Νέοι κιθαριστές του ρεμπέτικου

Ποιοι ειναι τελικα αυτοι που θα επρεπε να συνοδευουν μια λαικη ορχηστρα;Απο πικρη πειρα δηλωνω οτι εχουν¨τρυπωσει" στο χωρο διαφοροι καλοι μεν κιθαριστες αλλα αλλου ειδους.Το καλοκαιρι βρεθηκα σε μια συναυλια με δημοτικα νησωτικα και ρεμπετικα φυσικα και κιθαρα επαιζε καποιος απο το χωρο του φλαμενγκο.Γιατι επιτρεπουμε να μουτζουρωνουν το σπουδαιο τεμπο του ρεμπετικου με σαμπα και Ευρωπαικα ακορντα;Ετσι ειπα να πω ενα παραπονο…Παθουσα απο ασχετους και εμπειρη απο κιθαριστες.

Έχεις υποψην σου κάποια σηγκεκριμένη οργανωμένη σχολή κιθάρας για το ρεμπέτικο;

Οχι σχολη δεν ξερω.Ξερω ομως αξιολογους κιθαριστες που θα εδειχναν.Η ιστορια δεν εχει να κανει μονο με το ποιος θα σου δειξει…Πρεπει να ακους ρεμπετικα με προσοχη.Να εστιαζεις στο τι κανει ο καθε κιθαριστας.

Η αλήθεια είναι πώς πάνω στις μελωδικές φόρμες του Ρεμπέτικου η κιθάρα μπορεί οχι απλα να συνοδεύσει αλλα να αναπτύξει πλούσιες παράλληλες μελωδικές γραμμές. Διστυχώς όμως ουδέποτε αναπτύχθηκε μια συγγεκριμένη σχολή για κιθάρα(και δεν εννοω σχολείο!), αυτο ως αποτέλεσμα έχει να υπάρχει μια ασάφεια στο ρόλο, στην εκμαθηση και τελικά και στη σύνθεση ή την εκτέλεση. Είναι δε ενδεικτικό οτι δεν υπάρχει καμμία μεθοδος κιθάρας, οπως για παράδειγμα σε άλλες χώρες που αφομιώθηκε το κλάσσικο όργανο απο τους λαϊκούς. Ισως να υπάρχουν σπουδαιοι κιθαρίστες του ρεμπέτικου οπώς και αλλοι οργανοπαίχτες γυρω απο το λαϊκο εκτός των μπουζουξήδων, αλλα κάποια στιγμή πρέπει να οργανωθεί η μελέτη. Προς το παρών ευτυχως που υπάρχουν και οι φλαμένγκο κιθαρίστες.

Προς το παρών ευτυχως που υπάρχουν και οι φλαμένγκο κιθαρίστες.

Μηπως Νικο εισαι σε λαθος φορουμ ;;

Για το θεμα της συζητησης απαντω οτι υπαρχει ο Δεδες που ειναι για μενα το
πιο κλασσικο-ρεμπετικο παιξιμο για οσους αρεσκονται σε τελειοτητα ηχου και λεπτομερεια στην τοποθετηση των ακκορντων σε σχεση με τη μελωδια (αρμονια).

Ο Ιορδανης και αλλοι ρεμπετες δεν γουσταρουν
τα πολλα μπλα-μπλα απο τους κιθαριστες.
Αυτο για την αναπτυξη των μελωδικων γραμμων.
Ο μονος που το εκανε αυτο ηταν ο Χιωτης και ηταν ο Χιωτης.

Γεια σου Γιωργη!το ειδος αυτο δεν μαθαινεται απο βιβλια και ευτυχως δεν υπαρχει σχολη.Η απλοτητα ειναι βασικο χαρακτηριστικο για ενα κιθαριστα του ρεμπετικου.Σιγουρα πρεπει να ξερει τους δρομους και τα τεμπα αλλα οχι και φλαμενγκο…Να συμπληρωσω και τον Χρυσινη και τον Μπιρ Αλαχ(Σταμουλης).Η κιθαρα ειναι η πλατη για να μπορει να ελευθερωνεται το μπουζουκι και να στηριζεται ο τραγουδιστης.Φαντασου το Μαρκο με φλαμενγκο…

Καλησπέρα!

