Γραμμένο σε έναν δρόμο: τι σημαίνει;

δρόμοι

(carito) #1

γεια χαρα σε ολους.ειμαι αρχαριος στο παιξιμο του τζουρα και εχω καποιες αποριες.οταν λεμε οτι ενα τραγουδι ειναι γραμμενο σε δρομο ( ας πουμε χιτζαζ ) ακολουθει ολα τα πατηματα του δρομου η χρησιμοποιει μερικα πατηματα.

( Μη γελατε παιδια… αρχαριος ειμαι!!! χεχεχεχεχεχ )


(Αλιτης) #2

αναλογα το τραγουδι…αν το τραγουδι παταει σε ολες τις νοτες τοτε πατας ολες τις νοτες αν παταει σε μερικες πατας τις μερικες


(carito) #3

δηλαδη δεν ειναι απαραιτητο να ακολουθει το δρομο αλλα μερικα πατηματα μονο.ελπιζω να βρω ακρη.ευχαριστω


(panos81) #4

Φίλε μου, οι δρόμοι που λες, είναι η ραχοκοκαλιά του τραγουδιού. Όταν ξέρεις σε τί δρόμο (κλίμακα) είναι γραμμένο το τραγούδι, τόσο πιο εύκολο για σένα είναι να το μάθεις! Οπότε, δεν είναι μερικά πατήματα.
Π.χ. το μινόρε της αυγής είναι σε δρόμο νεβά, η Φαληριώτισσα είναι ραστ, το Ανοιξε γιατί δεν αντέχω είναι χιτζάζ, ο Μάγκας του Βοτανικού είναι χουζάμ κ.ά.
Μάθε καλά τους δρόμους και τότε μόνο μπορείς να παίξεις σωστά και να μην μπερδεύεσαι.


#5

εγω νομιζω οτι πρεπει να ανοιξει ενα θεμα με την σωστη εκμαθηση των δρομων , δαχτυλισμοι κτλ το να ανοιξει ενα βιβλιο και να μαθει ο φιλος της κλιμακες απο μια θεση δε πιστευω οτι ειναι σωστη εκμαθηση


(Μήτσος) #6

Θα ήθελα κι εγώ να παραθέσω την άποψή μου για τα παραπάνω με όλο το σεβασμό σε όλους…


(Μήτσος) #7

Φίλε panos81, με όλο το σεβασμό, τα μακάμια που παραθέτεις δίπλα στα τραγούδια δεν είναι τα σωστά… εκτός ίσως από το Άνοιξε γιατί δεν αντέχω. Έτσι, ίσως μπερδέυουμε το φίλο μας που άνοιξε το θέμα μια και είναι σίγουρο ότι θα ακούσει κι άλλες χιλιάδες εκδοχές για το σε τι δρόμο ανήκει κάποιο συγκεκριμένο τραγούδι!!!
Συμφωνώ, βέβαια, ότι οι δρόμοι είναι η ραχοκοκαλιά του τραγουδιού! Πάντως, άλλο πράγμα είναι ο δρόμος (τρόπος, μακάμ, ήχος, κ.λ.π.) και άλλο η κλίμακα!!! Εκτός των άλλων υπάρχουν και τα συστήματα, γεγονός το οποίο εξηγεί το γιατί δεν είναι απαραίτητο σ’ένα τραγούδι (που είναι γραμμένο σε κάποιο δρόμο) να απαιτούνται όλα τα πατήματα…
Τέλος, ας μην μπερδεύουμε την τονικότητα ενός τραγουδιού με το μακάμ (γιατί, ως γνωστόν, στα Τούρκικα οι ονομασίες είναι κοινές και μπορεί η κάθε μία να υποδεικνύει είτε ένα μακάμ είτε μία τονικότητα…).
Βέβαια, τα παραπάνω τα γράφω με πάσα επιφύλαξη, καθότι γηράσκω αεί διδασκόμενος αλλά και Εν οιδα ότι ουκ οίδα…:084:


(carito) #8

για μισο λεπτο παιδια.εχω ενα βιβλιο μπροστα μου και μου δειχνει με ταμπλατουρα τις θεσεις στην ταστιερα ( 5 6) 4 5 7 8 10 12 10 8 7 5 4 ( 6 5 ) για το δρομο χιτζαζ.η ερωτηση ειναι η εξης…μπορει ο δρομος χιτζαζ να παιχτει σε αλλο σημειο της ταστιερας???


