Αρπίσματα στη κιθάρα για ρεμπέτικα

καλησπερα
Ισως να επρεπε να το βαλω στα θεματα της κιθαρας, αλλα αφορα τροπο παιξιματος και προτιμησα εδω. Αν εκανα λαθος ας το μετακινησουμε…

Τον τελευταιο καιρο γρατσουναω μια κιθαρα και ενα απο αυτα που προσπαθω να κανω είναι το αρπισμα που εχουν καποια αργα χασαπικα.

Θελω να ρωτησω πως παει η πενα. εχω βρει τρια διαφορετικα είδη αρπισματος. Σας βαζω βιντεακι για να καταλαβετε ποια εννοω. Τα τραγουδια ηταν τρια τυχαια (τα τρια πρωτα που βρηκα με το συγκεκριμενο αρπισμα)

σε αυτο νομιζω οτι η πενα παιζει συνεχεια κατω. Η απορία μου εδω είναι οταν παιζουμε συγχορδία με τις 6 χορδες πχ μπαρε σολ μινορε, ποιες χορδες χτυπαμε. Προφανως πρωτα την σολ (στη μι χορδη) . Μετα την απο κατω ρε νοτα στη λα χορδη) ; Και στη συνεχεια τις κατω τρεις (τις τρεις λεπτες χορδες) ; παραλειπουμε τη νοτα που βρισκεται στη χορδη ρε δηλαδη;

εδω παιζουμε 8 νοτες . Πως παει η πενα; Συνεχεια κατω πανω και αρχίζουμε απο κατω; Η ιδια απορια και με παραπανω. Ποιες χορδες χτυπαμε σε μπαρε.

Εδω παιζουμε 6 νοτες. Οι ιδιες αποριες με την πενα…

Οταν πιανω ρε μινορε ανοιχτο και παιζω τις 4 κατω χορδες τα πραγματα είναι σχετικα ευκολα. Σε πληρεις συγχορδιες ομως αν πρεπει (και γι’ αυτο ρωταω) να παραλειψω χορδες εκει τα χανω κανονικα…

Αν μπορει καποιος να βοηθησει…

Αρμόδιος για θέματα κιθάρας ασφαλώς δεν είμαι, οπότε δεν έχω απάντηση. Ήθελα όμως οπωσδήποτε να επαινέσω την εξαιρετική σαφήνεια των ερωτήσεών σου, αγαπητέ Γεωργαλά (Γιώργος, αν θυμάμαι καλά;).

Τα υπόλοιπα από τους καθ’ ύλην.

Πολυ σωστα. Γιωργος

Φοβομουνα οτι επειδη είναι λιγο δυσκολο απο το πληκτρολογιο να εξηγησω οτι δε θα καταλαβαινατε την ερωτηση. Πολυ ωραια λοιπον… Χαιρομαι που γινονται κατανοητες οι ερωτησεις…

Αν χρειαστει παντως μπορω στις επομενες μερες να ανεβασω και δικο μου βιντεακι (ζουμ στις χορδες) για περαιτερω διευκρινήσεις…

γενικά στα αρπίσματα παίζουμε ένα μπάσο εκ περιτροπής (χορδές 4,5,6) και μετά κάποια ανάλυση στα καντίνια (χορδές 1,2,3 ή 2,3,4) -αναλόγως το μέτρο και το ύφος που θέλουμε. συνήθως παίζεται με δάχτυλα, αλλά και με την πένα γίνεται. καλό είναι να προσπαθήσεις να παίζεις πάνω-κάτω σε μπαλλάντες (και στην “πορεία”), αλλά στο μινόρε της αυγής θέλει συνέχεια θέσεις -όπως γενικά στη λαϊκή κιθάρα.
αντιστοιχούμε τον αντίχειρα στα μπάσα και κάθε δάχτυλο σε ένα καντίνι (το μικρό δεν παίζει). επικρατεί η ονομασία με γράμματα ως εξής: αντίχειρας p, δείχτης i, μέσος m, παράμεσος a. οπότε τα αρπίσματα γράφονται ως εξής:
μινόρε (πρώτη εκτέλεση): p i m/a i m/a i m/a i
μινόρε (μπέλλου): p i m i a i m i
πορεία: p i m a m i
m/a: παίζουμε δυο καντίνια μαζί. στο p ξεκινάμε με μπάσο τη τονική και μετά αλλάζουμε. τόνισμα έχουμε στο p και στο a.

γιώργο ότι απορία έχεις τα λέμε -δυστυχώς όχι από κοντά, δεν προφταίνω τελικά…

Γεια σου Νικο. Δε θα ερθεις τελικα; Δε πειραζει… Καπου θα σε πετυχω…
Με τα δαχτυλα δεν εχω προβλημα, τα εχω βρει ευκολα… Το προβλημα είναι με την πενα. Δυστυχως με τα δαχτυλα σε ακουστική κιθαρα δεν ακουγεται καθολου οταν παιζω σκετα (που ετσι παιζω παντα)

Οποτε Νικο λες να ξεκιναω με κατω μιας και η μπασα είναι και βασική και να εναλλάσω μετα πανω κατω (εκτος του τροπου μινορε πρωτη εκτελεση που εκει ειναι προφανες οτι είναι ολες κατω)… Πολυ ωραια

Μεγαλη η αποσταση βρε παιδι μου σε πολλες συγχορδίες… Θελει εξασκηση…
Να σαι καλα Νικο… Ευχαριστω