Είναι καλό πεδίο για έρευνα. Η δική μου υπόθεση είναι πως υπάρχει, εν-μέρει τουλάχιστον, ένα αντιδάνειο απο το βιολί στον σχεδιασμό του Κεμανέ, παρότι αυτό δεν έχει τεκμηριωθεί, όσο γνωρίζω. Εγώ μέχρι τώρα είχα την εντύπωση πως πρόκειται για μέρος της αδιάκοπης παράδοσης απο Βυζαντινή λύρα και ίσως και παλαιότερες μορφές, μέχρι σήμερα.
Βρήκα ένα άρθρο το οποίο, παρότι φτωχό στη μετάφραση του ,παραπέμπει σε πολύ σημαντικές πηγές, όπως το έργο του Ραούφ Γιεκτά.
Ο συγγραφέας αναφέρει παρουσία βιολιού στον Οθωμανική αυτοκρατορία πολύ πριν αυτό εισαχθεί στο παλάτι. Περιγράφει πως τα κουρδίσματα έγιναν λυρίστικα. Μιλάει επίσης για τον Γιώργη, βιολιστή του 18ου αιώνα ο οποίος, έχοντας μάθει ρεμπάμπ πέρασε στο βιολί.
Έχουμε λοιπόν μια σχολή η οποία δανείζεται το δυτικό όργανο αλλά στην χρήση προτιμά στοιχεία λύρας και ρεμπάμπ, πράγμα που βρίσκω λογικό. Μήπως αυτό σημαίνει οτι το παίζαν και στο γόνατο;
Το ποσετ δεν εχει παρουσία ως όργανο καθιστό.Αντίθετα, ξέρουμε οτι το κρατούσαν στο χέρι, χαμηλά στα πλευρά του μουσικού λόγω μικρού μεγεθους.
Αν λοιπόν υποθέσουμε πως μαζί με τα βιολιά στην Πόλη φτάσαν και Ποσέτ (τα οποία στο κάτω-κάτω ήταν και ταξιδιάρικα όργανα, τσέπης, χωρίς θήκες), θα ήταν παράλογο να υποθέσουμε πως στην Πόλη τα κάναν ότι ήξεραν, δηλαδή τα παίξαν ως λύρες;
Και κάτι τελευταίο. Ο Καππαδόκικος κεμανές δεν είναι αυστηρά 6χορδος.Εδώ που τα λέμε δεν είναι αυστηρά τίποτα.
επεξεργασία: και να όρθιο βιολί σε θέμα που ξαναήρθε στην επιφάνεια