Αρπέζ

Γεια σας παιδιά
Τωρα τελευταία άρχισα να καταλαβαίνω τους διάφορους δρόμους να τους συναντώ σε τραγούδια κλπ συνάντησα όμως σε ένα βιβλίο του μυστακίδη τα λεγόμενα αρπεζ και για αυτά θέλω να ρωτήσω.
Τι ακριβώς είναι; Που κ πως χρησιμοποιούνται; Λεει βέβαια μέσα κάποια πράγματα αλλα δεν πολύκαταλαβαίνω.
μιλώ για κιθάρα.

Εάν συνειδητοποιήσεις ότι η λέξη (άρπισμα, στα ελληνικά) προέρχεται από τον τρόπο που παίζεται η άρπα (μία - μία χορδή, διαδοχικά) θα καταλάβεις αμέσως αμέσως πολλά. Τα πιό εξειδικευμένα θα σου τα εξηγήσει κάποιος δάσκαλος, μέσω πληκτρολογίου είναι κάπως δύσκολο.

Ειχα κανει και εγω μια ερωτηση παλαιοτερα. Δες παρακατω. Ισως βοηθησει…

http://www.rembetiko.gr/forums/showthread.php?t=24953&highlight=%EC%E9%ED%FC%F1%E5+%E1%F5%E3%DE%F2

Σαν μουσικός όρος ‘‘αρπεζ’’ σημαίνει ανάλυση συγχορδίας .Αν επιχειρήσουμε να το απλοποιήσουμε αυτό, μπορούμε να πούμε οτι παίζοντας τις νότες μιας συγχορδίας, όχι ολες ταυτόχρονα, αλλα μία-μία τοτε κάνουμε αρπεζ.

1 «Μου αρέσει»

Χμ κατάλαβα. τα αρπίσματα που λέτε πάνω στις συγχορδίες, όπω παίζεται το μινόρε της αυγής πχ που έβαλε και ο φίλος georgalasg τα ξέρω.
Αλλα λέει πχ στο βιβλίο το αρπεζ της Ε είναι χτυπώντας στις χορδές Α D G τις νότες C E G C και πάλι πίσω.αυτό δεν είναι άρπισμα όπω αυτό στο τραγουδι. Καταλάβατε;

Αυτο που λες ειναι το αρπεζ της ντο ματζορε και οχι της μι που γραφεις.

Δύσκολο να εξηγηθούν τέτοιες λεπτομέρειες, αν και τα παραπάνω είναι σωστά.

Ας δοκιμάσουμε να δώσουμε ορισμούς. Τι είναι αρπισμός: Η μονοφωνική εκτέλεση μιας τρίφωνης η τετράφωνης (συνήθως) συγχορδίας. αυτό που ονομάζουμε στην Τονική αρμονία συγχορδία αποτελείται από την βάση , την τρίτη και την πέμπτη(καθώς και άλλων φθόγγων συχνά αλλά μην μπλέξεις για τώρα). ΠΧ do-mi-sol είναι η ντο μείζονα συγχορδία. Η συνήχηση αυτών τον 3 φθόγγων θα σου δώσει την συγχορδία,η ξεχωριστή εκτέλεση κάθε νότας θα σου δώσει το άρπισμα της συγχορδίας.
Ποιος ο λόγος μελέτης αρπισμάτων: Στα άταστα όργανα, η μελέτη αρπισμάτων βοηθάει στο αρμονικό κούρδισμα των διαστημάτων, δηλαδή εξασκεί το αυτί μας στο να επαναλαμβάνουμε νότες σε διάφορες θέσεις και οκτάβες της έκτασης του οργάνου. Αν λάβουμε υπόψιν πόσο συχνά χρησιμοποιούνται στο ρεπερτόριο ως μέρη μελωδιών, τότε η μελέτη τους σίγουρα προσφέρει πολλά ως προετοιμασία για ρεπερτόριο.

1 «Μου αρέσει»

Επειδή αναφέρεσαι στην κιθάρα, υπάρχουν 2 λογιών αρπίσματα. Το πρώτο αφορά αποκλειστικά το δεξί χέρι που νύσσει τις χορδές διαδοχικά ενώ το αριστερό μένει σταθερό σε μια συγχορδία, π.χ. τα αρπίσματα 6/8 που υπάρχουν στους πιο πρόσφατους χασάπικους, μια νότα ανα χορδή. Το άλλο είδος αρπίσματος προϋποθέτει κίνηση και του αριστερού χεριού στα τάστα ώστε να παιχτούν όλες οι νότες της συγχορδίας (ακόμα κι αν είναι στην ίδια χορδή). Αυτό το δεύτερο είδος είναι απαραίτητο στα κιθαριστικά μέρη του Χιώτη π.χ. στο Βουνό έχουμε κατιόν άρπισμα ελαττωμένης έβδομης 2 οκτάβων. Έχουμε επίσης άρπισμα όπου για την κάθε νότα παίζεται ο προσαγωγέας: #Σολ -λα, σι ντο, #ρε μι, #σολ λα

Τα Arpegios είναι και τεχνική παιξίματος στην ηλεκτρική κιθάρα: οι έμπειροι κιθαρίστες τα χρησιμοποιούν στα σολο τους σε γρήγορη ταχύτητα και το αποτέλεσμα είναι εντυπωσιακό

