Βασικές Απορίες

Ονομάζομαι Σταύρος, είμαι 20 χρονών και σπουδάζω Φιλολογία στο Ρέθυμνο, ωστόσο πέρα από τη λογοτεχνία και τον κόσμο του βιβλίου με συναρπάζουν και άλλες τέχνες όπως η μουσική η ζωγραφική και πρόσφατα η οργανοποιία.
Έτσι πριν δεκαπέντε μέρες περίπου, ξεκίνησα να φτιάχνω ένα μπαγλαμαδάκι από καρυδιά φρέσκο όμως, γενικά ξεκίνησα χωρίς κατάλληλα εργαλεία και με μηδαμινές γνώσεις και για την οργανοποιία αλλά και για το ίδιο το μουσικό όργανο. Έχοντας καταβάλλει πολύ κόπο (να φανταστείτε δεν ειχά σκαρπέλο και επειδη εκεί που βρισκόμουν δε μπορούσα να αγοράσω, το έσκαψα με ένα μαχαίρι που “σλκαρπέλιζε”, καθώς είχε σπάσει η μύτη του και το σκαρί του (μιας και είναι εννιαίος), το σχημάτισα με το σκεπάρνι), το συνέχισα και τώρα κοντεύω να το ολοκληρώσω.
Επειδή όμως, μου αρέσει η τέχνη αυτή, ψάχνω πληροφορίες διαβάζοντας ό,τι μπορώ να βρω στο internet και πρόσφατα αγόρασα μερικά εργαλεία, όπως: σκαρπέλα, σγρόμπιες,“ξυλοφά”, πλάνη πριόνι και κάποια άλλα απαραίτητα.
Ωστόσο δεν έχω ολοκληρώσει την εργαλειοθήκη και σκέφτομαι να αγοράσω μερικά ακόμα και ετσι μου προκύπτουν κάποιες απορίες και εδώ ζητώ τη γνώμη σας:

  1. Για μέγγενη που κοιτάζω στο διαδίκτυο οι πιο πολλές ανοίγουν μέχρι τα 15 το πολύ εκατοστά πώς θα σφίξω το σκάφος του τζουρά για να σκαλίσω με το σκαρπέλο και τη ματσόλα όταν η διάμετρος του σκάφους του τζουρά είναι μεγαλύτερο της μέγγενης;
  2. Έχω δει στο διαδίκτυο κάποια βιντεο που σκάβουν το όργανο με επαγγελματικά ροὐτερ και σκεφτόμουνα την εξής πατεντα, να πάρω μία βάση δράπανου να βάλω το δράπανο στη βάση του και κεφαλή ρούτερ στο δράπανο να φτιάξω ένα “ἁς πούμε”, ρούτερ γι’αυτή τη δουλειά και εγω να κρατάω με τα χέρια μου το ξύλο σκάβοντας το δράπανο τα “χοντρά” και εγώ λίγο στο τέλος με τη σγρόμπια και το σκαρπέλο. Το ερώτημα μου είναι πόσο εφικτό θεωρείτε ότι είναι κάτι τέτοιο; και επίσης πόσο ισχυρό π.χ. πόσα Watt να είναι το τρυπάνι για να πάρει τις στροφές που χρειάζεται γι’αυτό το σκοπό;
  3. Σέγα χρησιμοποιείτε γενικά στην κατασκευή οργάνων ή πολύ λίγο σε σημείο που με το πριόνι γίνεται η δουλειά. (Τα όργανα που προς το παρόν θέλω να μάθω να φτιάχνω είναι τζουράς, μπαγλαμάς και μαντολίνο).

Ακόμα έχω κάποιες ακόμα ερωτήσεις διαφόρου τύπου:
4) Από κλαδιά γιατί πειράζει να είναι το όργανο, μήπως για το γεγονός ότι τα κούτσουρα του βασικού κορμού είναι πιο σκληρά και ανθεκτικά ή υπάρχει κάποιος άλλος λόγος π.χ. επηρεάζει τον ήχο;
5) Από ελιά η από πουρνάρι-βελανιδιά αν τα ξύλα είναι παλιά 50-100 χρονων και παραπάνω “άσκαστα” μπορώ να τα χρησιμοποίησω, αν όχι μπορώ να φτιάξω κάποιο άλλο μουσικό όργανο από αυτά τα ξύλα;
6) Υπάρχει κάποιος τρόπος να υπολογίζω τις αποστασεις στα τάστα ή μπορεί να μου τις πει κάποιος ενδιαφέρομαι αρχικά για μπαγλαμά μετά για τζουρά και μετά για μαντολίνο.
7) Γνωρίζετε κάποιο βιβλίο οργανοποιίας σχετικό μ’ αυτά τα όργανα;

 Οποιαδήποτε πληροφορία σας θα με βοηθήσει πολύ. Ευχαριστώ εκ των προτέρων για τη πολύτιμη βοήθεια σας!

