Καλησπέρα. ο Χρίστος ο Παπαδόπουλος είχε ρωτήσει τον Σπόρο κάποτε εαν παίζει ρόλο το να ξέρει ήδη καποιος κιθαρα και μετα να συνεχίσει στο μπουζούκι εαν τον κάνει καλύτερο παίχτη. Εγώ θα προχωρήσω λίγο την ερώτηση!
Γνωρίζουμε ότι όλοι οι παλιοί Ζαμπέτας, Μητσάκης ακόμα και ο Χιώτης που έπαιζαν τετράχορδο, ξεκίνησαν από τρίχορδο. (και ο Τσιτσάνης υπάρχουν φωτογραφίες που παίζει με τετράχορδον) Σήμερα ως επί τω πλείστον οι τρίχορδοι (τουλάχιστον οσοι γνωρίζω εγώ) έχουν ξεκινήσει με τετράχορδο και στην πορεία το παρατάνε και ξεκινάνε το τρίχορδο που τους γοητεύει περισσότερο.(θα χαρώ να μου πει τριχορδος οτι ξεκίνησε απευθειας με τρίχορδο)
Θελω να ρωτήσω, πιστεύετε οτι υπάρχει διαφορά ανάμεσα σε κάποιον που ξεκινά τετράχορδο απευθείας με κάποιον που ξεκινά τετράχορδο έχοντας σαν βάση το τρίχορδο; Δηλαδή σε κάνει καλύτερο παίχτη η παρουσία τριχόρδου προηγουμένως;(ή έστω και μεταγενεστέρως )
Καλημέρα δεν θα απαντήσω στην ερώτηση σου γιατί δεν ξέρω-κάτι σκέφτομαι, μα επιφυλάσσομαι-, αλλά θα σε πω οτι ξεκίνησα με τρίχορδο γιατί ήξερα τι ήθελα(μόνο αυτό αναγνώριζα ως μπουζούκι) και ξέρω πολλούς μα πάρα πολλούς επίσης που ξεκίνησαν με τρίχορδο! Δεν ξέρω κανέναν με την διαδρομή που εσύ περιγράφεις.
Χαίρε
Ξεκινήσατε τρίχορδο και παραμείνατε τρίχορδο δεν προχωρήσατε σε τετράχορδο. Εγω όσοι τρίχορδοι γνωστοί φίλοι, είχαν ξεκινησει μαθητευόμενοι με τετράχορδο και στην πορεία το πήγαν τρίχορδο. ΑΝ δεν απατώμαι και ο Τατασσόπουλος με τετράχορδο ξεκίνησε και το πήγε τρίχορδο
Ισχύει.
Δεν ξέρω αν σε κάνει καλύτερο ή χειρότερο (μάλλον κανένα απο τα δυο σε απόλυτο βαθμό) αλλά το τρίχορδο έχει να σου δώσει άλλα ακούσματα, έχει να σε δώσει την αυθεντικότητα, άλλον τρόπο παιξίματος κλπ
Μάλλον γοητεύονται από το τρίχορδο και σταματάνε εκεί.
Nαι Αυτό έχω παρατηρήσει. Ότι παιρνουν τρίχορδο και μένουν εκεί. Θα συμφωνήσω στο ότι έχει να σου δώσει άλλα ακούσματα και την φιλοσοφία την αυθεντική.(ΌΜΩΣ αν θέλουμε να ειμαστε σωστοί κατ’εμέ, αμα ειναι να είσαι τρίχορδος, να βγάλεις και τους μαγνήτες από πάνω και να ειναι τρίχορδο καθαρό)
για τους παλιούς δεν τίθεται βέβαια ζήτημα, γιατί όταν ξεκινήσανε δεν υπήρχε καν 4χ με κούρδισμα λειψής κιθάρας.
κι εγώ τώρα που το σκέφτομαι δεν βρίσκω κάποιον που να πέρασε από το τρίχορδο στο τετράχορδο… αλλά μέχρι πριν λίγα χρόνια μόνο το τετράχορδο υπήρχε στις μικρές ηλικίες και στα ωδεία. τώρα που έχει ξαναγίνει συνηθισμένο το 3χ, μπορεί να υπάρχουν κάποιοι που θα το γυρνάνε και σε 4χ. προβλέπω οσονούπω να ξεπηδάει το “λαϊκό φόρουμ” με τα αντίστροφα θέματα!
προσωπικά, δεν έχω παίξει ποτέ με τετράχορδο και το αποφεύγω όπως ο διάολος το λιβάνι. δεν μου αρέσει το στήσιμό του, ο ήχος του, η εμφάνισή του, η ιστορία του, το ρεπερτόριό του, και συνεπώς το ύφος των παιχτών του.
