Μα δεν το είπα εγώ αυτό!
Τίποτε δεν είπα για το συγκεκριμένο ζήτημα, αλλά ας πω τώρα κι εγώ το κοντό μου και το μακρύ μου:
Το ότι η Ελλάδα βρίσκεται γεωγραφικά και πολιτισμικά στο σύνορο Ανατολής και Δύσης, και ότι συγχωνεύει δημιουργικά παντοσύναχτα στοιχεία δίνοντας με παλιά πρώτη ύλη καινούργια προϊόντα, είναι κατά τη γνώμη μου το μόνο διαχρονικό χαρακτηριστικό των κατοίκων της συγκεκριμένης περιοχής.
Σε βάθος χρόνου και οι Δυτικοί μας γείτονες, μέχρι Ατλαντικό, έπαιζαν τροπικά και ασυγκέραστα, σύμφωνα με μια πανάρχαιη παράδοση που δεν ξέρω αν προέρχεται ευθέως από τους αρχαίους Έλληνες αλλά σίγουρα την είχαν κι εκείνοι. Η μετάβαση στο συγκερασμό και την μη τροπικότητα (τονικότητα λέγεται;) ξεκίνησε από τη Δύση, όπου και επικράτησε (με νησίδες εξαιρέσεων σε λαϊκές παραδόσεις, π.χ. τις κελτικές). Σ’ εμάς ο συγκερασμός επικράτησε αλλά όχι 100%, η δε τροπικότητα διατηρείται σε ικανό βαθμό ακόμη και σε περιπτώσεις συγκερασμού. Πιο ανατολικά αυτά τα πράγματα πέρασαν και δεν άγγιξαν ούτε καν τη σύγχρονη επώνυμη δημιουργία.
Στην ελληνική δημ. παράδοση έχουμε και την πεντατονία. Είναι μια μουσική ασυγκέραστη και τροπική μεν, αλλά διαφορετική από την τροπική μουσική που λέγαμε τόσην ώρα. Η πεντατονία στην Ελλάδα είναι πιο αρχαία κι από τους αρχαίους. Κι όμως κι αυτή από κάπου προέρχεται, και σύμφωνα με μια άποψη αυτό το κάπου βρίσκεται στη Δύση (ΒΔ Βαλκάνια συγκεκριμένα). Σήμερα υπάρχουν περιοχές στην Ελλάδα που η μουσική τους έχει πεντατονικές ρίζες αλλά είναι επηρεασμένη από την γύρω επτατονική σε βαθμό ώστε μόνο ιστορικοσυγκριτικά να προκύπτει ότι τα ημιτόνια σε ορισμένα τραγούδια προστέθηκαν στην πορεία.
(Τώρα βέβαια σε πολλούς θα θυμίσω ένα άλλο αιώνιο θέμα, την πεντατονία των Κινέζων, Ιαπώνων, Υποσαχάριων, Κελτών κλπ… Αν θέλετε ας μην μπλέξουμε μ’ αυτό γιατί δύσκολα θα ξαναγυρίσουμε στο Ρίξε Τσιγγάνα. Αναφέρθηκα απλώς σε μια άποψη για το από πού ήρθε στην Ελλάδα η πεντατονία.)
Σπύρο (#34), αυτό λέω κι εγώ.
Ηλία (#38), μην ανακατεύεις το θρησκευτικό κριτήριο. Δε θα βοηθήσει: ό,τι κι αν είναι η Ελλάδα συνολικά, ειδικά η θρησκευτική μουσική της είναι ξεκάθαρα ανατολίτικη.