Ρε παιδιά, δεν διορθώνετε αυτό το «ΝΕΟΙ ΚΙΘΑΡΙΣΤΕΣ ΤΟΥ <font color=“ff0000”>ΠΕΜΠΕΤΙΚΟΥ</font>» στο τίτλο γιατί μπορεί να μας ρωτάνε μετά από μερικούς μήνες, ευρωπαίοι ρεμπετολόγοι ερευνητές: «τι είναι ΠΕΜΠΕΤΙΚΟ».

…εγώ γέλασα πάντως!

Ε τοτε ρε παιδιά, προς τι τα παράπονα… αμα είναι να μιλάμε για giutar machine, ok, δεν είναι πρόβλημα, ενας μαθητής μέσης τάξης ενός οποιουδήποτε ωδείου μπορεί να ανταποκριθέι μαθαίνωντας τους δρόμους και απλές αρχές αρμονίας αυτών. Όλη η κουβέντα, για το απο πίσω;;; έλεος…

υγ. Κατερίνα, οταν λές οτι το ρεμπέτικο δεν μαθαίνεται απο βίβλια, τί εννοείς; οτι τα άλλα είδη μαθαίνονται απο βιβλία;; (δλδ. η εγγραφη καταγραφή και μελέτη είναι τί;)

Αν εσυ Νικο καταλαβαινεις τη ρεμπετικη κιθαρα σαν γκιταρ μασhιν τι να πω …
Αναμενουμε λοιπον τη δικη σου καινοτομια γιατι ως τωρα δεν εχω ακουσει απο κανενα παρομοια προταση …

Και γιατι τελος παντων τετοιο ΚΟΛΛΗΜΑ με το ΦΛΑΜΕΝΚΟ !!! Χαθηκε το ΡΥΘΜ ΕΝ ΜΠΛΟΥΖ, το ΡΟΚ, το ΡΟΚΑΜΠΙΛΥ, η ΦΑΝΚ, η ΣΟΟΥΛ, η ΤΖΑΖ, οι ΧΑΒΑΓΙΕΣ,
η ΣΛΑΪΝΤ, το ΑΡΑΒΙΚΟ ΣΤΑΪΛ, το ΙΝΔΙΚΟ ΣΤΑΪΛ, η ΚΛΑΣΣΙΚΗ ΚΙΘΑΡΑ, το παιξιμο αλα KNOPFLER με τα δαχτυλα, το παιξιμο με πεννακια σε ολα τα δαχτυλα (θυμησε μου πως το λενε) κλπ κλπ

Χαιρομαι που είσαι σε θέση να αναμένεις καινοτόμες προτάσεις γιατι αυτο δείχνει πως δε βλέπεις το ρεμπέτικο σαν ένα νεκρο μουσικό είδος, αλλα σαν μουσική και τραγούδι που με τη ζωντάνια του ενδέχεται να εξελιχτει(τουλάχιστον για την οργανοπαιξία).
Τώρα για το κόλλημα με τα φλαμένγκο (ζήτημα που έβαλε η Κατερίνα) και τον δικό σου παροξησμό για τα διάφορα στύλ παιξίματος… εγω τι να πώ;

σχετικό…

Γιώργο Β. ανέφερες για τους κιθαρίστες του Ιορδάνη…σ ένα Σιντί του απο λάιβ ηχογράφηση έχει έναν τρελό κιθαρίστα μαζί που παίζει παππάδες μέσα (ψιλοπανηγυριότης αλλά με ακουστική κιθάρα και όχι μπλουζ) …θυμάσαι που σε ρώτησα αν είσαι εσύ?Πάντως παρόλα αυτά παρέμεινε σεμνός και του έδινε τρελό χώρο και απαντήσεις του Τζόρνταν για να κάνει τα δικά του τρελά…

(Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/ην Multi_Kulti 05 Δεκέμβριος, 2005)

Τελικά τρύπωσαν οι κιθαρίστες ή τους φώναξαν οι μαγαζάτορες, οι τραγουδιστάδες και άλλοι γνώστες ή μη της λαϊκής μουσικής…?? ε?

