Πεναρια στον ταμπουρα

Αγαπητοί φίλοι του φόρουμ, έχω μια ερώτηση για την κατασκευή του ταμπουρά.

Πριν ανοίξω αυτό το νέο θέμα, κοίταξα σχετικές πληροφορίες, αλλά δεν βρήκα όλες τις απαντήσεις.

Λοιπόν, έχει γίνει λόγος σ΄ αυτό το φόρουμ για τη φιγούρα στο μπουζούκι, και από ό,τι κατάλαβα διαβάζοντας τα όσαν έχουν γράψει οι έμπειροι του φόρουμ, η φιγούρα στο μπουζούκι μπορεί να μην απηρεάσει αρνητικά τον ήχο του οργάνου, αλλά πάντα τον επηρεάζει κατά κάποιον τρόπο. Και η έλλειψη φιγούρας δεν σημαίνει ότι το όργανο θα μιλάει καλύτερα, γιατι η ποιότητα του ήχου που βγάζει εξαρταται απο πολλους παράγοντες, οπως η θεση των καμαριων, το ανοιγμα της τρυπας, το ειδος και το παχος του ξυλου του καπακιου αλλα και του σκαφους κλπ.

Μονο που δεν μπορώ να συμφωνήσω ότη η φιγουρα του μπουζουκιου (του συγχρονου μπουζουκιου τουλαχιστον) ειναι απαραιτητη για να προστατεψει το καπακι απο το χτυπημα της πενας, διοτι… η αποσταση των χορδων απο το καπακι (λογω υψους καβαλαριου και ταστιερας), το ειδος της πενας και η τεχνικη του μπουζουκιου βοηθανε στο να μη χτυπαει η πενα πανω στο καπακι. Εχω ενα μπουζουκι 10 χρονια και ουτε γρατσουνισμενο δεν ειναι απο την πενα, γιατι δεν τη νιωθω να χτυπαει στο καπακι.

Αλλο ομως το λαουτο και ο ταμπουρας, περι ου ο λογος εδω.

Το λαουτο βεβαια δεν μπορουμε να φανταστουμε χωρις την πεναρια.

Η ερωτηση μου αφορα τον ταμπουρά ομως… γιατι μερικοι που εχω δει κατασκευαζονται με πεναρια, και αλλοι χωρις πεναρια, οπως ειναι τα σαζια.

Στο σαζι η πενα παντα χτυπαει το καπακι, με αποτελεσμα το βερνικι να θολωνεται καπως στο μερος που δεχεται τα χτυπηματα, αλλα επειδη η πενα ειναι τοσο μαλακη, δεν κανει καμια σοβαρη ζημια, τουλαχιστον οχι πολυ γρηγορα.

Μπορει καποιος να μου εξηγησει λοιπον τα εξης:

  1. ειναι σημαντικη η υπαρξη μιας πεναριας στον ταμπουρά για να προστατευτει το καπακι του;
  2. τι υλικα ειναι προτιμοτερα προκειμενου να μην επηρεαστει πολυ ο ηχος του; (στο σαζι και στον ταμπουρα σιγουρα επεμβασεις στο καπακι θα αλλαξουν τον ηχο περισσοτερο απ΄ ο,τι στο μπουζουκι)
  3. τι αλλαζει στον ηχο του οργανου οταν προσθεσεις μια πεναρια: ο ογκος (δυναμη) ή η διαρκεια του ηχου;

Σας ευχαριστώ πολύ!

καλησπερα. Δε μπορω να σε βοηθησω στις ερωτησεις σου, αλλα θα ηθελα να κανω μια παρατηρηση…

Μονο που δεν μπορώ να συμφωνήσω ότη η φιγουρα του μπουζουκιου (του συγχρονου μπουζουκιου τουλαχιστον) ειναι απαραιτητη για να προστατεψει το καπακι απο το χτυπημα της πενας, διοτι… η αποσταση των χορδων απο το καπακι (λογω υψους καβαλαριου και ταστιερας), το ειδος της πενας και η τεχνικη του μπουζουκιου βοηθανε στο να μη χτυπαει η πενα πανω στο καπακι.

Και εγω κατι τετοιο πιστευα μεχρί που είδα το μπουζούκι φίλου, στο οποιο λείπει ΚΟΜΜΑΤΙ απο το καπακι απο χτυπημα πενας… !!! :112::092: και μιλάμε οτι τη ζημια την εκανε μπουζουξης με κεφαλαίο Μ

Θα το επιβεβαιωσει και ο ιδιος οταν το διαβασει…
Υπαρχουν παίχτες με βαρυ χέρι

Και ερώτημα δικό μου, σχετικό με το θέμα:

Θέλω να επέμβω μόνος μου για μία επιπλέον προστασία του καπακιού από τα χτυπήματα της πένας. Ξέρω ότι υπάρχει ένα υλικό, μεμβράνη διαφανής αυτοκόλλητη, που κομμένο στο κατάλληλο σχήμα επικολλάται πάνω στο υπάρχον μιζραπλίκι του λαούτου αλλά και πάνω στο γυμνό καπάκι, για την περιοχή που δεν προστατεύεται από το μιζραπλίκι.

