Καινούργιος Μπαγλαμάς

Καλησπέρα σε όλους. Επιτέλους αγόρασα τον πρώτο μου μπαγλαμά! Έδωσα 150 ευρώ και τον πήρα από ένα οργανοποιείο στην Θεσσαλονίκη. Η κατασκευή ειναι πάρα πολυ καλή και ο ήχος ικανοποιητικός για τα λεφτά του. Έχω μόνο ένα παράπονο, που δεν ξέρω όμως αν ισχύει γενικά στους μπαγλαμάδες ή έχει ο δικός μου πρόβλημα. Όταν χτυπάω δυνατά μια χορδή δημιουργείται μια παράξενη ηχώ στις διπλανές χορδές με αποτέλεσμα να ακούγονται και αυτές λίγο. Αυτό δεν με ενοχλεί πολύ όταν παίζω συγχορδίες, αλλά όταν σολάρω είναι κάπως περίεργο γιατι δημιουργείται μια μικρή βαβούρα. Αυτό πιθανώς να οφείλεται στις χορδές ή ειναι κάποιο κατασκευαστικό πρόβλημα; Ευχαριστώ εκ των προτέρων!

Παραθέτω και μία φωτογραφία από τον μπαγλαμά!

3 Likes

Υπέροχο όργανακι να το χαίρεσαι καλοπαικτο!!!
Γενικα σε όλα τα έγχορδα όταν παίζει μια χορδή (στην περίπτωση ένα ζευγάρι) τότε και άλλες παθαίνουν αυτό που λέμε συμπαθητική δόνηση. Δεν ξέρω γιατί να σε ενοχλεί γιατί δεν ακούγεται τόσο δυνατα

2 Likes

Θα σου πω κάτι. Και μένα ο τζουράς μου το παθαίνει αυτό σε συγκεκριμένα τάστα. Πχ όταν παίζω ΡΕ στο 5ο τάστο της 2ης χόρδης, ακούγεται ότι δονείται και η ΡΕ καντίνι. Επίσης όταν παίζω ΛΑ στην 1η χορδή (7ο τάστο) δονείται η ΛΑ. Στην αρχή με ενοχλούσε, 1-2 φορές που έπαιξαν άλλοι τον τζουρά και καθόμουν απέναντι, κατάλαβα ότι ο ήχος στον ακροατή φτάνει μια χαρά και καθαρός. Πιθανά λόγο θέσης και εγγύτητας το αυτί του παίχτη να τον αντιλαμβάνεται. Επίσης μια φορά με χορδές Έλιξιρ δεν υπήρχε αυτό το φαινόμενο. Σε πληροφορώ όμως ότι ήταν οι χορδές που ο ήχος του οργάνου μου άρεσε λιγότερο από κάθε φορά. Αντίθετα όσες χορδές μου αρέσει πολύ ο ήχος τους, έχουν πολύ έντονο και αυτό το φαινόμενο. Οπότε μπορεί όχι μόνο να μην είναι πρόβλημα, αλλά να είναι κάτι που δείχνει ότι το όργανο βγάζει σωστό ήχο, είναι ζωντανό.

1 Like

Βασικά αυτό είναι όταν ακούς τις συμπαθητικές δονήσεις έντονα σημαίνει ότι το όργανο έχει ποιοτική κατασκευή και καλό καπάκι. Οπότε απλά είναι κάτι που συνηθηζει κάνεις με τον καιρό. Εδώ ο φίλος Διονύσης δεν είχε ξαναπαίξει έγχορδα οπότε του ήταν κάτι περίεργο. Τέλος καλο όλα καλά!!! :grinning_face_with_smiling_eyes:

Να συμπληρώσω και το γεγονός ότι, από άποψη φυσικής, όταν έχω ένα συντονισμό όπως αυτός, οι συχνότητες που θα ακούσω θα είναι αυτή που παίζω, καθώς και οι αρμονικές της, οπότε σίγουρα δε θα είναι βαβούρα αλλά κάτι εύηχο. Τωρα αν ξαφνικά ακούγεται πολύ και σε ενοχλεί, αυτό είναι άλλο θέμα.

1 Like

Ίσως η βαβούρα δημιουργείται όταν περάσεις στην επόμενη νότα και οι συντονισμένες χορδές εξακολουθούν να δίνουν την προηγούμενη.

Ένας πολύ χειροπιαστός τρόπος να «δεις» το φαινόμενο του συντονισμού είναι ο εξής: φέρε το όργανο με το ηχείο κοντά στο στόμα σου και τραγούδα «Ρε» και μετά «Λα». Το όργανο θα σου απαντήσει με ηχώ! Μετά, τραγούδα κάποια άσχετη νότα, π.χ. Ντο, και θ’ ακούσεις σιγή ιχθύος! Αν είχες τη δυνατότητα να το κάνεις με πολλά όργανα, ίσως να προέκυπτε ότι το δικό σου το κάνει σε μεγαλύτερο βαθμό.

Νομίζω ότι, για μπαγλαμά, ο ανεπαίσθητος τρόπος που αυτή η αντήχηση φτάνει μέχρι τον ακροατή μάλλον θετικό στοιχείο του ήχου πρέπει να είναι. Συμβαίνει και με το λαούτο μου κι εκεί, με την μπασαδούρα, είναι όντως λίγο βαβούρα.

(Σημείωση: επειδή διαβάζει και κόσμος και δε θέλουμε να πάρουμε κανέναν στον λαιμό μας, διευκρινίζω ότι, αυστηρά τεχνικά, αυτό δεν είναι ούτε ηχώ ούτε αντήχηση, άλλο πράγμα σημαίνουν οι όροι…)

2 Likes

Τις λατρεύω τις τεχνικές επεξηγήσεις!

1 Like

παιδιά σας ευχαριστώ όλους πάρα πολύ για τις απαντήσεις σας. Μετά απο αρκετό παίξιμο το συνήθησα και πλέον δεν το αντιλαμβάνομαι καν! Νομίζω έφταιγε το γεγονός ότι δεν έχω μεγάλη επαφή με έγχορδα όργανα, οπότε και μου φάνηκε περίεργο.

3 Likes

Σωστό αυτό που λές. Βέβαια στα περισσότερα διαστήμα σε μια κλίμακα (εξαίρεση μικρή δεύτερη και ελαττωμένη 5η) έχουμε κάποια αλληλοκάλυψη αρμονικών (έτσι εξηγείται και η αρμονία από φυσικής άποψης), οπότε δεν είναι τόσο χάλια τα πράγματα.