Η πλημμύρα - Βαμβακάρης

einai ena tragoudi to markou vamvakari
i PLHMHRA
kai arxizei os exis:

stin fetini plimira vre
oloi exouna eufthina
eida mana na fonazei vre
kai varia na nestenazi

to xeri kaneis na mou graosi ti sinexia parakalo
tha tou imai eugnomon

(Στο περίπου γιατί έχω και καιρό να το ακούσω)

Με την φετινή πλημμυρά,
Όρη και βουνά επήρα,
Είδα μάνα να φωνάζει,
(και βαριά ν’ αναστενάζει);
Το μωρό, το μικρό το παιδί μου,
Σώσε το και πάρ’ την ζωή(:wink: μου
Βούτηξα για να το σώσω,
Κόντεψα να μην γλιτώσω,
Μόλις βγήκα στην στεριά,
Δυό παιδιά και μια γριά
Σ’ ένα δέντρο ανεβασμένοι
Και γλυτώσαν οι καημένοι,
Περιστέρι και Μοσχάτο
τα ‘κανε όλα άνω κάτω,
Καμίνια και Αγια Σωτήρα
Τα ‘πνιξε όλα η πλημμύρα

<FONT FACE=“Courier New”> Η ΠΛΗΜΜΥΡΑ (1935) Μάρκος και Μαρίτσα Πανδρά.

Με τη φετεινή πλημμύρα
Όρη και βουνά επήρα
Είδα μάνα να φωνάζει
Και βαριά ν’αναστενάζει

Το μωρό το μικρό το παιδί μου
Σώσε μου το και παρ’τη ζωή μου.

Έπεσα για να το σώσω βρε
Κόντεψα να μη γλυτώσω
Με παράσυρε το ρέμα βρε
Μάνα μου δεν είναι ψέμα

Μες το ρέμα κολυμπούσα βρε
Να το σώσω δεν μπορούσα
Μόλις βγήκα στη στεριά
Δυό παιδιά και μιά γρηά

Σ’ένα δέντρο ανεβασμένοι
Εγλυτώσαν οι καυμένοι

Περιστέρι και Μοσχάτο βρε
Τα καν’όλα άνω κάτω
Καμίνια και Αγια Σωτήρα
Τα ‘πνιξ’ όλα η πλημμύρα.

Υ.Γ.Διαχρονικός ο Μάρκος.Ακόμα το Μοσχάτο πλημμυρίζει.Α ρε …</FONT>

Αν και πρόσφατα σε άλλο νήμα είχα άλλα κομμάτια κατά νου τελικά αποφάσισα να μάθω την πλημμύρα που μ αρέσει πολύ και για καιρό την είχα ξεχάσει.
Έχω μια απορία στα λόγια βγάζω κανονικά τα λεγόμενα του Μάρκου -πατάνε ακριβώς πάνω στο ρυθμό, αλλά μετά που μπαίνει η γυναικεία φωνή το χάνω γιατί δεν είναι τόσο ‘‘στρωτό’’ όσο του Μάρκου νωρίτερα. Ήθελα να ρωτήσω αυτή η ανταπόκριση έχει έξτρα νότα; Με μια επιπλέον ρε# μου βγαίνει. Υπάρχει όμως όντως το έξτρα αυτό;

όντως έχει παραπάνω συλλαβές ο στίχος, οπότε η πανδρά αναγκαστικά στριμώχνει περισσότερες νότες στον ίδιο χρόνο. αλλά δεν αλλάζει τίποτα στην βασική μελωδία, απλά προσθέτεις ενδιάμεσα κάποιες νότες στις άρσεις. και να μη το κάνεις μια χαρά θα ακουστεί.

