Κατασκευη κιθαρασ

Στο παρελθόν έγινε μια πολύ ωραία συζήτηση για κατασκευή μπουζουκοειδών. Μήπως ήλθε η ώρα να κατασκευάσουμε και καμιά κιθάρα που φαίνεται να είναι κάπως πιο εύκολη δουλειά; Κώστα Κουρούνη και λοιποί θεωρητικοί και πρακτικοί τί λένε τα κιτάπια;

Η κατασκευή της κιθάρας είναι πανεύκολη. Αφού όμως βρεις πώς θα στηρίξεις το καπάκι της (χε χε…). Κι όπως λένε και οι Καλαματιανοί: “Μη βιαζούσαστε…”.
ΑΝ

<FONT FACE=“Courier New”>
Τα της κατασκευής του μπουζουκιού τα έχουμε πει: Standards δεν υπάρχουν! Ο κάθε μάστορας κάνει του κεφαλιού του και το αποδίδει στο ότι έχει τη “μαγική συνταγή για τα τάστα” ή τα χέρια του είναι “παντογράφοι” ή ΜΟΝΟ αυτός ξέρει που να βάλει τα καμάρια και διάφορες άλλες μπούρδες που συνοψίζονται στην ελληνική μαγκιά - κλανιά - και - κώλος - φινιστρίνι.

Στα περι την κατασκευή των δυτικών μουσικών οργάνων τα πράγματα δεν είναι έτσι.

Οπως ήταν αναμενόμενο λοιπόν:

  • Υπάρχουν πρότυπα κατασκευής με διαστάσεις, με συντελεστές απόδοσης υγρασίας / σκληρότητας ξύλου και βάλε…
  • Υπάρχουν θεωρίες για την διάδοση του ήχου ανάλογα με το σχήμα του καπακιού, και τις καμάρες που το στηρίζουν.
  • Υπάρχουν δημοσιευμένα πειραματικά δεδομένα από τα τμήματα φυσικών επιστημών των πανεπιστημίων (στη Βρετανική Βιβλιοθήκη για παράδειγμα).
  • Υπάρχουν προσομοιώσεις με πεπερασμένα στοιχεία και δημοσιευμένα αποτελέσματα.
  • Τέλος ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΠΡΑΚΤΙΚΟΙ ΟΔΗΓΟΙ για την ερασιτεχνική δημιουργία που πωλούνται έναντι ολίγων δολαρίων.
  • Ο Σώτος έχει αγοράσει από Internet εκπληκτικά εργαλεία οργανοποιίας που οι Ελληνες Super-Μάστορες αγνοούν. Οχι όπως λέει η φοβερή παροιμία: “άμα έχεις μονάχα ένα σφυρί να κάνεις τη δουλειά σου, όλα τα προβλήματα μοιάζουν με ΠΡΟΚΕΣ”

Τζάμπα φοβάται ο ΑΝ για τα καμάρια.

Είναι έτοιμη η συνταγή.

Ρίξτε μια ματιά στο τμήμα φυσικής του παν/μίου του NSW Australia:
http://www.phys.unsw.edu.au/music/guitar/
και θα καταλάβετε τι σοβαρή δουλειά γίνεται, όχι μόνο για την κιθάρα αλλά και για το βιολί, το φλαούτο κλπ.

Αν θέλετε να ζηλέψετε, πρέπει να δείτε τι δουλειά έχουν κάνει οι ΤΟΥΡΚΟΙ για το σάζι και τα σαζοειδή όργανά τους. Και όχι μόνο. Ακόμα και για τον μέγα γρίφο όλων των κατασκευαστών: Το ΚΑΝΟΝΑΚΙ έχουν οδηγίες κατασκευής! Βέβαια τα κλειδιά τα έχουν έτσι που να υπακούουν στην τούρκικη διαίρεση της οκτάβας σε 51-52 μόρια, ουδεμία σχέση με την βυζαντινή διαίρεση στα 72.

Για τα Τούρκικα μόνο κάποια βιβλία έχω. Links… γιόκ. Αλλά μπορείτε να ψάξετε στα μουσικά μαγαζιά και θα βρείτε πολλά για το σάζι, τον μπαγκλαμά τους (ουδεμία σχέση με το δικό μας οργανάκι) κλπ. Τελευταία φορά που κοίταξα, είχε τουλάχιστον δύο ο Στασινός πίσω απ’ το ΜΙΝΙΟΝ.

Κ
__

PS. Ακου: “θεωρητικοί”!
</FONT>

Προς ʼρην: Αν μη τι άλλο άμα παίζει κανείς κιθάρα (ιδίως τζάμπο) έχει πού να στηρίξει τα βυζιά του, ένα πρόβλημα το οποίο θίγηκε εν εκτάσει στην κατασκευή μπουζουκιού. Στο πώς θα στηρίξουμε το καπάκι θα κολλήσουμε τώρα;

ΥΓ: Βιαζούμαστιν, βιαζούμαστιν! (έτσι, τιμής ένεκεν για την Κυπριακή καταγωγή του Φέρρη).

