…pios exei tous stixous tou tragoudiou tou g.katsarou?
…pia einai i istoria aftou tou tragoudiou?
(saltadoros)
ap΄oti ksero to grapse o genitsaris…
…kai an den kano lathos o katsaros to ixografise protos…omos tou ekane kati alages…
i antidrasi tou genitsari pia itan?
mou ipe enas filos mou, pos ton evrise agria ton katsaro epidi leei tou eklepse to tragoudi…
…pios exei plirofories?
Όχι, όχι, δεν αμφισβητώ πως είναι του Γενίτσαρη, αλλά ο Κατσαρός το ηχογράφησε ΠΡΩΤΟΣ (στην Κατοχή, που στην Αμέρικα δεν είχαν). Το ερώτημα είναι που το άκουσε… Λέγεται πως ήταν το τραγούδι των πραγματικών σαλταδόρων (βλ. ταινία “Ξυπόλητο τάγμα”) κι επειδή η αδερφή του Κατσαρού ήταν στην Ελλάδα και συμμετείχε στην Αντίσταση (έκρυβε σπίτι της κάτι Αμερικάνους πράκτορες), συνάγεται πως κάπως έτσι του πήγε το τραγούδι, από στόμα σε στόμα…
…ap΄oti exo akousei, to version tou genitsari to ixografise protos o paparas…ee…o dalarios…o…pos ton lene…mpountalaras…ax…ksexasa to onoma tou…
(xexexexe). kai meta o genitsaris…
Φίλε Αλέξη,
δεν το πήρα στραβά το θέμα…δυστυχώς δεν παίρνω ποσοστά από τις πωλήσεις δίσκων του Νταλάρα για να τον υπερασπίζομαι…Χαχαχαχα!
Απλώς θα ήθελα να μάθω για ποιο λόγο υάρχει αυτή η “έχθρα” εναντίον του…Αν υπάρχει κάποια συγκεκριμένη και άξια αναφοράς “μομφή” εναντίον του…
Αν υπάρχει κάποιο link σε αυτό το forum όπου έχει προηγηθεί τέτοια συζήτηση, μπορείς να το κάνεις paste?
Σ’ ό,τι αφορά τη φωνή του, είναι θέμα γούστου, αλλά εμένα δε μ’ άρεσαν ούτε οι κλάψες του Στέλιου, ούτε οι λαριγγισμοί του Ντ.
Μου πάει καλύτερα η αυθεντικότητα και δωρικότητα του Μπιθικώτση, και η μουσική πληρότητα του Σταύρου Κωνσταντίνου (Ποιός είναι αυτός; Είναι μιά φωνή που είχαμε δεκαετίες ν’ ακούσομε. Θα με θυμηθείτε.)
Κωστα Φερρη τα στοιχεια που παραθετεις για το “Σαλταδόρο” ειναι το λιγοτερο συγκλονιστικα.
Τα περι της αδερφης του ΚΑΤΣΑΡΟΥ για μενα τουλαχιστον ειναι εντελως καινουρια και ενδιαφεροντα στοιχεια.
Ενδεχομενως το τραγουδι να βγηκε απο καποιον Σαλταδορο και να το “αρπαξε” ο ΓΕΝΙΤΣΑΡΗΣ και να αλλαξε λιγο τα λογια, αλλα μπορουμε να μεινουμε και σ’αυτα που ξερουμε, δηλαδη οντως να το εγραψε ο κυρ-Μιχαλης και απλως η κυρια Κατσαρου απλως να το μετεφερε στον Γ.Κ. τα χρονια της κατοχης οπου στην Ελλαδα αφενος δεν λειτουργουσαν οι δισκογραφικες αλλα και το '41-‘42 κανεις δεν ηξερε τη συνεχεια αυτου του πολεμου…
Βρισκω πιο πιθανη τη δευτερη περιπτωση αφενος γιατι ο ΓΕΝΙΤΣΑΡΗΣ ηταν πολυ νεος
(23-25 χρονων) και ηταν ηδη ανατρεπτικο στοιχειο αλλα και διοτι στη συνεχεια ο Μ.Γ. ειναι ο μονος που γραφει τραγουδια και εξιστορει καταστασεις του Β’ Παγκ.πολεμου (Καρδαρας, Εμαθα xθες στον Πειραια κ.α.)
(Σώτος Ηλιόπουλος)
Κατα την διήγηση του ιδίου δημιουργού το τραγούδι ξεκίνησε απο μια φράση ενός σαλταδόρου φίλου του Γενίτσαρη ,η οποία ενέπνευσε για τα υπόλοιπα.
