Εκπαιδευτικά βιντεάκια (καλά και κακά)

Για το bouzouki art που πήγα να προτείνω σύνδεσμο μου έβγαλε δίπλα παρατήρηση ότι έχει ξανά δημοσιευτεί εδώ και το έσβησα.
Γενικά πάντως ένα μεγάλο ευχαριστώ σε όσους ανεβάζουν τέτοια βίντεο .βοηθάνε πολύ…εμένα τουλάχιστον που μαι αρχάριος.

2 «Μου αρέσει»

Δεν ξέρω αν έχει αναφερθεί ξανά ο συγκεκριμένος (Γιώργος Κριωνάς).

3 «Μου αρέσει»

ωραίο.
ευγε Πάνο.
για βρες και ενα σχετικά με την εναρμόνιση, να πέσει γέλιο :blush:
οι μακαμιστές συμφωνούν?
αστο καλύτερα. θα ξεμείνουμε απο “σκληρούς”.

Κλιμακοκεντρική προσέγγιση, που αφήνει έξω τα τροπικά στοιχεία. Όσοι θέλουν, ας την χρησιμοποιήσουν.

Επειδή έχω παρακολουθήσει και άλλους να παρουσιάζουν τους δρόμους (δωρεάν & επί πληρωμή), θεωρώ ότι όλοι δίνουν έναν βασικό μπούσουλα και τα υπόλοιπα τα δίνουν στο μάθημα.
Δεν το θεωρώ λάθος σε ένα βίντεο στο youtube να μην αναφέρονται, αλλά σε πληρωμένα σεμινάρια και μεθόδους (βιβλία) θεωρώ πως πρέπει να αναφερθούν όλα όσα γνωρίζει ο εισηγητής, από συγχωρδίες, τρίτες, πέμπτες, έκτες, παραλλαγές στο ανέβασμα & κατέβασμα κ.τ.λ.

1 «Μου αρέσει»

Εδώ δεν έγινε συζήτηση σε αυτό το θέμα : Σεμινάριο : Κυριακος Γκουβεντας, «Δρόμος, Ήχος & Μακάμ στο Ρεμπέτικο-Σχέσεις και Διαφορές».

Οπότε δεν νομίζω να έχουμε “αντιπαραθέσεις” στην παρουσίαση του συγκεκριμένου βίντεο.

1 «Μου αρέσει»

Ο Κριωνας νομίζω είναι κλασικός κιθαριστας, που έχει ασχοληθεί κυρίως με το λαϊκό παίξιμο. Αν κάποιον τον ενδιαφέρουν αυτές οι κατευθύνσεις έχει καλώς, αλλά το ρεμπέτικο είναι άλλο κεφάλαιο.

3 «Μου αρέσει»

Για μενα τα κορυφαία ειναι του Θανάση Ζερλεντε , και του Αντώνη Κωνσταντάκη. Πολλα τραγουδια που ηθελα να μαθω και δυσκολευομουν (ειτε απο αστοχιες σε ταμπλατουρες, ειτε βιντεο αλλων, ειτε με αυτι) κατέληγα σε αυτους τους 2 και πραγματικα σε βγαζουν ασπροπροσωπο

3 «Μου αρέσει»

Δυστυχως δεν ειναι ολα οσα δειχνουν σωστα . Καλο ειναι οταν μαθαινουμε κατι απο τον οποιοδηποτε να προσπαθουμε με το αυτι να το διασταυρωσουμε με το οριτζιναλ , και επειτα να διορθωσουμε τυχων λαθη . Φυσικα ομως οπως εχω ξαναπει καλο ειναι να τα μαθαινουμε ολα με το αυτι και ας δυσκολευτουμε στην αρχη. Μονο ετσι θα εξασκηθει το αυτι μας για να περναμε τραγουδια χωρις βοηθεια. Εξ αλλου πως περναγαν ολοι τραγουδια πριν βγει το youtube?

4 «Μου αρέσει»

Φυσικά η αναμενόμενη κλιμακοκεντρική προσέγγιση.

Τι να κάνουμε αυτή φαίνεται να είναι ακόμα η “στανταρ” προσέγγιση. Tουλαχιστον οσοι κάνουν youtube σχετικά με τετράχορδο, αυτή δείχνουν. Λενε κιόλας οτι είναι η πιο εύκολη για νέους μαθητές να την κατανοήσουν.

1 «Μου αρέσει»

Είναι ωραία κανάλια αν σε ενδιαφέρει να μάθεις κάποιο συγκεκριμένο τραγούδι. Αν σε ενδιαφέρει η θεωρία πισω από τα τραγούδια δε λένε και πολλά. Οσον αφορά τους δρόμους και οι δυο έχουν κλιμακοκεντρικη προσέγγιση απο οσο εχω δει.

1 «Μου αρέσει»

Εδώ (δυστυχώς…) δεν έχουν και τόσο άδικο…

1 «Μου αρέσει»

Θα διαφωνήσω κάθετα Με τις κλίμακες δεν εξηγείται ικανοποιητικά κανένα τραγούδι, ούτε καν τα μινορακια.
Αντίθετα, με μια απλή εξήγηση της τροπικοτητας και της φυσικής κλίμακας βασισμένης στη φωνή, βγαίνει πολύ φυσικά η συμπεριφορά των δρόμων.
Να το πω απλά, με κλίμακες βασισμένες στο ρε ψάχνουμε διαφορές και ανεξήγητες συμπεριφορές, ενώ με την τροπικοτητα βλέπουμε ομοιότητες και φυσικές συνέπειες.

