Ο Αράπης του Ζαμπέτα

Κώστα δεν υποστήριξα ότι ο Μάρκος είναι μισογύνης.
Εκτός και αν απαντάς γενικά και όχι σε μένα.

Σε σένα Λουκά,γιατι ετσι κατάλαβα οταν μιλησες για μερικά τραγούδια του .

Τότε Κώστα ξαναδιάβασε το τι έγραψα.
Οι διαχειριστές μπορούν να σβήσουν το μήνυμα αν θέλουν.

1 «Μου αρέσει»

Στο 41 που εγραψες μπερδευτηκα Λουκα.Αυτα γίνονται.Ας μείνε το μύνημα,γιατι να σβηστεί;;Ολα καλα.

1 «Μου αρέσει»

πάντως για να μην τσακώνεστε ( :wink:), μπορώ να δηλώσω εγώ ότι ο μάρκος ήταν μισογύνης. ασχετα αν τότε η συντριπτική πλειοψηφία των αντρών ήταν έτσι, και ήτανε πλήρως αποδεκτό (όπως σε μεγάλο βαθμό και σήμερα, μην γελιόμαστε). επίσης ήταν βασιλικός, μαζί με τους μισούς περίπου -οι άλλοι μισοί ήταν βενιζελικοί, όχι ιδιαίτερα δημοκράτες δηλαδή.
όμως σε μια τέτοια κοινωνία υπήρχαν και οι κυνηγημένοι από βασιλιά και βενιζέλο, και τελικά αυτοί έκαναν την διαφορά και πήγανε λίγο μπροστά τα πράγματα. τί να κάνουμε; κρατάμε τα καλά από όπου μπορούμε, αλλά δεν κλείνουμε τα μάτια σε όλα τα υπόλοιπα.
από τον ζαμπέτα λοιπόν, θα κρατήσουμε τον τζακ ο’χάρα και θα αφήσουμε τον ταμ ταμ στην ησυχία του. το ίδιο με τα ξυλίκια και τα πηγάδια του μάρκου, και όλη αυτήν την εποχή. ας παίζονται τόσο συχνά όσο το “καλώς μας ήλθες βασιλιά” (το έχω παίξει μια φορά σε αφιέρωμα και μια σε μαγαζί σε κάποια επέτειο).

5 «Μου αρέσει»

Η αλήθεια είναι ότι ο τρόπος που παίζει αλλά και η ενορχήστρωση του είναι πολύ πιο στολισμένη και παραγεμισμένη. Θυμάμαι ότι μικρός δεν άντεχα όλα αυτά τα μεταλλόφωνα, τα φλάουτα και τα τρέμολα/γκλισάντα του μπουζουκιού, και προτιμούσα τον παλιό καθαρό λαικό ήχο του Τσιτσάνη, Παπαϊωάννου κλπ. Τώρα πλέον εκτιμώ και τη δεξιοτεχνία του Ζαμπέτα, και τους πειραματισμούς του στο στούντιο με την ορχήστρα. Αξίζει να δεις και την παρακάτω συζητήση όπου αναφέραμε το παίξιμο του.

2 «Μου αρέσει»

Αυτό Νίκο, ίσως έχει να κάνει με την παρουσία του Ζαμπέτα στο πάλκο. Για παράδειγμα έχουμε δει σε ταινίες τον Τσιτσάνη, τον Μάρκο και διάφορους άλλους συνθέτες και τραγουδιστές. Ο κανόνας ήταν ότι όλοι κάθονται στο πάλκο και παίζουνε. Για τον Ζαμπέτα αυτό δεν ίσχυε. Κανένας δεν είχε το μπρίο και την παρουσία του. Και επειδή το πήραν χαμπάρι αυτό οι σκηνοθέτες το εκμεταλλεύτηκαν. Ο Ζαμπέτας έγινε "σταρ¨των ταινιών που συμμετείχε.
Προσωπικά και μένα με “απωθούσε” το πρόσωπο που παρουσίαζε στις ταινίες. Αλλά ο Ζαμπέτας ήταν πολλά περισσότερα ως μουσικός, από αυτό. Ακόμα πάντως τα ΟΑαααααααα και τα λοιπά δεν μου αρέσουν. Και πάνω σε αυτό. Όταν ακούω καινούριους τραγουδιστές ή συγκροτήματα να το κάνουν με απωθεί.