καλημέρα ρε παιδιά.Που μπορώ να βρώ και κανα site με εργαλεία οπως αυτα του Σώτου ή κανα εγχειρίδιο;Είτε στο internet είτε οχι.

Υποτιθέσθω ότι λύθηκαν τα προβλήματα σταθερής και ασφαλούς στήριξης του μπράτσου, του καπακιού, κ.λπ. Μου γεννάται η εξής απορία: Βάσει ποίων αρχών καταλήγουμε στις κατασκευαστικές λεπτομέρειες (σχήμα ηχείου, επεξεργασία-σχήμα οπλισμών καπακιού, κ.λπ.) που ταιριάζουν στο συγκεκριμένο καπάκι που έχουμε επιλέξει;

Προς Γώγο: Δοκίμασε στο http://www.phys.unsw.edu.au/music/guitar/
που έδωσε πιο πάνω ο Baglaman και στο
http://www.osborneatelier.com/

Από αυτά θα βρεις κι άλλα links.

Προς Λεωνίδα: Αν ανέλυαν και οι εταιρείες τις κατασκευές τους με αυτό τον τρόπο το μουσικό τοπίο θα ήταν παραδεισένιο. Αλλά πού…! Εδώ είναι όλη η μαγκιά της υπόθεσης. Να μπορέσουμε όλοι μαζί να φτιάξουμε ένα μελετημένο όργανο. Για σχήματα ηχείου κ.λ.π. δεν είναι ντροπή ν’ αντιγράψουμε κάποια κιθάρα του εμπορίου που μας αρέσει εκτός κι αν διαβάζοντας κάποιες μελέτες που υπάρχουν στο Διαδίκτυο βγάλουμε άκρη. Στο δικό μου το μυαλό στριφογυρίζει μια άλλη βασική ερώτηση: Πώς αποφασίζουμε ποιό ξύλο θα χρησιμοποιήσουμε σε κάθε κομμάτι της κιθάρας, αλλά έχοντας συναίσθηση της επιλογής μας, κι όχι γιατί έτσι κάνουν όλοι. Γιατί λ.χ. έλατο κι όχι μαόνι, τριανταφυλλιά κ.λ.π. Ας κάνει κάποιος ειδήμων την αρχή και σιγά-σιγά θα βρούμε το δρόμο μας.

Προς Μπαγιόκο: Ομολογώ πως δεν έχω εμπειρία για κατασκευή κιθάρας. Οι απορίες μου πηγάζουν από όσα έχω δει στους μπουζουκοκατασκευαστές. Αυτοί φτιάχνουν το όργανο επιλέγοντας τον κατάλληλο συνδυασμό του σχήματος του σκάφους (περισσότερο ή λιγότερο μακρόστενο, ρηχό ή βαθύ, μικρό ή μεγάλο), του καπακιού (ξύλο με πυκνά ή αραιά νερά, ήχος ξύλου πρίμος-μεσαίος-μπάσος), του σχήματος που δίνουν στον οπλισμό του καπακιού (δεν έχουν πάντα το ίδιο σχήμα, άλλοτε είναι λεπτότερα, άλλοτε οι καμπύλη κοπής τους και οι στρογγυλεύσεις των ακμών είναι εντονότερα), κ.λπ.
Όλη αυτή η προσπάθεια γίνεται, ασφαλώς, για να δώσουν τα υλικά τον “καλύτερο εαυτό” τους. Και δεν πρέπει να ξεχνάμε ποτέ ότι το ξύλο είναι ζωντανός οργανισμός.
Τυποποίηση απαραβίαστη όσον αφορά το είδος του ξύλου που θα χρησιμοποιηθεί για το κάθε μέρος του οργάνου, ασφαλώς δεν υπάρχει. Κάποια ξύλα π.χ. δίνουν ήχο πιο λαμπερό και καταλληλότερο για ένα όργανο που θα δουλεύει με μαγνήτη.
Κάθε ξύλο έχει τα χαρακτηριστικά του. Συνήθως στο καπάκι μπαίνει έλατο, το μπράτσο απαρτίζεται από στρώσεις φλαμουριάς με πυρήνα από έβενο (που κολλούνται με αντίθετα τα νερά τους, ώστε να είναι δυσκολότερο το σκεύρωμα), η ταστιέρα από έβενο που είναι ξύλο σκληρό και συμπαγές (ώστε να μην ταλαιπωρείται από τις μεταλλικές χορδές, μπαίνουν έυκολα και οι τσαμπουκάδες), το σκάφος από καρυδιά βαμμένη ή μαόνι ή έβενο ή τριανταφυλλιά, κ.λπ.
Φαντάζομαι ότι ανάλογες λεπτομέρειες θα ισχύουν και για την κατασκευή της κιθάρας.
Θέλει προσοχή και η επιλογή του κομματιού του ξύλου που θα φτιαχτεί το καπάκι. Είναι φανταστικό να ακούς τον ήχο που βγάζει ένα απλό ορθογώνιο κομμάτι ξύλου, που το κρατάς απαλά, ώστε να κρέμεται, με το ένα χέρι και το κτυπάς με το άλλο. Και πόσο διαφέρει αυτός ο ήχος, χωρίς να υστερεί σε ποιότητα, από ξύλο σε ξύλο.
Για να καταλήξει λοιπόν κάποιος να φτιάχνει σωστά όργανα θα πρέπει να αφιερώσει χρόνο πολύ και να αποφασίσει ότι, πιθανώς, θα πετάξει και κάποια όργανα. Μόνο όμως αν βρέξεις κώλο θα φας ψάρι. Εκτός κι αν πας στον Ψαρόπουλο οπότε θα το το φας χωρίς να σου βραχεί ο κώλος (αλλά θα στον πιάσουν…).
Και όπως και να το κάνουμε είναι αλλιώς να παίζεις με όργανο που είναι δικό σου δημιούργημα, κι ας μην είναι και τόσο καλό.
Επομένως καλή δύναμη και καλή επιτυχία στον τολμητία.

