Προς αποφυγή παρεξηγήσεων, το αρχείο δεν το επιμελήθηκα εγώ κι ούτε είμαι υπεύθυνος για την δημοσίευσή του. Είμαι μόνο ένας απλός ενδιαφερόμενος, και θεώρησα πως είναι μεγάλο κρίμα να μην γνωστοποιήσω στους υπόλοιπους φίλους της κρητικής παραδοσιακής μουσικής το κατ’ εμέ σπουδαίο αυτό εύρημα. Εάν ο υπεύθυνος διαχείρισης του αρχείου επιθυμεί να διαγραφεί το νήμα, το θέμα θα τακτοποιηθεί άμεσα και χωρίς ενστάσεις.
Ανακάλυψα αυτό εδώ το κανάλι στο YouTube: https://youtube.com/channel/UCBm-t5hdOBqhCphX9EaJe9A, μετά από υπόδειξη, στο οποίο έχουν ανεβεί καταγραφές από τον James Νοτόπουλο, της μουσικής της Δυτικής κυρίως Κρήτης, συμπεριλαμβανομένων σπάνιων ηχογραφήσεων του Καρεκλά και του Καραβίτη, όπως και του Πλακιανού. Για όποιον αγαπά την καλή κρητική μουσική, οφείλω να πω πως θα ενθουσιαστεί. Οι σκοποί των καταγραφών είναι εξαίρετοι. Συγκεκριμένα η ηχογράφηση του Καραβίτη έχει πιστεύω και ηθογραφική αξία, λόγω των μαντινάδων που χρησιμοποιεί. Επίσης, οι καταγραφές του Μαύρου, του Κουτσουρέλη και του Γαλαθιανού, είναι εξίσου αξιόλογες.
Ευχαριστώ τον ιδιοκτήτη του καναλιού «Αρχείο Κρητικής Μουσικής» για την μεγάλη αυτή προσφορά στην παράδοσή μας.
Η ιστορία αυτών των ηχογραφήσεων, και πώς έφτασαν μέχρι τα χέρια διάφορων καλών ανθρώπων που τις ανεβάζουν στο ΥΤ, έχει αναφερθεί εκεί, εξ αφορμής αντίστοιχων αναρτήσεων με κυπραίικα.
Οι ευχαριστίες πρέπουν βέβαια σ’ όλους αυτούς τους ανεβάστορες, αλλά πρωτίστως στον Παναγιώτη Λυγκ.
Εκτός από σημαντικούς βιολατόρους και λυράρηδες, οι κρητικές ηχογραφήσεις περιλαμβάνουν ακόμη μια πολύ μεγάλη συλλογή από ριζίτικα, ηχογραφημένα όπως ακριβώς λέγονται στην πραγματικότητα, δηλαδή από δύο αντροπαρέες που η μία λέει και η άλλη επαναλαμβάνει, χωρίς όργανα και χωρίς να είναι φυσικά προβαρισμένες χορωδίες. Πολύ βαρύ και δύσκολο άκουσμα, κουράζει αλλά αξίζει.
Του Καραβίτη οι ηχογραφήσεις έχουν το καταπληκτικό πλεονέκτημα ότι είναι γραμμένες (όπως όλα δηλαδή) σε μπομπίνες μαγνητοφώνου, οπότε ο άνθρωπος είχε απεριόριστο χρόνο στη διάθεσή του να παίζει. Έτσι παίζει σούστες και πεντοζάλια των 7 ή 10 λεπτών, φτάνοντας σε σημεία που ποτέ δε θα τα έφτανε (και δεν τα έφτασε) στους δίσκους του. Χώρια που έχει συνοδεία τον Μπαξεβάνη.
Άλλο που περιλαμβάνεται είναι μια αρκετά μεγάλη, επίσης, συλλογή από ρίμες. Κάποιες είναι παλιές, όπως του Δασκαλογιάννη, αλλά οι πιο πολλές είναι περίπου σύγχρονες της ηχογράφησης και αναφέρονται στον Β’ Πόλεμο (οι ηχογραφήσεις έγιναν γύρω στο 1950), και τραγουδισμένες από τους ίδιους που τις συνέθεσαν. Αυτό το σκέλος της συλλογής είναι ενδιαφέρον για μελέτη αλλά μουσικοποιητικά υποδεέστερο.
Δεν γνώριζα για την αναφορά σε άλλο νήμα, δεν σκέφτηκα να αναζητήσω προτού δημιουργήσω το δικό μου. Θέλετε να ανεβάσω το λινκ για το κανάλι στο άλλο νήμα, ή δεν υπάρχει πρόβλημα;
Ναι, αλλά αυτό το υποδεέστερο μουσικολογικά κομμάτι ήταν ο πρωταρχικός λόγος, για τον οποίον ο Ν. βρέθηκε στην Κρήτη. Ως κλασικός ομηριστής, έψαχνε για σύγχρονους επικούς ποιητές, και τους βρήκε σε Κύπρο και Κρήτη.
Καλησπέρα. Καλύτερα άστο εδώ γιατί το άλλο νήμα αρχικά δεν ήταν για το Νοτόπουλο, συζητούσαμε ένα κανάλι στο YouTube το οποίο έχει και ηχογραφήσεις του Νοτόπουλου και διάφορα άσχετα.