3 «Μου αρέσει»

Για να είμαι ειλικρινής, εμένα μερικά από αυτά τα τραγούδια του Μάρκου μ’ αρέσουν. Η υπερβολή των στίχων (πάλι τις μάπες σου θα φας / θα σου 'ριχνα πετρέλαιο κι ύστερα να σε κάψω…) είναι τόσο γκροτέσκα ώστε δεν μπορώ να φανταστώ σημερινό ακροατή να τα προσλαμβάνει ως οτιδήποτε άλλο εκτός από παρωδίες. Η πραγματική πρόθεση του καλλιτέχνη, φυσικά, δε με απασχολεί. Το στοίχημα για τον σύγχρονο ερμηνευτή είναι να τα φτάσει ως το τέλος χωρίς να γελάσει.

Για τον Ζαμπέτα: Ως μουσικός (μπουζούκι - σύνθεση) μια χαρά είναι, απλώς δε μ’ ενδιαφέρει να ακούω τέτοια τραγούδια. Αυτό δεν αποτελεί αξιολόγηση, τα γούστα μου δηλώνω. Ως τραγουδιστή όμως τον βρίσκω πολύ ενοχλητικό. Όλη αυτή η αποτυχημένη θεατρικότητα, με τα αλλοιωμένα φωνήεντα για πιο μαγκιά κλπ., μου προξενεί απέχθεια. Μου θυμίζει κωμικές σειρές με κονσέρβα γέλια.

3 «Μου αρέσει»

μακάρι να ανήκαν στο παρελθόν αυτές οι αντιλήψεις και οι πράξεις… εκείνη την εποχή το ξύλο πήγαινε σύννεφο, και ακόμα σήμερα συνεχίζεται (με αύξηση των περιστατικών ενδοοικογενειακής βίας λόγω καραντίνας). και οι γυναικοκτονίες επίσης.
και δυστυχώς ξέρω αρκετούς “μπουζουκίστες” που βρίσκουν μια στήριξη σε αυτά τα τραγούδια, για να συνεχίζουν τέτοιες συμπεριφορές με βρισίδια και ξύλο. οπότε μόνο για γέλια δεν είναι η κατάσταση.

3 «Μου αρέσει»

Καλημέρα παιδιά. Δεν έχω διαβάσει τα πάντα στην συζήτηση αλλά θα πω τα εξής.

Έχω ξανατοποθετηθεί κι έχω πει την άποψή μου πως, δεν γίνεται να εξετάζουμε μια μουσική έξω από τα συγκεκριμένα κοινωνικά, πολιτιστικά/ηθικά δεδομένα της εποχής που δημιουργήθηκε. Αντίστοιχα κανένα δημιούργημα δεν μπορούμε να το εξετάζουμε εκτός των πλαισίων αυτών. Γιατί θα μπερδευόμαστε και θα καταντάμε σε γελοιότητες. Πχ αυτό με τον Καραϊσκάκη είναι τράτζικ ρε παιδιά. Μπορώ να πω δυο κουβέντες αλλά θα ξεφύγουμε νομίζω. Για τον “αράπη” δεν θα πω πολλά. Άλλη εποχή, άλλες αντιλήψεις, είναι και το σόου του Ζαμπέτα μέσα που και μένα δεν μου αρέσει, κι όλο αυτό το καθιστά (για μένα) άσχημο. Ε σήμερα ακούγεται μόνο στις ταινίες τις παλιές τις ελληνικές πιστεύω.

