Για σας παιδιά. Είχα κάπου διαβάσει ότι ο Περιστέρης έπαιζε το μπουζούκι με μονές χορδές. Αρραγες αληθευει;
(Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/ην nikos_s 31 Ιούλιος, 2005)
Για σας παιδιά. Είχα κάπου διαβάσει ότι ο Περιστέρης έπαιζε το μπουζούκι με μονές χορδές. Αρραγες αληθευει;
(Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/ην nikos_s 31 Ιούλιος, 2005)
Δεν ξέρω αν κάποιος, κάπου, κάποτε χρησιμοποίησε μονόχορδο μπουζούκι. Αν πάντως το διάβασες σε κάποιο cd του Κουνάδη, στα “σχόλιά” του κάτω απ’ τα τραγούδια… Τι να πω; Εγώ ακούω κιθάρα να σολάρει. Από πού συμπεραίνει ο Κουνάδης ότι παίζει …μονόχορδο μπουζούκι, δεν ξέρω. Εκτός κι αν πιστεύει τα επιφωνήματα που λένε “Γεια σου Σπυράκι με το μπουζουκάκι σου”…
Δυστυχώς δε θυμάμαι εαν το διάβασα στα σχόλια του Κουνάδη αλλά ξανάκουσα το “Τεκεντζή” και το “Ενας μάγκας στο Βοτανικό” και το όργανο που σολάρει τη μια νομιζω οτι ειναι κιθάρα αλλά οσο το ακουω μου γινεται μπούζουκι με διαφορετικο υχο. Ειναι μυστηριο γιατι οσες φορες εχω ακουσει Κατσαρο η κιθαρα δεν ακουγεται ετσι.
Πρεπει να ειναι κιθαρα σε ποσοστο 98 % κατα τη γνωμη μου. Απ’την αλλη
ο φιλος Νικος εχει δικιο οσον αφορα την ομοιοτητα με ΚΑΤΣΑΡΟ.
Και μενα μ’εχει απασχολησει ειδικα οταν ακουω αυτες τις κιθαριστικες
πενιες απο τον ΠΕΡΙΣΤΕΡΗ.
Καταληγω στο -δικο μου- συμπερασμα οτι οι μαγκες
πρεπει να εβγαζαν τις μπασες και να κουρντιζαν
τα 3 καντινια ρε-λα-ρε ωστε να μην ακουγονται οι
αρμονικες των αλλων χορδων και θυμιζει κιθαρα
και να παιζουν και πιο ευκολα …
Τι λετε πανω σ’αυτο ;;
Εγώ λέω απλά ότι ο Κατσαρός παίζει με τα δάκτυλα, ενώ ο Περιστέρης (σταν συγκεκριμένα τραγούδια που σολάρει0 με πένα. Και συγνώμη για την απολυτότητα του ύφους μου, αλλά έχω βαρεθεί τους “ειδικούς” τύπου Κουνάδη που βγάζουν μεγαλοπρεπή συμπεράσματα απ’ το πουθενά, σχολιάζοντας για να …σχολιάζουν. Στα cd που ανάφερα πιο πάνω, ο Κουνάδης χαρακτηρίζει χασάπικα ως τσιφτετέλια, βρίσκει πως οι ερμηνευτές τραγουδούν σε ταυτοφωνία ενώ ακούγεται ένα περίφημο πρίμο-σιγόντο και άλλες εξυπνάδες που συχνά δημιουργούν την εντύπωση ότι δεν έκανε καν τον κόπο να κάτσει ν’ ακούσει τα τραγούδια που σχολιάζει. Άσε την κατηγοριοποίηση: “Ζεϊμπέκικο της ερωτικής απόγνωσης” λέει… Κάπου άκουσα (σε άλλον συλλέκτη) και “Ζεϊμπέκικο της πεθεράς”! Μα να μην μπορούν να το βουλώσουν…
Τελικά θα καταφέρουν να κάνουν τον Τσάρλι θεό!