1 Like

Ωραία θα το δοκιμάσω ευχαριστώ Νίκο! Πριν 1 ώρα το έπιασα οπότε ακόμη δε μπορώ να συνδυάσω φωνή και παίξιμο στην ανταπόκριση της Πανδρά αλλά αφού πατάει στο ίδιο ακριβώς θα μου βγει σύντομα.
Ακόμη όλα είναι σε δοκιμαστικό στάδιο αλλά έχω και μια γενικότερη ερώτηση αλλά με αφορμή αυτό.
Στις νότες που είναι στα λόγια δοκίμασα να βαράω και τις ανοιχτές μαζί σε κάθε νότα και μ άρεσε. Στο πρωτότυπο νομίζω το πάει εναλλάξ και τονίζει μόνο τις δυνατές συλλαβές με ανοιχτές, μια σκέτη νότα-μία με ανοιχτές δηλαδή, αν άκουσα καλά. Αν κάνω το δικό μου πέραν του αποτελέσματος που θα το αλλάξει λίγο, πρόκειται για λάθος ή σε αυτά όπως θέλει το κάνει ο καθένας;

Εγώ πάλι νομίζω ότι παίζει όλο σκέτες, και στους ισχυρούς χρόνους σκάει μαζί και το μπάσο της κιθάρας. Με κάθε επιφύλαξη βέβαια.

Μπορεί pepe επειδή ακούγονται και τα ποτηράκια ή ότι είναι αυτό παράλληλα δεν μπόρεσα να το διακρίνω ξεκάθαρα. κι εγ’ω με επιφύλαξη είπα για ανοιχτές

Όταν βαράς ανοιχτες, συνήθως παίζεις το ρυθμικό σχήμα 3 αργά - 3 γρήγορα. Το ζεϊμπέκικο έχει 9 όγδοα, στην πλημμύρα θα παίξεις με αργή πένα δηλαδή κάθε θέση θα είναι ένα όγδοο. Άρα έχεις 9 θέσεις στο μέτρο, πάντα με τις αντίστοιχες άρσεις εννοείται. Τις ανοιχτές θα τις ρίξεις σε κάθε μπάσο, και σε κάθε ογδοο της τριάδας. Δηλαδή τέταρτο-τεταρτο-τεταρτο-ογδοο-ογδοο-ογδοο. Όπως ορίσαμε, κάθε ογδοο είναι μια θεση(-αρση) άρα κάθε τέταρτο είναι δύο θέσεις. Συνεπώς παίζεις ανοιχτές στις θέσεις 1-3-5-7-8-9.
Αυτό είναι το βασικό μέτρημα του ζεϊμπέκικου, άρα όλα πάνω εκει θα πέσουν. Και οι ανοιχτές, και οι τονισμοι στο παιξιμο, και οι τονισμένες συλλαβές. Αλλιώς δεν είναι ζεϊμπέκικο, είπαμε πάντα πρώτα ο ρυθμός!

1 Like

Δεν το μετράνε βέβαια όλοι έτσι…

:wink:

2 Likes

Από εδώ το πρωτοείδα είναι η αλήθεια και το σκέφτηκα να το κάνω στην πλημμύρα αλλά είπα να ρωτήσω γιατί ο Στέλιος με την εμπειρία που είχε και παρακάμψεις να έκανε απο τις ‘‘γραμμές’’ ακουγόταν ωραίο. Σε μένα θα βγει ότι να ναι :rofl:
Απίστευτο παίξιμο πάντως, ας το πάρουν για μάθημα αυτό το βίντεο όσοι παίζουν heavy metal κτλ χα χα

1 Like

Ρε παιδιά την άλλη φορά που έλεγα για τα πατήματα του Δερβίση σε ντουζένι που είχα κάνει μια δοκιμή πριν μήνες, αυτό εννούσα. Εδώ η μεσσαία είναι σολ αλλά τα πατήματα του Στέλιου είναι ίδια με αυτά που θα ήταν και στη ρε. Ενοοώ εκεί προς το τέλος του βίντεο που φαίνεται σε κοντινό

Κάτι δικά μου:
Μετά από πολλά πολλά χρόνια πιστεύω ότι ο Μάρκος δεν έγραψε αυτό το τραγούδι για την πλημμύρα αυτή καθεαυτή… δλδ για να είμαι πιο σαφής νομίζω ότι θα έπρεπε να λέγεται “η κραυγή της μάνας”

συνεχίστε

2 Likes

εντάξει, δίνει ρέστα ο στέλιος όπως πάντα. εδώ βαράει σε κάθε όγδοο γεμάτες. και πάλι το ζεϊμπέκικο είναι ζεϊμπέκικο, όλα στην θέση τους με τα τονίσματά τους. υπάρχουν πολλοί τρόποι να βαρέσεις τις γεμάτες, αλλά πάντα το βασικό τόνισμα είναι τα τέσσερα μπάσα της κιθάρας (γιαυτό παίζονται εκεί τα μπάσα εξάλλου).

