Κατασκευή μπαγλαμά

ζητούνται πάσης φύσεως τεχνικές πληροφορίες,σχέδια, κλπ. για κατασκευή μπαγλαμά

Αγαπητέ Γιώργο
Σε ότι αφορά τα ερωτήματά σου, έχω να σου πω τα εξής:

  1. Και το σκαφτό σκάφος και το σκάφος με δούγιες
    μπορούν να παράγουν εξαιρετικό ήχο, αρκεί να
    εφαρμοστούνόρισμένες γενικές κατασκευαστικές
    αρχές. Οι αρχές αυτές αφορούν την κατασκευή
    του καπακιού και την σχέση που υπάρχει ανάμεσα
    στο καπάκι και το μπράτσο (κλίση).Εγώ έχω
    κατασκευάσει και σκαφτά και με δούγιες, χωρίς
    ιδιαίτερες διαφορές. Όμως το σκαφτό σκάφος
    παρουσιάζει μειονέκτημα σε σχέσει με το άλλο
    διότι λόγω του ότι είναι σκαφτό, σπάνε τα νερά
    του ξύλου, με αποτέλεσμα να παρουσιάζει
    μειωμένη αντοχή. Σπάει εύκολα. Το σκάφος με
    δούγιες παρουσιάζει ελαστικότητα με αποτέλεσμα
    να είναι περισσότερο ανθεκτικό. Επίσης, εάν
    σπάσει κάποια γούγα για οποιονδήποτε λόγο,
    μπορεί να αντικατασταθεί.

  2. Όσο αφορά το δεύτερο ερώτημά σου, όσο
    μεγαλώνει το μπράτσο στο όργανο, επειδή
    μεγαλώνει το μήκος της χορδής, πρέπει να
    κουρδιστεί περισσότερο για να έχουμε την ίδια
    τονικότητα, με αποτέλεσμα το όργανο να γίνει
    αρκετά σκληρό στο παίξιμο. Επίσης
    αντιμετωπίζουμε και πρόβλημα στις χορδές
    διότι θα σπάνε πιο εύκολα. Έχω κατασκευάσει
    μπαγλαμά με ταστιέρα 40 cm χωρίς ιδιαίτερα
    προβλήματα.

  3. Το τρίτο ερώτημα δεν το κατάλαβα, οπότε θα
    ήθελα να το διατυπώσεις ξανά. Επίσης μπορώ
    να σε βοηθήσω σε οποιοδήποτε στάδιο κατασκευ-
    ής.

γεια χαρά Κώστα
έχω μια απορία.
Με τι εργαλείο κατασκευάζεις το μπράτσο.
Την στρογγυλάδα του εννοώ.
Και αν βάζεις «κόντρες» στα όργανα σου.
Επίσης αν έχεις χρόνο τι εργαλεία χρειάζεται κάποιος για να κατασκευάσει κάποιο όργανο.
(έχω κάνει φαντάρος στην καλλονή πριν δέκα χρόνια και πέρασα πέρσι στις εκλογές, έχει γίνει αγνώριστη)
Ευχαριστώ

Το μήκος του μπράτσου του μπαγλαμά γίνεται με μήκος χορδής μέχρι και 40 εκ.
Προσωπικά έφτιαξα ένα μπαγλαμά με μήκος χορδής 46 εκ.
Ο Κώστας Χαλιός έχει δίκιο στο σημείο που λεει ότι δεν μπορείς να Κουρδίσεις το όργανο γιατί σπάνε οι χορδές νοουμένου ότι βάζεις τις κανονικές χορδές.
Μπορείς να βάλεις πιο λεπτές χορδές και να κουρδίσεις κανονικά. Για το πάχος των χορδών ανάλογα με το μήκος χορδής μπορείς να πάρεις πληροφορίες στη διεύθυνση http://www.cs.helsinki.fi/u/wikla/mus/Calcs/wwwscalc.html.
Ελπίζω να βοήθησα.
Χαιρετίσματα από Κύπρο.

