Καλώς τονε!
Το τραγούδι, ποιο τραγούδι; Ο Μανώλης που κυρίως συζητούσαμε , ή το Δακρύζω με πράπονο;
Πολύ ενδιαφέρουσες κι οι δύο ηχογραφήσεις, ιδίως η δευτερη που είναι ένας ταμπαχανιώτικος σκοπός που δεν τον είχα ξανακούσει ποτέ (έστω κι αν είναι παραλλαγή άλλου γνωστότερου). Δηλαδή αν καταλαβαίνω καλά, υπάρχει αυτό το οργανικό θέμα που ξέρουμε ως εισαγωγή του Μανώλη, και στην Κρήτη κολλούσε με διάφορους ταμπαχανιώτικους σκοπούς, αρκεί να ταιριάζει ο δρόμος, χωρίς να «ανήκει» αποκλειστικά σε κάποιον - σωστά;
Πάθος Καρπάθου:
Πάθος Κάσου:
Βάσανα Ρόδου (άλλος συγγενής σκοπός ή παραλλαγή του ίδιου σκοπού):
Το αν το «Πάθος» της Κάσου είναι ο ίδιος σκοπός με της Καρπάθου το έχουμε συζητήσει εδώ. Και με τα Ροδίτικα «Βάσανα» είναι έντονη η ομοιότητα, όπως και -λιγότερο- με τον κώτικο σκοπό «Μεθόδιος», που δε νομίζω να υπάρχει στο ΥΤ (υπάρχει στο σιντί «Ζύες της Κως»).
Αλλά με τους σκοπούς που συζητάμε, κυρίως δηλαδή τον Μανώλη, ή και τον Βαρύ Ρεθεμνιώτικο (Δακρύζω με παράπονο), δε βλέπω τη συγγένεια. Άλλος δρόμος, άλλη μελωδική πορεία, στίχοι σε άλλο μέτρο…
Πάντως γενικά το ρεπερτόριο σκοπών που στις πόλεις της Κρήτης έχει καθιερωθεί ως ενιαίο με τον τίτλο Ταμπαχανιώτικα (που τον χρησιμοποιώ παρά τις βάσιμες ενστάσεις που έχουν διατυπωθεί, επειδή τον βρίσκω εξυπηρετικό) το εντοπίζουμε, ως σκόρπια δείγματα ανάμεσα σε άλλου είδους σκοπούς, και σε αρκετά από τα 12νησα. Το Μερακλήδικο πουλί είναι η Κορδελιάστρα της Κω και το 'χουν και στη Ρόδο, ο Χαλεπιανός είναι ο Εμμανουήλ της Κάσου, υπάρχει το Δε με σκοτώνεις της Κάσου που δεν το ξέρω από αλλού αλλά είναι σαφώς στο ίδιο γενικό στιλ, και διάφορα άλλα. Ειδικά εδώ όμως (Βαρύς Ρεθεμνιώτικος - Μανώλης - Πάθος) δε νομίζω.