Η «πρώτη» εκτέλεση του Σαλταδόρου

Εκτός από το νήμα όπου παραπέμπει ο Άνθιμος στο #7, υπάρχει κι αυτό:

(Το τραγούδι αναφέρεται και σε άλλα νήματα που θα φέρει η αναζήτηση, αλλά νομίζω ότι μόνο σ’ αυτά τα δύο έχει ουσιαστικά στοιχεία για τη δημιουργία του τραγουδιού.)

Προσωπικά νομίζω ότι πρέπει να ήταν ανώνυμα σκόρπια στιχάκια προφορικής διάδοσης, που ο Γενίτσαρης τα οργάνωσε σε τραγούδι.

Αλλά και έτσι να μην είναι, ας αποφύγουμε την παραπλανητική ταύτιση πρώτης ηχογράφησης και αυθεντικής εκτέλεσης. Αν τελικά πρόκειται για σύνθεση του Γενίτσαρη, τότε η αυθεντική ηχογράφηση είναι η δεύτερη, αφού η διασκευή του Κατσαρού ηχογραφήθηκε πρώτη (εκτός βέβαια αν ισχύει το σενάριο για τη χαμένη πρώτη ηχογράφηση του Γενίτσαρη…). Αν πάλι είναι όπως νομίζω εγώ, τότε δεν υπάρχει αυθεντική ηχογράφηση αλλά μόνο δύο διασκευές.

Αυτή η όλως εξέχουσα σημασία που αποδίδουμε στις πρώτες ηχογραφήσεις μάς είναι κληρονομιά από ανθρώπους του δίσκου (μουσικούς συντάκτες, παραγωγούς, ερευνητές…), οι οποίοι είναι κατά βάση ροκάδες. Αντί να υιοθετούμε κουτουρού ερργαλεία δικά τους που εμάς δε μας κάνουν πάντα, καλύτερα ας σκεφτούμε τα δημοτικά τραγούδια: η πρώτη ηχογράφηση μπορεί να έγινε το 1910, μπορεί το 1950, μπορεί φέτος, μπορεί να μην έχει γίνει ποτέ, αλλά μπορεί παράλληλα το τραγούδι να δημιουργήθηκε πριν από αιώνες.

2 «Μου αρέσει»