http://www.projectguitar.com/ref/build.htm

Έχει αρκετά links για ερασιτεχνική κατασκευή απο ηλεκτρικές κιθάρες , ακουστικές.Και ακομα σημεια πού πουλάνε δίαφορα εργαλεία για την κατασκευή αυτών.

Επίσης υπάρχει και το www.allparts.com που είναι κυρίως για ηλεκτρικη αλλα έχει και εργαλεια που μπορουν να χρησημοποιηθουν και στην ακουστικη ή ακομα στο μπουζουκι.Π.Χ τάστα.

Και φυσικά εάν κάνει κανείς μια αναζήτηση στο διαδύκτιο θα βρεί αρκετά για κατασκευή οργάνων.

Τα ξύλα πέζουν μεγάλο ρόλο στον ήχο της κιθάρας.Απο την ταστιέρα και το μπράτσο μέχρι το ηχείο.Φυσικά πολλα είναι στην κρίση και στην προτίμηση του καθενός.(ειδικά για την ταστιερα και το μπρατσο που έχει άμεση επαφη ό κιθαριστας).

Τόσα πολλά για τα ξύλα , ειδικα για τα ακουστικά , δεν γνωρίζω.Μπορώ εαν θέλετε να σας πω για ηλεκρικες κιθαρές απο όσα γνςριζω δηλαδη.

Α ναι και ενα μέγα λάθος που κανουνε πολλοί.Έχουν την εντύπωση οτι το μαονι,το εβενος,η καρυδια,η τριανταφυλλια ολα τα ξυλα είναι ιδια παντου.Δυστηχώς ή ευτυχως δεν είναι.Αλλης πιότητας ειναι η τριανταφυλλια της Βραζιλίας και αλλη είναι σε αλλη περιοχή της γης κτλ κτλ.Σε πολυ ακριβες κιθαρες χρησημοποιούνε ενα είδος ακακίας που βγαίνει μόνο στην Χαβάη και είναι απιθανο τουλαχιστον για ομορφία.(απο αποψη ήχου είναι λίγο ποιο πριμάτο απο το μαόνι έτσι λενε)
Ο συνδιασμός τον ξύλων,για τα μέρη της κιθάρας είναι πολύ δυσκολος.Γιατι ποικίλουν οι συνδιασμοί και φυσικά οι ποιότητες που είναι πολυ συμαντικο.(γιατι άλλο ήχο θα βγάλει το ταδε ξυλο απο Ελλάδα και άλλο ήχο θα βγάλει το ίδιο ξύλο π.χ απο Αφρική)

Ελπίζω να βοήθησα με τα λίγα που γνωρίζω.

Μηπως γνωριζει κανεις το τηλεφωνο και την διευθυνση του Ιταλου κατασκευαστη κιθαρας ,ρεμπετοκιθαρας , ΛΟΥΚΑ ΜΙΛΑΝΙ ,που βρισκεται πιθανον στην Ηγουμενιτσα απο οτι διαβασα σε ενα αλλο σημειο του φορουμ .Προσφατως ειδα μια κιθαρα του και μου αρεσε η ολη κατασκευη του.Ηταν ρεμπετοκιθαρα με μασιφ ξυλα ,ελατο καπακι ,παλισανδρο, εβενο ,πολυ βολικο μπρατσο ,ιδανικο για πολυωρο παιξιμο σε μαγαζια αλλα και προβες.Οποιος γνωριζει ασ βοηθησει…

Από webmaster: Έχεις δημοσιεύσει ξανά το ίδιο μήνυμα σε άλλο θέμα, το οποίο απαντήθηκε.
Μια φορά αρκεί.