Διονύσης Γονατάς: Μάθε τρίχορδο μπουζούκι σε 14 μέρες - Σειρά βίντεο για αρχάριους

Γράφει ο Διονύσης Γονατάς:

Γεια χαρά και νταν. Αυτή είναι μια σειρά από βίντεο για να ξεκινήσει κανείς ένα τρίχορδο (μπουζούκι, τζουρά, μπαγλαμά). Ότι θέλετε να ρωτήσετε, θα χαρώ να βοηθήσω στα comments.

Η διάρκεια είναι 14 μέρες , 10 ώρες (3 τέταρτα τη μέρα, δηλαδή 10μιση ώρες ας πούμε). Ο καθένας και η καθεμιά μπορεί να πάρει όσο χρόνο θέλει βέβαια για να πάει στο επόμενο βήμα.
Οι 12 μέρες είναι μόνο ασκήσεις, και τις 2 τελευταίες θα μάθουμε ένα τραγούδι.

Το πρώτο βίντεο είναι εδώ:

Κάνοντας κλικ εδώ μπορείτε να δείτε όλη τη λίστα της σειράς των βίντεο.

1 «Μου αρέσει»

Λίγο πριν το ανεβάσεις Χρηστο τον κοιταζα στο youtube.
Μια χαρά προσπάθεια για όσους δεν έχουν χρόνο, χρημα για αρχή.

1 «Μου αρέσει»

Ωραία και κατανοητή σειρά βίντεο μοιάζει, είδα το 1ο, εξηγεί ακόμα και πράγματα που φαίνονται ας πούμε δευτερεύοντα αλλά είναι εξίσου σημαντικά.

Ωστόσο μια απορία: γιατί το χέρι πειράζει άμα είναι ελεύθερος ο καρπός και δεν ακουμπάει στο καπάκι; Δείτε στο 4:50.
Λέει αν δεν ακουμπάς πουθενά -αυτό που καταλαβαίνω εγώ- είναι ότι δεν έχεις καλό έλεγχο και δε θα βγει καλά.

Προσωπικά έτσι παίζω, παρατηρώντας το Βραχνά και μια χαρά έλεγχο έχω και όλα. Βέβαια ο καθένας όπως βολεύεται αλλά ουσιαστικά το βίντεο ακυρώνει τον τρόπο αυτό μιας και ο άλλος αν μαθαίνει τώρα και δεν έχει καταλήξει κάπου, θα βγάλει από το μυαλό του το ενδεχόμενο του ελεύθερου καρπού. (Καλά ίσως το βρει αργότερα αλλά αυτό είναι άλλο θέμα).

Τι λέτε;

2 «Μου αρέσει»

Βασικά ο καθένας όπως μάθει.Εσύ φίλος που μαθαίνεις μόνος σου κάνε ότι σε βολεύει.Ένας που του έχει πει ο δάσκαλος θα το κάνεις έτσι δεν γίνετε να του πεις ναι αλλά είχα δει σε ένα βίντεο που κάποιος έλεγε κάντε το αλλιώς ή κάποιος μου είχε πει να το κάνω αλλιώς.Ο καθένας που πορεύεται με δάσκαλο θα κάνει αυτά που του λέει ο δάσκαλος.Τώρα για τον καρπό ας πούνε οι πιο ειδικοί.Άλλοι τον κρατάνε στον αέρα άλλοι ακουμπάνε το μικρό δαχτυλάκι στο καπάκι.Άντε να σου πω για μένα και εγώ στον αέρα τον έχω τον καρπό.Δεν το είδα όλο το βίντεο βέβαια για να κρίνω φιλότιμη προσπάθεια βέβαια φαίνεται.

Μα προφανώς, και στην παρούσα περίπτωση ο Διονύσης Γονατάς θα αποτελέσει το δάσκαλο για όσους ακολουθήσουν τα βίντεο και προχωρήσουν βάσει αυτών. Αλλά αυτό δεν αναιρεί αυτό που είπα.

Κι αν το βίντεο είναι του Βραχνά τότε βρίσκει και ο δάσκαλος το δάσκαλό του :grin:

Σαφώς το βίντεο απευθύνεται σε κόσμο που πάει μόνος του να μάθει.Δεν είπα το αντίθετο απλά τώρα να απαντήσουν 10 άτομα πως άλλοι να το κάνουν έτσι και άλλοι αλλιώς δεν θα καταλήξει κάπου στο ποιός το κάνει σωστά ή λάθος.Βέβαια διαφωνώ ότι τον βολεύει τον καθένα.

