Επισκευή μπαγλαμά

μπαγλαμάς

(Σιδηράς Σωτηρης ) #1

Εχθες βρηκα τον παλιο μου μπαγλαμα εχει ραγισματα στο σκαφος του. Θελω να μου πειτε αν επιδιορθωνεται και πως χωρις την βοηθεια οργανοποιου


Αν επισκευαζετε θα ηθελα να μου περιγραψετε πως και τι υλικα θα χρειαστω. Η βοηθεια σας θα μου φανει πολυτιμη


#2

Γεια σου Σωτήρη από τι υλικό είναι το σκάφος του μπαγλαμά?


#3

Δεν είμαι ειδικός, αλλά μου φαίνεται ότι ο μπαγλαμάς είναι σκαφτός, που σημαίνει ότι η επισκευή του ηχείου θα είναι αρκετά απαιτητική -αν ήταν δουγάτος θα μπορούσες να αντικαταστήσεις τις σπασμένες δούγιες. Επιπλέον έχει ραγίσει και το καπάκι όπως φαίνεται σε μια φωτό, οπότε γίνεται ακόμα πιο δύσκολο το εγχείρημα.


(Μάνος Τουρπάλης) #4

Η πρώτη σκέψη μου ήταν “δεν αξίζει τον κόπο”, αλλά στην περίπτωση που ο κόπος θα είναι δικός σου, αποφασίζεις εσύ. Οπότε γράφω τι θα έκανα εγώ - δεν είναι απαραίτητα το πιο σωστό ή το πιο γρήγορο - και βέβαια δεν μπορώ να εγγυηθώ εξ αποστάσεως ότι θα έχει επιτυχία, είναι απλώς η δική μου εκδοχή.

Νομίζω λοιπόν ότι πρέπει να σταθεροποιηθεί πρώτα το σκάφος και μετά το καπάκι, προσπαθώντας να αποφύγεις όσο γίνεται (κατά τη διάρκεια των κολλήσεων) τυχόν παραμορφώσεις / αποκλίσεις από το αρχικό σχήμα του σκάφους (πριν τα σπασίματα) ώστε να ταιριάξει όσο γίνεται καλύτερα το καπάκι.
Προσπάθησε να δεις πώς “δένει” το σύνολο πιέζοντας με τα χέρια τα “κομμάτια” στις θέσεις που θα έπρεπε να είναι, χωρίς κόλλες. Π.χ. στη θέση του χορδοκράτη βλέπω ότι ένα κομμάτι στο χείλος αριστερά (σπρωγμένο με τη σειρά του από κάτω) έχει μετακινηθεί προς τα πάνω. Αυτά όλα “έρχονται” με ελαφρά πίεση με τα χέρια ? αν ναι, προχωράς. Αν όχι, ίσως πρέπει να το δει οργανοποιός.

Αντιμετωπίζεις πρώτα - και σταδιακά - τις βλάβες του σκάφους, ξεκινώντας από την κορυφή (ή το βαθύτερο σημείο αν προτιμάς) και προχωρώντας προς τα χείλη του σκάφους. Πιθανόν να χρειαστεί να κολλήσεις μία - μία μικρές σχετικά περιοχές, προσέχοντας τις παραμορφώσεις από την πίεση. Π.χ. αν κολλώντας δυο - τρεις ρωγμές ταυτόχρονα δεις ότι αλλάζει η γεωμετρία, κόλλα πρώτα την μία, μετά την άλλη κ.ο.κ. Στις μεγάλες / σημαντικές ρωγμές αφήνεις την κόλλα τουλάχιστον 24 ωρες (ή άλλες προδιαγραφές της κόλλας). Η καλύτερη επιλογή κόλλας για αυτήν την περίπτωση (πάντα κατά τη γνώμη μου) είναι η Titebond, (* link παρακάτω). Μπορεί να χρησιμοποιηθεί κι άλλη ξυλόκολλα “άσπρη” (PVA) αλλά πρέπει να κάνεις ένα τεστ πρώτα: ρίξε μερικές σταγόνες πάνω σε ένα κομμάτι ξύλο. Όταν στεγνώσει καλά, προσπάθησε να την κόψεις μ΄ένα μαχαίρι, κοπίδι κτλ. Πρέπει η κόλλα να “σπάει” σαν γυαλί - να μην είναι σαν μαστίχα δηλαδή μετά την σκλήρυνση.

Για να μπει η κόλλα όσο γίνεται βαθύτερα μέσα στις ρωγμές, την αραιώνεις με νερό (μέχρι 5% κατά βάρος) και χρησιμοποιείς σύριγγγα. Επειδή ακόμα και αραιωμένη θα εξακολουθεί να είναι παχύρρευστη για τις βελόνες που βρίσκουμε στα φαρμακεία, ζήτα σύριγγα / βελόνα που χρησιμοποιούν κτηνίατροι: η απόληξη είναι όλη μεταλλική (χωρίς πλαστική βάση) και η βελόνα πιο μεγάλης διαμέτρου από τις “απλές”.
Αφού βάλεις αρκετή κόλλα (να ξεχειλίσει), σφίγγεις με χαρταινία - πολλή. Εναλλακτικά - και καλύτερα - σφίγγεις (με μέτρια πίεση, μην το σπάσεις με το σφίξιμο :grin: ) με σαμπρέλα ποδηλάτου, βρες μια παλιά και κόψε την σε μία ενιαία λωρίδα. Γύρνα την γύρω γύρω σε όλο το σκάφος, για κάθε κόλληση.
Πρίν το σφίξιμο, σκούπισε την κόλλα που έχει ξεχειλίσει με υγρό πανί: όταν ξεραθεί θα ζοριστείς να την βγάλεις και σίγουρα θα ξύσεις το χρώμα - αν και δεν ξέρω πόσο έχει σημασία αυτό στο συγκεκριμένο όργανο.

