Γιατι να καθεσαι να λες

δρόμοι
χουσεϊνί
σαμπάχ
(johnnynotte) #1

Καλησπερα…Ο δρομος του εν λογω κομματιου ειναι Σαμπαχ? Ευχαριστω

0 Likes

Ψάχνοντας για τα μακάμ
(ath.nasi) #2

Ξεκινάει με Χουσεϊνί και καταλήγει στο Σαμπά (ή Σαμπάχ).

0 Likes

(Δημήτρης Μυστακίδης) #3

Μπορείς να πεις οτι είναι συνδυασμός μινορε και σαμπα.αυτόν τον συνδυασμό βεβαια τον εκφράζει απόλυτα το μακαμ “κιοτσεκ”.

0 Likes

#4

Δημήτρη θα μπορούσες να το αναλύσεις κιόλας μιας και το ανέφερες? Aπο τι τετράχορδα/πεντάχορδα αποτελείται και που αλλού το συναντούμε?

Ν.

0 Likes

(Δημήτρης Μυστακίδης) #5

Δεν ξέρω πολλα τέτοια κομμάτια. Αυτο και το παλιό σακάκι μόνο μου έρχονται τώρα.
Θα προσπαθήσω να στο πω με την λογική των λαϊκών δρόμων. Φαντασου ένα μινορε απο ρε. (έχουμε μόνο ένα σι ύφεση δηλαδή κι αυτο μετακινουμενο δηλ ακολουθεί την φορά της μελωδίας. ) η μελωδία ανοίγει ψηλά και επιμένει να τονίζει την 5η(λα). Κάποια στιγμή χαμηλώνει το ρε της οκταβας και γίνεται ρε ύφεση οπότε πια είμαστε σε φα χιτζαζ κι αφού ολοκληρώσει οτι φράση έχει εκει, καταλήγει στην βάση(ρε) με φραση σαμπα.το φα χιτζαζ εννοείται οτι είναι κομμάτι του ρε σαμπα αλλα αυτο γίνεται κατανοητό μόνο όταν καταληξει η φράση στην βάση.

0 Likes

#6

Εντυπωσιακό! Ούτε ήξερα ότι υπάρχει τέτοιος δρόμος. Η θεωρητική περιγραφή ταιριάζει απόλυτα με το εν λόγω κομμάτι. Είναι μακάμι τούρκικο; Πώς και δεν το 'χει ο Μαυροειδής -μήπως έχει και άλλη ονομασία;

0 Likes

(Δημήτρης Μυστακίδης) #7

Δεν είναι δρόμος. Είναι συνδυασμός δρόμων απλά υπάρχει Μακαμ
που αντιστοιχεί σ αυτόν τον συνδυασμό. Για τον συνδυασμό ας πούμε χιτζαζ σαμπα δεν ξέρω αν υπάρχει αντίστοιχο μακαμ.

0 Likes

(Διόνυσος) #8

Γιατί φουμάρω κοκαίνη του Τούντα; Εχω την εντύπωση ότι κάποιος είχε αναφερθεί μέ ένα όνομα.

0 Likes

(ath.nasi) #9

Αν και προσωπικά στα οθωμανικά το «Κιοτσέκ» δεν το έχω δει πουθενά ούτε ως μακάμι, ούτε και έχω βρει κάποιο κομμάτι, αναφέρεται στο βιβλίο τού Κηλτζανίδη (1881), με πολύ σχετική μελωδική γραμμή! Πρόκειται άραγε για κάποιο παμπάλαιο και ξεχασμένο πια μακάμι, για κάποιο ρωμαίικο ιδίωμα τής εποχής του, ή για ένα ακόμα λάθος τού Κηλτζανίδη που εδώ όμως μάς έρχεται κουτί;

Εσύ πώς το έμαθες ως μακάμι;

0 Likes

(Στρατος Τσαχπινης) #10

Οσων αφορα για το συγκεκριμενο, το εχω ακουσει απο αρκετους, και ψαγμενους μουσικους σαν “κιοτσεκ”. Ξερω αυτο δεν ειναι τεκμηριο, αλλα…

0 Likes

(Δημήτρης Μυστακίδης) #11

Μου το έμαθε ο Ευγενιος Βούλγαρης. Το αναφέρει και στο βιβλίο του το αστικό τραγούδι στην Ελλάδα του μεσοπολέμου.

0 Likes

#12

Δε νομίζω ότι χρειάζεται να μπούμε στη διαδικασία να βρούμε αν είναι σωστό ή λάθος. Αν ψάξουμε την πηγή του Βούλγαρη και την πηγή της πηγής του Βούλγαρη κ.ο.κ., είναι πολύ πιθανόν να καταλήξουμε σε κάποιον που το έβγαλε από την κεφαλή του ή που το έμαθε από αμφίβολες πηγές. Αν όμως, όπως λες ath.nasi, είναι ένα λάθος που μας έρχεται κουτί, κατά τη γνώμη μου αυτό αυτοδίκαια το χρίει σωστό.
Εφόσον πρόκειται για μια τροπική συμπεριφορά υπαρκτή, έστω και εξειδικευμένη και όχι καθημερινή, καλό είναι να ονομάζεται κάπως. Και “Κιοτσέκ” είναι εξίσου καλό όνομα με οποιοδήποτε άλλο. Ίσα ίσα που απορώ πώς δεν υπάρχει όνομα για το συνδυασμό σαμπάχ-χιτζάζ που λέγαμε. (Λέει ο Διονύσης ότι ίσως θυμάται να υπάρχει κάποιο όνομα και γι’ αυτό. Αλλά αν τελικά δεν υπάρχει, πρόκειται για ένα κενό. Αν εμφανιστεί αύριο κάποιος και πει «Το βαφτίζω μακάμ Βαγγέλη», σωστό θα το θεωρήσω. Που λέει ο λόγος δηλαδή.)

0 Likes

#13

Δύο αναφορές που βρέθηκαν γρήγορα-γρήγορα στο Kϋηek:

Στο Turkish Music Portal:
In his book, “Musiki-ul-kebir,” Farabi attempted to set forth the relationship between music and physics and astronomy. According to Farabi, the effects of the makams of Turkish music on the soul were classified as follows: …3. Kucek makam: brings a person sadness and anguish.

Συνολικά ο Farabi αναφέρει 12 μακάμια στη συγκεκριμένη λίστα - άρα, να ήταν κάποιο σημαντικό μακάμ που παραγκωνίστηκε στο δρόμο;

Και σε ένα περίεργο αλλά ενδιαφέρον “Turkish Music Dictionary”:

[i]Kucek

A compound makam used in Turkish Classical Music, formed by adding a Huseyni pentachord transposed to huseyni-asiran to the scale of the makam Saba. Its tonic is dugah (La/A), and its dominants are cargah (Do/C) and asiran (Mi/E). It is ascending in character. Its suspended cadences are the flavors Hicaz on gerdaniye (Sol/G), Nikriz on acem-asiran (Fa/F), Huzzam on dik hisar (Re/D eight komas sharp) and Segah; as well as suspended cadences on huseyni (Mi/E).[/i]

0 Likes

(ath.nasi) #14

Πολύ ενδιαφέρον!
Μακάρι να βρίσκαμε και κάποιο «κλασικό» κομμάτι…

0 Likes

#15

Εδω υπάρχει ενα [LEFT]Makam [/LEFT]Kucek

0 Likes