1 «Μου αρέσει»

Συμφωνώ αλλά δεν το ξεκίνησα με σκοπό να καταλήξουμε σε μια θέση ακυρώνοντας την άλλη. Για να ακουστούν γνώμες το επισήμανα, όποιες κι αν είναι.

1 «Μου αρέσει»

Είδα κι εγώ τα βίντεο πριν μερικές μέρες, είναι φιλότιμη προσπάθεια. Εξηγεί ωραία την τοποθέτηση των χεριών, της πένας και της ταστιέρας. Έχω μια διαφωνία στις θέσεις που δείχνει στις κλίμακες, μάλλον είναι λίγο πιο τετράχορδες απ’ό,τι έχω συνηθίσει.
Για το συγκεκριμένο θέμα που έθιξε ο @John88, νομίζω είναι υπερβολικό να απορρίπτουμε το ελεύθερο χέρι. Ένας παίχτης πρέπει να αποκτήσει έλεγχο και αντίληψη του πού χτυπάει η πένα του, ίσως συγκεκριμένα στο βίντεο αποφεύγει να προτείνει το ελεύθερο χέρι γιατί είναι πιο δύσκολο για αρχάριους. Δώστε όμως βάση στο κόλπο που λέει να σέρνεται το μικρό δάχτυλο στην πεναριά, ώστε να ελέγχεται η θέση του χεριού!

2 «Μου αρέσει»

Χαιρετώ την ομάδα! Εγώ είμαι που ανέβασα τα βίντεο οπότε εξηγούμαι για να μην παρεξηγούμαι.
Αυτό είναι η πρότασή μου για τον αρχάριο και εννοείται δεν είναι ο μόνος τρόπος.
Όσον αφορά την πένα, έχω καταλήξει μέχρι στιγμής σ’αυτό το στύλ γιατί σου παρέχει κάποια πλεονεκτήματα (όχι καθυστέρηση του χεριού, ευθυγράμμιση στην κίνηση, “νιώσιμο” του πόσο βαθιά (σκληρό παίξιμο) ή ρηχά παίζω (απαλό παίξιμο, τρέμολο). Βέβαια ανάλογα με το ύφος (και όχι μόνο) που θέλουμε να βγάλουμε θα πρέπει να προσαρμόζουμε και την τεχνική. (πχ ένας πιο ουτίστικος καρπός για ντουζενάτα παιξίματα)
Όσο για τις κλίμακες, αν καταλαβα τι θες να πεις Νίκο, σε κάποιες περιπτώσεις θα μπορούσε να αποφευχθεί το πάτημα του μικρού δαχτύλου (κι εγώ έτσι θα έπαιζα) , αλλά συμβαίνει για να βάλει στο παιχνίδι ένας αρχάριος και το μικρό δάχτυλο, που το αποφεύγει όπως ο διάολος το λιβάνι.
Τέλος όλα αυτά τα ωραία πράγματα που λέμε εδώ, θα μπορούσαν να σχολιαστούν και κάτευθείαν στο βίντεο, για τους άμεσα ενδιαφερόμενους. Στη γνώση δεν υπάρχει αυθεντία και πρέπει πιστεύω μέσα απ τον κοινωνικό της χαρακτήρα, να εξελίσσεται.

12 «Μου αρέσει»

Γειά σου Διονύση! Καλώς μας (ξανα)ήρθες!

Αυτό είναι το σημαντικότερο που ανέφερες. Γι’ αυτό υπάρχει το φόρουμ, για να τα συζητάμε και τα αναλύουμε, ώστε να μπορεί ο καθένας να βγάλει τα συμπεράσματά του.

Συνέχισε την όμορφη δουλειά που κάνεις και κράτα μας ενήμερους και εμάς εδώ για ό,τι καινούριο ξεκινάς. :slight_smile:

3 «Μου αρέσει»

Διονύση καλωσήρθες στο φόρουμ!

Όπως διαπίστωσες, τα βίντεό σου άνοιξαν μεγάλη συζήτηση, οπότε είναι πολύ ευχάριστο που ήρθες ο ίδιος εδώ να τα πούμε.

Προσωπικά δεν έχω καμία αντίρρηση με το πώς κρατάς την πένα, πώς κάνεις τους δακτυλισμούς κλπ., ούτε καν με το γεγονός ότι δεν κάθεσαι να εξηγήσεις «γίνεται κι αλλιώς αλλά εγώ προτείνω αυτό τον τρόπο επειδή (α) - (β) - (γ)». Για τον κάθε μαθητευόμενο είναι αυτονόητο ότι υπάρχουν κι άλλοι τρόποι αλλά όποιος επιλέξει έναν δάσκαλο θα ακολουθήσει τον τρόπο που υποδεικνύει ο δάσκαλος, γιατί προφανώς κάποιον λόγο θα έχει - αλλιώς, αν δεν τον εμπιστεύεται, ας πάει σε άλλον.