Γιωργο γειά σου.
Απαντώντας στην ερώτησή σου για την κατασκευή του μπράτσου, οπωσδήποτε πρέπει να τοποθετηθούν κόντρες από σκληρό ξύλο, έτσι ώστε να αποφεύγονται σκευρώματα στο όργανο. Δεν φτάνει όμως αυτό από μόνο του. Θα πρέπει το κόλημα της ταστιέρας να γίνει με τέτοιο τρόπο ώστε το μπράτσο να εμφανίζει μια μικρή κλίση πρός τα πίσω, έτσι ώστε με την πάροδο του χρόνου οι χορδές να το φέρουν σε ευθεία. Αν αυτό δεν συμβεί , ή αν σκευρώσει ελαφρώς, τότε επεμβαίνουμε με αφαίρεση των τάστων και με ανάλογο πλάνισμα της ταστιέρας έτσι ώστε να έλθει η ταστιέρα σε ευθεία.
Όσο αφορά το στρογγύλεμα του μπράτσου, δεν χρειάζονται εξειδικευμένα εργαλεία.
Δηλαδή εάν πούμε ότι το μπράτσο μαζί με την ταστιέρα έχει πάχος 25 mm, λαμβανομένου υπόψιν ότι η ταστιέρα έχει πάχος περίπου 7 mm, το ακατέργαστο μπράτσο, πρίν την τοποθέτησή του στο σκάφος θα πρέπει να είναι γύρω στα 20 mm. Αυτό σημαίνει ότι τελικά θα πρέπει να το ξύσουμε 2 mm πάνω κάτω. Αυτό γίνεται με μια ξύστρα stanley π.χ. που πιάνεται με δύο χέρια για να πάρουμε τα πολλά. Μετά το στρογγύλεμα γίνεται με μια καλής ποιότητας ράσπα, και το φινίρισμα με γυαλόχαρτα πάνω σε τάκο ξεκινώντας από 100 έως 180.

Αγαπητέ Κώστα σε ευχαριστώ για τις πληροφορίες σου. Πριν κανένα δίμηνο μου έδωσε ένας φίλος ένα καδρονάκι από δρυς. Και είπα να φτιάξω ένα μπαγλαμά. Μέτρα και σταθμά δεν ήξερα. Πήγα σε ένα μουσικοοργανοπωλείο (απ΄εξω και τράβηξα μια φοτο ένα μπαγλαμά που ήταν δίπλα σε μια κιθάρα. Αυτό ήταν η αρχική μου κλίμακα (στο περίπου). Τέλος πάντων τον έφτιαξα με δικό μου τρόπο κολλώντας στο μέρος που το λένε καβούκι 4 ξύλα έτσι ώστε τα νεύρα (νερά) του ξύλου να δημιουργούν άκαμπτο σημείο. Το σκάψιμο έγινε με ηλεκτρικά εργαλεία (σβουράκι και φλεξιμπλ). Κάποια στιγμή όταν είχε τελειώσει η κατασκευή (χωρίς να έχει λουστραριστεί) τον έπαιξε ένας τύπος που ήξερε και από ότι μου είπε ο ήχος του είναι πάρα πολύ καλός. Η αλήθεια είναι ότι περίμενα να ακούσω ήχο (τενεκεδένιο). Τώρα φτιάχνω τον δεύτερο μου μπαγλαμά με την ίδια μέθοδο έχοντας κάνει μικρο-αλλαγές σε κάποια σημεία από ξύλο werge.
Ακούγοντας πολλά και διάφορα περί ήχων και ξύλων και λόγω ασχετοσύνης μου με το αντικείμενο κάποιος καλός χριστιανός μου είπε να ψάξω στο ρεμπέτικο.gr μήπως και ξεστραβωθώ. Θα σου στείλω φοτο του πρώτου μπαγλαμά. Επίσης θα σε ενημερώσω όταν τελειώσω και τον δεύτερο. Επόμενη μου κίνηση είναι να φτιάξω και έναν τζουρά με τον ίδιο τρόπο από το werge που μου περίσσεψε. Θα τα ξαναπούμε πάλι περί τζουρά.

Ευχαριστώ Κώστα για τις οδηγίες να σαι καλά.

Για την κατασκευή σκαφτού μπαγλαμά είναι απαραίτητο το μπράτσο και το σκάφος να είναι δυο ξεχωριστά κομμάτια; Αν είναι φτιαγμένος από ένα ενιαίο κομμάτι ξύλου θα υπάρχει πρόβλημα; Σκέφτομαι να φτιάξω ένα τέτοιο τέτοιο όργανο από φλαμούρι. Έχετε κάποια πρόταση - παρατήρηση που θα βοηθούσε;