Το πιο πιθάνο είναι ότι για λόγους ανάγκης και κατά συνθήκη κάποιοι βρέθηκαν σε τέτοια σχήματα… Και σίγουρα υπάρχουν και κάποιοι άλλοι πολύ καλοί που κανείς μας δεν τους ξέρει γιατί δεν είναι φίρμες (παίζουν σπίτια τους ή για φίλους)… και από την προσωπική μου πείρα υπάρχουν αρκετοί… Όμως υπάρχουν και αρκετοί επώνυμοι όπως ο Μυτακίδης κ.α.

Για το θέμα της σχολής μήπως άραγε υπάρχει σχολή για το μπουζούκι (της προκοπής εννόω)??? μόνο δυτικά ωδεία που διδάσκουν μπουζούκι ή δάσκαλοι ονομαστοί που για να τουσ ανακαλύψεις πρέπει να γίνεις επιθεωρητής… Σχολή όμως δεν υπαρχεί ούτε για την κιθάρα ούτε για μπουζούκι ούτε για κανένα λαϊκό η παραδοσικό μας όργανο … και σχολή εννοείται ως ένα ίδρυμα με τα ακόλουθα χαρακτηριστικά:

  1. Μη κερδοσκοπικό
  2. Ανοιχτό σε όλους τους ενδιαφερόμενους
  3. Με εποπτεύοντα φορέα το κράτος
  4. Με υποδομές βιβλιοθήκη και άλλα πολλά facilities
  5. Με προσωπικό που έχει γνώσεις σε βάθος
  6. Και με τα πρώτα ονόματα εν ζωή να δίνουν τιμητικά διαλέξεις… Μπείτε και δέιτε το μουσικό κολλέγιο του Μπέρκλεϋ και θα δείτε ότι οι πρώτοι διδάσκουν εκεί μέσα… σε εμάς οι πεθαίνουν γεροντάκια ανήμπορα και ξεχασμένα… Αυτό θα ήταν σχολή!!!

Το ΤΕΙ δεν πληρεί τα παραπάνω γιατί δεν είναι ανοικτό σε όλους λόγω παναλληνίων εξετάσεων εισαγωγής και οι εν λειτουργία σχολές είναι όλες κερδοσκοπικές επιχειρήσεις γνωστών μουσικών τύπου ωδείων…

Και για να μην ξεφύγουμε πολύ η αιτία στο γιατί παίζουν οι Δυτικά φτιαγμένοι μουσικοί κιθάρας είναι γιατί αυτούς πλερώνει ο κάπελας!!!

Σωστα ολα αυτα ρε παιδια.Ουτε οργανωση υπαρχει ουτε σχολεια ουτε υποδομη.Αυτα πρεπει να τα δημιουργησουμε εμεις.Οι Αφανεις ηρωες(ΤΑ ΓΕΡΟΝΤΑΚΙΑ)που ειπε και οφιλος ο Δημητρης δεν υπαρχουν πλεον για βοηθεια.Σιγουρα δεν το αντιμετωπιζω σαν νεκρο ειδος αφου στην πλατη ολων αυτων βγαζω μαροκαματο.Το φλαμενγκο το εφερα ως παραδειγμα ειδος που παρεπιπτοντως μ’αρεσει…Το ανακατεμα ειναι που χαλαει το γλυκο…Οσο για τις βοηθειες απ’το κρατος,περιμενε τες κι ερχονται…

Καλα και αντε και τρύπωσα… ok. Αλλα να λες οτι με φώναξαν οι μαγαζάτορες και ρέστοι - δε νομίζω πως έδωσα τέτοιο δικαίωμα και περιμένω να το διευκρινήσεις…

Τώρα όσων αφορά τα περί σχολής, είπα πως δεν κάνω αναφορά στα σχολεία αλλα στις Σχολές. Όσο για το μπουζούκι λοιπον που λές Δημήτρη οτι δεν υπάρχει σχολή, τι να πώ; Είναι το κατ εξοχήν όργανο που στο Ρεμπέτικο έφτιαξε Σχολή και μάλιστα Σχολές - γι αυτο και έχουμε τη Σχολή του Μάρκου, του Περιστέρη, του Γιοβαν Τσαούς, του Τσιτσάνη, του Χιώτη και τοσων άλλων…

