Σκωπτικά., ασεβή και άσεμνα στιχάκια συναντάμε στα δημοτικά μας τραγούδια.
Ίσως επειδή διαδόθηκαν περισσότερο με την προφορική παράδοση και δεν δισκογραφήθηκαν, για να περάσουν από έλεγχο, άρα και από λογοκρισία, ίσως και λόγω της υπερβολικά συντηρητικής κοινωνίας της εποχής , όπου οι άνθρωποι έβρισκαν ίσως διέξοδο στην αθυροστομία.
Για όποιον ενδιαφέρεται για περισσότερα στοιχεία, ας δει το βιβλίο της Μαρίας Μιχαήλ – Δέδε «Το άσεμνο, ανίερο, υβριστικό στο ελληνικό δημοτικό τραγούδι», έκδοση του 1991 ή το «Άσεμνα και βωμολοχικά λαογραφικά» του Μαν. Βαρβούνη, 2007.
Όπως και στα «Αποκριάτικα» της Δ. Σαμίου, το ένθετο, το συνοδευτικό, έχει πολύ ενδιαφέρον.
Στο ρεμπέτικο τραγούδι τα πράγματα είναι διαφορετικά, πιο «αγνά», πράγματι. Ίσως έπαιξε ρόλο και η λογοκρισία από την οποία περνούσαν τα τραγούδια για να δισκογραφηθούν.
Έτσι, το πιο τολμηρό τραγούδι στην ιστορία ήταν μάλλον «Η Βαρβάρα» του Τούντα, τραγούδι του ʼ36, το οποίο έφερε και την εγκαθίδρυση της Επιτροπής Λογοκρισίας , η οποία τυπικά τελείωσε μόλις το 1994 !!!
Αλλά, πέρα από το φόβο της λογοκρισίας, πιστεύω πως οι ρεμπέτες ήταν συγκρατημένοι στις εκφράσεις τους. Και στα τραγούδια δεν συναντάμε ούτε …νοούμενα ούτε υπονοούμενα… αλλά το ίδιο και στις βιογραφίες: ούτε εκεί παρεκτρέπονται φραστικά.
Μου έκανε εντύπωση που ο Μουφλουζέλης έλεγε στην αυτοβιογραφία του «Όταν η λήγουσα είναι μακρά» από το Φ. Μεσθεναίο, πως ο πατέρας του «ποτέ δεν είπε άσχημη κουβέντα από σεξουαλικής άποψης» , όπως και ο ίδιος δεν παρεκτράπη, όπως και ο Μάρκος και οι υπόλοιποι ούτε στους στίχους των τραγουδιών τους ούτε και στις βιογραφίες τους. Ακόμα και στις ζωντανές ηχογραφήσεις τραγουδιών τους που γίνονταν μπροστά σε μικρό, φιλικό, κοινό, δεν συναντάμε … παρεκτροπές φραστικές, μόνο πλακατζίδικα πειράγματα μεταξύ τους, όχι αθυροστομία και βωμολοχίες.
Πάντως η αθυροστομία και οι βωμολοχίες έχουν την ιστορία τους στον τόπο μας και την εξήγησή τους.
Από τις οργιαστικές τελετές της αρχαιότητας μέχρι τον Αριστοφάνη και μέχρι τα σκωπτικά δημοτικά μας τραγούδια ή κάποια ελάχιστα, όπως του Γιάγκου Ψαματιανού που διασώθηκαν ως τις μέρες μας και ως τη σύγχρονη επιθεώρηση και κωμωδία.
Αλλά, ειδικά στη σύγχρονη εποχή, η αδικαίωτη και σαχλή χρήση αισχρολογίας και προσβάλλει την ανθρώπινη αξιοπρέπεια και μειώνει αυτόν που την χρησιμοποιεί, ειδικά όπως γίνεται κατά κόρον και χωρίς προφανή αιτία.