καλημερα
Για την ερωτηση Νο 7.
Εγω δεν εχω ιδεα απο κατασκευές αλλα πηρα απο περιεργεια το βιβλίο Σκαφτό μπαγλαμαδάκι.

http://organopoios.wordpress.com/2009/10/29/%CE%B2%CE%B9%CE%B2%CE%BB%CE%AF%CE%BF-%C2%AB%CF%84%CE%BF-%CF%83%CE%BA%CE%B1%CF%86%CF%84%CF%8C-%CE%BC%CF%80%CE%B1%CE%B3%CE%BB%CE%B1%CE%BC%CE%B1%CE%B4%CE%AC%CE%BA%CE%B9%C2%BB-%CF%83%CF%85%CE%B3%CE%B3/

Δε μπορω να το αξιολογήσω για τις οδηγίες, αλλα είναι ευκολοδιάβαστο… και έχει μονο 10 ευρώ.

Για την ερωτηση Νο 6
Για τις αποστασεις στα ταστα υπάρχει καπου ενα προγραμματάκι, ή ενα φυλλο excel, αν θυμαμαι καλά, που στις υπολογίζει αυτοματα…
Δε μπορω να το βρω αυτη τη στιγμή. Θα σε ενημερώσουν σιγουρα ομως οι ερασιτέχνες και επαγγελματιες οργανοποιοί του φόρουμ…

http://www.stewmac.com/fretcalc.html καλημερα ,για τις αποστασεις των ταστων υπαρχει αυτο.εκει θα βρεις και εργαλεια με καποιες οδηγιες και μπορεις να καταλαβεις τι σου ειναι χρησιμο,ψαξε και για αλλα παρομοια sites

Φίλοι μου στη δημοσκόπηση μη δίνετε σημασία την έβαλα γιατί νόμιζα πως είναι υποχρεωτικό να τη βάλεις, νομίζω ότι δεν είναι και το ζητούμενο, απλώς δε ξέρω να τη γάλω, καθώς είμαι καινούριος στο foroum και δεν έχω μάθει να το χειρίζομαι καλά.

Ευχαριστώ για τις πληροφορίες και περιμένω με ανυπομονησία να ακούσω συμβουλες.

8)Επίσης κάτι ακόμα, ο καβαλάρης (στο μπαγλαμά), πρέπει να είναι απο κάποιο συγκεκριμενο ξύλο;

http://www.stewmac.com/fretcalc.htmlκαλημερα ,για τις αποστασεις των ταστων υπαρχει αυτο

Εχω δει σιγουρα καλύτερο. Τουλάχιστον σε γραφικό περιβάλλον…
Και μαλιστα για μπουζούκι. Δε ξερω βεβαια αν διαφερει στα άλλα όργανα…

Το βρήκα μαλλον, Τελικά δεν είναι για μπουζουκι μονο…
http://www.nrompogianakis.com/el/programata.php
Το τεταρτο πρόγραμμα

Φίλε georgalasg ευχαριστώ, πολύ χρήσιμο το site που μου έστειλες με τα προγραμματάκια, πραγματικά όμως γιατί όπως το είπες είναι για όλα τα όργανα και έχει πολύ υλικό από μια γρηγορη ματια που του έριξα αλλα και το άλλο που μου έστειλε και ο άλλος φίλος είναι εξίσου καλο.

Και εγω εχω πλεον στα χερια μου το συγκεκριμενο βιβλιο, ειναι ενα μικρο σχετικα εγχειριδιο, ευκολοδιαβαστο, βεβαια πρεπει να ξερεις λιγο γεωμετρια, φυσικη, κλπ. Παντως για εναν ερασιτενη ειναι ο,τι πρεπει, ειδικα για το 1ο οργανο!
καλη τυχη!

Το βιβλιαράκι αυτό το έχω δεί από καιρό που διαφημίζεται σε κείνη τη σελίδα και σκέφτομαι όντως να το πάρω. Εσείς που το έχετε πάρει, το βρήκατε με το τρόπο που αναφέρει η σελίδα μέσω τηλεφώνου ή μέσω κάποιου βιβλιοπωλείου και πόσος καιρός πέρασε να το παραλάβετε;

Ενα μειλ που εστειλα, συνεννοηθηκα αμεσα με τον ανθρωπο. Με αντικαταβολη το πηρα, σε 2 μερες ηταν εδω.

Φίλε μου, ακόμη και να αργήσεις να βρεις άκρη, θα συνεννοηθείς και θα το πάρεις το βιβλίο στα χέρια σου. Είναι μέχρι να πάρεις την απάντηση, ότι θα στο στείλουνε. Δεν είναι ούτε ένας μήνας που το έχω στα χέρια μου. Επίσης το άλλο βιβλίο που έχει να κάνει με την οργανοποιία, είναι του κύριου Φρονιμόπουλου με τίτλο «Ο ταμπουράς του Μακρυγιάννη και η οργανοποιία του Λεωνίδα Γαΐλα».

Να επιστρέψω λίγο όμως και στα πρώτα ερωτήματα ρωτώντας σας, εσείς με ποιό τρόπο σκάβετε το σκάφος με σκαρπέλα και σγρόμπιες ή έχετε και κάποιο ηλεκτρικό προσιτό στη τσέπη εργαλείο που να σας επιταγχύνει στο σκάψιμο του σκάφους;

Φίλε xolidoxe, ευχαριστώ πολύ δε το είχα δεί το συγκεκριμένο είναι πράγματι πολύ καλή ιδέα και η οικονομική!

