόματα το δρόμο και προς τζουρά - μπαγλαμά, ενώ με το 4χορδο γίνεσαι αυστηρά μπουζουξής. Οπότε αν γυρίσεις σε 4χορδο παρατάς όχι το τρίχορδο αλλά όλη την οικογένεια των τριχόρδων. Πάει η καρδιά σου;
Τέλος, δες την ιστορία από μια απόσταση σαν να μη σε αφορούσε: κάποιος τύπος βρέθηκε να παίζει τρίχορδο σε μια πόλη όπου κατά τα φαινόμενα δεν υπάρχει ούτε ένα τρίχορδο. Σ’ ένα περιβάλλον 4χόρδων, αυτός έκανε μια αιρετική επιλογή. Τι άλλο δείχνει αυτό, παρά ότι ο άνθρωπος θέλει τρίχορδο και δεν παρασύρεται από το περιρρέον στυλ;
Θα μου πεις: και πώς θα μάθω; Ε, θα μάθεις. Βλέποντας, ακούγοντας, κλέβοντας. Όλοι οι τρίχορδοι του κόσμου, από τον Καραπιπέρη μέχρι τη γενιά του 2000+, έχουν στέκι στην οθόνη σου. Καλός βέβαια και ο δάσκαλος, αλλά αν δεν υπάρχει βρίσκονται λύσεις. Όσα περισσότερα ξέρει κανείς, τόσα περισσότερα μπορεί να μάθει. Εσύ ξεκίνησες από το μηδέν αλλά με γνώσεις κιθάρας, και έφτασες μέχρι τα 30-40 τραγούδια σε αξιοπρεπές επίπεδο. Τώρα ξαναξεκίνα από εκεί. Μπορείς να φτάσεις αρκετά πιο πέρα, ιδίως αν ονοματίσεις τους στόχους σου. Πιθανοί στόχοι μπορεί να είναι:
-Ευελιξία στους τόνους
-Ταξίμια
-Εκείνη η μυστήρια πενιά που κάνει ο τάδε
-Μη μελωδικό παίξιμο (παρατήρησε τι κάνουν πολλοί μπουζουξήδες τη στιγμή των στίχων: αν τραγουδάνε οι ίδιοι, συχνά δεν παίζουν πλήρη μελωδία αλλά συγχορδίες, που έχουν τα πατήματά τους και τις ειδικές πενιές τους).
Εν πάση περιπτώσει,
Όχι, δεν αποκλείεται. Έχει συζητηθεί εδώ με διάφορα παραδείγματα καλών παιχτών.
Αγαπητέ φίλε Pepe σε ευχαριστώ πολύ για την απάντηση και για το χρόνο που διέθεσες για να γράψεις με απλό και περιεκτικό τρόπο όλα αυτά που στην ουσία ήθελα και εγώ να ακούσω. Για να είμαι ειλικρινής, η ιδέα να παρατήσω το τρίχορδο δεν αντηχούσε καθόλου καλά μέσα μου…Το τρίχορδο αποτέλεσε άκρως συνειδητή επιλογή και μάλιστα ήταν και η καθαυτή αιτία να πιάσω μπουζούκι στα χέρια μου με ξεκάθαρο σκοπό και στόχο. Όχι ότι ήμουν πολέμιος του τετράχορδου…Το θεωρώ εξαίσιο όργανο αλλά για μένα, καλώς ή κακώς, αντιπροσωπεύει μια άλλη κουλτούρα, μια άλλη εποχή. Απλά έφτασα στον παραπάνω συλλογισμό - προβληματισμό θεωρώντας ότι ένας επαγγελματίας δάσκαλος του τετράχορδου θα μπορούσε να δείξει 4-5 πράγματα γενικότερης…παιδείας πάνω στο μπουζούκι…
Τέλος πάντων, είμαι 99% σύμφωνος με τα γραφόμενα σου και νομίζω ότι θα ακολουθήσω το δρόμο που μου υποδεικνύεις. Δεν δεσμεύομαι επαγγελματικά, δεν δεσμεύομαι απο μεριάς ρεπερτορίου, αξιοποιώ όσο ελεύθερο χρόνο έχω με το αγαπημένο μου χόμπυ και νομίζω ότι θα έλθει και η βελτίωση με τον καιρό. Εξάλλου το ταξίδι έχει πραγματικά τη μεγαλύτερη αξία…
Γεια σας , έχω ξεκινήσει και παίζω μπουζούκι τρίχορδο λίγο λιγότερο από ένα χρόνο με μαθήματα κανονικά, αν και αρχάριος βλέπω ότι έχω αρκετά γρήγορη πρόοδο
Σκέφτομαι να αγοράσω ένα τετράχορδο για να δοκιμάσω την εμπειρία
Νομίζετε ότι θα είναι εύκολη η μετάβαση;
Και ποια μετάβαση είναι πιο εύκολη από τρίχορδο σε τετράχορδο ή το ανάποδο ???
Καλώς ήρθες!