Όσων αφορά τα των σχολών (δλδ. σχολείων) αν μιλάμε για δημόσια σχολή ok, ετσι πρέπει να είναι και συμφωνω οτι πρέπει να είναι δημόσια για τους γνωστούς κοινωνικούς λόγους. Όμως όσο αργεί η επανάσταση δε νομίζεις οτι θα πρέπει οι μελετημένοι μουσικοί να κάνουν ενα βήμα μπροστά;

Θυμιθείτε την πρόσφατη ιστορία με τη Σχολή Ελληνικής Παραδοσιακής και Μεσογειακής Μουσικής «Αριστείδης Μόσχος» οπου το κράτος αρνήται πεισματικά την επιχορήγηση εδω και ενάμισι χρόνο. Τι θα πρέπει να γίνει δηλαδή;

Nίκο δεν εννοούσα εσένα ότι τρύπωσες θα μου πεις τι εννούσες τότε…? Οι κιθαρίστες αυτοί είναι στους χώρους αυτούς από ανάγκη… όχι ανάγκη δική τους αλλά των μαγαζιών… Λόγου χάρη στο μαγαζί έτυχε και ο βασικός κιθαρίστας και χρειάστηκε να λείψει κάποιος ήξερε κάποιον που ‘‘ήξερε’’ να βαράει δυο ακκόρντα και τον πήρε για ένα βράδυ και αργότερα αυτός έγινε μόνιμος… πόσες μα πόσες φορές δεν έχει γίνει αυτό… ή σε μικρά μαγαζιά έχεις δει ορχήστρες 2-4 ατόμων που χρειάζονται ακόμη πολύ μελέτη και όμως παίζουν απλα γιατί ο μαγαζάτορας δεν ήθελε να έχει τη σωστή μουσική γιατί αυτή θα του κόστιζε ή γιατί δεν ήξερε να κρίνει τι παίζουν ή γιατί ήθελε καποιον να του δώσει 20 ευρώ και να παίξει αυτό πλήρωσε αυτό πήρε…

ΥΓ: Δεν άφησα προσωπική μομφή πιο πάνω ελπίζω να σε κάλυπτει η επεξήγηση

“Όμως όσο αργεί η επανάσταση δε νομίζεις οτι θα πρέπει οι μελετημένοι μουσικοί να κάνουν ενα βήμα μπροστά;”
έγραψε ο φίλος Κυριαζής Νίκος πιο πάνω.
Νομίζω ότι είναι πάρα πολύ δύσκολο να κάνεις ένα βήμα μπροστά απο τον Σκαρβέλη.
Η κιθάρα είναι ένα όργανο που κατά την γνώμη μου εκτός από φυσική δεξιότητα απάιτεί κυρίως εγκεφαλική δεξιότητα.
Παρακολούθησε απλώς τον Σκαρβέλη πώς παίζει όταν είναι π.χ με τον Μάρκο και πως παίζει όταν γράφει τα δικά του.

Και για να μην φανεί ότι είμαι Σκαρβελικός να συμπληρώσω οτι είναι επίσης δύσκολο να βγάλεις τον ήχο του Δέδε να παίξεις απλά σαν τον Καρύπη, δεξιοτεχνικά (τσιμπιτή)σαν τον Κωστή κλπ. κλπ…

1 «Μου αρέσει»

Νικο η Κατερινα ανοιξε το θεμα και εσυ με τη φραση :
Προς το παρών ευτυχως που υπάρχουν και οι φλαμένγκο κιθαρίστες }
υπερθεματισες πανω στο ειδος του φλαμενκο και οχι καποιου αλλου ειδους μουσικης απο τα 100δες που υπαρχουν παγκοσμιως και λιγοστα από τα οποια παραθεσα (αραδιασα κοινως).
Αν εσυ αυτο το λες παροξυσμο διαβασε το Μπαμπινιωτη για την εννοια της λεξης και επειτα αν ειχα υποστει παροξυσμο, η αντιδραση μου θα ηταν αλλη -σπασιμο υπολογιστη, βρισιμο κλπ …

