Ο Δημήτρης Μυστακίδης μιλάει για το Ρεμπέτικο σε μια αποκλειστική συνέντευξη


(SDimis) #1

“Η δύναμη του Ρεμπετικου ειναι τόσο μεγάλη που όταν έρθεις σε επαφή μαζί του δεν υπάρχει περίπτωση να ξαναφύγεις απ αυτό.”

Μια αποκλειστικη συνεντευξη απο τον ταλαντουχο καταξιωμενο μουσικο Δημητρη Μυστακιδη που μπορειται να διαβασεται στο μπλογκ μου


(Διόνυσος) #2

Μπράβο, συγχαρητήρια! Για να μπω στο πνεύμα της αγγλόφωνης συνέντευξης, ο Δημήτρης είναι one of a kind!


(Νίκος Σαρηγιάννης) #3

θα ήθελα να παρακαλέσω να μπεί η original (επίσης στο αγγλόφωνο πνεύμα) συνέντευξη γιατί λέει ωραία πράγματα και είναι κρίμα να ξεθωριάζουν στην μετάφραση. ευχαριστώ!
(και κάποιος να προσθέσει το “ς” στον τίτλο)


(SDimis) #4

Μιας και ζητηθηκε

Όταν η λαϊκή κιθάρα γίνεται ο πρωταγωνιστής της ρεμπέτικης σκηνής
Η δύναμη του Ρεμπετικου ειναι τόσο μεγάλη που όταν έρθεις σε επαφή μαζί του δεν υπάρχει περίπτωση να ξαναφύγεις απ αυτό”

Ο επόμενος καλεσμένος του memories είναι ένας καταξιωμένος μουσικός , έμπειρος καθηγητής μουσικής , συνθέτης , συγγραφέας και ερευνητής , έχει συνεργαςει με την πλειοψηφία των Ελλήνων καλλιτεχνών(συνθέτες, μουσικούς, ερμηνευτές) , με μοναδικές διασκευές του σε παλιά ρεμπέτικα τραγούδια, που ταξινομούνται στο τοπ 10 του world music chart.

Μα πάνω από όλα , ο Δημήτρης Μυστακίδης είναι ένας ταλαντούχος μουσικός , που όταν πιάνει την λαϊκή κιθάρα στα χέρια τουτη μετατρέπει απο όργανο συνοδευτικό σε σολιστικο, απο κομπαρςο σε πρωταγωνιστή, απο στεγνό και συνηθισμένης χροιάς έγχορδο , σε λαμπερό και μοναδικά μελωδικό.
Ναι , ο Δημήτρης Μυστακιδης έχει αυτο το μοναδικό χάρισμα , να μετατρέπει οποίοδοιποτε έγχορδο μουσικό όργανο αγγίξει , σε ενα θησαυρό ηχητικών αποχρώσεων και ρυθμών

Memories
- κύριε Μυστακίδη τελικά η λαικη κιθάρα είναι λανθασμένα ο σύνοδος , ο κομπάρσος της ρεμπέτικης σκηνής ;

D.Mystakidis

Νομίζω πως έχει παρεξηγηθεί λίγο όλο αυτό που κάνω τα τελευταία χρόνια.
Ο βασικότερος και πιο ουσιαστικός ρόλος της κιθάρας σε μια ρεμπέτικη ορχήστρα ήταν και θα είναι ο συνοδευτικός. Αυτός ο ρόλος σε καμιά περίπτωση δεν την κάνει κομπάρσο. Το να στήνεις κάθε φορά τον αρμονικό καμβά πάνω στον οποίο θα ζωγραφίσουν τα κυρίαρχα σολιστικά όργανα δεν είναι καθόλου εύκολη υπόθεση και φυσικά δεν υπολείπεται σε σπουδαιότητα.Αυτό το ξέρουν πια όλοι οι μουσικοί. Εγώ χρησιμοποιώντας την λαϊκή κιθάρα σε όλους τους ρόλους και με λίγο διαφορετικό τρόπο απ ότι ήταν μέχρι τώρα συνηθισμένο θέλησα να δείξω την σπουδαιότητα αυτού του οργάνου κυρίως στους ακροατές.Θέλησα να δείξω ότι αυτό το όργανο μπορεί να κάνει τα πάντα, ότι είναι αυτόνομο και ότι έχει δική του τεχνική και ρεπερτόριο.