Ο Γενίτσαρης έχει ηχογραφημένη δουλειά του από 1936 “Μάγκας από μικράκι” “Στον Πειραιά που κατοικώ” “Πεισματάρικο " Με πιάσαν επί Μεταξά” και συνεχίζει με τα κατοχικά “Σαλταδόρος” “επιδρομή στον Πειραιά” “Οι μαυραγορίτες” “οι λαδάδες” και συγκλονιστικός σε μουσική και λόγια “Στέλιος Καρδάρας”.
Στην δεκαετία του 50 ηχογραφεί την"Τσίφτισσα" και το ΤΕΡΑΣΤΙΟ “Γεια σου Περαία αθάνατε” κατόπιν στην δεκαετία του 60 τα "δάσκαλε που δίδασκες " “η Λενιω η κουτσομπόλα” “Έχω πολύ κουραστεί”“οι λαχαναγορίτες” “Ο Δημητράκης ο ψαράς” “Σταμάτησε τη γκρίνια” “Όταν ξεπέσει ο ανθρωπος” “Δώσε μου το κλειδί” “Με ξέχασες και πια δεν μ αγαπάς” “Γλυκοχάραξε η μέρα” και αργότερα στην δεκαετία του 70 τα “Καραντουζένι” “Είσαι πολύ στραβόξυλο” “αφού μ αρέσει το κρασί” “Μπατίρισε η μπογιά σου” “ʼλλος δεν θα σε πάρει” “Στο λέω θα σ αφήσω” και άλλα πολλά στην δεκαετία του 80 με την Αλεξίου και την Μ.Ναλμπάντη.
Εκτελεστές στα τραγούδια του ήταν εκτός από τον ίδιο Ο Στράτος Παγιουμτζής ,ο Στελλάκης,η Ρίτα Αμπατζή ,ο Ευσταθίου η Βούλα Γκίκα ο Μπιθικώτσης ο Βαγγ.Περπινιαδης ο Νταλάρας η Νίνου ο Ευγενικός ο Καζαντζίδης ο Α.Κλειδωνιάρης ο Γαβαλάς,ο Ζακυνθηνάκης ο Χρηστάκης ο Τάκης Ζαραγκάς ο Ζαγοραίος ο Λεωνάρδος Μπουρνέλης ο Παναγιώτης Μιχαλόπουλος και η Ελένη Γεράνη.
Όσον αφορά τον Γιώργο Νταλάρα ελάχιστα γνωρίζω το ποιόν του χαρακτήρα του αλλά μπορώ να σας πω ότι η μισή Ελλάδα άκουσε απ αυτόν και την Αλεξίου πολλά αριστουργήματα του ρεμπέτικου που είχαν ξεχαστεί από χρόνια.
Η φωνή του δε και η τεχνική του στα ρεμπέτικα είναι ένα σκαλί παραπάνω απ όλες τις επανεκτελέσεις πλην αυτών του Στέλιου Βαμβακάρη .
Μόνη παραφωνία ορισμένες εκτελέσεις στο τελευταίο αφιέρωμα στο Μάρκο που δεν μου πολυάρεσαν χωρίς να είναι κακές.
Τώρα στην πλακίτσα και τους αφορισμούς μάλλον πρέπει να είμαστε πιο φειδωλοί ή πιο εμπεριστατωμένοι για να μην αγγίζουμε τα όρια της κακεντρέχειας.
Η “ιστορία” με την αδερφή του Κατσαρού, η οποία μετέφερε το τραγούδι στις ΗΠΑ είναι πιθανότατα αληθινή. Την αναφέρει ο Π. Κουνάδης που είχε την τύχη (και το πείσμα) να γνωρίσει από κοντά το Γιώργο Κατσαρό τη δεκαετία του ‘80 και να μαζέψει αρκετά στοιχεία απ’ τις συνομιλίες που είχε μαζί του.
Ο “Σαλταδόρος” όμως είναι του Γενίτσαρη. Και δε χρειάζονται γραπτές αποδείξεις γι’ αυτό. Και η μουσική, και οι στίχοι του τραγουδιού δείχνουν το Γενίτσαρη.
Και προσοχή σε όσους τον αμφισβητούν! Ο κυρ Μιχάλης βλέπει-ακούει, κι αν πάρει χαμπάρι τι κουβεντιάζουμε θα μας αρχίσει στις χριστοπαναγίες!