Έχω όμως ισχυρές ενστάσεις για το περιτύλιγμα του όλου πρότζεκτ. Τι θα πει «μάθε μπουζούκι σε 14 μέρες»; Εφόσον όλοι ξέρουν ότι αυτό δε γίνεται, τότε είτε πρόκειται για θαύμα (κατά το γνωστό πρότυπο «κόψε το τσιγάρο χωρίς να ζοριστείς», «σώσετον γάμο σου σε 5 απλά βήματα» κλπ.), είτε για ανακρίβεια (κατα΄το ίδιο ακριβώς πρότυπο).

Πώς ορίζεται κάποιος που «έχει μάθει μπουζούκι»; Θα μπορεί σε 14 μέρες να βγάζει κομμάτια μόνος του; Θα έχει αποκτήσει μια πρώτη εξοικείωση με διάφορες τονικότητες και με κάποια έστω τρανσπόρτα; Θα μπορεί να παίξει μαζί με άλλον; Άμα ο άλλος του πετάξει «σι ματζόρε είμαστε!», θα καταλάβει τι του λένε;

Κατά τη γνώμη μου κανείς μεν δεν έχει τερματίσει τη διαδρομή της εκμάθησης, ακόμη κι ο θεός του μπουζουκιού ο ίδιος συνεχίζει να μαθαίνει (εκτός αν βαρεθεί), αλλά πάντως το «έμαθα μπουζούκι» το καταλαβαίνω ως «έμαθα αρκετά ώστε πλέον να βρω τα υπόλοιπα μόνος μου». Επίσης, μιας και το μπουζούκι υπάρχει μέσω της μουσικής του, στο «ξέρω μπουζούκι» περιλαμβάνονται και κάποια στοιχεία της μουσικής του μπουζουκιού, δρόμοι, ρυθμοί, τέτοια πράγματα (δε λες «ξέρει μπουζούκι» για κάποιον που μπερδεύει τα 9σημα για παράδειγμα).

Γίνεται όλο αυτό σε 14 μέρες;

4 «Μου αρέσει»

Όχι, αλλά εγώ το δικαιολογώ… Είναι πολύ κλασσικός και πιασάρικος τρόπος marketing.

Επίσης, και για μένα αυτό είναι πιο σημαντικό, θέτει έναν στόχο - δίνει στον μαθητή έναν ορίζοντα 14 ημερών για να ξεκινήσει κάτι, κάτι που φαντάζει βουνό σε πρώτη σκέψη, το κάνει να φαίνεται απλό “πείθοντας” τον άλλον να το δοκιμάσει.

Για πολλούς ανθρώπους το δυσκολότερο πράγμα είναι να ξεκινήσουν κάτι. Αυτή η θεμιτή “παραπληροφόρηση” νομίζω το κάνει πιο εύκολο να ξεκινήσουν να μαθαίνουν το όργανο και να μπει ίσως σιγά σιγά το νερό στο αυλάκι.

2 «Μου αρέσει»

Συγγνώμη τώρα που κάνουμε διάλογο χωρίς τον ξενοδόχο, αλλά δεν καταλαβαίνω αυτή τη λογική. Επειδή ακριβώς είναι πιασάρικο, γι’ αυτό εγώ δεν το δικαιολογώ. Πιασάρικο θα ήταν και να προσθέσουμε «και κερδίστε 1 εκατομμύριο ευρώ και όλες τις γυναίκες». Ισχύει όμως;

1 «Μου αρέσει»

Νομίζω πετυχαίνει το παραπάνω… που είναι ίσως το σημαντικότερο.

Από εκεί και πέρα… Να θυμίσω και άλλα διαφημιστικά σλόγκαν: Redbull - σου δίνει φτεράαα, και άλλα τέτοια. Όλα “παραπληροφορούν” αλλά ο λογικός “καταναλωτής”, μπορεί και τα φιλτράρει και καταλαβαίνει το νόημα πίσω από την “παραπληροφόρηση”. Νομίζω κανείς δεν πιστεύει ότι θα μάθει πραγματικά μπουζούκι σε 14 ημέρες. Αλλά παράλληλα του δίνει το κίνητρο να ξεκινήσει, βάσει αυτού που ανέφερα παραπάνω…

2 «Μου αρέσει»

