"Δεν το΄λπιζα Μανώλη"


(Ειρήνη Ν.) #1

Οι στίχοι αυτού του τραγουδιου;

Πληροφορίες περισσότερες γι΄αυτό;:241:

Υποχρεωμένη για όποια στοιχεία σχετικα…


(Πάνος Καραγιώργος) #2

Δε τό’λπιζα Μανώλη κορόιδο να πιαστείς
και το λουλά να σπάσεις στη φυλακή να μπεις
αν είσαι φίνος μάγκας πουν’τα μπεγλέρια σου
αν είσαι και σερέτης πουν’τα μαχαίρια σου,

Εγώ’μαι φίνος μάγκας και φίνος χασικλής
και σα θα τη φουμάρω να ξεμολογηθείς
έλα βρε Μανωλάκη να τα λιμάρουμε
να στρώσουμε κουβέρτα να τους τα πάρουμε,

Για σένα βρε Μανώλη τα ρούχα μου πουλώ
και παίρνω μπαγλαμάδες και παίζω και γλεντώ
έλα βρε Μανωλάκη να παίξεις μπαγλαμά
να κάνουμε κεφάλι στο ψεύτικο ντουνιά.

Νούρος, Ογδοντάκης - σωτήριον έτος 1926.

Βέβαια υπάρχουν πρόσφατες έρευνες που αποκαλύπτουν πως στην πραγματικότητα το έγραψε ο Ακατανόμαστος.


(Ελένη) #3

Έχει ολόκληρη ιστορία το τραγούδι αυτό…
Αναφέρεται στο Μανώλη Κάη από την Κίο της Προποντίδας. Έδρασε την εποχή του σουλτάνου Σουλεϊμάν Αζίζ (1857 - 1867). Ήταν φιλήσυχος νοικοκύρης, ώσπου σκότωσε για λόγους τιμής έναν Τουρκολαζό. Έτσι έγινε “κοινωνικός ληστής”, βοηθώντας άπορους και προικίζοντας φτωχές κοπέλες. Με κλεφτοπόλεμο έστηνε ενέδρες και σκότωνε Τούρκους αξιωματούχους κλέβοντας χρήματα, τιμαλφή κλπ., ώσπου από προδοσία σκοτώθηκε χτυπημένος πισώπλατα…

Οι φονιάδες προσέφεραν το κεφάλι του στο μεχκεμέ (δικαστήριο) της Προύσας.
Τότε δημιουργήθηκε μια παραλλαγή που χορευόταν σε ρυθμό καρσιλαμά:
“Πάει Μανώλης πάει, πάει να κοιμηθεί
στ΄όνειρό του το είδε πως θα σκοτωθεί…”

[Ανάλογο τραγούδι με κατορθώματα σχετικά είναι ένα ακριτικό, όπου τη θέση του Μανώλη έχει ο ακρίτας Γιάννης…].

Ο Δραγάτσης ή Ογδοντάκης θα δισκογραφήσει αργότερα την παραλλαγή που ξέρουμε, στη ρεμπέτικη εκδοχή του ακριτικού αρχικά τραγουδιού.
Εδώ, ο νικημένος κουτσαβάκης παίρνει το όνομα του Μανώλη από την παράδοση της τουρκοκρατίας, προσθέτει μαχαίρια που υπήρχαν σε κωνσταντινοπολίτικο δίστιχο:
(…Αν είσαι κουτσαβάκι πού΄ναι η καμίτσα σου,
το κόκκινο ζωνάρι κι η παντουφλίτσα σου…),

προσθέτει ναργιλέδες, μπαγλαμάδες, μπεγλέρια, λιμαρισμένα πλαστά ζάρια συνθέτοντας έτσι την εικόνα του Σμυρνιού νταή και μάγκα, όπως υπήρξε στην Αθήνα, μετά το ΄22:

«Δεν το΄λπιζα, Μανώλη, κορόιδο να πιαστείς
Και το λουλά να σπάσεις, στη φυλακή να μπεις…"

[Για τους στίχους… βλέπετε παραπάνω, στο post του Πάνου]


(Ειρήνη Ν.) #4

Δεν κατάλαβα, Πάνο, ποιος ειναι ο “Ακατανόμαστος”;


#5

Ναι, είναι το πιο πιθανό!
Πληροφορίες που λένε ότι την πιο φοβερή και τρομερή εκτέλεση την ερμήνευσε ο Βαγγέλης Σωφρονίου, ελέγχεται ως ανακριβής!

:019::019::019:


(Νίκος Πολίτης) #6

Άρη, και πάλι αδιάβαστο σε βρίσκω. Η φοβερότερη και τρομερότερη ΕΚΤΕΛΕΣΗ είναι του Ζαγοραίου:

Ζε νε πα σουετε, μανολίς, τυ ετέ πρενέ ντε κοροήντ. Κασέ λε λουλά ε αντρέ λα φυλάκ. Σι τυ ε μανγκάς φίν, ου σον τε μπεγκλέρ, σι τυ ε ε σερέτ, ου σον τε μαχαίρ. (να και φραγκελληνικά!)

Ειρήνη μου, όπως φαίνεται και από τα στοιχεία σου είσαι νέο μέλος, που να ξέρεις λοιπόν ότι ένας είναι ο Ακατονόμαστος. Ποιος, θα το καταλάβεις με τον καιρό.


#7

Νίκο υπάρχει όντως ??? :019: αν ναι, μπορεί κάποιος να μου τη στείλει ?


(Νίκος Πολίτης) #8

Έλα ρε Μπάμπη! την πλάκα μου έκανα…


(lyroneir) #9

ΕΕΕΕ; :241:
Αντίστοιχος θρύλος υπάρχει για τον Άγιο Μανώλη των Σφακιανών!!! (εξ ου και η συχνή εμφάνιση του ονόματος στην Κρήτη, πιστεύω). Έχω την εντύπωση ότι γιαρτάζει κιόλας, 17 Αυγούστου νομίζω.


#10

ψιλοχοντροψάρωσα δηλαδή!!!
εύγε Νίκο, πα μαλ…


(Πάνος Καραγιώργος) #11

Καλό Νίκο, και γω ψάρωσα. Δε το θεώρησα διόλου απίθανο, δεδομένου του ε ντε λα μαγκέν - ετ σετερά…


(Ελένη) #12

Lyroneir,
Ναι, φαίνεται πως ανάλογα φαινόμενα “κοινωνικών ληστών” έχουμε άφθονα σε όλη την επικράτεια, κυρίως στην εποχή της τουρκοκρατίας, μ΄αυτή τη μορφή.

Αλλά, και το ρεμπέτικο “αντιεξουσιαστικό”, αντισυμβατικό είναι, ακόμα κι όταν μιλά για τον έρωτα.

Όπως φαίνεται ο “κοινωνικός ληστής” εκείνης της εποχής πήρε τη μορφή του κουτσαβάκη μετέπειτα και του μάγκα αργότερα.


(νικος χιος) #13

μπορειτε να μου το στειλετε παρακαλω σας?:230: