Μόλις κυκλοφόρησε η νέα δουλειά της Olvido Records, γνωστής για την ποιότητα των δίσκων της (Μπέζος, Ζούμπας, κ.α.). Γράφει σχετικά ο Σταύρος Κουρούσης (@stavros_k) , εκ των βασικών συντελεστών της έκδοσης:
Η Μαρίκα Φραντζεσκοπούλου ή Πολίτισσα υπήρξε μια από τις μεγαλύτερες Ελληνίδες τραγουδίστριες που ήρθαν από την Μικρά Ασία και συγκεκριμένα την Κωνσταντινούπολη. Παρά το γεγονός ότι άφησε εποχή στην δεκαετία του '30 και έγινε ένας ζωντανός μύθος, μέχρι σήμερα δεν υπήρχαν καθόλου βιογραφικά στοιχεία για αυτήν, σε αντίθεση με τις δύο εξαιρετικές Ρόζα Εσκενάζυ και Ρίτα Αμπατζή, των οποίων η Φραντζεσκοπούλου υπήρξε το αντίπαλο δέος. Αυτό το κενό έρχεται σήμερα να καλύψει η έκδοση της εταιρείας Οlvido records, με τίτλο “Ολα τα μέρη σκοτεινά” σε ένα LP που το συνοδεύει 12σέλιδο booklet με νέα βιογραφικά στοιχεία και φωτογραφικό υλικό.
Τον σχεδιασμό της έκδοσης υπογράφει ο Gordon Ashworth ενώ τα σχόλια ο Tony Klein και ο υποφαινόμενος. Η έκδοση καλύπτει μερικές από τις καλύτερες της στιγμές μέσα στο στούντιο, όπου αναδεικνύονται η συγκινητική της ερμηνεία και η υψηλή τεχνική στο γνήσιο Κωνσταντινουπολίτικο ύφος, του οποίου υπήρξε πρέσβειρα. Προσωπικά ξεχωρίζω τις ηχογραφήσεις “Πεισματάρικο” του Ιάκωβου Μοντανάρη και το εκπληκτικό μικρασιάτικο μοιρολόι “Αρνάκι”, για το οποίο χρησιμοποιήθηκε η μοναδική σωζόμενη κόπια του δίσκου 78 στροφών που έχει έως στιγμής ανευρεθεί, δυστυχώς όχι σε καλή κατάσταση.
Η ηχητική επεξεργασία έχει γίνει από τον Michael Graves.
Το άλμπουμ μπορείτε να το ακούσετε και να το κατεβάσετε από εδώ:
Πρέπει επιτέλους να προμηθευτώ προπληρωμένη κάρτα, υπάρχει και ονλάιν τώρα… Κρίμα όμως που δεν συμπεριλάβατε και την Πασαλιμανιώτισσα. Συγκλονιστική ερμηνεία και εδώ (η Φραντζεσκοπούλου είναι για μένα η πρώτη, μακράν) αλλά το χαρακτηριστικό είναι πώς ο Τούντας, παρών βέβαια στην ηχογράφηση, επαινεί ακριβώς τη στιγμή που η ερμηνεία τελειώνει, με τρόπο που δεν αφήνει καμμιάν αμφιβολία για το πόσο πολύ ικανοποιημένος έμεινε.
Καταπληκτική δουλειά, μπράβο στους συντελεστές. Αναδεικνύεται πόσο μεγάλη τραγουδίστρια ήταν η Φραντζεσκοπούλου. Μακάρι να περπατήσει όπως της αξίζει και να υπάρξει συνέχεια σε αυτές τις ποιοτικές δουλειές.
Παιδιά ντάξει, είναι αριστούργημα. Τόσο σαν μουσική όσο και σαν καθαρότητα ήχου. Αν είναι και το ένθετο εφάμιλλο, θα πρόκειται για δίσκο διαμάντι (που ήδη πρόκειται δηλαδή).
Το κακό είναι ότι ενώ ο δίσκος κοστίζει 14 δολάρια, θέλεις άλλα τόσα και κάτι παραπάνω για τα μεταφορικά ανεβάζοντας το ποσό κάπου στα 30 ευρώ, καθώς έρχεται από την Αμερική.
Όμως μόλις το αγόρασα ψηφιακά, και είμαι εντυπωσιασμένος από την καταπληκτική δουλειά που φαίνεται να έχει γίνει στο ένθετο (το οποίο έρχεται μαζί με την ψηφιακή αγορά σε μορφή pdf).
Παιδιά, το δίσκο τον αγοράζουμε σαν collector’s item. Αν βέβαια θέλουμε. Για παλιότερες εκδόσεις πάντως, θυμάμαι ότι είχαν κάποια συνεργασία με το Music corner* και τον αγοράζαμε εκεί, προ κόβιντ βεβαίως…
Κι εγώ το αγόρασα ψηφιακά και πράγματι είναι εξαιρετική δουλειά και όσον αφορά το ηχητικό κομμάτι και όσον αφορά τα υπόλοιπα.
Δεν ξέρω αν προλαβαίνουν να διορθώσουν κάποια λαθάκια στο ένθετο 12σέλιδο pdf:
Όσον αφορά τη μεταγραφή των στίχων:
01: σωτήρια=σωτηρία
02: και λιώνω τα φαρμάκια σου=και πίνω τα φαρμάκια σου
04: μόνο μούτρα=όλο μούτρα/ τη βρήκα=την πήρα/ να (ναι)=να (μαι)
12: για σενά=για σένα
Κατά τα λοιπά:
Στη σελίδα 9 το άρθρο του Δεβάρη χαρακτηρίζεται «αχρονολόγητο» (undated) ενώ στη σελ. 11 είναι χρονολογημένο.
Στη σελίδα 11, κάτω από το σκίτσο της Μαρίκας, ο Βιτσώρης (Vitsoris) έχει γίνει Botsoris
Μία ομαδική παραγγελία, κατόπιν συνεννόησης, μου φαίνεται καλή ιδέα.
Τα μεταφορικά θα είναι μία φορά κι αν υπάρχει διάθεση στο name your price μπαίνει και λίγο μεγαλύτερη τιμή, ενισχύοντας τους δημιουργούς της δουλειάς αυτής.
Τώρα βέβαια, το λέω εγώ που στέλνω ακόμα …μηνύματα καπνού!
Όχι, να σας πω: θα κρατήσω εγώ όλες τις κόπιες, που 'μαι και στο κέντρο των αποστάσεων και βολεύει (Ηράκλειο Κρήτης), κι εσείς θα ακούτε τα τραγούδια από το σάιτ. Μετά, άμα περάσει ο κορονοϊός, αφού ξαναμετρηθούμε, βλέπουμε τι θα κάνουμε.
Ακούγεται γιατί αυτά ήταν σε μαγνητοταινία (μπομπίνα η κσσσέτα).
Περνάει από στροφή σε στροφή όταν αποθηκεύουμε “αριστερά”.
Αυτό δεν υφησταται όταν αποθηκεύουμε (κρατάμε) τις ταινίες γυρισμένες δεξιά και πριν ακούσουμε γυρίζουμε από την αρχή.
Ούτε 'γω κατάλαβα!