ακριβώς Μπάμπη. Το arpegio είναι αλλουνού παπά ευαγγέλιο και μπορεί μεν να μπει σε οποιοδήποτε σόλο αλλά κυρίως το συναντάμε στην μέταλ μουσική και μάλιστα στην πιο τεχνική πλευρά της(και δεν έχω ακούσει και ποτέ και arpegio χιτζάζ δυστυχώς)
Το άρπισμα έχει να κάνει με την πρώτη-τρίτη-πέμπτη βαθμίδα (ντο μη σολ για Ντο majore ) και τις αναστροφές των. ΚΟΙΝΩΣ συνδυασμός αυτών των τριών βαθμίδων της συγχορδίας. Ο Κ.Μυστακίδης στο βιβλίο του έχει 200 και βάλε σελίδες. Πες τι θες να μάθεις ακριβώς για το άρπισμα να σου απαντήσουν όσοι ξέρουν και το κάτι παραπάνω.

Υ.Γ Χαιρετίσματα στον Giuliani (για τους σπουδαστές κλασσικής)

Νάστε καλά παιδιά, βγήκε μία άκρη.
Θα μελετήσουμε λοπόν και αν έχουμε κάποια νεα απορία ρωτάμε. :230:

Έχω και γω μια απορία επειδή είμαι καινούργιος. Το άρπισμα είναι το ίδιο με το ακόρντο;

Η απάντηση έχει δοθεί λίγο παραπάνω και στην παρουσιάζω και πάλι όπως την έγγραψε ο φίλτατος Νικόλας :

[SUB]BTW (που λένε και οι Αμερικάνοι) ακόρντο = συγχορδία.[/SUB]

Ευχαριστώ φίλε, αυτή η λέξη ακόρντο με είχε συγχήσει. Να’σε καλά.

Κάτι που θα σε βοηθήσει παραπάνω είναι και η γνώση ηχογραφημάτων που χρησιμοποιούν την τεχνική αυτή. Ένα από τα πιο δημοφιλή και εντυπωσιακά είναι το εκπληκτικό σόλο του Μπέμπη. Ουσιαστικά είναι ανάλυση(αρπέζ) της Ρε μινόρε (από την πρώτη κιόλας στιγμή ξεκινάει αρπίζοντας ΡΕ μινόρε) και χρησιμοποιεί και αρπίσματα-όπως δώθηκε ο όρος των πριν-σε όλο το μήκος σχεδόν του τραγουδιού. Ελπίζω να σε βοήθησε.

Χαίρε,
Γνωρίζεις που μπορούμε να βρούμε τέτοιες ηχογραφήσεις; λογικά στο youtube έτσι;

Πάτα ‘‘το σόλο του Μπέμπη’’ στο search και θα σου δώσει ανάλογα αποτελέσματα. Η πρώτη εκτέλεση είναι με άρπισμα ρε μινόρε στην αρχή και πιάνο. Είναι σε μπουζούκι αλλά θα σε κατατοπίσει πλήρως.

— Νέο μήνυμα προστέθηκε στις 03:11 ::: Το προηγούμενο μήνυμα δημοσιεύθηκε στις 03:09 —

Εξαιρετικά αρπέζ έκανε και ο αείμηστος ο Ζαμπέτας…Τις καλύτερες αναλύσεις που έχω ακούσει σε ματζόρε βασικά…Το λέω πειδή βλέπω πως είναι ο συνθέτης σου

Να εισαι καλά φίλε. Μακάρι να μάθω αρκετά, όπως βλέπεις είμαι αρχάριος. Κάθε λόγος σας και βοήθεια μου!

Υπομονή και να μην το παρατάς ακόμα και όταν σε κουράσει. Θα έχεις φάσεις που δε θες να παίζεις αλλά κράτα το όρθιο και αν έχεις ικανότητες σε λιγότερο από χρόνο θα έχεις ένα ικανοποιητικό επίπεδο που θα αυξάνεται συνέχεια

Με μία σύντομη απάντηση στο τι είναι τα αρπέτζιο θα έλεγα, η δυνατότητα να παιχτούν κάποια ακόρντα ή θέσεις έτσι ώστε να ακούγονται σαν σόλο ( η μία νότα μετά την άλλη) και όχι σαν συγχορδίες.

Η τεχνική είναι να κατεβαίνεις τις χορδές σε κάθε περίπτωση πάντα με θέση όταν αλλάζεις χορδή, και άρση μόνο όταν έχεις δεύτερη νότα στην ίδια χορδή, επίσης η δύναμη ασκείται από τον αγκώνα και όχι τον καρπό, ο καρπός δουλεύει μόνο στην άρση, και με αυτόν τον τρόπο επιτυγχάνουμε μεγάλη ταχύτητα στη προσπέλαση μιας συγχορδίας.

Σχήματα αρπέτζιο συναντάμε -εκτός από την κλασική και γενικότερα την ηλεκτρική κιθάρα-, στα swing και ακόμα και στο μπουζούκι από δεξιοτέχνες του είδους.

Ενα παράδειγμα στην κιθάρα εδω: http://www.youtube.com/watch?v=xKDZkBQZ05I

Δημήτρης
http://fotopoulos.wordpress.com/