Και τελος παντων διευκρίνησε μας “ευτυχως που υπαρχουν οι φλαμενκο κιθαριστες” για ποιον ;;
α. Για το ρεμπετικο ;;
β. Για τους κιθαριστες του ρεμπετικου ;;
γ. Για τους θιασωτες τους ρεμπετικου ;;
δ. Για την ανθρωποτητα ;;

Αν ναι για το (δ) τι να λεμε για τους Joe Pass,
Wes Montgomery, Charlie Christian, Larry Corryel, Kenny Burrell, Lonnie Jordan
δε γραφω αλλους κινδυνευω απο παροξησμο …
υγ
Ειναι κι ενας της καντρυ δε θυμαμαι ονομα …
θα το βρω που θα μου παει …

Να με συγχωρείς για τον χαρακτηρισμο Γιώργο… Το πιο εύκολο για εναν μουσικό είναι να περιοριστεί σε ενα μουσικό είδος ακολουθώντας αυτο και μόνο. Απεναντίας είναι πολυ καλό θεωρω για τον ίδιο να ψάχνεται και να κάνει διάφορους πειραματισμούς, αυτό ίσως να παράγει κατι καινούριο. Έτσι ενας φλαμέγκο κιθαρίστας ή ενας φάντος κιθαρίστας ή ενας μπλουζ κιθαρίστας να μπορεί να δώσει ενα άλλο χρωμα και το λέω χωρίς να υπερθεματίζω κανένα είδος - κανω απλες αναφορές όπως και η Κατερίνα έκανε.

Τώρα οσο για τις καινοτομίες που σχολιάζει ο Δημήτρης νομίζω πως πάντα υπάρχει χώρος για κάτι καινούριο, πως τα λεγόμενα σου για τους Σκαρβέλη και λοιπους είναι σωστά αλλα μαλλον ενάντια στη θέση της λιτής κιθάρας, στην οποία θέση απαντούσα οταν μιλούσα για κατι πιο πλούσιο.

Και για όσους νομίζουν οτι η κιθάρα στο Ρεμπέτικο είναι ενας μπάσο-ακόρντο μετρονόμος… ας προσεξουν λιγο περισσοτερο είτε τον Κωστη, είτε τον Κατσαρό(δεν έφτασαν στα τοσο υψηλα επίπεδα των μπουζουξήδων… αλλα κατι κάνανε!!)

Νικο δεν απαντας στο ερωτημα μου και απ’την αλλη θεωρητικολογεις πανω σε ενα θεμα που δεν ξερω κατα ποσο το γνωριζεις (αν εισαι μαχιμος κιθαριστας οπως εγω, ο Δημητρης και αλλοι) και τι αλλες παραστασεις και ακουσματα εχεις ;;
Να σου δωσω ενα παραδειγμα, εχω δει λαιβ τους Βασιλη και Νικο Σπυροπουλο το '79 στην Πλακα με τον Παυλο, τον Toto Blanke (Κουρουνη θυμασαι ;), Rory Gallagher, Bo Diddley το '84 στο Dingwalls, ενα γκρουπακι πανκ στο Marque, ενα φοβερο ρεγκε γκρουπ στο Αμστερνταμ, ενα εξισου φοβερο γκρουπ σκιφλ στην Ουτρεχτη παλι το '84, το Καλατζοπουλο στα φορτε του με το Σαββοπουλο, τον Τακη στο Cafe Pallete, τον Κλεωνα πριν καμμια 15ετια, εναν Αυστριακο καταπληκτικο τζαζ κιθαριστα στην Κρητη το '90, τον Gilmour στην Καλογρεζα, τους BB King και Joe Pass στο Λυκαβηττο, καποιον David Kyle απο το Memphis να παιζει με τη ρεμπετοκιθαρα μου παπαδες και προσφατα το 2001 στο Παρισι ενα πιτσιρικα το πολυ 16 χρονων να παιζει εκπληκτικη τζαζ κιθαρα στο δρομο στη Βαστιλλη κλπ κλπ και φαντασου τι δεν εχω ακουσει και δει … αα προχθες ειδα και τους Blues Wire, ο Ζαικος εχει γινει πολυ καλος !!
Λοιπον απ’ολο αυτο το ψηφιδωτο τι να παρεις και
τι να διαλεξεις ;; Τι να κρατησεις και τι να αφησεις ;;

