Κατασκευάζεται ασυγκέραστο πιάνο !!!

Το μήνυμα διαγράφηκε μετά από αίτηση του συγγραφέα

Πολύ ενδιαφέρον! Φαντάζομαι βέβαια ότι θα είναι πανάκριβο, αφού το κόστος του σχεδιασμού μοιράζεται σε πολύ λίγα κατασκευαζόμενα κομμάτια. Επίσης, η ιδέα του σχεδιασμού δεν μου αρέσει, προτιμώ την από αιώνες δοκιμασμένη λύση με τα μανταλάκια στο κανονάκι. Έχεις μεγαλύτερη ακρίβεια, ταχύτητα αλλαγής διαστημάτων και πολύ καλύτερη εποπτική εικόνα για το σύνολο των χορδών. Είμαι σίγουρος ότι, αν τελικά διαδοθεί, αργότερα ή γρηγορότερα θα γυρίσουν στα μανταλάκια. Και ο πρώτος τροχός, εξαγωνικός ήταν. Μη γκρινιάζουμε όμως, πολύ ευχάριστο!

Και κάτι σχετικό: το μοναδικό στον κόσμο ασυγκέραστο αρμόνιο βρίσκεται, μετά από ανακατασκευή πριν λίγα χρόνια, στο λαογραφικό αρχείο της Ακαδημίας Αθηνών σε άριστη και «μάχιμη» κατάσταση. Κατασκευάστηκε στον μεσοπόλεμο σε κορυφαίο εργοστάσιο της Γερμανίας, με χρηματοδότρια την Εύα Πάλμερ – Σικελιανού και με τον Κ. Ψάχο (στον οποίο ανήκε και η ιδέα) ως μουσικό σύμβουλο.

Υπάρχει μήπως κάποιο ηχητικό δείγμα ή έστω link για περισσότερα από το αρμόνιο της Ακαδημίας ;

Ας μην τα παραλέμε
Τα πληκτροφόρα όργανα υπήρχαν και πριν το συγκερασμένο σύστημα. Προς το τέλος του μεσαίωνα αλλα και μέχρι τα πρώτα χρόνια του μπαρόκ, πριν καθιερωθεί το καλοσυγκερασμένο σύστημα, τα οργανα κουρδίζονταν διαφορετικά για κάθε τονικότητα. Αποτέλεσμα βέβαια ήταν να μπορούν να αποδώσουν σωστά μόνο συγκεκριμένες τονικότητες. Μια βραδυά λοιπόν απο σόλο τσέμπαλο ή οτιδήποτε πληκτροφόρο θα έπρεπε να προγραματιστεί σε συγκεκριμένες τονικότητες, ανάλογα με το κούρδισμα που θα κάνανε στο όργανο. Και οι συνθέτες φυσικά, όπως και στο λαούτο ήταν περιορισμένοι σε 2-3 βασικές συγχορδίες. Σιγά σιγά εμφανίστηκαν ποιό ευέλικτα κουρδίσματα τύπου Βαλότι κλπ και αργότερα το καλοσυγκερασμένο.
Το μόνο νέο που έχει το συγκεκριμένο όργανο είναι το οτι κουρδίζεται ποιό γρήγορα απο τα παλαιά τσέμπαλα.Δεν υπάρχει τίποτα άλλο καινούργιο.
Απο την άλλη, ποτέ δεν θα μπορέσουμε να ακούσουμε κλασσικό ρεπερτόριο με καθαρά διαστήματα (εκτός και αν εφευρεθεί υπολογιστής να κουρδίζει το όργανο 3 φορές το δευτερόλεπτο ανάλογα με τις συγχορδίες που θα παίξουμε)ποιός ο λόγος να έχουμε ένα καθαρά πολυφωνικό όργανο και…να το περιορίζουμε ουσιαστικά σε συγκεκριμένα πράγματα; Κάθε φορά που αλλάζουμε τονικότητα θα πρέπει να σταματάμε και να το φτιάχνουμε…Μα γιατί; Τι μπορούμε να παίξουμε καλύτερα απο το γνωστό πιάνο;Τι ακριβώς περιμένουμε να κάνει αυτό το νέο όργανο; Γιατι μότσαρτ και Χάυντν δεν θα παίξει(τουλάχιστον όχι διαφορετικά απο αυτά που ξέρουμε)
Δεν είμαι κατά της προόδου αλλα αυτό δεν μου φαίνεται σαν βήμα μπροστά…

Αλέξανδρε, ο άνθρωπος (που το παρουσίασε) εξήγησε καθαρά: η ιδέα είναι ότι εκτός από το δικό μας, το καλοσυγκερασμένο μουσικό σύστημα, υπάρχουν και άλλα συστήματα στον κόσμο, που δεν είναι συμβατά με το δικό μας. Το πιάνο αυτό μπορεί να συνεργαστεί και με όργανα άλλων μουσικών συστημάτων. Για Μότσαρτ και Χάυδν θα συνεχίσει να χρησιμοποιείται το «κανονικό» πιάνο.

Και το κανονάκι, όταν πρέπει να αλλάξει μακάμι, χρειάζεται επί τόπου καινούργιο κούρδισμα, αλλά εκεί αυτό γίνεται ταχύτατα και ο ακροατής ούτε που το καταλαβαίνει.

Και μόνο αν το δει κανείς σαν μία παραδοχή ότι ε, δεν υπάρχουμε μόνο εμείς στον κόσμο, θετικό είναι. Αλλά δεν νομίζω να πάρει διάδοση η ιδέα και να προωθηθούν σε αντίκες για μουσεία τα σημερινά, καλοσυγκερασμένα πιάνα.

"Είχε γίνει κάποια παρουσίαση, κατά την οποία το όργανο παίχτηκε και πραγματικά, ανατρίχιασα όταν το άκουσα γιατί δεν περίμενα σωστή βυζαντινή μουσική από αρμόνιο, άλλα ακούσματα είχα στο μυαλό μου. "

Δεν κατάλαβα κ. Νίκο: Το άκουσμά του ήταν καλό ή όχι;

Πάρα πολύ σωστό άκουσμα και αυτό δεν το περίμενα. Φανταζόμουν μία στο περίπου προσέγγιση των διαστημάτων.

Πολυ ενδιαφερον θεμα…Οπως προειπατε κ Πολιτη ειναι αδυνατη η προσβαση σε καποιο ηχητικο (τουλαχιστον) ντοκουμεντο…Πως θα μπορεσουμε κ εμεις οι νεοτεροι και πιο ‘ασχετοι’ να ακουσουμε κατι απο αυτο?? Γιατι η καταθεση της εμπειριας σας φανταζομαι πως γεννα και σε αλλους την περιεργεια…

ετσι για το αρχειο να πω πως ο Γιωργος Μπατζανος ειχε κανει ενα υπεροχο ταξιμι σε πιανο ασυγκεραστα κουρδισμενο.Ισως καποιοι απο εσας το εχουν ακουσει