Ξέρει κανείς, αν το υλικό αυτό διατίθεται από κάποιον προμηθευτή στην Αθήνα;

http://www.tasset.com/plaque-de-protection-pour-guitare-flamenco-p-11064.html?language=en&a_aid=25ccc6ff

http://www.buy-scores.com/boutique-uk-frame-eur.php?clef=156847&acc=1

Αυτή η μεμβράνη είναι διαδεδομένη στις φλαμένκα κιθάρες… η λογική λέει ότι θα τις έχουν τα αντίστοιχα καταστήματα ή κατασκευαστές, αλλά πάντα μπορείς να τις πάρεις μέσω ίντερνετ.
Απ’ότι λένε πάντως είναι not removable!

Στο διαδίκτυο υπάρχουν τέτοια και παρεμφερή υλικά. Ρωτάω αν τα φέρνει κάποιο μαγαζί στην Αθήνα. Και δεν με πειράζει να μην ξεκολλάνε, αφού δεν προβλέπεται να αλλάξω τρόπο παιξίματος… Ευχαριστώ πολύ, Μπάμπη!

Έτσι λέν τα καταστήματα αλλά ένας φίλος ισπανός που με βοήθησε να βάλω στην κιθάρα μου μου είπε ότι με πολλή προσοχή και οινόπνευμα βγαίνει.

Δε γνωρίζω από κατασκευαστικά. Αυτό που μπορώ να καταθέσω είναι ότι έχω ένα σάζι καμιά ντουζίνα χρόνια, και είναι πολύ σκαμμένο το καπάκι. Η πένα (και ιδιαίτερα οι πένες που προτιμώ) είναι μαλακή, αλλά τρίψε τρίψε και η σταγόνα τρώει το βράχο. Δεν με ενοχλεί καθόλου. Όταν ήταν καινούργιο καμάρωνα που ήταν καινούργιο. Τώρα καμαρώνω που είναι δουλεμένο. Γιατί να μην το δείχνει; Δε νομίζω ότι θα φτάσει ποτέ να ανοίξει τρύπα!

Εμένα το μπουζούκι μου εκ κατασκευής είχε αυτή την αυτοκόλλητη μεμβράνη αλλά επειδή δεν μου άρεσε εμφανισιακά την έβγαλα με οινόπνευμα και είναι μια χαρά, ούτε κολλάει στο σημείο που ήταν ούτε τίποτα, είναι ακριβώς όπως το υπόλοιπο καπάκι.

Το αγόρασα πριν λίγους μήνες (υποθέτω θα το φέρνει ακόμα) από το κατάστημα του Δημήτρη Κωνσταντέλου, Πάρνηθος 80, Γαλάτσι. Τηλέφωνο: 2102921235.

Παράξενο μου ακούγεται να είναι πολύ σκαμμένο το καπάκι και να μην έχει τρυπήσει ακόμα. Τι πάχος να έχει το καπάκι του σαζιού; Έχω δει παλιά στεριανά λαούτα με ξετρυπημένα καπάκια στο σημείο που χτυπούσε η πένα από τους παίκτες. Είχε γδαρθεί η πεναριά και το καπάκι που ήταν γύρω στα 2-3 χιλιοστά πάχος.

Μπορεί όποιος θέλει να χρησιμοποιήσει το διάφανο αυτοκόλλητο που βάζουν για την προστασία του εξώφυλλου των βιβλίων , εγώ αυτό έχω σε δύο όργανά μου, είναι πιο λεπτό από αυτά που βάζουν στις Φλαμένκο κιθάρες, έτσι δεν έχεις τόσο τον φόβο οτι θα σου φιμώσει το όργανο και αν και έχω απαράδεκτο δεξί χέρι (δάκτυλα ακουμπάνε στο καπάκι και η πένα το γδέρνει) είμαι
ευχαριστημένος απο την προστασία που παρέχει.

Θετικό είναι ότι το βρίσκεις σε οποιοδήποτε βιβλιοπωλείο, αρνητικό ότι πωλείται σε ρολό ενώ θα χρειαστείς ένα μικρό κομματάκι.

Εγώ τελικά βολεύτηκα με μια ταινία για κολλήματα χαρτοδεμάτων κλπ, διαφανή, κόστος ενός καινούργιου ρόλου 1,5 Ε. Έκοψα όσο μήκος χρειαζόμουνα και κόλλησε ωραιότατα. Έχει περάσει ενάμισυς χρόνος από τότε, ούτε Κωσταντέλος ούτε ιντερνέτ.