Εμένα οι μάπες του Μάρκου μπορεί να μην με εκφράζουν όμως δυστυχώς εξέφραζαν την τότε κοινωνική κατάσταση και μας δίνουν το στίγμα αυτό. Μας αναδεικνύουν μια πλευρά της κοινωνικής ζωής. Ως τέτοια πρέπει να την αντιλαμβανόμαστε σήμερα, αφού προέρχεται από τραγούδι του παρελθόντος. Είναι σαν μια μικρή πηγή ιστορίας. Εγώ δεν θα ρίξω σε καμία γυναίκα μάπες, ούτε θα το παίξω στο μαγαζί ξέρω γω. Αυτό δεν σημαίνει όμως ότι δεν θα το ακούσω, ακριβώς γιατί αντιλαμβάνομαι το ότι ο Μάρκος ανήκει σε μια άλλη εποχή, που έχει προ πολλού περάσει, και οι αντιλήψεις διεφέραν πολύ. Αντίστοιχα ακούω το “αν μ’ αξιώσει ο θεός”. Δεν είναι από τα αγαπημένα μου αλλά δίνω ένα παράδειγμα. Εγώ πχ δεν πιστεύω, δεν θα έπρεπε να το ακούω επειδή στηρίζει την ελπίδα του στον θεό; Είναι λίγο ακραίο αν με πιάνετε.

Προφανώς μπορεί να υπάρχουν άνθρωποι που μπορεί από το τραγούδι να παίρνουν στήριξη για να χτυπήσουν μια γυναίκα. Το θέμα όμως δεν είναι το τραγούδι, είναι ο άνθρωπος που μπορεί να κάνει την πράξη. Είναι η κοινωνία στην οποία μεγάλωσε και ζει η οποία ακόμα και σήμερα παρουσιάζει το χρήμα ως θεό, τις γυναίκες σαν διαφήμιση και τα πρώτα τραγουδάκια στα τσαρτ μιλάνε για το πως αποκτήσανε λεφτά αμάξια και “γκόμενες” από τα ναρκωτικά. Άρα να με συγχωρείτε αλλά θεωρώ ότι οι μάπες του Μάρκου (που δεν τις γνωρίζουν και πολλοί) παίζουν τον μικρότερα ρόλο (αν παίζουν ρόλο) στα θέματα κακοποίησης των γυναικών. Το θέμα είναι το κοινωνικό πλαίσιο που τις γυναίκες τις αναπαράγει ως λεπτές, μοντέλα, να πλένουν το γρήγορο αμάξι της διαφήμισης ή να προμοτάρουν μια μπύρα (ξανθιά κόκκινη κλπ…) Ως αντικείμενα που μπορείς να αποκτήσεις δίπλα στα υλικά αγαθά με λεφτά κι αμάξι.

1 «Μου αρέσει»

Επειδή πρέπει να πάρω και εγώ μέρος σε αυτό το επικό thread…

Όλη αυτή η εποχή του οαααααααααα, σπασίματος πιάτων, πάμε στα μπουζούκια να κάψουμε τα λεφτά μας, μόνο ματζόρε κομμάτια, θα την ονομαζα:
" ΠΑΣΟΚ, παλιό ορθόδοξο, the early years"

1 «Μου αρέσει»

Ναι, και αν το πολιτικοποιήσουμε λιγάκι παραπάνω το θέμα (κι ας υπήρξα για κάποια χρόνια εγγεγραμένο μέλος στο ΠΑΣΟΚ….),

«Ας κάψουμε τα λεφτά μας τώρα, να το χαρούμε, οι επόμενοι ας κόψουν το λαιμό τους!»

(και τον κόψαμε…)

Συγγνώμη, του πότε είναι ο Αράπης;

Πολύ πριν (όχι, ανέλθει στην εξουσία αλλά) δημιουργηθεί το ΠΑΣΟΚ. Θα ερμήνευα την άποψη του After GR συναισθηματικά, όχι αντικειμενικά.