(Μήτσος) #9

Ναι, μπορεί. Μόνο που θα έχει άλλη τονικότητα ή άλλη οξύτητα… :241:
Και μια παραίνεση: αν, απ’ό,τι πρόσεξα, μένεις στη Μύκονο, μπορείς να έρθεις απέναντι στη Σύρα, για μερικά μαθήματα από τον Αρίστο Βαμβακούση που έχει ανοίξει ένα εργαστήρι μουσικής, μόλις πρόσφατα!:088:


(carito) #10

οκ φιλε μου.ευχαριστω.αρα εχω δουλεια με το τζουραδακι .ως το πρωι που σχολαω εχω και μπολικο χρονο.αντε να δουμε


(Μήτσος) #11

Παρακαλώ. Πάντως επιμένω στην πρότασή μου για επίσκεψη μια-δυο φορές το μήνα στη Σύρα, αν βολεύει βέβαια!

Υ.Γ.: Δεν κάνω διαφήμιση του Αρίστου, αλλά αξίζει να έχεις ένα δάσκαλο :089: όποιος κι αν είναι αυτός, εκτός βέβαια από το αυτί, αυτό το forum και το μεράκι…


(panos81) #12

οι δρομοι και τα τραγουδια ειναι σωστοι. μονο στο μαγκα του βοτανικου εχω κανει λαθος, πρεπει να ειναι σενγκαχ, ή κατι αλλο. και φυσικα, οι κλιμακες είναι κατι αλλο απο τους δρόμους. ομως οι δρομοι πανω στις κλιμακες βασίζονται. Πρωτα ξενιναει κανεις απο τις κλιμακες, μετα μαθαινει τους δρομους και βλεπει πως προεκυψαν οι δρομοι απο τις κλιμακες.


(Μήτσος) #13

Τι να πω; Σκέφτηκα αρκετά αν πρέπει να απαντήσω στον Panos81… Δεν θέλω να κάνω τον “ξερόλα”, άσε που δεν είμαι κιόλας!!! Από τα χειρότερα πράγματα, πάντως, είναι η ημιμάθεια, πόσο μάλλον αν τη μοιράζεται κανείς με άλλους (εξάλλου, στους τυφλούς ο μονόφθαλμος βασιλεύει). Πάντως ποτέ κανείς δεν πρέπει να είναι απόλυτος (πόσο μάλλον αν βασίζεται σε βλακείες ή φυλλάδες τύπου Γ. Παγιάτη ή άλλων “δασκάλων”!!!)

Παρόλα αυτά κάτι με “τρώει” να πω τα παρακάτω:

  1. “Το μινόρε της αυγής είναι νεβά” λέει ο Panos81. Εξ ακοής και μόνο ακούγεται παράδοξο, εκτός αν εννοείς την τονικότητα…

  2. Αν η Φαληριώτισσα ήταν rast (εκτός και πάλι αν εννοείς την τονικότητα) η γιαγιά μου θα είχε πατίνια!!!

  3. Ο Μάγκας του Βοτανικού τι είναι τελικά; Segah ή huzzam; Νομίζω τίποτα από τα δύο…

        Διευκρινίζω ότι όταν "λέμε" ότι ένα τραγούδι είναι για παράδειγμα rast είναι δυνατό να εννοούμε δύο πράγματα:
    

α. Είτε ότι είναι γραμμένο σε rast makam
β. Είτε ότι η τονική του είναι o φθόγγος (νότα, perde) rast. Δηλαδή, ντο (ή ακόμα και σολ, κατά ένα άλλο Τούρκικο μουσικό σύστημα)… Βλέπε ή μάλλον άκου για παράδειγμα το μανέ της Ρίτας Αμπατζή: Γκαζέλ νεβά σαμπά.

      Για βοηθάτε οι πιο "παλιοί"...

Υ.Γ. Με όλο το σεβασμό βέβαια για τα παραπάνω (για τον φίλο Panos81, για τη γιαγιά μου και για τα πατίνια!!!) :slight_smile: