Ξυλα για οργανο

εχει γινει πολλες φορες η ιδια ερωτηση για ξυλα… προχθες καθαριζοντας την αποθηκη ειχα 5-6 βαρελια παλια ξυλινα… μαλλον δρυινα τα οποια εχουν να βραχουν πολλα χρονια (παρα πολλα!!) περιεργαζοντας τα ξυλα τους μου γεννηθηκε η απορια… κανουν αυτα τα ξυλα για οργανο? ειναι πανω απο 50 ετων και παντα μεσα στην αποθηκη στεγνα!!

Κάνουν (Θεωρητικά).Καλά Κουράγια(Πρακτικά)

Φοβερή απάντηση Γιάννη! :78:Ως γνήσιος Λάκων… :089:

Αγαπητοί φίλοι, θέλω να ρωτήσω για κάποια ξύλα αν κάνουν στην κατασκευή των μουσικών οργάνων; κανονικά έπρεπε να ενταχθεί στο θέμα καταλληλότητα ξύλων για μουσικά όργανα, ωστόσο είναι κλειστό θέμα, οπότε ερωτώ εδώ. Τα ξύλα ακακια, κερασια, φυστικιά, κάνουν για όργανα και για τι όργανα το καθένα. Επισης θέλω να ρωτήσω αν η αχλαδιά κάνει; Γνωρίζω ότι στη κατασκευή της Κρητικής λύρας κάνει η άγριαχλαδιά ή πιο γνωστή ως αγκουτσακιά η αχλαδιά όμως που κάνει τα αχλάδια τα κοινώς λεγόμενα κρυστάλια, κάνει; ρωτώ γιατί εχω στο χωράφι ολόκληρο δέντρο που έχει ξεραθεί χρονια τώρα και είναι κρίμα να χαθεί. Εφόσον δεν έχει σαπηθεί.

Η κερασιά χρησιμοποιείται ευρέως στην κατασκευή της κιθάρας. Γνωστή καναδική εταιρεία το χρησιμοποιεί σε συνδυασμούς τόσο με κέδρο όσο και με έλατο. Την κερασιά την έχω δεί και σε μπουζούκια κυρίως τετράχορδα σε συνδιασμό με άλλα ξύλα. Όσον αφορά την αγριαχλαδιά ή γκορτσιά (ή όπως αλλιώς ονομάζεται κατά τόπους) έχω ιδία πείρα απο ενα μπουζούκι που μου κατασκεύασε ο Παναγιώτης Στάμκος. Έχει σκάφος απο αγριοαχλαδιά με κέδρο για καπάκι και τολμώ να πώ οτι είναι απο τα καλύτερα σε ήχο μπουζούκια που η ταπεινότης μου έχει παίξει…

ΜιχΜιτ, μην μπερδεύεσαι με τις αχλαδιές: η ερώτηση ήταν «ξέρω ότι η αγριοαχλαδιά κάνει, κάνει όμως και η ήμερη;»

Μιχμιτ, ευχάριστω για τις πληροφορίες, βέβαια όσον αφορα την αχλαδιά σύμφωνο με το φίλο Πεπε, ίσως εγώ δεν ήμουν σαφής. Η άγριαχλαδιά γνωρίζω ότι χρησιμοποιείται σε πολλά όργανα. Στη Κρήτη τη χρησιμοποιούν στη κατασκευή Κρητικής λύρας και λαούτου πιο σπάνια. Μάλιστα εχω ένα μεγάλο κομμάτι για 2 τουλάχιστον λύρες και ενός σκαφτού τζούρα, το οποίο είναι διαμάντι, δεν είναι πουθενά σκασμένο. Αλλά το κρατάω για όταν μάθω πιο πολλά στην οργανοποιία μη το χαλάσουμε το ξύλο, αμαρτία. Ωστόσο εχω ένα δέντρο ολόκληρο ήμερης αχλαδιάς που για να το αγκαλιάσω θέλουν δύο ανθρωποι το οποίο είναι ξέρο αρκετό καιρό. Αυτο κάνει; Έχει τα ίδια χαρακτηριστικά με το άγριο ξύλο ή μπα; Ρωτώ γιατί ξέρω κάποιον που κάνει ξυλόγλυπτική με ελιά. Όλα τα ξύλα που επεξεργάζεται είναι ήμερη ελιά, άγρια ποτέ! Και όχι επειδή είναι πιο σκληρό, αλλά επειδή δεν έχει τα όμορφα νερα της ήμερης. Άρα το ίδιο είδος δέντρου απο άγριο σε ήμερο έχει αλλά ποιοτικά χαρακτηριστικά. Γι’ αυτο αναρωτιέμαι αν στην αχλάδια και την αγριαχλαδιά υπάρχουν τέτοιες διακυμάνσεις.

