Μπουζούκι από Αράμ Τσακιριάν - Σωστός ήχος; Αντέχουν στο χρόνο;

Καλησπέρα σε όλους και σε όλες. Ενδιαφέρομαι να αγοράσω το πρώτο μου 8χορδο μπουζούκι - νέο ή μεταχειρισμένο από κάποιον καταξιωμένο οργανοποιό. Θα προσπαθήσω να καταφέρω να επενδύσω μέχρι 900 Ευρώ. Μελετώ τα οργανοποιεία που βρήκα ενδιαφέροντα, επικοινωνώ μαζί τους και έχω επισκεφτεί και κάποια εξ αυτών. Μεταξύ άλλων, διαπιστώνω πως οι οργανοποιοί ακολουθούν διαφορετικές προσεγγίσεις αναφορικά με το μάνικο και την τυχόν εσωτερική ενίσχυσή του. Ο Σπουρδαλάκης βάζει σε όλα βέργες από ανθρακονήματα με την πατενταρισμένη του μέθοδο ακριβείας. Όμως άλλοι βάζουν μεταλλική βέργα με ή χωρίς δυνατότητα ρύθμισης από αλενόβιδα, ενώ άλλοι δεν βάζουν καθόλου βέργα, όπως ο Αράμ Τσακιριάν, που με ενδιαφέρει. Η βέργα επηρεάζει το βάρος, λογικά και τον ήχο. Αναρωτιέμαι αν είναι απαραίτητη η βέργα στο μπουζούκι, όταν ένας καλός και καταξιωμένος οργανοποιός με παράδοση δεκαετιών όπως ο Τσακιριάν εμπιστεύεται την ποιότητα του ξύλου που χρησιμοποιεί για να θωρακίσει το όργανο από τυχόν παραμορφώσεις λόγω υγρασίας και θερμοκρασίας. Άλλωστε, κάποια πολύ παλιά όργανα πολλών δεκαετιών - προφανώς χωρίς βέργα - καμμιά φορά παραμένουν σε άριστη κατάσταση αν και δεν διατηρήθηκαν πάντα σε ιδανικές συνθήκες περιβάλλοντος. Σάς ρωτώ επειδή δεν γνωρίζω, δεν θα υποκριθώ τον ειδικό. Η αναζήτησή μου για ένα σωστό πρώτο μπουζούκι - ας μη διαθέτω χιλιάδες Ευρώ - μού γεννά απορίες. Ευχαριστώ.

Καλώς ήρθες και καλές συζητήσεις να έχουμε.
Αν ρωτάς Γενικά περί βέργας η μη πολύ ευχαρίστως να μετακινηθεί ολο το νήμα στο σωστό και να συνεχίσουμε την συζήτηση εκεί, αν όμως ρωτάς συγκεκριμένα για τον συγκεκριμένο οργανοποιο μένει ως έχει.
Η δικιά μου ερώτηση είναι, θα πάρεις χειροποίητο όργανο από τον συγκεκριμένο οργανοποιο ?
Εννοώ ότι συνεχίζει και παράγει χωρίς βέργα καινούργια όργανα ?

1 «Μου αρέσει»

Ρώτησα τον ευγενέστατο κ. (Αράμ) Τσακιριάν περί τούτου και μού είπε πως κανένα όργανό του δεν έχει βέργα. Προσέθεσε, ότι παλαιότερα τα όργανα δεν παραμορφώνονταν εύκολα παρ’ ότι δεν είχαν βέργα, επειδή τα ξύλα που χρησιμοποιούνταν στην οργανοποιία ήταν πολύ ξηρά, κομμένα περισσότερα χρόνια. Ο ίδιος είπε πως επιλέγει με προσοχή τα ξύλα και μάλιστα πως χρησιμοποιεί πολύ ξηρά, ούτως ώστε να μην έχουν προβλήματα παραμόρφωσης τα - δίχως βέργα - όργανα που κατασκευάζει.

