«Όλοι οι ρεμπέτες του ντουνιά» Αφιέρωμα στον Μάρκο Βαμβακάρη

Το «Αλάτι της Γης» την Κυριακή 21 Σεπτεμβρίου 2014 (ώρα 13:00-15:00) είναι αφιερωμένο στον Μάρκο Βαμβακάρη και στον τρόπο που λειτούργησε ως γέφυρα ανάμεσα στο δημοτικό τραγούδι και στο ρεμπέτικο.

Ο Λάμπρος Λιάβας συναντά τον γιο του, τον Στέλιο Βαμβακάρη, που μας μυεί στη …«Μαρκολογία», όπως αποκαλεί την τέχνη του πατέρα του! Αποκαλύπτει τα «ντουζένια», τα ιδιαίτερα κουρδίσματα, τους παραδοσιακούς «δρόμους» και τις τεχνικές του τρίχορδου μπουζουκιού. Μιλάει για τη ζωή και τα τραγούδια του «πατριάρχη του ρεμπέτικου», ενώ ο ηθοποιός Γιάννος Περλέγκας διαβάζει επιλεγμένα αποσπάσματα από τις αφηγήσεις του Μάρκου και συνοδεύει με την κιθάρα του τον Στέλιο.
Στο δεύτερο μέρος της εκπομπής ο Στέλιος Βαμβακάρης με το συγκρότημά του συναντά μια μεγάλη παρέα από νέους που προσεγγίζουν με αγάπη και σεβασμό το ύφος και το ήθος του Μάρκου. Παίζουν αγαπημένα αλλά και λιγότερο γνωστά τραγούδια του, επιβεβαιώνοντας ότι η τέχνη του εξακολουθεί να μας αφορά, εμπνέει τους σύγχρονους μουσικούς κι ότι έχουμε ακόμη πολλά να ανακαλύψουμε σε σχέση με αυτή την παράδοση.

Συμμετέχουν οι μουσικοί: Στέλιος Βαμβακάρης (μπουζούκι-τραγούδι), Εβελίνα Αγγέλου (τραγούδι), Βασίλης Κορακάκης (μπουζούκι), Στέφανος Μαγουλάς (κιθάρα), Δημήτρης Μηταράκης (μπουζούκι-ακορντεόν-τραγούδι) και Βασίλης Σκούτας (κιθάρα-μπαγλαμάς-τραγούδι).
Συμμετέχουν επίσης τα μουσικά σχήματα: ΡΑΣΤ ΧΙΤΖΑΖ [Γιάννος Περλέγκας (κιθάρα-τραγούδι), Στράτος Γκρίτζαλης (μπουζούκι-τραγούδι), Μπάμπης Παπαδημητρίου (μπαγλαμάς-τραγούδι)] και ΡΕΜΠΕΤΙΕΝ [Φώτης Βεργόπουλος (μπουζούκι-τραγούδι), Αυγερινή Γάτση: μπαγλαμάς-ακορντεόν-τραγούδι, Γιάννης Ζαρίας (βιολί) και Κωστής Κωστάκης (κιθάρα)].

Για όσους δεν έτυχε να δουν την εκπομπή ή/και για όσους θέλουν να την ξαναδούν, μπορούν εύκολα να τη βρουν μέσα από τη διαδικτυακή πύλη της κρατικής τηλεόρασης (εδώ).

Σαν εκπομπή, κατά τη προσωπική μου άποψη, αξίζει να αφιερώσει χρόνο κανείς να τη δει. Παρουσιάζονται κάποια λίγα βιογραφικά στοιχεία όσον αφορά τη ζωή του Μάρκου, όμως περισσότερη έμφαση δίνεται στις εμπειρίες του και τις επιρροές του και πως πέρασε αυτό το πράγμα μέσα στη μουσική του. Λίγα λόγια χωρίς φανφάρες. Όσον αφορά τη μουσική, χαίρομαι που έγινε σωστή επιλογή μουσικών για να πλαισιώσουν την εκπομπή με το συγκεκριμένο θέμα και κάτι που επίσης με χαροποιεί ιδιαίτερα, ότι ακούστηκαν τραγούδια που δεν υπήρχε περίπτωση υπό άλλες συνθήκες να ακουστούν στην ελληνική τηλεόραση -δυστυχώς-.

Για όσους επιλέξουν να τη δουν “Καλή απόλαυση”!

