Έχω διάφορες απορίες που ελαφρώς σχετίζονται μεταξύ τους, για αυτό και τις βάζω στο ίδιο νήμα.
Να ξεκινήσω με το Μεμέτη (εκτέλεση Αραπάκη), γιατί έχει σχέση και με το επόμενο. Αν μεταφέρουμε τη μελωδία σε τονική Ρε, οι νότες που ακούμε είναι Σι, Ντο#, Ρε, Μιb, Φα#, Σολ#, Λα, Σιb, και το Σολ# αναιρείται όταν η μελωδία είναι κατιούσα. Αρχικά αυτό το Σολ# με έκανε να πιστεύω ότι ο δρόμος είναι Πειραιώτικος, αλλά το Σι φυσικό με μπερδεύει.
Ένα άλλο πράγμα που με προβληματίζει είναι ότι στο κλείσιμο κάθε φράσης από κάτω προς το Ρε δεν βλέπουμε κίνηση Ντο# - Ρε, αλλά Ντο# - Σι - Ρε. Το βρήκα λίγο παράξενο, αλλά και ευχάριστο στο αυτί. Μου θύμισε λιγάκι τη μεσαιωνική Δυτική μουσική, στην οποία η μελωδική τάση ήταν 7-6-8 και όχι 6-7-8 όπως στην Αναγεννησιακή και μετέπειτα.
Ένα τελευταίο πριν πάω στο επόμενο κομμάτι. Αν ο δρόμος του Μεμέτη είναι όντως Πειραιώτικος, και αν ισχύει αυτό που μάλλον έχω διαβάσει κάπου εδώ στο φόρουμ ότι ο συγκεκριμένος δρόμος δεν αντιστοιχεί σε κάποιο μακάμι αλλά είναι δημιούργημα των ρεμπετών, και αν ο Μεμέτης είναι όντως παλιό σμυρναίικο τραγούδι, τότε τι από όλα αυτά δεν ισχύει;
Και τώρα να το δέσω αυτό με μία ερώτηση για τη Μόρτισσα Χασικλού. Αν αγνοήσουμε τις μπάσες της κιθάρας (στην ερμηνεία του Μάρκου) και μεταφέρουμε το κομμάτι ώστε η πρώτη νότα που ακούμε στη μελωδία να είναι Ρε, τότε ακούμε τις νότες Σι, Ντο#, Ρε, Μιb, Φα#, Σολ, Λα. Από τον τρόπο που κλείνει η μελωδία σε κάθε μεγάλη φράση (κατιούσα προς Σι), συμπεραίνουμε ότι το κομμάτι είναι Σι Σαμπάχ. Ωστόσο, αν δεν αγνοήσουμε τις μπάσες, το κομμάτι μοιάζει να είναι κάτι παρεμφερές του Ρε Χιτζάζκαρ, αλλά με αυτό το περίεργο Σι φυσικό (εξού και η σύνδεση που έκανα με το Μεμέτη, ο οποίος βέβαια έχει έλξη του Σολ προς το Λα). Θα μπορούσαμε να πούμε ότι το κομμάτι είναι γραμμένο στον τρόπο που βγαίνει από την τρίτη βαθμίδα του Σαμπάχ και στο τέλος μονάχα κάνει Σαμπάχ; Αν όχι, θεωρείται ότι το κομμάτι είναι Σι Σαμπάχ ακόμη και αν η τονική αρχικά παρουσιάζεται ως το Ρε;
Ευχαριστώ για το χρόνο σας, ελπίζω να μην είναι πολύ μπερδεμένο το νήμα!