τελευταία όμως γουστάρω πολύ να περνάω κομμάτια από το τρίχορδο στην κιθάρα, έχοντας όμως (σε σχέση με το 4χ) δυο παραπάνω μπάσα που τα κουρδίζω όπου θέλω, και πιο ωραίο ήχο. και πάντα σκέτα, ή στην ανάγκη με μικρόφωνο ή καλή κάψα.
νομίζω ότι οι 4χορδοι απλά ψάχνουν μια κιθάρα. με την έννοια της πολυπόθητης έκτασης, της αρμονίας, της ταχύτητας, και της κατασκευής που τα στηρίζει όλα αυτά.
Eγώ ξεκίνησα με τρίχορδο και πολύ πιθανόν να μεταβώ σε δίχορδο…
Λίγα ρόζα,
Αυτό που λες το 'πε και ο Κ.Παπαδόπουλος. Το τετράχορδο ειναι μια μισοκιθάρα. Εγω νομιζω οτι οι τετράχορδοι είναι τετράχορδοι για πολλους λόγους. Εγω ξεκίνησα με τετράχορδο και εχω ακομα τετράχορδο. ε το συνήθισα τι να κανω; Θα μπορούσα όμως τότε που ξεκίναγα να ξεκίναγα με 3χ και να εχω ακομα 3χ. Πιτσιρικάς τοτε, πηρα ο,τι ηταν της “μοδας”. Πλέον όπως λες της μόδας ειναι περισσότερο το τρίχορδο. άλλος λόγος είναι η δαχτυλοθεσία που το κάνει πιο εύκολο όχι επειδη εχει την 4η χορδη αλλά επειδη εχει το κουρδισμα ρε λα φα ντο. Αν εγω επαιρνα μπουζουκι 3χ και το κουρδιζα ρε-λα-φα δεν θα ήμουν τρίχορδος. Θα ήμουν τετραχορδος με τρίχορδο. Αυτος ειναι ο λογος. Προσωπικά την 4η την χρησιμοποιώ ελάχιστα σε σχεση με τις άλλες τρεις.
— Νέο μήνυμα προστέθηκε στις 03:45 ::: Το προηγούμενο μήνυμα δημοσιεύθηκε στις 03:44 —
τι διχορδο; θα κατασεκυάσεις νέο; (αυτο πλακα πλακα το ειχα σκεφτει και εγω για να το κανω αλλα δεν θα ειναι λιγο … ξερωγω; )
Από συντονιστική ομάδα: Παρακαλούμε να σεβόμαστε τον γραπτό λόγο, είναι διαφορετικός από την προφορική επικοινωνία.
Προσωπικά εχω τοποθετηθεί στο θέμα τρίχορδο, τετράχορδο σε άλλο topic.
Θέλω να επισημάνω όμως αυτό που ανέφερες φίλε στο #1 για τη φωτογραφία του Τσιτσάνη. Αυτή η φωτογραφία τραβήχτηκε σε στούντιο της ΕΡΑ που ήταν καλεσμένος για συνέντευξη. του ζήτησαν να παίξει ένα τραγούδι και του έδωσαν ένα τετράχορδο (τόσα ήξεραν και αυτοι) δε νομίζω πως έχει εμφανιστεί δημόσια με τετραχορδο ούτε ο Τσιτσάνης ούτε ο Παπαιωάννου.
Κοίτα, εγώ σαν πιανίστας προτιμώ το τρίχορδο και εκεί θα μείνω. Το τετράχορδο και η κιθάρα είναι εφιάλτης για μένα (όχι σαν ακροατής, σαν εκτελεστής). Οι πολλές χορδές με μπερδεύουν!
Για να λέμε όλη την αλήθεια,η επιλογή του τρίχορδου δεν είναι πάντα αποτέλεσμα ευσυνειδησίας και γνώσης για το τι εστί τετράχορδο και τι τρίχορδο.Κάποιοι το θεωρούν πιο εύκολο το τρίχορδο,παίζοντας μόνο στη ρε και στη λα και καμμιά φορά και κανένα ισοκράτημα στη μουργκάνα.Εγω είχα τρεις μαθητές που είχαν ξεκινήσει με τρίχορδο και συνέχιζαν με τρίχορδο.Ήθελαν να παίζουν συνέχεια Αγγελόπουλο,“τα μαύρα μάτια σου”,“Μολυβιά”,Μαργαρίτη “κελί 33”,Διονυσίου κ.τ.λ. ούτε έστω κανένα “έντεχνο” για να πεις ότι υπάρχει ένας μικρός λόγος που κρατάνε τρίχορδο.Και τους έλεγα πάρτε τετράχορδο,όχι οτι αυτά δεν παίζονται στο τρίχορδο,αλλά άλλο είναι το ρεπερτόριο του και το ύφος του,και μου έλεγαν ποιος μπλέκει τώρα με 4 διαφορετικες χορδές,καλά είμαστε εδώ.μια ρε και μια λα,Σε τέτοιες περιπτώσεις σαφώς και δεν μιλαμέ για ευσυνείδητη επιλογή,σεβασμό στην ιστορία κ.τ.λ.