Για μένα είναι διαφορετικά όργανα, με διαφορετική φιλοσοφία, διαφορετικό ήχο και φυσικά διαφορετικό ρεπερτόριο. Αν παίξεις μόνο μεσαία και καντίνι (λα και ρε) τότε μοιάζουν, αλλά έχεις χάσει όλο το χαρακτήρα και τις δυνατότητες του κάθε οργάνου.
Θα μπορούσε λογικά να σε βοηθήσει ο δάσκαλος στις απορίες σου, και φυσικά το φόρουμ είναι γεμάτο από σχετικά νήματα όπου τα γράφουμε αναλυτικά. Επίσης θα μπορούσες να δανειστείς ένα τετράχορδο για δοκιμή, μια που μπορεί να μη σου ταιριάξει τελικά.
Είναι κάτι που δεν σου προσφέρει το τρίχορδο και θες να πας στο τετράχορδο; Η μετάβαση δεν είναι τόσο δύσκολη πρακτικά, το θέμα είναι να γυρίσει ο “διακόπτης” της φιλοσοφίας του κάθε οργάνου. Ό,τι θες εδώ είμαστε.
Τι σε νοιάζει; Αν είναι να κάνεις μετάβαση, μόνο μία μπορείς να κάνεις!
Για το βασικό σου ερώτημα, δεν υπάρχει αντικειμενική απάντηση, μόνο γνώμες. Οπότε η μόνη γνώμη που τελικά μετράει είναι η δική σου. Θα πρέπει λοιπόν να τη διαμορφώσεις όσο μπορείς πληρέστερα. Συνεπώς, έρχομαι στα λόγια του Λίγκα παραπάνω:
α) διάβασε τα σχετικά νήματα
β) συζήτα το με τον δάσκαλο
γ) ει δυνατόν, δανείσου ένα 4χ να δεις «πώς σου πάει».
Πριν 2-3 χρόνια διάβαζα αυτά που γράφει ο Νίκος και ο Περικλής πιο πάνω και θεωρούσα πως είναι λίγο αυστηρά η υπερβολικά τα λεγόμενα αυτά, έλεγα :
“Έλα μωρέ, πόση διαφορά να έχουν, και τα 2 μπουζούκια είναι, άντε παικτικα να είναι λίγο διαφορετικά, ηχητικά πόσο πια???”
Ως πολύ παλιός 8χορδος (όχι εμπειρικά, αλλά χρονικά) και περίπου 3-4 χρόνια τριχορδος ομολογώ πως όσο περνάει ο καιρός τόσο διαφέρουν και μεγαλώνουν οι διαφορές για μένα ανάμεσα σε αυτά τα 2 όργανα.
Έπιασα πριν λίγες ημέρες το 8χορδο του πατέρα μου και με τις πρώτες πενιες νόμιζα ότι ήταν στο ρεύμα, καθαρό δυνατό ήχο με διάρκεια, ταστιέρα να πάς όπου θέλεις όπως θέλεις, αυτός ο ενθουσιασμός κράτησε 5 λεπτά, εκεί κατάλαβα πλήρως γιατί όλο το φόρουμ είναι γεμάτο ερωτήσεις τύπου “τι ρεπερτόριο θελεις να παίξεις ? Ποιος ήχος σου αρέσει ? Κ.τ.λ.”.
Οπότε σκέψου τι είναι αυτό που σε εντυπωσιάζει, ο Τσιτσάνης, ο Μάρκος? Ο τριχορδος Ζαμπέτας και Χιώτης η ο τετραχορδος Ζαμπέτας και Χιώτης κ.τ.λ…
Μια φορά έχω παίξει τετράχορδο μπουζούκι και ενθουσιάστηκα, το είδα πιο μαλακό σε σχέση με την σκληραδα του τρίχορδου,
Αυτό που με απασχολεί περισσότερο σαν αρχάριος είναι οι δρόμοι , που τους έχω μάθει από τρίχορδο (11 συνολικά τους βασικότερους) αν θα με δυσκολέψει να τους ξαναμαθω σε τετράχορδο
Εφόσον έχεις μάθει τους δρόμους δεν θα έχεις πρόβλημα. Γενικά είναι απλά θέμα προσαρμογής. Ειδικά αν σε ενθουσιάζει δοκίμασέ το και μην αγχώνεσαι. Όταν μέσα από την τριβή κατασταλάξεις και σε ρεπερτόριο που προτιμάς τότε θα ξεκαθαρίσεις και ποιον δρόμο σε σχέση με το όργανο θα ακολουθήσεις.
Οι δρόμοι είναι άσχετοι από το όργανο, εκτός κι αν εννοείς να ανεβοκατεβαίνεις δυο οκτάβες που δεν έχει καμιά εφαρμογή στα κομμάτια. Τουλάχιστον στα ρεμπέτικα μέχρι το 1950 περίπου, όπου είναι τροπική και φωνητική η σύνθεση, με 4χορδα και 5χορδα και έκταση μια οκτάβα -το πολύ μιάμιση. Μετά μπήκαν διάφορα οργανικά ανεβοκατεβάσματα με μεγάλη έκταση, κυρίως σε εισαγωγές, ενώ από παλιά υπήρχαν αναλύσεις ακκόρντων και άλλα στοιχεία αρμονίας.
