Ή τεχνική της "μπότας"

Ή αλλιώς το πιάσιμο των μπάσων με τον αντίχειρα. Υπάρχουν συγκεκριμένα ακορντα που πιανουμε με αυτό τον τρόπο ή γενικά ότι εχει μπαρε το αντικαθιστούμε με αντίχειρα στο μπάσο; Βολευει αυτή ή τεχνική στα ακορντα που έχουν τονική στη 5η (Cm?);
Γενικά οποιαδήποτε λεπτομέρεια που αφορά στην τεχνική του μπασοκιθαρου κ θεωρητε δεδομένη για έναν έμπειρο λαϊκό κιθαρίστα είναι κάτι παραπάνω από ευπρόσδεκτη, καθότι είμαι πολύ νέος στο χώρο .

αν και δεν προτιμώ αυτή την τεχνική, είναι απολύτως δόκιμη. άμα εξασκηθείς πιάνεις ακόμα και Cm.
γενικά σπάσε ότι μπαρέ μπορείς. εννοώ να χρησιμοποιείς μικρό μπαρέ αντί μεγάλο (με δείχτη ή τρίτο δάχτυλο), και να μην παίζεις την πρώτη χορδή (καντίνι). έτσι θα έχεις πιο συμπαγή ήχο αλλά και καλύτερη πλαστικότητα στην εναλλαγή άκκόρντο/γέμισμα.
και βεβαίως δώσε βάση στο δεξί χέρι, μια που από κει θα βγεί ο ρυθμός και ο ήχος. το λαουτίστικο παίξιμο (με λιγότερο ή περισσότερο σπάσιμο καρπού) θα σου δώσει την απαραίτητη ατάκα και ένταση. δώσε όσο “αέρα” θες στα μπάσα, αλλά “μάζεψε” αρκετά τα καντίνια.

Θα σου πρότεινα να πειραματιστείς ξεκουρδίζοντας και την μι μπάσα ένα τόνο κατεβάζοντας την σε ρε.
Αν θέλεις να δουλέψεις ειδικά προπολεμικά τραγούδια, θα το βρεις πολύ χρήσιμο και θα παρατηρήσεις ότι και σε αρκετές ηχογραφήσεις του μάρκου ακούγεται η ρε μια οκτάβα κάτω από την ανοιχτή.Έτσι καταργείς εντελώς και το μπαρέ.Για τις συγχορδίες που έχουν τονική στην λα χορδή θέλει προσοχή καθώς εάν ο λαιμός της κιθάρας σου είναι φαρδύς μπορεί να πονάς στην αρχή.Είναι πόνος που είναι ύπουλος και δεν πρέπει να τον αγνοείς καθόλου.Αν έχεις κιθαρόνι με σχετικά λεπτό λαιμό θα μπορείς πιο εύκολα να πιάνεις και τις δυο μπάσες με τον αντίχειρα όταν παίζεις κλειστές συγχορδίες τύπου μπαρέ.

Σας ευχαριστώ κ τους δύο για τις απαντήσεις- συμβουλές σας, όντως ή fender που έχω έχει αρκετα φαρδύ λαιμό κ με δυσκολεύει αρκετά στο πιάσιμο των μπάσων της 5ης, σίγουρα θα δοκιμασω να ρίξω ένα τόνο τη Μι .
Κάτι ακόμα υπάρχει κάποια συγκεκριμένη ασκηση - μέθοδος , για την εξάσκηση του δεξιού χεριού στον λαουτιστικο τρόπο παιξίματος ή απλά σε ότι παίζουμε πρεπει να μην κολλάει ο καρπός κ να κρατάμε μία γωνιά;