1 «Μου αρέσει»

Ελάχιστοι δάσκαλοι είναι σε θέση να το κάνουν αυτό γρήγορα και κατανοητά απ’ τον καθένα. Γιαυτό προτιμούν την κλιμακοκεντρική προσέγγιση, αφού ο μαθητής μάλλον με αυτήν έμαθε το τί (θα μπορούσε να) συμβαίνει.

1 «Μου αρέσει»

Καιρός να το κάνουν όμως. Θεωρώ ότι γίνονται βήματα προς αυτή την κατεύθυνση.

1 «Μου αρέσει»

Οσο φεύγεις από το ρεμπέτικο και πας προς το νεότερο και μοντέρνο λαικό που ειναι ολα ισοπεδωμένα τόσο περισσότερο μπορείς να βασιστείς στις κλίμακες. Εκεί στοχεύουν πιστεύω αντε και κανα δυο ρεμπέτικα. Βαφτίζουν τις τροπικές ιδιαιτερότητες “εξαιρεσεις” (γιατι οι παλιοι ετσι τα παιζανε) και πανε παρακάτω ετσι.

Απο κει και περα, οσο υπάρχει και συντηρείται η συγγενική άποψη οτι τα μακαμ ειναι μονο για μη ισο-συγκερασμενα οργανα (και αρα δε μας αφορούν στο μπουζούκι) και ότι οι κλιμακοκεντρικοι δρόμοι είναι για τα δικά μας όργανα και ρεπερτόριο, δε νομίζω να αλλάξουν τα πράγματα. Εχω δυστυχώς ακουσει αρκετούς δασκάλους (ακόμα και βιολιού) να εκφέρουν αυτη την άποψη.

Προφανώς και το να πεις σε κάποιον νεο μαθητή 8 κλίμακες και μάλιστα ολες από Ρε, είναι λιγότερη πληροφορία απο το να αρχίσεις να εξηγείς την τροπικότατα. Σε ένα 20λεπτο βιντεακι χωράνε όλα. Λιγότερη πληροφορία κατα κανόνα σημαίνει και πιο εύκολο να το μάθει κάποιος. Το οποίο ισχύει μεν, αλλά δεν αρκεί :).

1 «Μου αρέσει»

Αυτό ευτυχώς είναι πράγματι έτσι, και θα ήθελα από σένα, Νικόλα, που είσαι πολύ κοντύτερα στο πεδίο απ’ ό,τι π.χ. εγώ, να μας δώσεις κάποιαν εκτίμηση για το πού περίπου βρίσκονται τα σχετικά ποσοστά: πόσο κλιμακοκεντρική, πόσο τροπική προσέγγιση;

Δεν μπορώ να κάνω ποσοτικοποιημενες εκτιμήσεις, αλλά ξέρω ότι υπάρχουν αρκετοί μουσικοί οι οποίοι έχουν εντρυφήσει στην τροπικοτητα οπότε ελπίζω ότι θα την μεταδίδουν κιόλας.

Εγω αν και αρκετά μακριά από την μουσική σκηνή της Ελλάδας, είμαι πολύ κοντά στη μουσική σκηνή του youtube. Περα απο το δικο μου κανάλι εχω άμεση επικοινωνία με αρκετούς διαδικτυακούς καθηγητές και μαθητές και κάποιους μουσικούς τους οποίους βοηθάω με τα τεχνικά (youtube, zoom, streaming κτλ) λόγω επαγγέλματος.

Δυστυχώς η κλιμακοκεντρική προσεγγιση τουλαχιστον στον δικο μου κυκλο κυριαρχει κατα κράτος. Ακομα και σε ανθρωπους γνωστες των μακαμ. Κατι που δεν το περιμενα. Ακομα και αυτοι λενε οτι “ενταξυ στο Μακάμ χψζ θα το επαιζες αλλιως αλλά αυτα ειναι για ασυγκεραστα οργανα. Στα δικά μας ειναι οι δρομοι-κλιμακες.”

2 «Μου αρέσει»

Ας κάνω και λίγο τον δικηγόρο του διαβόλου… είναι απαραίτητα κακό αυτό; Έχω την αίσθηση ότι η κλιμακοκεντρική προσέγγιση μπορεί να βοηθήσει έναν αρχάριο, ερχόμενο από τον κόσμο της δυτικής μουσικής, να μάθει τα κομμάτια, πολλές φορές να τα εναρμονίσει στην κιθάρα (μπακαλίστικα φυσικά) κτλ.

Αν η προσέγγιση αυτή βοηθάει κάποιον να προχωρήσει μουσικά στον χώρο της λαϊκής-ρεμπέτικης μουσικής, δεν το βρίσκω κακό.

Λέγοντας αυτά, νομίζω θα πρέπει να υπονοείται κάπου ότι υπάρχει και άλλη “πιο σωστή” προσέγγιση, ώστε ο αρχάριος να γνωρίζει ότι μπορεί να εμβαθύνει περισσότερο στο μέλλον σε κάτι άλλο. Και επιπλέον, δεν θα πρέπει να παρουσιάζεται η κλιμακοκεντρική προσέγγιση ως “η επίσημη” (υπάρχει επίσημη; οεο;).

Γενικότερα, στα διάφορα στάδια μελέτης της μουσικής αυτής, μπορεί ο καθένας να επιλέξει την προσέγγιση που του ταιριάζει περισσότερο, ανάλογα το background του και το επίπεδό του… και αυτό δεν είναι καθόλου κακό!

1 «Μου αρέσει»