Εδώ τα ντουζένια που παίχτηκαν από το Στέλιο Βαμβακάρη, στη συγκεκριμένη εκπομπή.
Έπαιξε Συριανό, Καραντουζένι, Σολ και το αραμπιέν ως ΡΕ-ΣΟΛ-ΦΑ#

//youtu.be/hew_1-rfDuM

Δεν ειδα τα πρωτα 20 λεπτα, αλλα στη συνεχεια -οσον αφορα τα ντουζενια- απλα επαιζε ταξιμια, δεν εξηγησε πως ειναι καθε κουρδισμα.

Τα ήδη γνωστά έπαιξε φίλε, μόνο που το αραμπιέν το παίζει ΡΕ-ΣΟΛ-ΦΑ# όπως λέω και παραπάνω.

Και όχι μόνο αυτό αλλά, επιμελέστατα, αφαιρέθηκε κατά το μοντάζ κάθε ίχνος αλλαγής κουρδίσματος, ίσως κατόπιν επιθυμίας να … μην κουράσουμε τους ακροατές.

Ναι, θα ήταν λίγο κουραστικό για τους ακροατές αλλά και μία ευκαιρία, αν δίνονταν και οι κάποιες εξηγήσεις, να βιώσει το ευρύ κοινό και δυό τρία πραγματάκια που διαφοροποιούσαν παλαιότερες εποχές από τις σημερινές.

ναι ,τοχει αυτο ο Στελιος Βαμβακαρης!
Ισχυριζεται δηλ. οπως εχει δηλωσει επανηλειμενα ,ότι μονο αυτος γνωριζει κατευθειαν απο τον πατερα του τα ντουζενια σαν “θειο δωρο” και αντι να το “δωρισει” στην κοινωνια και την ιστορια όπως οφειλει το κραταει εγωιστικά για τον εαυτο του.Ευτυχως που τα παιζει και δημοσια πότε-πότε και ετσι μπορει καποιος να κλεψει κατι…
τα ιδια μας έλεγε και ο Γενιτσαρης ότι και αυτος κατεχει τα ντουζένια αλλά όπως έλεγε χαρακτηριστικα σε βιντεο που εχει ανεβει εδω “εγω θα τα δειξω στους νεωτερους”??
δεν τα εδειξε οπως ωφειλε,πεθανε και δεν αφησε τιποτε αλλο…κριμα…αυτη ηταν η παλια νοοτροπια τοτε:δεν σου δειχνω για να μην τα μαθεις και μου φας το ψωμι μου…

Ρε παιδιά αυτό το βίντεο το έχετε δει ή απλά γκρινιάζουμε για να γκρινιάζουμε ως συνήθως;
Τι άλλο να πει δηλαδή; Λέει ποιοι δρόμοι και από πιο τόνο παίζονται στο κάθε κούρδισμα.

//youtu.be/hGYozCmlxd4

Επίσης αυτά είναι γνωστά και καταγεγραμένα και από τον Κερομύτη. Γεμάτο είναι το φόρουμ, το youtube και το ίντερνετ γενικότερα με πληροφορίες και βίντεο. Τι άλλο θέλετε να μάθετε που σας το κρύβουν;

υ.γ.
Ε δεν νομίζω ότι ο Γενίτσαρης δεν άφησε τίποτα άλλο…

Ο alexcr το είπε σαφέστατα και εγώ δεν έχω παρά να συμφωνήσω: Με το τσιγγέλι τα βγάζει ο Στέλιος Βαμβακάρης, σπανιότατα. Όταν έχεις κληρονομήσει ένα πλούτο που χάνεται, που χάθηκε ουσιαστικά, είσαι υποχρεωμένος απέναντι στη μνήμη του πατέρα σου, που δεν τα πήρε στον τάφο μαζί του, να τα περάσεις καθαρά και ξάστερα στις επόμενες γενιές. Αυτά και τέρμα. Τριάντα και, χρόνια, εκλιπαρούμε το Στέλιο να μας πεί για τα ντουζένια. Σε δυο σελίδες πεντάγραμμο χωράνε, δεν μπορούσε να τα δημοσιεύσει; Και τώρα ακόμα, προφταίνει. Αν θελήσει.

Συγχαρητήρια στα παιδιά που έπαιξαν όμορφα!
Για την επιλογη , την απόδοση και την ερμηνεία των τραγουδιών.
Πολλά μπράβο!!

Χωρις καμμια διαθεση γκρινιας, θα ηθελα να απαντησω στο ιδιο μηκος κυματος με τον κ.Νικο Πολιτη.
Ευθυς εξαρχης, να δηλωσω οτι δεν ειμαι κανενας ειδημονας οσον αφορα τις πηγες (σιγουρα στο φορουμ υπαρχουν πιο διαβασμενοι απο μενα), αλλα η ολη αισθηση που εχω και οσο τουλαχιστον εχω δει, αυτοι που ηξεραν καλα τα ντουζενια και τα επαιζαν, ηταν οι περισσοτεροι φειδωλοι.