Memories

  • Γιατί ο Δημήτρης Μυστακιδης διάλεξε να ασχοληθεί με τόσο πάθος με το ρεμπέτικο τραγούδι ; Τι τον σαγήνεψε στο παλιό ρεμπέτικο που δεν το βρήκε σε αλλά ήδη μουσικής ;

D. Mystakidis
Το ρεμπέτικο είναι η μουσική που μεγάλωσα μαζί της. Είναι παιδικό βίωμα.Ήταν φυσικό επόμενο να μην το αφήσω ποτέ παρ όλοπου έχω ασχοληθεί και με πολλά άλλα είδη. Είναι άλλωστε και η δύναμη του τόσο μεγάλη που όταν έρθεις σε επαφή μαζί του δεν υπάρχει περίπτωση να ξαναφύγεις απ αυτό.

Memories

  • Απο πια στάδια περαςε και ποσό διάρκησε η πορεία μεχρι ο νεαρός μουσικός να άνακαληψει το μαγικό πλούτο του ρεμπέτικου ; Πέρασε για παράδειγμα ο νεαρός Δημήτρης απο το ροκ, την τζαζ , την κλαςικη η αλλά ειδη μουσικής ;

D. Mystakidis
Έκτος από την κλασσική μουσική,πέρασα με τον ένα η τον άλλο τρόπο από όλα τα είδη που προαναφέρατε. Ροκ ήταν η πρώτη ορχήστρα που έπαιξα σαν πιτσιρικάς.Ηλεκτρικό μπάσσο στο σύγχρονο ωδείο ήταν οι σπουδές μου. Έπαιξα σε πολλά “σκυλάδικα”. Σε πανηγύρια με δημοτικά. Και φυσικά πολλά χρόνιασ αυτό που λέμε “έντεχνη σκηνή”. Πάντα όμως παράλληλα ήμουν με κάποιο τρόπο και στο ρεμπέτικο.

Memories

  • Η ρεμπέτικη / λαϊκή σκηνή εξελίσσεται στις μέρες μας ; ρεμπέτικα τραγούδια γράφονται σήμερα η’ το ρεμπέτικο υπήρξε και δεν μπορεί να αναπαραχθεί ;

D. Mystakidis
Θεωρώ ότι οι βασικοί συντελεστές του ρεμπέτικου, δηλαδή οι μουσικοί και οι ακροατές αυτή την στιγμή βρίσκονται στο καλύτερο σημείο. Η πρόσβαση στην πληροφορία είναι πολύ εύκολη πια καιτο αισθητικό αλλά και τεχνικό επίπεδο των μουσικών έχει ανέβει παρα πολύ.Αντίστοιχα και οι ακροατές αντιμετωπίζουν με περισσότερο σεβασμό όλο αυτό που συμβαίνει.
Σήμερα γράφονται πολύ ωραία τραγούδιαπου έχουν τις προδιαγραφές να γίνουν λαϊκά. Αυτό όμως μόνο ο χρόνος θα το δείξει. Είναι μακρόχρονη διαδικασία κατ εμέ η κατάταξη ενός τραγουδιού στην κατηγορία “λαϊκό”. Και χρησιμοποιώ την λέξη λαϊκό γιατί ρεμπέτικο δεν μπορεί να ξαναυπάρξει. Μπορείνα υπάρξουν τραγούδια που να μοιάζουν με ρεμπέτικα.

Memories

  • Η θέση της πολίτειας σε σχέση με την λαϊκή μουσική , το ρεμπέτικο και τα όργανα που την αντιπροσωπεύουν;
    D. Mystakidis
    Η θέση της πολιτείας σε ότι αφορά την λαϊκή μουσική είναι από ανύπαρκτη έως γελοία. Πραγματικά πια πιστεύω ότιη μη αναγνώριση αυτών των οργάνων από την πολιτεία μόνο σε βλακεία και άγνοια μπορεί να οφείλεται. Κανένας άλλοςλόγος δεν υπάρχει πια. Υπάρχει όλη η γνώση που μπορεί να υποστηρίξει την ένταξη αυτών των οργάνων σε ένα διαβαθμισμένο εκπαιδευτικό περιβάλλον. Και ατράνταχτα επιχειρήματα απέναντι σε όποιον πιστεύει το αντίθετο.