Tο καπάκι το αφήνεις για το τέλος, είναι και πιο μπελαλίδικο, αν όμως όλα πάνε καλά με το σκάφος υπάρχει μεγάλη πιθανότητα οι κλίσεις (βλάβες) του καπακιού ως προς το χείλος να έχουν διορθωθεί αρκετά καθώς ενδεχομένως έχουν υποχωρήσει οι “εξάρσεις” από κάτω που το ανασηκώνουν.
Η κόλληση στο καπάκι είναι λίγο πιο περίπλοκη. Δεν ξέρουμε αν έχει /ουν ξεκολλήσει καμάρι /ια και δεν μπορούμε να το μάθουμε, ίσως το καταλάβεις χτυπώντας με το δάχτυλο ελαφρά το καπάκι - αν ακούς περίεργους ήχους είναι πιθανόν το καμάρι που κουνιέται. Αυτό το αφήνω για άλλη φορά.
Αν υποθέσουμε ότι το καμάρι εξακολουθεί να είναι κολλημένο, πρέπει να αποκατασταθεί η ρωγμή στην επιφάνεια. Ίσως γίνεται και με κόλλα “απ’έξω” όπως παραπάνω. ίσως όμως χρειάζεται πίεση “από μέσα προς τα έξω”. Δεν μπορώ να το καταλάβω από τις φωτογραφίες, εσύ θα το δεις αυτό επί τόπου. Στην δεύτερη περίπτωση, επειδή φυσικά δεν χωράει χέρι ή έστω δάχτυλο μέσα στο σκάφος, θα πρέπει να κάνεις μια κατασκευή με μια χορδή (καντίνι) κι ένα κομματάκι ξύλο και επίσης θα πρέπει να κάνεις μια μικρή τρύπα στο καπάκι - πολύ μικρή, κλείνει εύκολα μετά με στόκο.
Θα κάνεις πρώτα την τρύπα (ίσα να χωράει η χορδή, θα πρέπει να βρεις τρυπάνι ~ 1mm ή και μικρότερο) στην περιοχή που εκτιμάς ότι χρειάζεται η πίεση. Μετά θα περάσεις την χορδή από έξω προς τα μέσα, κατευθύνοντάς την προς την (ηχητική) τρύπα, απ’ όπου θα την “ψαρέψεις” (π.χ. με ένα τσιμπιδάκι για τα φρύδια) και θα την ξαναβγάλεις έξω. Η χορδή λόγω υλικού βοηθάει στο να της δώσεις μια ελαφριά καμπύλη στην άκρη που θα ¨βυθίσεις¨ από την τρυπούλα που θα ανοίξεις ώστε να είναι πιο εύκολο να την κουμαντάρεις μέσα στο σκάφος.
Θα στερεώσεις ένα κομματάκι ξύλο/ πλαστικό, ότι έχεις κατάλληλο στην ελεύθερη άκρη της χορδής που βγαίνει από την (ηχητική) οπή, τέτοιου μεγέθους ώστε να περνάει μέσα απ’ αυτήν. Ξανατραβάς την χορδή από την πίσω άκρη ώστε το ξυλαράκι να περάσει μέσα απο την (ηχητική) τρύπα και να πάει να κοντράρει στην εσωτερική επιφάνεια του καπακιού, εκεί που θα έχεις ανοίξει την μικρή τρύπα.
Αφού τα προβάρεις και τα έχεις όλα στη θέση τους (χωρίς πίεση ακόμα) ρίχνεις με τη σύριγγα κόλλα και τραβάς τη χορδή προς τα έξω, ώστε οτο ξυλαράκι να κοντράρει από μέσα στο καπάκι. Πρέπει να έχεις βρει ένα τρόπο να τη στερεώσεις ώστε να μέινει για κάποιες ώρες σταθερά στη θέση της. Πειραματίσου πως μπορεί να το κάνεις - εγώ βάζω μια μικρή σφήνα ξύλινη με εγκοπή πάνω στο καπάκι, η χορδή περνάει μέσα από την εγκοπή - και καθώς “σέρνεις” τη σφήνα σφίγγει. Αν χρειαστεί στερεώνεις την σφήνα πάνω στο καπάκι με χαρτοταινία. Δεν χρειάζεται πολύ σφίξιμο, ίσα να “φιλήσουν” τα χείλη.

(*) ως Θεσσαλονικιός ξέρω μόνο εδώ την αγορά

https://www.sofianos.net/index.php/prosfores-special-offers/ylika-epiplopoiias/kolles/titebond-glue-original-detail

http://dimizparts.gr/ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ-ΚΟΛΛΕΣ/κόλλα-titebond-original-237ml

αλλά στην Αθήνα έχει τουλάχιστον εδώ, δεν ξέρω που αλλού μπορείς να βρεις

https://konstantellosmusic.gr/el/160--