Δηλαδη:

Οι πιο “ανοιχτοι”:
-Ο Μαρκος ειχε εναν κυκλο μαθητων, αλλα δεν εχει δημοσιευσει ουτε ο ιδιος (λογικο, λαμβανοντας υποψιν τις συνθηκες στα τελη της ζωης του) αλλα ουτε και μαθητες του, κατι σχετικο με τα ντουζενια. Μηπως δεν διδαξε τα ντουζενια στους μαθητες αυτους?
-Ο Κερομυτης στη σχετικη συνεντευξη στο ραδιο ειναι λαλιστατος και φαινεται οτι θελει πραγματικα να μεταδωσει τη γνωση. Η δημοσιογραφος που του παιρνει τη συνεντευξη αν ηταν πιο διαβασμενη, θα μαθαιναμε πολλα περισσοτερα. Δλδ τον βαζει να κουρδισει ζωντανα στο ραδιοφωνο το μπουζουκι σε ντουζενια, και δεν τον ρωταει ΠΩΣ τα κουρδιζει…
Αναρωτιεμαι, αυτος ο ανθρωπος που και γνωστης του μπουζουκιου ηταν, και πολυ γνωστος ρεμπετης, δεν αφησε μαθητες?

οι πιο “κλειστοι”:
-Ο Γενιτσαρης το λεει σε συνεντευξη του στην τηλεοραση οτι “ερχονται νεοι μπουζουξηδες, και με καλο χερι, και μου ζητανε να τους μαθω τα ντουζενια, αλλα εγω δεν εχω χρονο τωρα να δειξω…” και δεν εδειξε τελικα σε κανεναν. Μονο σε αυτη τη συνεντευξη παιζει στον τζουρομπαγλαμα σε ντουζενι μια ανεκδοτη εκτελεση του Σακαφλια.
-Ο Στελιος παιζει τραγουδια σε ντουζενια, αλλα εκτος απο αυτο το βιντεο στον 902 που λεει σε τι νοτες κουρδιζει 4 ντουζενια, δεν εχει δημοσιευσει τιποτα αλλο. Σημερα, υπαρχει καθε ευκολια και πληθωρα μεσων για να δημοσιευτουν αναλυτικα τα διαφορα κουρδισματα και οι δρομοι σε καθε ντουζενι. Δωρεαν στο διαδικτυο ή στην αγορα σε βιβλιο, σε αρθρο, σε οτιδηποτε.

Η αισθηση λοιπον που εχω -και νομιζω δεν ειμαι ο μονος- ειναι οτι οι περισσοτερες πληροφοριες που εχουμε για τα ντουζενια προερχονται κυριως απο την ερευνα μουσικων που ειχαν το μερακι να τα “ανασυρουν”. Με δοκιμη, προσεκτικη ακροαση και συστηματικη ερευνα.

Τα σχετικα αρθρα του μελους του φορουμ Σταυρου Κ στην Κλικα ας πουμε, ειναι πολυ πιο κατατοπιστικα απο ολα τα παραπανω μαζι, και ο ανθρωπος τα εφτιαξε με προσωπικη μελετη. Ο Στελιος, αν ηθελε, με πολυ λιγοτερο κοπο θα μπορουσε να εχει γραψει κατι αναλογο.

(Η ισοσελιδα της Κλικας παραμενει κατεβασμενη. Το αρχειο της -μαζι με τα αρθρα αυτα- μπορουμε να το βρουμε καπου? Σχεδιαζεται κατι σχετικο? Ειναι κριμα να παει χαμενο ολο αυτο το υλικο)

Οπως ειπα και στην αρχη, δεν εγραψα ολα αυτα με διαθεση γκρινιας. Νομιζω οτι εκφραζω μια πραγματικοτητα, μπορει εγω να μην ειμαι καλα ενημερωμενος και να κανω λαθος.
Δεν εκανα καποιο σχολιο, θελοντας να το αφησω για το τελος: Θα ειναι κριμα να μην αφησουν τα παιδια του Μαρκου μια ρεμπετικη παρακαταθηκη για τους επομενους, τοσο οσον αφορα τις γνωσεις που εχουν για το μπουζουκι και το ρεμπετικο, οπως επισης και απο τυχον αρχειο που διαθετουν (κατι διαβασα σε παλαιοτερο θεμα για καποιες μπομπινες).
Στις παρεες το ρεμπετικο ανθει, και πραγματικα, ακομα και αν δε βγει ποτε στα ΜΜΕ, τετοιες χειρονομιες θα αγκαλιαστουν.