Κάποια μάνα αναστενάζει - Είναι του Μπακάλη ή του Τσιτσάνη;

Ο Μπακάλης είχε ερθει σε ρήξη με τον Τσιτσάνη για το “Κάποια μάνα αναστενάζει”.

Τελικά ποιου είναι αυτο το τραγούδι;

Η πρώτη εκδοχή του “Κάποια μάνα αναστενάζει” μάλλον ήταν το “Ζητά να μάθει αν ζει ο γιος της”, που το κυκλοφόρησε τελικά ο Μπάμπης Μπακάλης το 1949 - 1950 με τη Στέλλα Χασκίλ και τον Τάκη Μπίνη (odeon Ga 7586), μάλιστα χωρίς τα γνωστά εμπόδια της λογοκρισίας, λόγω της συγγένειάς του με τον τότε πρωθυπουργό Πλαστήρα.

Πάντως, πιστεύω πως την τελική διαμόρφωση των στίχων την οφείλουμε στον Τσιτσάνη.

Η διαμάχη συνεχίστηκε και αργότερα όταν και ο Τσιτσάνης και ο Μπακάλης έγραψαν με αφορμή τον εμφύλιο ένα τραγούδι, με τίτλο “Ο Τραυματίας”, τραγούδια άσχετα μεταξύ τους.
Τα δύο τραγούδια δίνονται –ανεξάρτητα– στην ίδια φωνογραφική εταιρεία, στην Odeon – Parlophone του Μίνωα Μάτσα και αυτός επιλέγει να κυκλοφορήσει το τραγούδι του Μπ. Μπακάλη (ίσως επειδή σʼ αυτόν είχε δώσει πρώτα το λόγο του).
Ο Τσιτσάνης χολώνεται, γίνεται παρεξήγηση και προβάλει βέτο να γραμμοφωνηθεί ο δικός του «Τραυματίας».
Δεν τα καταφέρνει, διακόπτει τη συνεργασία του με τον Μ. Μάτσα για αρκετό διάστημα και τελικά γραμμοφωνεί το τραγούδι του στην His Masterʼs Voice.

Με την πρώην γυναίκα του Μπάμπη Μπακάλη, την ρεμπέτισσα τραγουδίστρια της διασποράς Νίτσα Γκρέζη (μάλλον καλλιτεχνικό ψευδώνυμο το Γκρέζη), παίζαμε και τραγουδούσαμε μαζί για πολλές σεζόν σε διάφορα μαγαζιά της Νέας Υόρκης, το τελευταίο από τα οποία είτανε ο ~Θίασος~ στο Μανχάτταν, το 1996-7.
Η Νίτσα ζούσε μόνιμα στην Νέα Υόρκη γιά πολλά χρόνια και συνεργαζόταν κατά κανόνα με τον Χρήστο Ψαρρό στο μπουζούκι, έναν από τους μεγαλύτερους ξενητεμένους μπουζουκτζήδες του πεμπέτικου που πέρασαν ποτέ.
Μαζί μας στίς ρεμπέτικες βραδιές τραγουδούσε και ο γνωστός μας από το φόρουμ και προσωπικός μου φίλος τραγουδιστής του ρεμπέτικου Γρηγόρης Μανινάκης.
Ο Γρηγόρης ζεί και εργάζεται στην Νέα Υόρκη, όπως και ο Χρήστος Ψαρρός, και ίσως η Νίτσα τραγουδάει ακόμα μαζί τους.

Νικόλας ο ψαράς

Aποσπάσματα από μια εκπομπή του 1995 της ΕΡΤ1 όπου ο Μπάμπης Μπακάλης, ακμαιότατος, αναφέρεται μεταξύ άλλων και στην πατρότητα του “κάποια μάνα αναστενάζει” και του “χωρίσαμε ένα δειλινό”. Το βίντεο έχει ανέβει πρόσφατα.

Με την ευκαιρία της ανακίνησης του θέματος και χωρίς να γνωρίζουμε εμείς τι πραγματικά συνέβη ανάμεσα στον Μπακάλη και στον Τσιτσάνη για τα τραγούδια που έχουν αναφερθεί παραπάνω, θα ήθελα να δώσω κάποιες πληροφορίες.

Το παραπάνω τραγούδι, ηχογραφήθηκε στο όνομα του Βασίλη Τσιτσάνη στις 31/5/1947 αρχικά με τον Βαμβακάρη, την Χασκίλ και τον Τσιτσάνη στα φωνητικά.

