Ουτόλλα

Όργανο επινόησης, από ότι λέγεται, από τον Αγάπιο Τομπουλη, πάντρεμα ουτιου και μαντολας, εξού και η ονομασία του

Έχουμε καμία πληροφορία για αυτό το όργανο; Κούρδισμα κτλ;

Ασχολήθηκε κάποιος άλλος; Έχουμε σύγχρονη ή παλιά ηχογράφηση;

1 Like

Αυτό το όργανο σε ένα άλλο θέμα για τον Αγάπιο Τομπούλη το ονομάζουν Αχένκ.

Ο @totis είχε αναφέρει το 2006:

Ενώ ο @multi_kulti αμφέβαλλε ότι το όργανο εφευρέθηκε από τον Τομπούλη…

Ενδιαφέρον παρουσιάζει και το βίντεο που υπάρχει στο παρακάτω μήνυμα του @adouan από κατασκευή αντίγραφου του οργάνου του Τομπούλη από τον παπαδαμο…

Ε, έχει και ολίγον από Τζουμπούς… Άλλες πληροφορίες δεν έχω. Σίγουρα όμως, όποιος ακούσει προσεκτικά ηχογραφήσεις όπου συνέβαλε και ο Τομπούλης (είναι βεβαίως πάμπολλες), θα πρέπει να αναγνωρίζει αν σε συγκεκριμένη ηχογράφηση έπαιξε ούτι (μαντόλα δεν νομίζω να έπαιξε ποτέ) ή αυτό το όργανο…

Παρατηρώντας ότι έχει 12 στριφτάρια (ή μήπως, 11 ; ), το πιθανότερο είναι ότι κουρδίζονταν όπως το ούτι, και βεβαίως δεν φαντάζομαι εύκολα διπλό μπάσο. Επίσης, δεν ξέρω πώς κούρδιζαν ούτι οι ουτζήδες της Σμυρναίικης Σχολής.

(Ουτόλλα ή Ουτόλα; Και, ποία η πηγή της ονομασίας του οργάνου;)

(μαζί με το Χρήστο γράφαμε!)

1 Like

Δυστυχώς, ο σύνδεσμος που προτείνει ο Multi Kulti δεν δουλεύει πιά. Από την αντιγραφή του Παπαδάμου πάντως, 12 και όχι 11 πρέπει να ήταν οι χορδές.

Εγώ πάντως μετράω καθαρά 12 στριφτάρια στην φωτογραφία του @AfterGR. Οπότε μάλλον και η αντιγραφή του Παπαδάμου είναι πιστή…

1 Like

(εγώ δεν ήμουν σίγουρος…)

Ευχαριστώ πολύ για τις απαντήσεις
Ίσως δύσκολο σε τόσο παλιές ηχογραφήσεις να αναγνωρίσουμε, ειδικά όσοι δεν κατέχουν πολύ τις διαφορές στα ουτια, την διαφορά στον ήχο
Ίσως πιο πρίμος, πιο ξερος με λιγότερο βάθος; Διακρίνω και πιο μακριά ταστιέρα από ένα κοινό ουτι, κάτι σαν λαφτα
Τρέχω να ψάξω στο site του Παπαδάμου

Εδώ, μάλλον τα φαινόμενα απατούν, το ούτι έχει πολύ μακρύτερο σκάφος απ’ το τζουμπούς, ακόμα κι απ’ τη λάφτα… Η κλίμακα 68 + /_ κάτι λίγο, είναι περίπου στάνταρντ στα περισσότερα όργανα της ανατολικής μουσικής της εποχής (εντάξει, το γιαϊλί ταμπούρ και κάποια άλλα εξαιρούνται βέβαια…)