Καλησπέρα σε όλους,
Μέχρι ποιο μήκος χορδής(καποτάστο-καβαλάρη) μπορούμε να φτάσουμε σε ένα τρίχορδο μπουζούκι
χωρίς να χρειάζεται να ρίξουμε το κούρδισμα Ρε-Λα-Ρε.
Και επειδή φαινομενικά οι καθιερωμένες χορδές θα είναι πολύ στην '‘τσίτα" έχετε υπ’ όψιν σας τι είδους χορδές θα μπορούσαμε να βάλουμε σε ένα τέτοιο όργανο για να έχουμε μια χαλαρή και ‘‘εύπλαστη’’ αίσθηση της χορδής στα δάχτυλα;
Για το ερώτημά σου τώρα, αν σκεφθούμε ότι υπάρχουν και 68άρια τετράχορδα, και με δεδομένο ότι κουρντίζονται μέχρι την Φα, θα πρέπει να βρείς ποιό μήκος χορδής στο τρίχορδο που σε ενδιαφέρει έχει την ίδια τάση με την τάση που έχει η λεπτή Φα σε ένα 68άρι
τετράχορδο. Το ίδιο και με την Λα.
Αυτό όμως που αναρωτιέμαι είναι άμα αποφασίζαμε να φτιάξουμε ένα τρίχορδο με μήκος χορδής από 68cm και πάνω μέχρι που θα μπορούσαμε να φτάσουμε κρατώντας τα δεδομένα του κουρδίσματος Ρε-Λα-Ρε. Και άμα αποφασίζαμε να ξεπεράσουμε κατά πολύ τα όρια του ας πούμε στα 70+cm, αδιαφορώντας για την ηχητική του ομοιότητα με ένα μπουζούκι αλλά πάντα σε ένα συγκερασμένο σύστημα(δηλαδή να τηρηθεί η αναλογία τις οκτάβας ).
Ρωτάω γιατί είχε τύχει να δω ένα όργανο απο κοντά νομίζω στις αναλογίες μπράτσου ενός Buzuq που αν και κουρδισμένο σε Ρε-Λα-ΡΕ(αγνοώ τι είδους χορδές είχε φορεμένες) , ήταν τόσο τσιτωμένο που δεν μπορούσες να παίξεις με το ‘‘τρέμολο’’ ας το πούμε στο αριστερό χέρι, και όσο ανέβαινες στο δωδέκατο διάστημα(συγκερασμένο), ειχές την αίσθηση οτι δεν κρατούσε τις σωστές αναλογίες, γιατί προσπάθησα να παίξω ένα τραγούδι και μπερδευόμουνα ηχητικά(δεν μπορώ να πιστοποιήσω αν ο καβαλάρης βρισκόταν στην σωστή θέση).
Κ. Χαλιέ μήπως γνωρίζετε η πιό ψιλή χορδή του τετράχορδου είναι σε υφή ποιο ψιλή ή ποιο παχιά απο την ψιλή Ρε του τρίχορδου;Ως πιά νότα(μετά την ρέ)θα μπορούσε σε ενα 68αρι όργανο να φτάσει; για να μπορούσα ίσως να υπολογίσω ποσω παραπάνω τράβηγμα θα άντεχε σε ένα τέτοιο όργανο…
Η σκληρότητα σχετίζεται και με τις χορδές (ποιότητα-διαμέτρημα) και με την κατασκευή του μάνικου (βαθμός ακαμψίας), αλλά και με την κατασκευή του καπακιού (ελαστικότητα). Ακόμη και με το πάχος του καράολου ή με την κλίση του… Είναι πολυπαραγοντικό το θέμα.
Στο συγκεκριμένο τούτο θέμα νομίζω ότι τίθεται κυρίως το θέμα των χορδών και του μέγιστου δυνατού μήκους ελεύθερης χορδής για μπουζούκι με κούρδισμα ρε-λα-ρε…
Όμως με αφορμή την τοποθέτηση του Διπλόχορδου καλό είναι να ανοίξουμε ένα καινούργιο θέμα σε σχέση με το ερώτημα: τι είναι εκείνο που κάνει ένα όργανο μαλακό ή σκληρό? Ποιοι είναι η παράγοντες που το επηρεάζουν?
Νομίζω ότι παρουσιάζει ενδιαφέρον και πιστεύω αφορά αρκετούς από τα μέλη του φόρουμ.