καλησπέρα παιδιά,

έχω μια ερώτηση (είμαι γενικώς αρχάριος στον τζουρά)
είναι λάθος που το έχω κουρδισμένο αντί για ρε - λα - ρε σε ντο - σολ -ντο???

Ένα τόνο κάτω δηλαδή.
Δεν ξέρω και πολλά, αλλά στα γνωστά ντουζένια σαν κούρδισμα δεν φαίνεται πουθενά.
Ανάλογα τι πας να παίξεις.
γιατί το έκανες αυτό;

το εκανα και εγω πολλα χρόνια αλλα ενα ημιτονιο κατω…
Το είχα κλεψει απο τους Μιλανους στη Σκαλα…
Λεγανε οτι το μπουζούκι δεχεται τη μισή φόρτιση…

Ε αν δε παιζεις με αλλους ή αν οι αλλοι είναι με έγχορδα δεν υπάρχει πρόβλημα…
Το πρόβλημα το είχαμε με μια φίλη που επαιζε ακκορνεον. Τις λεγαμε πιασε ντο# κλπ και μας κοιταζε με μισό ματι… Το περιεργο ήταν οτι τα είχε βρει μια χαρα …
Τωρα στα τρίχορδα τα εχω κουρδισμενα κανονικα…

Βεβαια στον τζουρα ετσι και αλλιως δεν τραβανε πολυ οι χορδες. Στο ντο δε θα είναι πολυ λάσκα;

Κατά τη γνώμη μου, δηλ όπως έχω καταλάβει τα πράγματα στο ίδιο ντουζένι είσαι είτε κουρδίζεις ρε - λα - ρε είτε κουρδίζεις ντο - σολ - ντο είτε, λχ, σι - φα# -σι, το ντουζένι είναι το ίδιο, αλλάζει απλώς η “τονική” σου.

Κατά τη γνώμη μου επίσης, δεν είναι “λάθος”. Ούτε ακριβώς “σωστό”.

Αν παίζεις ολομόναχος δεν έχεις κανένα πρόβλημα.
Σε αυτή την περίπτωση δεν είναι καν ανάγκη να ξέρεις σε ποια τονική είσαι κουρδισμένος. μετρά μόνο η σχέση, η αναλογία, μεταξύ των τριών φωνών του οργάνου σου.
Αν όμως παίζεις με άλλους κουρδισμένους, ας πούμε, ρε - λα - ρε θα μπερδευτείς, εκτός αν έχεις αρκετή εμπειρία και συνείδηση της διαφοράς στα κουρδίσματά σας.

Το ίδιο κι όταν μαθαίνεις κουρδισμένος ντο - σολ - ντο ένα κομμάτι συνοδεύοντας μια ηχογράφηση. Αν ξαφνικά πρέπει να την ακολουθήσεις κουρδισμένος ρε - λα - ρε, οι σχετικές τιμές παραμένουν μεν ίδιες, οι απόλυτες τιμές όμως αλλάζουν και πρέπει να τις ανακαλύψεις εκ νέου: τη δυσκολότερη δουλειά ομως την έχεις κάνει ήδη στο ντο - σολ - ντο.

Άλλωστε και κάποιες ηχογραφήσεις μπορεί να βρίσκονται στο ντουζένι (δηλ. στη σχέση ημιτονίων μεταξύ των χορδών) ρε - λα - ρε, αλλά είναι κουρδισμένες σε διαφορετική τονική, ιδίως αν στην ενορχήστρωση δεν υπάρχουν μασιφ κουρδισμένα όργανα όπως πιάνο ή ακορντεόν για παράδειγμα.

Αν έχω λάθος ας με διορθώσει κάποιος εμπειρότερος.

ΥΓ georgalasg, έγραφα πριν δω το μήνυμά σου.

Καλησπέρα και πάλι,
Βασικά το κούρδισα έναν τόνο πιο χαμηλά σε ντο- σολ- ντο μόνο και μόνο επειδή με βολεύει όταν τραγουδάω, δεν ξέρω το ρε- λα- ρε με παιδεύει και ακούγεται άθλια σε μένα… Αρχάριος είμαι… όσο για το λάσκα, δεν θα το έλεγα. μια χαρά ακούγεται.
Υ.γ.
υπάρχει κάποιος που μπορεί να με βοηθήσει να βρω παρτιτούρες για παλιά ρεμπέτικα τραγουδάκια, Τσαούς, Δελλια, ή και από άλλους?
Εδώ στην Γερμανία να βρεις κάποιον να παίζει ρεμπέτικο και να σε συνοδεύει, είναι μάλλον τόσο δύσκολο όπως και στην Ελλάδα να βρεις ένα εξασφαλισμένο μέλλον…
Ελπίζω όμως να περνάτε καλά κάτω και εύχομαι ότι καλύτερο και δύναμη για το μέλλον του τόπου αυτού που μεγαλώσαμε…
Ευχαριστώ,
Γιάννης