Θα ήθελα να μάθω την άποψη ιδιαίτερα των κατόχων/παικτών μπουζουκιών του κ. Τσακιριάν, αν θα ήθελαν να τη μοιραστούν. Καλώς σάς βρήκα όλους και όλες.

1 «Μου αρέσει»

Μπορείς για το θέμα τις βέργας να βρεις απόψεις στο αντίστοιχο νήμα.
Η προσωπική μου εμπειρία ως κάτοχος 2 οργάνων (1 με ανθρακονήματα και 1 χωρίς τίποτα) είναι ότι και τα 2 στέκονται άψογα.
Φυσικά το όργανο που δεν έχει τίποτα στο μανικο ανάλογα τον καιρό αλλάζει κάπως συμπεριφορά και έχει λίγο πάρει μια ανεπαίσθητη κλίση αλλά το άλλο είναι παντός καιρού.
Αν ήθελα ένα όργανο που θα το έπαιρνα παντού και θα έτρωγε “ξύλο” θα έπαιρνα ανθρακονήματα η βεργατο, πάντα από οργανοποιο που έχω αρκετό feedback για την δουλειά του.
Αν ήθελα ένα όργανο που θα ήταν μόνιμα σπίτι και δεν θα με ενδιέφερε αν θα σκληρύνει η όχι λόγω καιρού η και να τασταρει στις βροχές αλλά θα το είχα καψούρα θα το έπαιρνα όπως και το έκανα.
Το μανίκι που δεν έχει ενίσχυση δεν σημαίνει ότι θα σε βάλει σε μπελάδες, αν υπάρχει σωστή τέχνη πάνω του δεν έχεις να φοβάσαι τίποτα, αλλά σίγουρα μια επιρροή το κλίμα θα την έχει πάνω του ανά διαστήματα χωρίς αυτό φυσικά να είναι θέμα.
Επίσης και τα για τα 2 καταστήματα μουσικών οργάνων που έχουν απομείνει στην Αλιπεδου δεν έχω ακούσει κάτι αρνητικό, αν δεν κάνω λάθος είναι και τα πιο ιστορικά καταστήματα / οργανοποιεια που έχουν απομείνει.

2 «Μου αρέσει»

Να προσθέσω, ότι ρώτησα την άποψη του κ. Τσακιριάν για το αν κατά τη γνώμη του θα ήταν προτιμότερο να πάρω 8χορδο ή 6χορδο (πρώτο) μπουζούκι, δεδομένης της μιας κάποιας εξοικείωσής μου με ηλεκτρική κιθάρα. Μού είπε πως στην περίπτωσή μου θα μπορούσα να πάρω 8χορδο, το οποίο αν θελήσω στη συνέχεια θα μπορούσα να μετατρέψω σε 6χορδο - αν και με φαρδύτερο μάνικο σε σύγκριση με ένα εξ αρχής 6χορδο - αλλά το αντίθετο (6χορδο να το μετατρέψεις σε 8χορδο) καταφανώς και δεν γίνεται. Ενδιαφέρον.

Ελαφρώς εκτός θέματος: Αναζήτησα στις “μικρές αγγελίες” του παρόντος forum, τυχόν πώληση μεταχειρισμένων οργάνων από μέλη. Αναφέρονται κάποια λίγα κατά καιρούς, τα οποία προφανώς έχουν στο μεταξύ πωληθεί. Υπάρχουν κάπου αλλού στο forum αγγελίες πώλησης μεταχειρισμένων οργάνων;

Καλησπέρα φίλε Πέτρο.
Έχωντας ένα τετράχορδο που μεταγενέστερα μετέτρεψα σε 3χορδο (χωρίς βέργα) θα σου παραθέσω τα εξής.
Το όργανο όταν ήταν 4χορδο δεν επηρεάστηκε απο τον καιρό, αν και βοηθάει που είμαι Κύπρο και το μόνο που αντιμετωπίζει είναι ζέστη, όχι κρύο, ακόμα και τον χειμώνα.