Σωστά. Σαφώς και δεν είναι μόνο θέμα συνειδητής επιλογής ρεπερτορίου. Κι εγώ όταν λέω “μπουζούκι” εννοώ τρίχορδο, όπως όταν λέω πιάνο εννοώ κανονικό και όχι ηλεκτρικό. Αλλά, πιάνα λέγονται και τα 2, μπουζούκια λέγονται και τα 2. Όμως, το 3χορδο και το 4χορδο είναι 2 διαφορετικά όργανα, όχι μόνο όσον αφορά το ρεπερτόριο αλλά και τον τρόπο παιξίματος. Προσωπικά μου αρέσει πολύ και το ρεπερτόριο του 3χορδου και του 4χορδου (αν και μπορεί να παίξει κανείς ότι θέλει με μικρές αλλαγές). Επίσης, το 4χορδο δεν παίζει μόνο σκυλάδικα… Το θέμα είναι τι μπορεί να παίξει κανείς…
Αν σε μπέρδεψε το πλήθος των κλειδιών, είναι γνωστό ότι παλαιότερα κανείς οργανοποιός δεν έκοβε το κλειδί που περίσσευε.
Και υπάρχει και μονόχορδο όργανο, για αργότερα!..
Και αργότερα ακόμα, άχορδο.
Έχεις δίκιο για τον Τσιτσάνη τώρα που το σκέφτομαι.΄Δεν τον εχω δει να παίζει με τετράχορδο. (μιλάμε για την ίδια φωτογραφία με το μαύρο μπουζούκι)
— Νέο μήνυμα προστέθηκε στις 13:46 ::: Το προηγούμενο μήνυμα δημοσιεύθηκε στις 13:35 —
Τάσο, αυτό είναι κάτι που έχω παρατηρήσει, όχι τόσο με τα βαριά τύπου Μολυβιά, Κελί 33 κτλ. Αλλά τραγούδια που έγραψαν οι τετράχορδοι (Χιώτης,Ζαμπέτας) παίζονται από τρίχορδους. Τώρα θα μου πεις δεν ειναι το ιδιο αυτά με τη Μολυβιά και θα έχεις και δίκιο. Στα μάτια τα δικά μου, βλέπω ξέρω γω τον Χ-Ψ τρίχορδο ο οποιος είναι και πολύ καλός παίχτης (και παραδοσιακός) να παίζει τον Φραγκούλη του Ζαμπέτα ή το δεν έχει δρόμο να διαβώ. Ή το περασμένες μου αγάπες, την Φλόγα του Χιώτη, το εσύ εισαι η αιτία που υποφέρω. Αυτά (ειδικα του Χιωτη) έχουν γραφτεί πάνω σε τετράχορδο. Τώρα να παίξεις την φλόγα σε τρίχορδο ή το περασμενες μου αγάπες είναι λίγο δυσκολότερο. Με αυτά θέλω να πω ότι εντάξει σεβόμαστε την ιστορία, το τρίχορδο, αλλά το ρεπερτόριο του τριχόρδου, μέχρι ενός οριου μπορει να πλαστει! Μέχρι ενος ΟΡΙΟΥ. Δηλαδη ο τριχορδος μπορει να μην παιζει αποκλειστικά Μάρκο, Τσιτσάνη και Παπαιωάννου. Θα βάλει και λίγο Ζαμπέτα μέσα. Θα βάλει και λίγο Χιώτη. Αλλά προς Θεού όχι τα μοντέρνα τραγούδια (τα δήθεν λαικα) της τελευταίας δεκαετίας (τα επονομαζόμενα σκυλέ). (μου άρεσε πολύ η τοποθέτηση σου)
— Νέο μήνυμα προστέθηκε στις 13:54 ::: Το προηγούμενο μήνυμα δημοσιεύθηκε στις 13:46 —
Μεγάλο θέμα που είναι και διαπληκτισμός των μεγάλων μας δεξιοτεχνών! Ο Κ. Παπαδόπουλος λέει οτι μπουζούκι είναι το τρίχορδο και το άλλο(4χ) είναι μια μισοκιθάρα. Ο Σπόρος όμως έλεγε ότι άλλη η χάρη του τρίχορδου άλλη η χάρη του τετράχορδου. Μετά χαρας μου(λεει ο σπορος) παίζω τρίχορδο, μετα χαράς παίζω τετράχορδο. Ο Μωραϊητης επίσης λεει οτι και τα δύο μπουζούκια είναι.