Memories

  • Οι παρεμβάσεις και οι ενορχηστρώσειςσε παλιά ρεμπέτικα κόμματια υπήρξε μια εσωτερική έρευνα του μουσικού , πουκάποια στιγμή ήρθε στη επιφάνεια ,η’ οι επιρροές απο αλλά ήδη μουσικής ώθησαν το μουσικό Μυστακίδη να πειραματιστεί στο ρεμπέτικο ;

D. Mystakidis
Πέρασα πολλά χρόνια απλώς αναπαράγοντας αυτή τη μουσική. Κάποια στιγμή και κυρίως όταν συνειδητοποίησα την σπουδαία αξία που έχει σαν πρώτη ύλη, αποφάσισα να ασχοληθώ πιο δημιουργικά μ αυτήν. Αυτό βέβαια νομίζω πως συμβαίνει σε όλους του μουσικούς κάποια στιγμή. Η ανάγκη για δημιουργία είναι αξεπέραστη και όσο και να την καταπιέζεις λόγω συνθηκών κάποια στιγμή θα βγει.

Memories

  • ο ακροατής γυρίζει πίσω στο ρεμπέτικοκαι λαϊκό του 30-60
  • Πόιος πιστεύεται είναιο λόγος ;

D. Mystakidis
Μετά από την μεγάλη σφαλιάρα που φάγαμε όλοι τα τελευταία 8 χρόνια στην Ελλάδα, πιστεύω πως καταλάβαμε ότι αυτόπου γυαλίζει δεν είναι χρυσός. Και στραφήκαμε σε πραγματικές και αδιαμφισβήτητες αξίες. Ε μια απ αυτές είναι σίγουρατο λαϊκό τραγούδι. Έχουμε πολύ δρόμο ακόμη για να καθαρίσει το μυαλό και ηκρίση μας, μετά από όλες τις σαβούρες που μας φόρτωσαν τα τελευταία 30χρόνια αλλά είμαστε σε πολύ καλόδρόμο.

Memories

  • έχω ακούσει να παίζεται μπουζουκι
  • Είστε ίσως απο τους λίγους καταξιωμένους μουσικούς που παίζεταικιθάρα με καθαρά " κιθαριστικο τροπο "και μπουζουκι με καθαρα " μπουζουκιστικοτροπο "
  • Πως επιτυγχάνεται αυτο τοδιαχωρισμό ;

D. Mystakidis
Έχω ασχοληθεί πολύ και με τα δύο. Τα όργανα δεν είναι κάτι τρομερό που απαιτούν φοβερές δεξιότητες. Έχουν φτιαχτεί από ανθρώπους για να τα παίζουν άνθωποι. Το μόνο που θέλουν είναι χρόνο.Και εγώ έχω δώσει πολύ από τον χρόνο μου σ αυτά…

Memories

  • το μπουζουκι είναι βιρτουζικο όργανο,μπροστάρης στη ορχήστρα , εφφετζιδικο κατα κάποιο τροπο
  • Απο την άλλη μεριά η κιθάραείναι σύνοδος , " δευτερεύον ",χαμηλών τόνων όργανο
  • Αντικατοπτρίζει αυτός ο χαρακτήραςτων δυο οργάνων και τους επαγγελματίες παίχτες τους ;

[ul]
[li]Επηρεάζει το μουσικό όργανο την ιδιοσυγκρασία του μουσικού και το αντίθετο ;[/li][/ul]D. Mystakidis
Συνήθως ναι. Η ματαιοδοξία είναιένα βασικό χαρακτηριστικό των καλλιτεχνών για αυτό και οι περισσότεροι επιλέγουντα σολιστικά όργανα.
Πάντως η σχέση οργάνου και οργανοπαίχτη είναι αμφίδρομή. Και το όργανο επηρεάζειτον παίχτη αλλά και ό παίχτης το όργανο.Το δεύτερο είναι πολύ πιο σπάνιο αλλά όταν συμβαίνει είναι μαγικό.

