Οι παλιοί και οι καινούργιοι οργανοποιοί πραγματικά δεν έχουν τίποτα να χωρίσουν. Και αυτό διότι οι παλιοί είναι πεθαμένοι και οι καινούργιοι είναι ζωντανοί. Βεβαίως οι καινούργιοι οργανοποιοί, είναι κατά κάποιο τρόπο… υποχρεωμένοι να προσπαθούν να καταρρίψουν παλαιούς μύθους προκειμένου να χωρέσει το όνομά τους στο “βιβλίο των μυθικών οργανοποιών”.
Ειδικά για τους επαγγελματίες οργανοποιούς (αυτούς δηλαδή που πληρώνουν ένα μέρος των λογαριασμών του σπιτιού τους από την κατασκευή και την πώληση οργάνων), ειδικά για αυτούς, δεν πρέπει να ξεχνάμε την… επαγγελματική τους διάσταση.
Αυτοί έχουν κάθε δικαίωμα να παριστάνουν κάπου - κάπου τους ερασιτέχνες, ότι αυτή τη δουλειά την κάνουν για το κέφι τους και άλλα τέτοια. Εμείς όμως, οι πληρώνοντες τοις μετρητοίς, δεν έχουμε κανένα λόγο να τα ακούμε όλα αυτά. Διότι όταν η κουβέντα φτάνει στην τιμή πώλησης του οργάνου, τότε ανακαλύπτουμε κατά πόσο είναι όντως “ερασιτέχνες” και αν όντως δουλεύουν μόνο για το κέφι τους.
Δεν αμφιβάλλω ότι για να βγεί καλό αποτέλεσμα πρέπει να βάλει λίγο απ’ την ψυχή του ο κατασκευαστής. Μόνο που αυτό δεν ισχύει αποκλειστικά και μόνο για τους κατασκευαστές μουσικών οργάνων. Αφορά το σύνολο των εργαζομένων ανθρώπων του πλανήτη Γη. Ας μην καλλιεργούμε μύθους. Κι εμείς ματώνουμε στη δουλειά 12 ώρες την ημέρα, 350 μέρες το χρόνο. Δεν το κάνουμε και θέμα.
Και θα πει κανείς, που είναι το κακό ως εδώ; Πουθενά δεν υπάρχει κακό ούτε κακή κουβέντα. Δεν προσπαθώ να προσβάλω κανέναν. Όλοι οι οργανοποιοί μου είναι εξαιρετικά αγαπητοί και κάποιοι εξ αυτών περισσότερο απ’ όσο πρέπει, ίσως λόγω συμβατότητας χαρακτήρων. Περιέργα πράγματα.
Απλά προτείνω να μην ενδίδουμε σε μύθους και να διατηρούμε την κουβέντα σε επαγγελματικό επίπεδο.
Οταν αγοράζεις ένα μπουζούκι, δύο πράγματα οφείλεις να σκέπτεσαι: (α) Ποιό είναι το αρχικό κεφάλαιο που επενδύεις και (β) ποιες είναι οι αναμενόμενες αποδόσεις. Για να διαπιστώσεις δηλαδή αν η δοσοληψία είναι συμφέρουσα, κοιτάς μέσα στην τσέπη σου να δεις πόσα μπορείς να διαθέσεις για αυτό το εργαλείο και κάνεις μερικούς λογαριασμούς για να μετρήσεις το πόσα περιμένεις να πάρεις πίσω και σε ποιο βάθος χρόνου.
Κατά τη σύνταξη αυτού του “κρίσιμου” λογαριασμού, μπαίνουν ορισμένοι παράγοντες, εκ των οποίων κάποιοι είναι εξαιρετικά καθοριστικοί. Δεν θα τολμήσω να υπεισέλθω σ’ αυτούς λεπτομερέστερα, διότι ο Αρης επιχειρηματολόγησε πεντακάθαρα πάνω στην ΚΥΡΙΑ μεταβλητή του προβλήματος: Τα αναμενόμενα έτη χρήσης του οργάνου (του εργαλείου). Τι νόημα έχει να συζητάμε ΚΑΝ για απόσβεση, αν τα χρόνια του είναι “από χέρι” ελάχιστα ή αν χρειάζεται δύο τέρμινα για να “στρώσει” ή αν κάθε τόσο είναι “πίσω” και ταστάρει;
Από κει και πέρα, ξεκινάμε να κάνουμε λογαριασμούς με τους υπόλοιπους παράγοντες, στην προσπάθειά μας να μετρήσουμε την απόσβεσή του και τα πιθανά “κέρδη”. Βέβαια, αυτό μετριέται πολύ δύσκολα (εξατομικεύεται σε μαγάλο βαθμό), και έχει να κάνει με το πως είναι διαμορφωμένα τα μεροκάματα του μπουζουξή και πόσα ελπίζει να κάνει στα επόμενα χρόνια ζωής του οργάνου, το σύνολο του κόστους των “εργαλείων” δουλειάς του: εκτός απ’ το μπουζούκι, παπάκι - αυτοκίνητο, βιβλιογραφία, κασέτες, δίσκοι, mp3, προσβάσεις και γνωριμίες κ.λπ. Σταματώ εδώ επειδή πρόκειται για ένα πολύ δύσκολο θέμα, και αν δεν είσαι επαγγελματίας (εγώ δεν είμαι) δεν μπορείς να συνεκτιμήσεις όλους τους παράγοντες.
Ας γράψουν οι επαγγελματίες αν θέλουν.
Πάμε στον ερασιτέχνη: Τι είδους απόσβεση κάνει ο ερασιτέχνης (όπως εγώ) που δεν παίζει για χρήματα; Μα, δεν υπάρχει απάντηση! Και αυτό το εκμεταλλεύονται όλοι όσοι μπορούν και έχουν το απαραίτητο “λέγειν”. Δεν χρειάζονται διευκρινήσεις νομίζω.
Αυτό που γνωρίζω όμως, είναι ότι αν η αγορά ενός συγκεκριμένου μπουζουκιού συμφέρει τον επαγγελματία, θα συμφέρει και τον ερασιτέχνη. Οσες φορές από ανόητο εγωισμό ή από (ερασιτεχνική) παρόρμηση αγνόησα αυτόν τον στοιχειώδη παράγοντα, κατέληξα να πληρώνω πολύ χρήμα για παλιόξυλα που τώρα πια, ούτε να τα βλέπω δεν θέλω.