Στις 8/10/1947 ηχογραφήθηκε ξανά από τον Τσιτσάνη, με τους Λίτσα και Τόλη Χαρμαντά (Ντούο Χάρμα) στα φωνητικά.

Μέχρι τότε ο Μπάμπης Μπακάλης δεν είχε καταφέρει να περάσει κάποιο τραγούδι του στην δισκογραφία.

Αυτό συνέβη στο τέλος του 1947 ή στις αρχές του 1948 με το τραγούδι, σύμφωνα με το sealabs, “Μια κοπέλα στ΄ακρογιάλι”. Στον δίσκο φαίνεται σαν συνδημιουργία του Μπακάλη και της Χασκίλ.

Το “Ζητά να μάθει αν ζει ο γιος της” ηχογραφήθηκε και κυκλοφόρησε το 1951.

Η πρώτη ηχογράφηση του τραγουδιού του Τσιτσάνη “Ο τραυματίας” γίνεται στις 19/10/1949 με τον Πρόδρομο Τσαουσάκη και την Μαρίκα Νίνου στα φωνητικά.

Το τραγούδι πήρε τον αριθμό μήτρας (ηχογράφησης) OGA-1492.

Αφού ηχογραφήθηκε το επόμενο πολύ γνωστό τραγούδι του Τσιτσάνη “Πω, πω, πω Μαρία” με τους ίδιους συντελεστές και τον Τσιτσάνη στα φωνητικά (OGA-1493), ο Τρικαλινός συνθέτης ηχογραφεί πάλι τον “Τραυματία” του, την ίδια μέρα, αυτή τη φορά μόνο με τη φωνή της Νίνου (OGA-1494).

Αυτές οι τρεις (3) ηχογραφήσεις είναι οι πρώτες της Νίνου σε τραγούδια του Τσιτσάνη.

Μετά από δύο (2) μέρες (21/10/1949) ο Τσιτσάνης το ηχογραφεί πάλι, αλλά αυτή τη φορά για την Parlophone. Στα φωνητικά ήταν η Στέλλα Χασκίλ.

Το τραγούδι πήρε τον αριθμό μήτρας (ηχογράφησης) GO-4121.

Πέντε (5) νούμερα μετά (GO-4126) ο Μπάμπης Μπακάλης ηχογραφεί για λογαριασμό της ODEON τον δικό του “Τραυματία”.

Προηγήθηκαν δηλαδή οι ηχογραφήσεις του “Τραυματία” του Τσιτσάνη, έναντι του “Τραυματία” του Μπακάλη.

Και οι δύο “Τραυματίες” κυκλοφόρησαν κανονικά από τις εταιρείες του Μίνωα Μάτσα.

Του Τσιτσάνη στην Parlophone με αριθμό δίσκου (κυκλοφορίας) Β-74161.

Και του Μπακάλη στην ODEON με αριθμό δίσκου (κυκλοφορίας) GA-7508.

Οι δύο δίσκοι πρέπει να κυκλοφόρησαν ταυτόχρονα, και ίσως γι΄ αυτό ο Τσιτσάνης τα έσπασε με τον Μίνωα Μάτσα.

Για τα επόμενα δύο (2) χρόνια ο Τσιτσάνης ηχογράφησε μόνο στις εταιρείες των αδερφών Λαμπρόπουλοι (Columbia-His Master’s Voice).

Όταν τον Φεβρουάριο του 1952 ο Τσιτσάνης επέστρεψε στις εταιρείες του Μίνωα Μάτσα, τα έσπασε (όχι με δική του ευθύνη) με τις εταιρείες των Λαμπροπουλαίων!

Τα τραγούδια ηχογραφήθηκαν πριν το 1949, οπότε η παραπάνω πρόταση δεν έχει βάση αληθείας.

1 Like

Παρτιτούρα του τραγουδιού από το ψηφιακό αρχείο του Παναγιώτη Κουνάδη.

https://www.vmrebetiko.gr/item/?id=3229

1 Like

Ο Γιος του Μίνωα Μάτσα, Μάκης, διηγείται πως ο Τσιτσάνης έφτασε στην κόντρα με τον πατέρα του για τον “Τραυματία” του.

Από 4:14 ως και 8:54.

2 Likes