Memories
Ως καθηγητής στο τμήμα Λαϊκής καιΠαραδοσιακής Μουσικής για πέρα πολλά χρόνια , έρχεστε σε συνεχή επαφή με τον νέο μουσικό που δίψα να ανακαλύψει σε βάθος τιςμουσικές παραδοςιακες ρίζες του τόπου μας.
Ποια είναι η συμβουλή που δίνεται στα νέα παιδιά και το πιστεύεται είναι αυτο που παροτρύνει σε μια τόσο τεχνολογική εποχή που ζούμε , τη στροφή κάποιων πίσω στην παράδοση ;

D. Mystakidis
Η συμβουλή μου σε όλα τα παιδιάείναι μιά.Να ακολουθούν το όνειρο τους όσο δύσκολο και αν φαντάζει. Να ασχοληθούν με πράγματα που έχουνκαθαρότητα και αξία, πρώτα για το κοινωνικό σύνολο και μετά γι αυτούςτους ίδιους. Η μουσική είναι ένα απ αυτά.

Memories
Έρχεται συνεργαστεί με σχεδόν όλους τους γνωστούς μουσικούς της Ελλάδας
Συγκεκριμένα όμως , Ότανσυνεργάζεστε με το Ν. Τατασοπουλου,φαντάζει στα αυτιά μου ως μια δυνςμικα αμφίπλευρη ροημουσικών ανησυχιών και εμπειριών με ενακαταπληκτικό αποτέλεσμα ήχων και αρμονίας
Σας ονομάζω " Dream Team" του ρεμπέτικου
Ποιος νομίζεται είναι ο λόγος( η’ ταconditions ) που η συνεργασία επί της σκηνής δυο μουσικών καταλήγει σε ενα άρτιο αποτέλεσμα ;

D. Mystakidis
Νομίζω είναι η αμοιβαία εκτίμηση που δημιουργεί τις συνθήκες για καλόπαίξιμο.Απ την άλλη ο Νίκος είναι τόσο σπουδαίος παίχτης που σου λύνει ταχέρια. Μπορείς να κανεις ότι θες όπως το θες όταν παίζεις με τον Νίκο.

Memories
Ποια τα σχέδια του Δημήτρη Μυστακίδη για το 2017;
D. Mystakidis
Ετοιμάζω δυο διαφορετικές δουλειές αυτή τη στιγμή. Η μια έχει να Κάνει με την τεχνική της “τσιμπιτής” κιθάραςκαι ηχογραφώ τραγούδια των Κατσαρού– Δουσα – Κωστή αλλά και άλλων.
Η άλλη αφορά πάλι ρεμπέτικα τραγούδιατα οποία όμως αυτή τη φορά διασκευάζωπολύ. Στην ουσία μονο η μελωδίατης φωνής παραμένει ίδια. Φυσικά η παράσταση “εσπεράντο” τρέχει και θασυνεχίσει όσο αντέχουμε. Είναι και Κάποια βιβλία που πρόκειται να βγουν. Υγεία να έχουμε και όλα θα γίνουν.
Ευχαριστώ για την τιμή
Με εκτίμηση
SDimis


(Νίκος Σαρηγιάννης) #5

αυτό το ξεχώρισα…
ευχαριστούμε!


(SDimis) #6

Πραγματι, ο Δημητρης Μυστακιδης ειναι ενας μεγαλος πλουτος γνωσεων, εμπειριων, και μελωδειων
Ευτυχες το Ρεμπετικο με τετοιους αντιπροσωπους του
Αναρτησα στο original post στο μπλογκ μου την ομιλια του Δημητρη στο TEDxAthens
Αξιζει να την δουν οσοι δεν την εχουν παρακολουθησει


(Νίκος Πολίτης) #7

Αυτό, Μήτσο, ξαναπές το!


(Γιάννης_√) #8

Αυτό συζητούσα πρόσφατα με διάφορα άτομα

“Η δύναμη του Ρεμπετικου ειναι τόσο μεγάλη που όταν έρθεις σε επαφή μαζί του δεν υπάρχει περίπτωση να ξαναφύγεις απ αυτό.”

Πολλοί ήταν (μουσικοί - ακροατές) πχ της Ροκ μουσικής και κάποια στιγμή άλλαξαν τελείως προς το ρεμπέτικο - λαικο - παραδοσιακό τραγούδι και δε ξαναγύρισαν ποτέ με το ίδιο πάθος.

Το ανάποδο όμως δεν το συνάντησα ποτέ.