Μου αρέσει αυτό το στύλ επικοινωνίας και διαλόγου, όπου πολλοί ανθρωποι απο διαφορετικές αφετηρίες ο καθένας προσπαθεί να συμβάλλει και να βοηθήσει έναν απο όλους για μία σειρά πολύ τεχνικά θέματα.
Φίλε Κώστα για τα θέματα που θίγεις και τα ερωτήματα που θέτεις σε σχέση με τον σκαφτό μπαγλαμά έχω να κάνω δύο πολύ βασικές παρατηρήσεις.
-Αρχίζω απο το φλαμούρι λέγοντας πώς είναι ένα ξύλο απολύτως ακατάλληλο για σκαφτό μπαγλαμά εξ αιτίας των μηχανικών και ακουστικών του ίδιοτήτων, είναι αφράτο ξύλο( όχι σφικτό), με μικρή πυκνότητα και ειδικό βάρος και μεγάλη σχετικά απορροφητικότητα (Damping)και μικρή ικανότητα ανάκλασης των ταλαντώσεων του καπακιού και των δονήσεων που αυτό πρωτογενώς παράγει στην περικλειόμενη εντός του ήχείου μάζα του αέρα.Το ίδιο ακατάλληλο είναι, με όποιο τρόπο και άν κοπεί, και για το μανίκι του όργάνου.
-Αν η παρατήρηση αυτή είναι αποδεκτή,καθιστά απόλυτα αποτρεπτική, απο κάθε άποψη, την κατασκευή ολόκληρου του οργάνου απο ένα μονοκόμματο ξύλο απο φλαμούρι.Πιστεύω ότι για λόγους που σχετίζονται άμεσα με την μηχανική, η κατασκευή μονοκόμματων οργάνων είναι καλό να αποφεύγεται, ιδίως όταν πρόκειται γιά μεγάλα όργανα με μεγάλο μήκος χορδής.Το ίδιο ισχύει, αν και σε μικρότερο βαθμό, για ένα μπαγλαμα. Κρίσιμα όμως θέματα για την κατασκευή του απο μονοκόμματο ξυλο είναι:
α)Τι ξύλο θα χρησιμοποιήθει για το σκάφος και το μανίκι(συστήνεται ευρ.καρυδιά,σφενδάμι ορεινό,άγρια αχλαδιά,μαύρη μουριά, αγρια δαμασκηνιά κ.λ.π.).
β)οποιοδήποτε απο αυτά τα ξύλα χρησιμοποιηθεί θα πρέπει να είναι πολύ ξερό, με περιεκτικότητα υγρασίας σαφώς μικρότερη του 10% σε εσωτερικό χώρο και
γ)Το κούτσουρο που θα χρησιμοποιηθεί θα πρέπει οπωσδήποτε να μην περιέχει με κανένα τρόπο τον πυρήνα του κορμού απο τον οποίο προέρχεται, και να είναι κομμένο στην πριονοκορδέλλα με ειδικό τρόπο (ακτινικό).
Αυτά ελπίζω πως είναι αρκετά για να σε προφυλάξουν να ξεκινήσεις την κατασκευή του μπαγλαμά με φλαμούρι.

Αγάπιε, ευχαριστώ πολύ για τις συμβουλές σου και για τον χρόνο - κόπο που μου γλίτωσες.

Αγάπιε με βρίσκεις απόλυτα σύμφωνο,ειδικά περι φλαμουριού. Τα ξύλα για την κατασκευή του σκάφους,που γράφεις, ενδείκνυνται, ωστόσο έγω δεν έχω περιορισμούς.Πρόσφατα έφτιαξα ένα σκάφος απο αποκατεστημένο ευκάλυπτο ενώ στο παρελθόν εχω φτιάξει απο Τικ.

Είναι ευνόητο ότι δεν είναι καταλληλα μόνο τα ξύλα που ανέφερα.Υπάρχουν δεκάδες για να μην πώ εκατοντάδες άλλα ξύλα που θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν με τις προϋπόθεσεις που ήδη ανέφερα. Αναφέρομαι σε ξύλα πυκνά και σφικτά με ειδικό βάρος μεγαλύτερο απο 0,60. Άλλα απο αυτά ανήκουν στην κατηγορία (όχι πλέον οικογένεια) των τροπικών ξύλων( μαόνια, τριανταφυλλιές,έβενοι κ.λ.π.) ενώ άλλα στα ευγενή πλατύφυλλα της εύκρατης ζώνης( σφενδάμια,καραγάτσι,δεσποτάκι κ.λ.π.).

Δεσποτάκι έχεις δουλέψει ποτέ;

Παιδια.
Προσθετοντας και τη δικη μου αποψη/απορια στο θεμα…
Σκεφτομαι να αρχισω να φτιαχνω εναν-σκαφτο-μπαγλαμα (αρχιζοντας απο το -100 οσον αφορα γνωσεις χρησης εργαλειων κλπ αλλα θα τη βρω την ακρη σιγα σιγα).
Θα ηθελα να ρωτησω ορισμενα πραγματα που με προβληματιζουν αρχικα(χωρις να εχω κανει κατι εμπρακτως ακομα)
1.Με ποια πατέντα θα βρω που να βάλω τα τάστα(τα διαστήματα επάνω στην ταστιέρα)
2.Πως θα μπει το καπακι μεσα στο οργανο;Ενας φιλος μου ειπε να σκαψω λιγο πιο λεπτο το πανω μερος του σκαφους ωστε να μπει εκει το καπακι κατευθειαν(και φανταζομαι μετα απο πανω η ταστιερα)…
3.Τι χρωματα/λουστρα χρειάζονται;
4.Που θα βρω υλικο για τα ταστα;