Φίλε pepe πράγματι η αγριοαχλαδιά (Pyrus pyraster) είναι διαφορετικό δέντρο απο το καλλιεργούμενο είδος (Pyrus communis). Όμως το ξύλο τόσο της μιας όσο και της άλλης έχει ακριβώς τις ίδιες ιδιότητες, είναι ξύλο εξαιρετικά σκληρό (ελαφρώς σκληρότερο απο την καρυδιά) και ανθεκτικό και χρησιμοποιείται στην διακοσμητική ξυλογλυπτική και επιπλοποιεία ευρύτατα…Συνεπώς έχω να πω στον φίλο μας πως είτε ήμερη, είτε άγρια (αν θέλετε να συζητήσουμε τις διαφορές λόγω ειδικότητας είμαι στην διάθεση σας…) η αχλαδιά είναι ξύλο με πολύ καλές ιδιότητες που θα την καθιστούσαν κατάλληλη για χρήση στην κατασκευή μουσικών οργάνων…

Χωρίς να είμαι ούτε οργανοποιός, ούτε γεωπόνος, ξέρω πάντως ένα πράγμα: τα περισσότερα ήμερα δέντρα μπολιάζονται πάνω σε άγριο αντικείμενο, όταν αυτό πάρει κάποιο ύψος και βεβαίως, πάχος στον κεντρικό βλαστό. Συνήθως το ύψος για το κέντρισμα είναι από 60 μέχρι 160 πόντους, πολύ χοντρικά. Είναι λοιπόν πολύ πιθανό, η αχλαδιά που χρειάζονται δύο άνθρωποι να την αγκαλιάσουν (υπάρχουν τέτοιες;), να έχει κορμό άγριας αχλαδιάς και το ήμερο να ξεκινάει από το ύψος του μπολιού και πάνω. Βεβαίως δεν φαίνεται ίχνος από το μπόλι, μετά από τόσες δεκαετίες, αλλά ίσως κάποιος έμπειρος στα νερά των ξύλων να αναγνωρίσει από πού και κάτω είναι άγριο το ξύλο.

Φίλε μου Φιλόμουσε γράφαμε ταυτόχρονα οπότε δεν είχα υπόψην μου την τοποθέτηση σου! Η διάκριση του ξύλου μεταξύ αγριοαχλαδιάς και οποιασδήποτε ήμερης αχλαδιάς (ή αλλιώς καλλιεργούμενης) είναι εξαιρετικά δύσκολη. Δεν έχω βρεί πουθενά στην βιβλιογραφία αναφορές για κάτι τέτοιο…

— Νέο μήνυμα προστέθηκε στις 23:29 ::: Το προηγούμενο μήνυμα δημοσιεύθηκε στις 23:18 —

Πολύ σωστά κ. Πολίτη, συμφωνώ μαζί σας. Θα ήθελα απλά να προσθέσω πως αν το δέντρο είναι παλαιότερο των 20-25 ετών πολύ πιθανόν να είναι εμβολιασμένο επάνω σε άγριο είδος. Αν είναι νεότερο τότε κατά 99% είναι εμβολιασμένο επάνω σε κυδωνιά…Αλλά και πάλι αυτό έχει ελάχιστη σημασία…Το 80% - 90% του υπέργειου τμήματος του δέντρου θα είναι αχλαδιά (ήμερη)…

ΥΓ. Μας έλεγαν οι καθηγητές μου στο Πανεπιστήμιο πως οι γεωπόνοι είναι οι πιο “καταρτισμένοι” των άλλων θετικών επιστημόνων και μπορούν να συμετάσχουν σε οποιαδήποτε συζήτηση…Που να φανταζόμουν τότε ότι θα μιλούσα για υποκείμενα και ποικιλίες αχλαδιάς σε…ρεμπέτικο φόρουμ…:slight_smile:

Αγαπητοί φίλοι ευχαριστώ πολύ για τις πληροφορίες. Εγώ λέω να φτιάξω κανα μπαγλαμά και καμιά λύρα και άμα διαπιστώσω ότι ο ήχος δεν είναι καλός, θα γράψω αναφορικά, θα παω μάλιστα σε οργανοποιο να ρωτήσω κιόλας, καθότι είναι κρίμα, πιστεύω, να καταλήξει στο τζάκι. Όσον αφορα την ακακια και τη φυστικιά γνωρίζετε μήπως τίποτα; υποθέτω ότι η φυστικιά μπορεί να κάνει για σκαφτο όργανο, δεδομένου ότι ειναπ πολυ σκληρό με σγουρά νερα σαν της καρύδιας. Πάντως σήμερα ξεκίνησα ένα μπαγλαμα και έκοψα και ένα κομμάτι που θα το κάνω λύρα απο αμυγδαλια! Για να δούμε! Ωραίο ξύλο, αλλά πολυυύ σκληρό.