Δεν έχω δει προσεκτικά τα βίντεο.
Το τι ισχύει είναι καθαρά στο χέρι του μαθητή. Μπορεί κάποιος να έχει την ικανότητα να μάθει μόνος του μπουζούκι, μόνο κοιτόντας τέτοια βίντεο σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα. Μπορεί άλλος να παιδεύεται χρόνια με τα ίδια βίντεο και να μην ξέρει να κουρδίσει το όργανο. Τα βίντεο είναι εκεί και κρίνονται ως προς την ποιότητα τους σε ακρίβεια και οργάνωση πληροφορίας αλλά κανένας δεν μπορεί να μας πιάσει απο το αυτί και να μας κλειδώσει σε 1 δωμάτιο μέχρι να μάθουμε μπουζούκι (ελπίζω!). Γιατί περιμένουμε ειδικά απο τα συγκεκριμένα βίντεο να το κάνουν; Και δε νομίζω οτι λέει πουθενά οτι σε 2 βδομάδες θα πας για νυχτοκάμματο με τον Καραντίνη.
Το 14 μέρες δεν είναι ρεαλιστικό αλλά για κάποιον που είναι ήδη μουσικός και έγχορδος, μια εντατική περίοδος 2 βδομάδων μπορεί να καλύψει πολύ έδαφος.
Πότε ξέρεις ένα όργανο; Για μένα, ξέρεις αρκετά όταν μπορείς να σταθείς στα πόδια σου τεχνικά και μουσικά και όταν σου δώσουν 1 στάνταρτ νέο κομμάτι ξέρεις να το μάθεις.

Πάντως,τα τελευταία 6 χρόνια μαθαίνω τροπική μουσική και ξένες γλώσσες αποκλειστικά απο το διαδύκτιο (εκτος απο κάτι πολύ μικρά σεμινάρια που παρακολούθησα). Ναι, και εγώ αγόρασα το "μάθε τούρκικα σε 1 μήνα"και ο μήνας πέρασε και δεν ξέρω να μιλάω αλλά η ενέργεια που έχω επενδύσει είναι σχετικά μικρή και τα αποτελέσματα αναμενόμενα. Δεν αισθάνομαι οτι με εξαπάτησε το βίντεο. Ο πλούτος πληροφορίας που υπάρχει στο διαδύκτιο μπορεί να είναι θησαυρός για κάποιους και να αλλάξει τη ζωή μας με τρόπο που δεν το περιμένουμε. Η μόνη πρόκληση είναι το να φιλτράρουμε τη σαβούρα απο την χρήσιμη πληροφορία.

3 «Μου αρέσει»

Συμφωνώ με όλα αυτά που λέτε. Και μιας και σαν επάγγελμα είμαι εκπαιδευτικός, συνεχώς προσπαθώ να ερευνώ τη διαδικασία της μάθησης. Η μάθηση δε σταματά ποτέ και το μοντέλο του δασκάλου αυθεντία έχει προσπερασθει χρόνια τώρα. Τουλάχιστον απ’ την επιστήμη.
Σίγουρα ο τίτλος είναι πιασαρικος επίτηδες.
Όμως δεν παρατηρήσατε καλά τις λέξεις, που είναι επιλεγμένες με πλήρη επίγνωση.
Γράφω “παίξε” μπουζούκι κι όχι “μάθε”. Δύο πολύ διαφορετικές έννοιες

10 «Μου αρέσει»

Η μάθηση σίγουρα δεν σταματάει Διονύση συμφωνώ.Το μοντέλο δασκάλου αυθεντία ότι έχει προσπεραστεί πως προκύπτει?Σίγουρα ο κάθε δάσκαλος πρέπει να προσπαθεί ώστε ο μαθητής να γίνει καλύτερος του δασκάλου που λέμε γενικά για να υπάρχει και η εξέλιξη αλλά τώρα στα μουσικά όργανα και συγκεκριμένα στο τρίχορδο πόσο πιο πολύ να εξελιχθεί?Τόσα χρόνια έχει λυώσει το όργανο στα χέρια παιχτών.Τί καινούργιο να προκύψει?Συμφωνώ να έχει κάποιος αυτιά και να ακούει και άλλες γνώμες αλλά ένας μαθητής εφόσον επιλέξει δάσκαλο οφείλει να ακολουθεί τις οδηγίες του.