Όταν το μετέτρεψα σε 3χορδο, λόγο κακής επιλογής ξύλων (είναι εργοστασιακό μαζικής παραγωγής, όχι απο μάστορα) το μπουζούκι ταστάριζε αφόρητα και έπρεπε να άλλαξω καβαλλάρη. Τώρα που είναι τρίχορδο, στον καιρό επηρεάζεται πολύ περισσότερο λόγο αλλαγής τάσης στο μάνικο απο τις χορδές. Φυσικά, αν πας σε οργανοποιό και ειδικότερα κάποιον τοσο άξιο ώς ο Κ. Τσακιριάν, δεν νομίζω να αντιμετοπίσεις πρόβλημα ειδικά με τις συμβουλές που θα σου δώσει μιας και είναι δικής του κατασκευής εξαρχής το όργανο.

Έγω θα σε συμβούλευα να πας απο κει ή να του μιλήσεις τηλεφωνικός για το θέμα και να πάρεις μια γνώμη τώρα που πήρες και μια άποψη απο αυτά που σου είπαμε.

Αν χρειαστείς κάτι άλλο μην διστάσεις να μας ρωτήσεις.

1 «Μου αρέσει»

Νομίζω ότι γενικά η μετατροπή 4χ σε 3χ (ή και αντίστροφα, αν το έχει κάνει κανείς ποτέ!) σπάνια θεωρείται επιτυχής, και δεν προτείνεται. Δεν έχω ιδία πείρα, αλλά πολλές φορές έχω δει σε συζητήσεις «καλύτερα περίμενε ένα χρόνο να μαζέψεις κι άλλα λεφτά να πάρεις το όργανο που θέλεις, παρά να μετατρέψεις ένα άλλο».

2 «Μου αρέσει»

Ε, ναι, χωρίς να είμαστε οργανοποιοί, όλοι καταλαβαίνουμε ότι αλλιώς σχεδιάζεται και υλοποιείται ένα τρίχορδο όργανο και αλλιώς ένα τετράχορδο. Και βεβαίως, του ενός οι ιδιαιτερότητες δεν ταυτίζονται με εκείνες του άλλου.

2 «Μου αρέσει»

Ναι παιδιά, ευχαριστώ. Μέσα απο την αναζήτησή μου για ένα αξιοπρεπές οργανάκι, με ίδια επίσκεψή μου σε διάφορους οργανοποιούς, βλέποντας και ακούγοντας-παίζοντας (όπως μπορώ) διάφορα μπουζούκια, φαίνεται πως είναι εντελώς λάθος και απορριπτέα η λογική της μετατροπής τετράχορδου σε τρίχορδο. Εκτός από το αχρείαστα μεγαλύτερο πλάτος του μάνικου που θα προέκυπτε, ενδεχομένως και η ακουστική του οργάνου να μην είναι σωστή, π.χ. το μέγεθος του σκάφους, η αντήχηση των αρμονικών κ.α… Μπορεί ο μάστορας να το κατασκεύαζε διαφορετικά αν προοριζόταν για τρίχορδο. Κατέληξα στο συμπέρασμα ότι σεβόμαστε κάθε οργανάκι για ό,τι γεννήθηκε να είναι, ένα αετόπουλο, δεν το πειράζουμε και το βοηθάμε να επιτελέσει το σκοπό του όπως ακριβώς σχεδιάστηκε: Να μάς χαρίσει - ως εργαλείο - τη μουσική που μπορούμε εμείς να κάνουμε μαζί του, αποδεχόμενοι τα προτερήματα και ελαττώματά του.

1 «Μου αρέσει»

Ακριβώς αυτό φίλε Pepe θα συμβούλευα και εγώ, μετά απο πείρα. Πολύ καλύτερα να αγοράσεις / φτιάξεις ένα δεύτερο όργανο και ας είναι αργοπορημένο (που θα το κάνει και πιο γλυκό πάντα, αφου κοπιάσαμε για να το πάρουμε) παρά να κάνεις τυχών ζημιά στο μόνο όργανο που έχεις και μετά να μείνεις χωρίς όργανο.

1 «Μου αρέσει»