Άμα σου αρέσει το τετράχορδο μπουζούκι, βρες ένα να δοκιμάσεις. Μπορεί να το προτιμήσεις, μπορεί και να γυρίσεις μετά από λίγο στο τρίχορδο, μπορεί να κρατήσεις και τα δύο. Αλλά το καθένα θα έχει τον δικό του ρόλο.
Καλώς όρισες.Το τρίχορδο πώς και το πήρες απόφαση να το ξεκινήσεις?Δεν το έκανες με βάση το ρεπερτόριο που σου άρεσε?Έτυχε να μάθεις τρίχορδο και θες να αλλάξεις σε τετράχορδο?Είσαι μικρός σε ηλικία αν επιτρέπεται και δεν έχεις κατασταλάξει?Γιατί τον έναν χρόνο που κανείς μαθήματα το θεωρώ λίγο.Εγώ για παράδειγμα μετά τον πρώτο χρόνο γούσταρα ακόμα πιο πολύ το όργανο και δε σκέφτηκα να αλλάξω στιγμή σε κάτι άλλο.Αλλά και να άλλαζα θα προτιμούσα προσωπικά να μάθω κάτι διαφορετικό όπως κανονάκι ή ούτι παρά το τετράχορδο που λες.Συνήθως οι τετράχορδοι το γυρίζουν σε τρίχορδο και όχι το αντίστροφο που λες χωρίς αυτό να είναι και κανόνας βέβαια.
Ο δάσκαλος σου τί σου λέει γιαυτό?
Κάνε πάντως ότι σε ευχαριστεί γιατί αυτό είναι το σημαντικό να μην παίζεις από αγγαρεία αλλά να ευχαριστιέσαι το όργανο.Από εκεί και πέρα ότι και να σου πούμε εμείς μικρή σημασία έχει.Αν το θυμηθείς σε βάθος χρόνου ξαναγράψε μας τί αποφάσισες και τί έκανες έτσι για την ενημέρωση μήπως βοηθήσεις άλλους που έχουν το ίδιο θέμα στο μέλλον.Καλή συνέχεια σε ότι επιλέξεις και καλά παιξίματα.
Ξεκίνησα τρίχορδο επειδή αυτό είχα στο σπίτι μου ( του πατέρα μου ) και πολύ καλό τρίχορδο όργανο παρακαλώ…! Γενικά θα παίξω και λίγα ρεμπέτικα αλλά δεν μπορώ να πω ότι είμαι τόσο φαν γενικά μου αρέσουν τα τραγούδια μετά του 60’
Ουσιαστικά δεν υπάρχει κάποιος συγκεκριμένος λόγος δλδ μπορεί να πάρω το τετράχορδο και να πω δεν μου κάνει και να το αφήσω στην άκρη, αλλά τουλάχιστον θα μου έχει φύγει η απορία
Αυτό από μόνο του είναι αρκετό για να σε “σπρώξει” προς το τετράχορδο. Όχι ότι με το τρίχορδο δε θα μπορείς να παίξεις τα ίδια τραγούδια, αλλά εν τέλη δε θα έχεις το ηχόχρωμα του ανάλογου τραγουδιού. Επίσης λόγω του “κάθετου” παιξίματος (που είναι η χαρακτηριστική τεχνική του τετράχορδου) θα αναπτύξεις τη ταχύτητα ώστε να παίζεις πράγματα που με το τρίχορδο φαντάζουν πιο δύσκολα. Όχι ακατόρθωτα, απλά πιο δύσκολα.
Από τη στιγμή που ξέρεις τους δρόμους πάρε ένα τετράχορδο και ξεκίνα να τους “περνάς” στη ταστιέρα από διαφορετικές θέσεις. Για αρχή είναι αρκετό ώστε να σου δώσει μια διαφορετική οπτική για τον τρόπο παιξίματος αυτού του οργάνου.
Έκανα αγορά 4χορδου πριν 3-4 μέρες φθηνού… και το έπαιξα δύο μέρες , το πούλησα ξανά σε αγγελία, νόμιζα ότι έπαιζα κιθάρα
Δεν είναι για εμένα αυτό
Τουλάχιστον κατέληξα ότι είμαι τρίχορδος και απέβαλα τον πειρασμό από μέσα μου
Ξεκίνησες το νήμα,μετά πήρες 4χορδο, το δοκίμασες και τέλος το πουλήσες. Όλα αυτά σε 3 ημέρες, τι πιστόλι είσαι εσύ ?
Όπως και να έχει είναι ευχάριστο το ότι κατέληξες σε αυτό που σ’ αρέσει .
Το τρίχορδο το είχα από την οικογένεια μου και έπαιζα από μικρός ( μόνος μου ) τον τελευταίο χρόνο έχω ξεκινήσει κανονικά μαθήματα…αυτό εννοώ
Για το τετράχορδο, δεν το παίζω έξυπνος που σε δύο μέρες το απέβαλα , μου φάνηκε πολύ ξένο στα χέρια μου , και μακρυά από τον ήχο του τρίχορδου που μου αρέσει…!