Εγώ θα έλεγα το ανάποδο, όσο πιο πολλά μαθαίνεις τόσα περισσότερα μονοπάτια ανοίγονται μπροστά σου, κι αν έχεις όρεξη τα περπατάς. Η εξέλιξη δεν είναι μόνο πχ που μπορείς να φτάσεις το μετρονόμο. Προσωπικά λοιπόν έτσι απορρίπτω εγώ την αυθεντία.
Αν μιλήσουμε επιστημονικά τώρα, αναπτύχθηκαν διαφορά μοντέλα μάθησης απ’τα μέσα του προηγούμενου αίωνα (ενδεικτικές μεγάλες σχολές Πιαζέ, Βιγκότσκι) που συνεχίζουν να εξελίσσονται ακόμα και σήμερα σαν ξεχωριστός κλάδος της επιστήμης. Το θέμα είναι ότι όλοι μας μάθαμε ΕΝΑΝ τρόπο μάθησης απ το σχολείο δυστυχώς. Ας μη το πιάσουμε όμως αυτό.

4 «Μου αρέσει»

Έχει δίκιο ο Διονύσης ότι στην παιδαγωγική πλέον ο δάσκαλος αυθεντία και η καθ’ έδρας διδασκαλία θεωρείται λιγότερο αποτελεσματική από πιο σύγχρονες μεθόδους που βασίζονται στους δύο που ανέφερε. Εγώ θα έλεγα περισσότερο στον Βιγκότσκι, αλλά στη δύση έχουμε και λίγο κόμπλεξ να αναφέρουμε ότι η σύγχρονη παιδαγωγική μας έχει τις ρίζες της σε έναν Σοβιετικό ψυχολόγο που ανέπτυξε τη θεωρία του και την πρακτική του πριν 90 χρόνια. Διονύση οι αλλαγές δεν μπορούν να γίνουν τόσο βίαια, χρειάζεται χρόνος. Όλοι είμαστε επηρεασμένοι από τον τρόπο που μαθαίναμε εμείς. Εξάλλου πολλοί εκπαιδευτικοί, επειδή “αγάπησαν” σαν μαθητές κάποιον εκπαιδευτικό τους διάλεξαν αυτό το επάγγελμα. Ταυτόχρονα όμως με μελέτη, με προσπάθεια κλπ προσπαθούμε να βάζουμε νέα στοιχεία και νέες μεθόδους στη διδασκαλία μας. ΄Τέλος πάντων. Ελπίζω κάποια χρονιά να συναντηθούμε σε κάποιο σχολείο. Ευχαριστούμε για τα βίντεο. Είναι ιδιαιτέρως χρήσιμα. Έχω παρακολουθήσει δεκάδες έως εκατοντάδες βίντεο από αρκετούς διαφορετικούς μουσικούς ή δασκάλους μουσικής, έχω διαβάσει και έχω εξασκηθεί σε αρκετά βιβλία με ασκήσεις και θεωρία. Από όλους έχω κερδίσει κάτι. Έτσι και σήμερα από περιέργεια είδα το πρώτο βίντεο σου και παρόλο που ήταν μόλις το εισαγωγικό σου βίντεο, υπήρχαν κάποια πράγματα που με ωφέλησαν. Κάποια πράγματα που δεν έτυχε να τα δω ή να τα ακούσω αλλού. πχ την Άσκηση αράχνη δεν θυμάμαι να την είδα κάπου αλλού. Μπορεί και να μην το θυμάμαι απλώς, αλλά κάνοντας την διαπίστωσα πως ήταν κάτι που μου έλειπε στην κίνηση ων δακτύλων κυρίως στο κατέβασμα και όχι τόσο στο ανέβασμα.

1 «Μου αρέσει»

«Αυθεντία» σημαίνει κάποιος που δεχόμαστε ασυζητητί για σωστό ό,τι μας πει, χωρίς να το ψάξουμε. Ο Διονύσης έχει δίκιο ότι ο δάσκαλος δεν είναι αυθεντία και ότι δεν πρέπει πια να αντιμετωπίζεται έτσι.

Από την άλλη πλευρά, συμφωνώ και με τον Λάμπρο:

Ντάξει, προφανώς αυτή την εμπιστοσύνη θα πρέπει ο δάσκαλος να την κερδίσει, όχι να την απαιτεί αξιωματικά (αυτό είναι αυτονόητο). Αλλά από κει και πέρα, ιδίως σε τέτοια μαθήματα όπως το μπουζούκι, που κανείς δε σε υποχρεώνει να τα παρακολουθήσεις και μάλιστα με τον συγκεκριμένο δάσκαλο, ε, άμα δεν τον εμπιστεύεσαι τι τον θες;

Με τον δάσκαλο της σχολικής τάξης δεν είναι το ίδιο, γιατί δεν τον επιλέγεις, σ’ τον φοράνε. Αυτός οφείλει κάθε μέρα να αποδεικνύεται άξιος εμπιστοσύνης.

2 «Μου αρέσει»