Είναι και προσωπική γνώμη του καθενός πως το βλέπει κιολας. τι θεώρηση των πραγμάτων έχει. Κακό δεν είναι να εξελίσσουμε τα όργανα, φτάνει να κρατάμε ένα όριο. Ας πούμε το 4χ ήταν μια εξέλιξη στο 3χ που την δέχτηκε ο Ζαμπέτας και ο Μητσάκης. Αργότερα έβαλαν και μαγνήτες. Σου βάζω ένα βίντεο με τον Μητσάκη που μιλαει. https://www.youtube.com/watch?v=-prD3xFPakA (οσες φορες και να δω το βίντεο συγκινούμαι κάπως)
Στην Φωτογραφία αυτή νομίζω οτι το μπουζούκι είναι τετράχορδο. Έκανα ζουμ και νομίζω βλέπω 4 χορδές (άσχετα με τα κλειδιά). Αν είναι τρίχορδο πάω πάσο
Όσον αφορά το διχορδο και το μονόχορδο που λέτε. Σας βάζω ένα βίντεο που μιλούν σχεδον μονο τρίχορδοι. Αν εχετε χρόνο δείτε το ολόκληρο. Αν όχι δείτε από 33:10 μέχρι 33:30 αυτά που λέει ο Κωσνταντίνου https://www.youtube.com/watch?v=89BgKs-0DW4
Αυτό το μπουζούκι ήταν του Μανώλη Χιώτη. Το έκανε δώρο η γυναίκα του Χιώτη στον Τσιτσάνη όταν ο Μανώλης έφυγε. Ο Τσιτσάνης το μετέτρεψε σε τρίχορδο. Πλέον το μπουζούκι αυτό είναι στα χέρια του Διαμαντή Χιώτη.
Ο Μανώλης με αυτό το όργανο.
Αυτό το όργανο έχει πέσει και στα χέρια του Νίκου Τατασόπουλου καθώς είναι αδελφικοί φίλοι με τον Διαμαντή Χιώτη.
Δείτε το παρακάτω βίντεο από το 7:38
Και εδώ ο Νίκος Τατασόπουλος με το ίδιο όργανο.
Στην φωτογραφία με τον Τσιτσάνη είναι ακόμα τετράχορδο.
Νομίζω ότι εδώ στο φόρουμ αρκετοί νέοι μουσικοί έχουν δηλώσει ότι ξεκίνησαν με 4χ πριν διαμορφώσουν πολύ συγκεκριμένα κριτήρια και στην πορεία γύρισαν σε 3χ. Το ως επί το πλείστον μπορεί να είναι υπερβολή, αλλά ότι υπάρχουν υπάρχουν.
Την αντίστροφη πορεία είναι που δεν έχω ακούσει ποτέ, από 3χ σε 4χ. Αλλά ίσως να συμβαίνει σε χώρους όπου δεν ξέρω κόσμο.
Αυτο με το Χάρισμα δεν το ήξερα! (σε ευχαριστώ για την πληροφορία)
Και η Γυναίκα του Χιώτη δεν μπορούσε να το δώσει στον Ζαμπέτα ξερωγω; Ο Τσιτσάνης και κόντρες είχε με τον Χιώτη και ηταν και τρίχορδος. Και τριχορδος που ήταν έπρεπε να σεβαστει το όργανο όπως ήταν και να μην το αλλάξει. Ο Διαμαντής Χιώτης γνωρίζουμε αν παίζει; αν υπάρχει κάπου;
— Νέο μήνυμα προστέθηκε στις 16:03 ::: Το προηγούμενο μήνυμα δημοσιεύθηκε στις 15:59 —
Αυτή είναι και η διαφορά μας με τους παλιούς (χωρις να λεω οτι δεν υπάρχει μεταβαση απο 3χ σε 4χ - απλα δεν το εχω ακούσει)
Δεν σου κρύβω Περικλή οτι τελευταία ειμαι σε μεγάλο ψάξιμο και θέλω να παραγγείλω τρίχορδο (χωρίς ομως να παρατήσω το τετράχορδο)