βασικά σπας τον καρπό, και αφήνεις τη γροθιά να πέσει σχεδόν μόνο με το βάρος της και να σταματήσει (φρενάρει) στην επόμενη χορδή. δηλαδή η κίνηση αρχίζει στον αέρα και καταλήγει στην χορδή, έτσι έχεις ένταση και ατάκα. το ανάποδο βγάζει αυτόν τον αδύναμο και άχρωμο “έντεχνο” ήχο.
όσο πιο χαλαρός είσαι, και όσο λιγοτερο παρασύρεις στην κίνηση το υπόλοιπο χέρι από καρπό και πάνω, τόσο το καλύτερο. στο καρπό μόνο κίνηση άνω-κάτω, ποτέ περιστροφική (αυτό ισχύει για όλες τις πενιές).
το δύσκολο στο λαουτίστικο παίξιμο είναι οι άρσεις, αλλά θα τις συνηθίσεις και αυτές. έτσι κι αλλιώς δεν θα τις χρειαστείς στη συνοδεία (εκτός από κανένα πολύ γρήγορο γέμισμα), παρά μόνο στα σόλα.
βάλε τον ρυθμό στο χέρι σου σε μια συνεχόμενη κίνηση για να είσαι σταθερός και ακριβής. πχ στο ζεϊμπέκικο 9/8, παίζεις δέκατα έκτα συνεχόμενα ώστε να έχεις όλες τις αξίες στο χέρι σου. κάνε όσο το δυνατόν ομοιόμορφη κίνηση μπάσα-καντίνια, με τονισμένα όμως τα μπάσα.

Αν προέρχεσαι από ηλεκτρική κιθάρα ναι.Υπάρχει μια μέθοδος.Και αυτή λέγεται υπομονή και πίστη.Θα μπορούσες να εξασκηθείς παίζοντας τις κλίμακες σου αλλά προσέχοντας κάθε φορά που αλλάζεις χορδή να χρησιμοποιείς κάτω πενιά.Είναι βασικό το δεξί σου χέρι(αν είσαι δεξιόχειρας)να εφαρμόζει με τέτοιο τρόπο πάνω στο όργανο έτσι ώστε να μην χρησιμοποιείς καθόλου δύναμη για να το στηρίξεις.Απλά να πέφτει πάνω του.Η κίνηση του χεριού πρέπει να εστιαστεί στον καρπό σου και να προσέχεις ειδικά όταν παίζεις σόλο να μην κουνάς το χέρι σου αλλά το παίξιμο να προέρχεται από τον καρπό.Κάτι άλλο που εμένα με βοήθησε πάρα πολύ ήταν να απομακρύνω τον λαιμό του οργάνου και να το κρατάω σε μια γωνία σε σχέση με το σώμα πιο ανοιχτή.Φαντάσου κάπως σαν κάνη όπλου αλλά όχι υπερβολές.Μια άλλη συμβουλή μου είναι όταν κάθεσαι να παίξεις, φρόντισε το δεξί σου πόδι να είναι όσο ψηλά χρειάζεται έτσι ώστε το όργανο να έρχεται ψηλά να νιώθεις άνετη την αγκαλιά σου, όχι σφιγμένη και να μην χρειάζεται να σκύβεις.Ειδικά αν είσαι ψηλός αυτό θα το βρεις πολύ χρήσιμο.Ψάξε και διάβασε και για την τεχνική reststroke.Θα σε βοηθήσει αρκετά ειδικά στην αρχή που η αίσθηση του όλου πράγματος, επαναλαμβάνω αν προέρχεσαι από ηλεκτρική κιθάρα, θα είναι κάτι εντελώς καινούριο.Αν δεν έπαιζες πιο πριν απλά ξεκινάς τώρα τόσο το καλύτερο.Αν σφίγγεσαι όταν παίζεις σταμάτα αμέσως.Θέλει αργά στην αρχή και πολύ υπομονή.Χωρίς νεύρα αν είσαι ψιλοτελειωμανής.Γενικά φρόντισε να υπάρχει όσο το δυνατόν μεγαλύτερη άνεση και φυσικότητα σε όλο σου το σώμα όταν παίζεις.Είναι μέχρι να αρχίσει να σου ανταποδίδει, μετά τα πράγματα είναι εντελώς στρωτά.

Έχει πολλά χρόνια να δω την μέθοδο ακομπανιαμέντων του Τάκη Μωράκη, αν θυμάμαι καλά έδειχνε τέτοια πιασίματα, π.χ. για σολ μινόρε. Μην τα δοκιμάσετε με σύγχρονη κλασική κιθάρα, η ταστιέρα είναι πολύ φαρδιά και δεν προσφέρεται για τέτοιο παίξιμο. Ακουστική/λαική και ηλεκτρική προσφέρονται.

1 «Μου αρέσει»