Καλησπέρα Pepe!
Σε ευχαριστώ πολύ για τις παρατηρήσεις σου και τα θετικά σου σχόλια, όπως και τους Νίκο και Μπάμπη βεβαίως!
Θα πρέπει να τονισθεί ότι η μελωδική ανάπτυξη καθορίζεται από τη τραγουδιστική φωνή κατ’ εξοχήν, αλλά και τα μελωδικά όργανα τουλάχιστον συμπληρωματικά.
Το ότι ο Μάρκος σκεφτόταν “μακαμίστικα”, συνδήλωση του όρου “τροπικά”, νομίζω ότι απορρέει από το άρθρο με σαφήνεια από τον τρόπο που αναφέρεται και ο ίδιος στον όρο “μακάμι” (δες τα παραθέματα που έχω συμπεριλάβει, πέρα από τη δική μου ερμηνεία τους…). Επιπλέον, θα μπορούσε να δοθεί πληθώρα παραδειγμάτων, π.χ. για το μαχούρ: Αλανιάρης, Πάλι τραγούδι θα σου πω κ.ά.
Ωστόσο, όπως γράφω και στο άρθρο, αυτό δεν σημαίνει ότι ο Μάρκος γνώριζε το Μαχούρ ονοματολογικά, (πιθανά, αλλά και πολύ λογικά, να μην τον ενδιέφερε καθόλου αυτό ως όνομα, όπως και των υπόλοιπων μακαμιών κλπ). Αυτό που έχει σημασία είναι ότι το αντιλαμβανόταν ως ξέχωρο άκουσμα που υπηρετούσε την έμπνευσή του, το οποίο φαίνεται να το διαφοροποιούσε από το άκουσμα του Ραστ.
Περικλή, παρ’ ότι κατάλαβα το σκεπτικό σου, θα έλεγα με αρκετή βεβαιότητα ότι το γεγονός ότι η φωνή του Μάρκου, αλλά και το μπουζούκι του, κάνουν είσοδο στις ψηλές περιοχές γύρω από την κορυφή, δεν αφήνει περιθώρια για χαρακτηρισμό περί Ραστ σε καμία των περιπτώσεων… Η μελωδία εισέρχεται στα ψηλά και στην εισαγωγή με το μπουζούκι, αλλά και στο τραγουδιστικό μέρος με τη φωνή! Συνεπώς, δεν είναι κάτι που θα μπορούσαμε να πιθανολογήσουμε ότι γίνεται χάριν και μόνο εφέ στη φωνή ή γενικότερα.
Όσον αφορά τη σχετική απουσία του 4χ από την 5η βαθμίδα, ερμηνεύεται από το γεγονός ότι η μελωδική πορεία των μακαμιών στη λαϊκή τους εκδοχή είναι σαφώς πιο αφαιρετική και συμπυκνωμένη ως προς την απόδοσή τους, σε σχέση με αυτήν στη λόγια εκδοχή τους, λόγω διαφορετικής λειτουργικότητας αυτών . Δηλ. εδώ τίθεται, κατά κάποιο τρόπο, το δίπολο λαϊκότητα-λογιοσύνη, το οποίο, βεβαίως, μουσικολογικά ανάβει φωτιές! Χα,χα! (Αυτό σε άλλο νήμα…)