Και επειδη πολυ λογος για το αν το ρεμπετικο
ειναι μουσειακο ή νεκρο ή ζωντανο η θεση μου ειναι ξεκαθαρη.
Το ρεμπετικο οπως σημερα το οριοθετουμε -και με τον αμανε μεσα Σακη και Νικο Πολιτη- ειναι ενα ουτως ειπειν ειδος κλασσικο για ολους εμας τους Ελληνοφωνους και μετεχοντες της ελληνικης κουλτουρας -αν πω παιδειας θα παρεξηγηθω …
Το αναπαραγουμε οπως το ακουμε απο τα 78αρια και οχι οπως το ακουσαμε απο τον Πηξε ή τον Δηξε, αλλα ουτε και απο παρτιτουρα …
Οπως τα κτιρια της περιοδου 1850-1940 λεγονται νεοκλασσικα και ακομα και σημερα αναπαραγονται ή αναπαλαιωνονται, οπως τα απλα σπιτακια της υπαιθρου και των νησιων που κουβαλανε τεχνογνωσια και σοφια αιωνων εχουν μια απαραμιλλη αρχιτεκτονικη και τα προτιμαμε απο τις μετα-μοντερνες παπαριες που δε ζεις μεσα ουτε 3μηνο, οπως το φαι της γιαγιας, οπως το κρασι και το ψωμι το χωριατικο, το αγνο και βαθεια ευγεστο και νοστιμο !!
Η εποχη μας βεβαια χαρακτηριζεται με τα μπητ, τα house, trance, techno, acid, μαστουρο-χαπακο-ντι τζει υποπροποιντα που οσο περισσοτερο μας κατακλυζουν τοσο πιο ομορφα και κατα παρασαγγας
μουσικοτερα, πληρεστερα και ικανα να τερψουν
βαθυτερα αναδεικνουν τα παλια και απλοικα μεν αλλα απο ψυχης ρεμπετικα και καλα λαικα.
Οποιος θελει να προσθεσει κατι σε αυτα που εβαλαν ο ΧΡΥΣΙΝΗΣ, ο ΚΑΡΙΠΗΣ, ο ΣΚΑΡΒΕΛΗΣ, ο ΜΑΚΑΡΟΝΑΣ, ο ΧΙΩΤΗΣ , ο ΜΠΕΜΠΗΣ, ο ΚΑΛΛΕΡΓΗΣ, ο ΣΑΛΑΣΙΔΗΣ, ο ΔΕΔΕΣ πρεπει αφενος να εχει κοτσια -μουσικα- και αφετερου να ειναι ετοιμος για την ενδεχομενη απορριψη του οποιοδηποτε αστοχου νεωτερισμου …
υγ
Να υπενθυμισω και τον εκπληκτικο Pat Metheny και τον μη χρειαζουμενο συστασεις Al Di Meola το '91 στο Λυκαβηττο !!

(Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/ην yiorgosv 07 Δεκέμβριος, 2005)

Γεια σου ρε Γιώργη! Είχες δει τον αριστοτέχνη τον Toto και μάλιστα με τους Σπυροπουλέους; Όμορφες στιγμές έτσι;

Για όσους δεν γνωρίζουν, ο συνάδελφος αρχιτέκτονας μηχανικός και μουσικός κιθαρίστας Toto Blanke έβγαλε νέο δισκάκι φέτος, το “Going Crazy”. Αν δεν το βρείτε στα cd-άδικα - όπως εγώ - υπάρχει και το emule ή το limewire :slight_smile:

Α, και ο Κυρατζής καλά θα κάνει να διευκρινίσει αυτό το “αμήν” τι πάει να πει; Θέλω να πιστεύω ότι απλά συμφωνεί με τον Γιώργη Β.