Για επιλογή ξύλων θα συμβουλευτω κανενα site με μουσικά όργανα.Στο 1ο προσχέδιο εχω υπ όψιν καρυδιά για το σκάφος,έβενο για την ταστιέρα και έλατο για το καπάκι.Θα δεχτω και επ αυτών τις γνώμες σας (και γενικα οτιδήποτε θεωρείτε απαραίτητο να αναφέρετε για έναν κυριολεκτικά αρχάριο)

(Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/ην huzzam 30 Μάιος, 2006)

(Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/ην huzzam 30 Μάιος, 2006)

1)Για να μην ζορίζεσαι με την διαίρεση ψάξε στο διαδίκτυο για fretspec.exe η fretcalc.exe
2)To καπάκι το κολάς επάνω στο σκάφος δεν το βάζεις μέσα.
3)γομαλάκα το λένε και θα το βρείς σε κεντρικά χρωματοπωλεία η hobbyshops το διαλύεις σε καθαρό οινόπνευμα και το απλώνεις με ένα μπαμπάκι μεσα σε μια γάζα (μπάλλα)
4)στην ζωοδόχου πηγής στα Εξάρχεια τρία στενά πρίν την Σόλωνος είναι ο Στεφανίδης έχει τάστο και καπάκια-ταστιέρες.

Σε ευχαριστώ πολύ Σωτήρη.

Όσον αφορα τα ξύλα…

Πήγα σήμερα σε μια αποθήκη ξύλων να ρωτήσω για μουριά και ο τύπος μου ειπε “που το θυμήθηκες αυτο το ξυλο;”.

Ενδέχεται να βρω σε κατάστημα που φτιάχνει εκκλησιαστικά είδη τα ξύλα που θέλω(ή οτι χρειάζεται τελος πάντων);Αν όχι, που αλλού;

Από εργαλεία τι χρειάζομαι; Ήδη αγόρασα ένα σκαρπέλο 14mm και ένα μαλακό πριόνι.

(Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/ην huzzam 31 Μάιος, 2006)

να χαιρετησω και εγω με την σειρα μου την ρεμπετικη παρεα αν και πιο παραδοσιακα κρητικος θα ελεγα μιας και ασχολουμαι με λυρες.Οποτε θα καταλαβες τον λογο που μιλαω…μουρνια που λεμε εμεις εδω την μουρια.Κοιτα Χρηστο μουρνια δεν θα βρεις στο εμποριο παρα αν ψαξεις στην κρητη σε τιποτα οργανοποιους η ξυλουργεια.Για μπαγλαμαδακι ενδεχομενως να σου χαρισουν κανενα κομματι,γιατι κατι φοινικια για καπακια τα κρυβουν οι πουστ…Και κοιτα να ειναι κομμενο τουλαχιστον πριν 4 χρονια εεεε…Εγω πλακα πλακα εχω ενα κομματακι αλλα δεν πολυκανει γιατι δεν ειναι καλο αλλιως θα στο εστελνα.
Αν θες ρωτα εναν οργανοποιο στην Αθηνα,τον Ραπακουσιο.Αυτος θα εχει 100%.
www.dimitrisouds.com
αν θες το κινητο του ειναι 6937 147 706
Αν δεν εχει παλι τα ξαναλεμε

Και να σου πω ενα μικρο μυστικο??κατα την γνωμη μου και πολλων κατασκευαστων το ξυλο του σκαφους αν εχεις παρακολουθησει συζητησεις εδω δεν παιζει καθοριστικο ρολο στον ηχο.Οποτε και απο φλαμουρι που ειναι ευκολοδουλευτο παλι ειναι καλο αρκει να δουλευτει καλα.ΤΟ μυστικο ειναι στο καπακι.Τα παιδια σου ειπαν για τον Στεγφανιδη .Εχει καπακια απο ελατο αριστης ποιοτητας με 15 ευρω το ζευγαρι με πολυ πυκνα νερα.Εγω εφτιαξα ενα σαζι και το καπακι αυτο εκανε θαυματα.Οποτε κοιτα πρωτα τα καπακια!!!

Ωραια.
Να’σαι καλά Δήμο.
Όποτε ασχοληθώ σοβαρά με την κατασκευή(τώρα πειραματίζομαι στο σκάψιμο κλπ) θα περάσω κ απο κει μια βόλτα

τιποτα Χρηστο να σαι καλα!
και να ξερεις τα σκαρπελα θελουν παντα καλο ακονισμα συνεχως!!!