ΑΝ
Αυτο το τελευταιο το φοβαμαι κι εγω. Οχι οτι ο κυρ Μιχαλης δεν ειναι καλος, καθε αλλο μαλιστα και
απλος ειναι και καλος αλλα να, κι εγω που επαιξα μαζι του το '01 στο Μπομπινυ στο Παρισι και ηθελα να τον ρωτησω 5-10-20 πραγματα, μια ψιλο-αναστολη την ειχα …
Ναναι καλα οπως και ναχει.
Το τραγουδι κανει μπαμ οτι ειναι δικο του και ετσι
κι αλλιως ως τα τωρα δεν βρεθηκε κανεις να το διεκδικησει, πρεπει να θεωρειται ληξαν το θεμα.
Παντως σε συμπληρωμα των αναφερόμενων απο τον Σωτο
να πω οτι σε ολα του τα τραγουδια ειναι περιγραφικος και βιογραφικος, πραγμα που διατηρησαν λιγοι ρεμπετες και δεν φαινεται να ζηταγε στιχους απο αλλους, αλλα τους εφτιαχνε μονος του.
Τωρα για το ζητημα Νταλαρα στο οποιο προσωπικα δεν εχω παρει θεση ως τωρα -ειχα στειλει ενα posting μετα την προβολη το Πασχα της συναυλιας για τον Τσιτσανη στο
Μεγαρο Λαμπράκη-Νταλάρα αλλα εχασα τη συνδεση και δεν το ξαναεστειλα γιατι ηταν πολυ μεγαλο -
να πω κι εγω τα εξης :
Ο Κ.Φερρης βιαστηκε να το κλεισει αλλα θα συμπληρωσω στους χαρακτηρισμους που κανει οτι οι
μεγαλοι τραγουδιστες εχουν και μεγαλους και ορκισμενους εχθρους, γιατι τοσο μισος αφου δεν
προκειται ο Γ.Ν για κατι τετοιο ;;
Καποτε ειπε ορισμενα ομορφα τραγουδακια οπως : Συννεφο και συννεφακι, Βασανακι βασανακι, Το σακκακι μου κι αν σταζει, Στα ψηλα τα παραθυρια κ.α. απο κει και περα η καρριερα του στηριχθηκε στα ρεμπετικα, στα παλια λαϊκα (Ορφεας),στο Μανωλη το Ρασουλη, στον Ακη Πανου και στο Νικολοπουλο. Αν θεωρηθει μεγαλος, τη μεγαλωσυνη την οφειλει στα τραγουδια αυτα που ειπε,
τωρα στο πως τα ειπε, εκει μπαινει η κολοκυθοπιτα…
Ξερουμε οτι για να εισαι χαϊδεμενο παιδι των εταιρειων δεν χρειαζεται ντε και καλα να εχεις ευρυ λαϊκο ερεισμα…
Συμφωνω περα για περα με την αποψη του Σωτου περι Γ.Ν. ουτως ή αλλως ο Γ.Ν. ειναι ορθοφωνος δεν υπαρχει θεμα, αλλα το να λες απο ΛΑΤΙΝ μεχρι ΒΑΜΒΑΚΑΡΗ και απο ΔΙΔΥΜ.ΜΠΛΟΥΖ μεχρι
θΕΟΔΩΡΑΚΗ με τον ιδιο αυτο επιπεδο τροπο και τις αναμενομενες Νταλαρικες κορωνες δεν προσθετει τιποτα ουτε στην ιστορια του τραγουδιου ουτε στη δικη σου ιστορια, πιστευω …
Ο Ρέμος δεν καμώνεται τον παράγοντα του πολιτισμού. Ούτε προσπαθεί να προβάλει το τομάρι του τσιρίζοντας σαν γρια σαφρακιασμένη στην προσπάθειά του να επιβάλει τη δική του παρουσία απάνω απ’ το τραγούδι που του εμπιστέυθηκαν οι δημιουργοί.
Τέλος, οι Ρέμος και Μαζωνάκης έχουν (στοιχειωδώς) αυτό που προσπαθούν να πουλήσουν: Φωνή.
Ψυχραιμια κουμπαρο και μεις ξερουμε να βριζουμε.
Οσο για τον Ντ. ναι μας πΗραξε, μας πΗραξε,
ενταξυ ;;;
Εσυ δεν χρειαζεσαι να ακους το “Παραπονο” και το
“Σαββατοβραδο” με τον ΚΑΖΑΝΤΖΙΔΗ τη “Δραπετσωνα”
“Της ξενητειας” τον “Επιταφιο” το “Αξιον εστι” τη “Ρωμιοσυνη” και αλλα αμετρητα με το ΜΠΙΘΙΚΩΤΣΗ, ακουσε τα με το Νταλαρα.
Δικαιωμα σου ειναι βρε αδερφε, ωωχ …