έτσι είναι όντως, αλλά το κομμάτι βγαίνει μια χαρά και με ανοιχτές. ειδικά αν παίζει μόνο μπουζούκι.

Το παίξιμο του Στέλιου δεν είναι παραδοσιακό, είναι καθαρά προσωπικό. «Μεταρεμπέτικο» θα το έλεγα. Σίγουρα έχει εμπνευστεί και από πράγματα που δεν υπήρχαν τον καιρό του πατέρα του.

Στα σημεία με τον μεγάλο παροξυσμό παίζει και γεμάτες σε κάθε 16ο και μάλιστα και σε μερικά 38α, σαν βούρτσα 9σημου πεντοζάλη. Όποιος παίξει έτσι δεν παίζει ρεμπέτικα, παίζει Στέλιο.

Δεν το έβαλα σαν πρότυπο για να το ακολουθήσουμε, αλλά το αντίθετο: σαν δείγμα του ότι όποιος ξέρει, άμα λάχει καίει και τους κανόνες. Όχι όμως όποιος μαθαίνει! :slight_smile:

2 Likes

δεν διαφωνώ, το “δίνει ρέστα” ήταν ανεξάρτητο του πόσο παραδοσιακό ήταν το παίξιμό του. πάντως πολλές φορές προς το τέλος του τραγουδιού έχουμε πιο πυκνό παίξιμο και κοπάνημα ακόμα και στην δισκογραφία. κερομύτης-μάρκος-βραχνάς έχουν αφήσει τέτοια δείγματα, και ο στέλιος το πήγε λίγο παραπέρα. εφηύρε και τα 38α! :wink:
γι’αυτό έδωσα στον γιάννη το βασικό μέτρημα του ζεϊμπέκικου στα βήματα του χορευτή και στο μπουζούκι.

ξέχασα να σου απαντήσω πριν. οταν παιζεις με βαση το ρε, έχεις κάποια συγκεκριμένα πατήματα στην ανοιχτή ρε καντίνι. εδώ ο στέλιος παίζει με βάση το σολ στην μεσαία που είναι κουρδισμένη σολ. άρα αφού πάλι η ανοιχτή χορδή είναι κουρδισμένη στην βάση (τονική) τότε και τα πατήματα θα είναι τα ίδια.

1 Like

Αυτό το παίξιμο ειδικά όπως το έκανε ο Βραχνας προσπαθώ καμία φορά να κάνω σε κομμάτια που ήδη έχω βγάλει στην κανονική τους εκδοχή. Αυτό το φόρτωμα που γίνεται με τις ανοιχτές μ αρέσει και πλέον ακόμα και από επαγγελματίες σπάνια το βλέπω, για να μην πω καθόλου.

Ναι αυτό εννοούσα κι εγώ τότε, αυτό είχα επιχειρήσει να κάνω στο δερβιση, από βίντεο πάλι του Στέλιου που είχα δει και από ότι θυμάμαι σε μεσαία σολ διατηρούσε τα πατήματα της ρε. Οπότε γιατί ήμουν λάθος;
(αν και στο μπαγλαμαδακι αν βρούμε τις νοτες της ρε στη μεσαία σολ είναι πρακτικά αδύνατο να παιχτεί γιατί κάτω είμαι πολύ μικρά τα ταστα)

1 Like

αναλόγως τους επαγγελματίες :wink:

1 Like

Καλά προφανώς, εννοώ τις φίρμες.
Έχω πετύχει σε κουτουκια στην Αθήνα όταν ήμουν για ένα διάστημα παλιότερα δυνατούς παίκτες με ωραίο ρεπερτόριο

1 Like