Χαιρετώ,
Στην προσπαθεια μου να βοηθησω στον προσδιορισμο του ατερμονου και ασαφους ερωτηματος
σας παραθετω τα παρακατω:
1.Το όργανο που αναφερεστε ειναι Ηλεκτρικο Σαζι(ελληνιστι)Εlektro Baglama(τουρκιστι).
2.Πιστευω κατα την δικη μου γνωμη οτι δεν ειναι αποκλειστικα ουτε αλβανικο,ουτε ελληνικο,ουτε τουρκικο,ουτε κουρδικο,ουτε κανενος αλλου επιδοξου πολιτιστικου διεκδικητη.
Κι αυτο γιατι τα αχλαδοσχημα νυκτα οργανα παρατηρουνται καθ’ ομοιωση σε ολους τους λαους απο
την ανατολη ως τη δυση κι απ’ τον βορρα εως τον νοτο.
Τωρα, αν καποιος θελει να ψαξει την ιστορια των οργανων θα βρεθει αναμεσα σε διαφορες αποψεις που ποικιλουν αναλογα με την διαθεση τις πηγες και τους σκοπους του ερευνητη ή την αναγκη ενος
εθνους να εχει ή να δημιουργησει πολιτιστικη κληρονομια για ευνοητους λογους.
3.Αυτο που εμεις ονομαζουμε Σαζι(Saz:καλαμια,καλαμι/οργανο), οι Τουρκοι το ονομαζουν κυριως, Baglama το οποιο και αλλαζει ονομασια αναλογα με το μεγεθος ή την οψη του γενικοτερα(Baglama,cura,meydan,divan,bozuk,bass baglama,elektro baglama).Oι Τουρκοι θεωρουν οτι προγονος του Βaglama ειναι το Kopuz(το οποιο και απανταται αυτουσιο σε ολες τις τουρκογενεις περιοχες απο την ΜΑσια εως την Βακτριανη) αποκλειοντας οποιαδηποτε αλλη θεωρια οπως διαβασα σ ενα site του Τουρκικου υπουργειου πολιτισμου αλλα δεν θυμαμαι την διευθυνση να σας γραψω.
3.Στην ελληνικη παραδοση ειναι διαδεδομενο με την ονομασια Ταμπουρας(οχι πανομοιοτυπο παντα με το Σαζι)και εμφανιζεται κατα την εποχη του Φιλιπου του Β’ ως Πανδουρις(Πανδουριδα,Πανδουρα,Θαμπουρα,Ταμπουρα,Ταμπουρας).
ALKIBIADES…Τα νυκτά με ηχείο όργανα είναι σαφώς χρησιμοποιούμενα στην Ελλάδα αρχαιόθεν.
Ήδη από τον Ησίοδο και τον Όμηρο μυθολογείται η χρήση Ηχείου από καύκαλο χελώνας
από τον ίδιο τον Απόλλωνα στην λύρα.Στα χρόνια δε της Μακεδονικής ηγεμονίας, ο Δημοσθένης επιπλήτει τον Φίλιππο τον Β΄, διότι επιτρέπει την χρήση νυκτών με ηχεία και κορδακιζουσών ορχηστρίδων στητν αυλή του, θεάματα βαραβαρίζοντα και ξενόφερτα.
Δηλαδή τον κατηγορεί πως οι πανδουρίδες και οι ημίγυμνες χορεύτριες τσιφτετελιού δεν είναι ελληνικά. Εννοεί, βεβαίως, πως δεν είναι αριστοκρατικά. Και πως μόνο ο λαός και οι Βάρβαροι τα συνηθίζουν.Ωραία μέχρις εδώ.
Oλα αυτα, από την πανδουρίδα και την λύρα με ηχείο μέχρι τον ταμπουρά του Mακρυγιάννη,
είναι πρόγονοι των μπουζουκιών.Οι πανδουρίδες αφού πρωτα μετασχηματιστούν σε σάζια, θα επιστρέψουν για να γίνουν πάλι συγκερασμένα μπουζούκια.
Και αυτο θα γίνει στο Ρεμπέτικο περιβάλλον, ήτοι στους τεκέδες και τα στέκια εν γένει της μαγκιάς.
http://clubs.pathfinder.gr/rebetiko/26936?forum=3835&read=244
ALKIBIADES…Όμως, αυτά τα λόγια του Δημοσθένη δεν είναι εντελώς αναίτια. Όπως συντείνουν σχεδόν όλοι οι ερευνητές και λαογράφοι, η μοίρα του Τρίχορδου, ή Πανδούρας, ή Ταμπουρά, αργότερα στην
ανατολή Σάζ και εν τέλει Μπουζουκιού, μοιαζει να είναι ένα συνεχές πήγαινε-έλα μεταξύ Ελλάδος
και καθ’ ημας Ανατολής.Ήδη από τα αρχαία χρόνια, πανθομολογείται η εισαγωγή της Πανδούρας από την Ανατολή. Όργανο με ηχείο αχλαδόσχημο, μανίκι διπλάσιου μήκους και τρεις διπλές χορδές με την ίδια ακριβώς σχέση που χρησιμοποιείται και στο εξάχοδρο μπουζούκι. Η μεγάλη της επιτυχία, παρά την θυελλώδη αντίδραση της Ελληνικής αριστοκρατίας και λογιωσύνης, οφείλεται στην δυνατότητα παραγωγής μεγάλου πλούτου ήχων με μικρό αριθμό χορδών. Στα Βυζαντινά Χρόνια, μοιάζει να κατακτά κάποιαν απήχηση και στις τάξεις των Λογίων, καθώς ο Αρχιεπίσκοπος Χρύσανθος τονίζει πως είναι το ενδεδειγμένο όργανο για την διδασκαλία της Βυζαντινής μουσικής, ενω πλούσια είναι και η απεικόνιση Ταμπουράδων όπως και οι αναφορές στην δημοτική αλλά και την λόγια ποίηση της εποχής. Μάλιστα, παρά την εσφαλμένη πεποίθηση πως η ονομασία μπουζούκι εμφανίζεται μαζί τα σταθερά τάστα τον 19ο αι., ήδη από τα Βυζαντινά χρόνια παρατηρείται η χρήση του όρου παράλληλα με τους αρχαιότερους Ταμπουράς, Θαμπούριν, Πανδούρα…
http://clubs.pathfinder.gr/jojef_MUSIC
Δεδομενο ειναι οτι το Σαζι ειναι ειναι ενα εκπληκτικο και ανεξερευνητο οργανο για τους Νεοελληνες
και κατα την γνωμη μου μην το μακρυνουμε περισσοτερο γιατι ακρη δε θα βγαλουμε με το ποθεν ερχεται, παρα μονο να το μελετησουμε ως μουσικοι και τιποτε αλλο.
Tωρα οσον αφορα τον Muharrem Ahmeti,αν ξεπερασουμε το ψυχολογικο εμποδιο του οτι ειναι Αλβανος και Τσιγγάνος, ο νεαρος αυτος ως τραγουδιστης, ειναι κατα την γνωμη μου εκπληκτικος.
Με εκτιμηση
Ιωσηφ Σαρασιδης
Μουσικος-Συνθετης