4 «Μου αρέσει»

Όλη αυτή η εποχή του οαααααααααα, σπασίματος πιάτων, πάμε στα μπουζούκια να κάψουμε τα λεφτά μας, μόνο ματζόρε κομμάτια, θα την ονομαζα:

Έχεις μεγάλο δίκιο Άφτερ ΄’για τα σπασίματα κ.λ.π. οπως λέει κι ο Νικόλας συναισθηματικά,κι όχι αντικειμενικά.Όλοι όμως οι μεγάλοι του ρεμπέτικου,Τσιτσάνηδες,Μητσάκηδες,μη του Μάρκου εξαιρουμένου,υπέπεσαν σε τέτοια ολισθήματα στο τέλος.Προφανώς λόγω υπερεπαγγελματισμού.Ο μόνος που δεν μάσησε ήταν ο τρισμέγιστος Βαγγέλης Παπάζογλου.

1 «Μου αρέσει»

Εποχή Ενώσεως Κέντρου :sunny:

1 «Μου αρέσει»

Μια μικρή παρένθεση. Στη ρωμαίικη, η λέξη “αράπης”, εκ του τούρκικου “arap”, σήμαινε κυρίως τον έγχρωμο μουσουλμάνο του Σουδάν ή του αφρικάνικου κέρατος που ήταν κατά κανόνα νεγροειδής. Για τους Άραβες οι προσδιορισμοί ήταν άλλοι, όπως “μπερμπερίνοι”, “αγαρηνοί” ή “σαρακηνοί”.

Τώρα, όσον αφορά τον Αράπη του Ζαμπέτα, μην κρυβόμαστε πίσω απ’ το δάχτυλό μας… Το σύνολο της λαϊκής παράδοσης του 20ου αιώνα, είτε αυτή αφορά τη μουσική, είτε τον κινηματογράφο, είτε το θέατρο, με τα σημερινά δεδομένα μπορεί να θεωρηθεί, όχι άδικα, άκρως πατριαρχική, ρατσιστική και σεξιστική ακριβώς γιατί τα κοινωνικά πρότυπα μεταβάλλονται.

Και άλλωστε ο Ζαμπέτας δεν φημιζόταν ιδιαίτερα για την λεπτότητα, την διακριτικότητα και το τακτ του…

4 «Μου αρέσει»

Σαρακηνοί και αγαρηνοί είναι πολύ παλιότερες λέξεις. Άλλωστε, ήδη προ Τουρκοκρατίας είχαν παλιώσει τόσο ώστε η σημασία τους να μετατοπιστεί προς το «Μουσουλμάνοι» (ακόμη και Τούρκοι λ.χ.). Και Μπερμπερίνοι είναι ειδικώς οι Β/αφρικάνοι, όχι οι Άραβες της Αραβικής χερσονήσου.

Το Αράπης=Άραβας είναι αρκετά πιο πρόσφατο, μάλλον παλιότερο από το Αράπης=Μαύρος αλλά και με περιόδους όπου ίσχυαν παράλληλα. Και οριακά επιβιώνει ακόμη (έχω ακούσει λ.χ. ότι στην Κύπρο Αράπης είναι αποκλειστικά ο Άραβας, ας είναι και κάτασπρος σαν τη Χιονάτη, και δεν έχει υποτιμητική χροιά - και άλλα παραδείγματα που αναφέρθηκαν).


Κατά τα άλλα, πήρα τη μεγάλη απόφαση και άκουσα την περίφημη πρώτη εκτέλεση του άσματος με τον Καναρίδη (μήνυμα #5). Ναι μεν σήμερα δε θα γινόταν αποδεκτό, αλλά την προστυχιά και την κακογουστιά της εκτέλεσης Ζαμπέτα δεν την έχει.

5 «Μου αρέσει»

Μάλλον δεν τα 'πα πολύ σωστά.

Το Αράπης είναι από το τούρκικο arap, που βγαίνει από την αραβική λέξη για τον Άραβα, όπως και το αρχαιοελληνικό Άραψ. Και όχι το Αράπης από το αρχαιοελληνικό Άραψ.

Όχι πως είναι αυτό το πρόβλημά μας, απλώς το σημειώνω για να μη μένουν λάθος πληροφορίες.

2 «Μου αρέσει»

Και το ανέκδοτο

Πως λέγεται το διαζύγιο στα αράπικα;
Είχαν τα αλλά χαλά’αν τα.

1 «Μου αρέσει»