Αν σ’ ενοχλεί η θεματολογική κατηγοροποίηση (η όποια), δεν ξύνησε ο τραχανάς. Κι αν δεν ξανάκουσες μπουζούκι με μονές χορδές, ΔΕΝ είσαι ο μόνος.
Καλά θα κάνεις λοιπόν εσύ να το βουλώσεις κάποτε γιατί και η υπομονή έχει τα όριά της. Εγώ πάντως άλλη, έστω έμμεση επίθεση δεν σου την επιτρέπω.
Προσπάθησε να γίνεις κοινωνικότερος και γλύκανε, δεν είναι κακό.
θΟΥ ΦΥΛΑΚΗ ΤΩ ΣΤΟΜΑΤΙ ΜΟΥ ΚΥΡΙΕ, για μια ακόμα φορά.
Να δούμε ως πότε θα τα βάζεις με όλους…, για να μη σου πω ότι “όσα δεν φτάνει η μαριωρή τα κάνει κεμμαστάρια”. Αμάν πια.-
Σ.Π.
Παιδια θα συνεχισω με την ερωτηση αν και τα αιματα αναψανε. Με το “αν αληθευει” εννοω “ξερει κανεις συγκεκριμενα στοιχεια”, γιατι και στα δυο τραγουδια που αναφερα ακουμε στο μεν πρωτο οπως λες κ’ εσυ Αρη “Γεια σου Σπυράκι με το μπουζουκάκι σου”, στο μεν δευτερο ακουμε “ε ρε να χαρω μπουζουκι”. Πλακα μας κανουν;
Οταν ο Περιστέρης παίζει μπουζούκι έχει ενα χαρακτηριστικό μαντολινίστικο παίξιμο με μια συνεχή ντρίλια,πχ στο “θα σπάσει το μπουζούκι μου” του Μάρκου και στο “Πορτοφόλι” επίσης.
Οταν παίζει κιθάρα χαρακτηρίζεται απο συνεχείς αρπισμούς και σολάρισμα στην μια χορδή όπως στον “Τεκετζή” και στον “Τεκέ της Μαριγώς”.
Τα επιφωνήματα προφανώς αφορούν την επιτυχή μίμηση της πενιάς του μπουζουκιού με την κιθάρα.
Μονόχορδο μπουζούκι δεν αναφέρει ποτέ κανείς πουθενά ,αναφέρονται οχτάχορδα ,δεκάχορδα με δύο μονές μουργκάνες δωδεκάχορδα των Αφων Κατσάμπα αλλά όχι τρίχορδο με μονές χορδές.
Ισώς σε καμμιά φυλακή να φτιάχναν κανένα αυτοσχέδιο χορδόφωνο τέτοιας μορφής λόγω έλλειψης
υλικών.Εχω δεί μπουζούκια εώς και του 1920 με κανονικότατη δομή σύγχρονου εξάχορδου.
ΥΓ
Εσυ ρε Πάπιστα τι έπαθες?
Σε τσίμπησε μύγα Τσε Τσε καλοκαιριάτικα,
αμα δεν αντέχεις την κριτική να κάθεσαι σπίτι σου και να μην γράφεις τίποτα.
Τα όρια της υπομονής είναι όντως ένα θέμα αλλά το τοποθετείς σε λάθος βάση, επι χρόνια ταλαιπωρείται το αναγνωστικό κοινό απο ημιμαθείς υπερφίαλους μελετητές εξωφύλλων των cd που επιμένουν να εκδίδουν σωρεία απο μπούρδες και αναμασήματα αυθαιρετώντας και πραγματοποιώντας λογικά άλματα στην σκέψη τους.
Η προσφωνηση “Γεια σου Σπυρο με το μπουζουκακι σου …” κλπ ειναι ψιλο-απατη για να πειστει ο ακροατης οτι αυτο που ακουει ειναι μπουζουκι !!
Αυτα ολα συμβαινουν εποχη 1931,'32,'33 προτου ο ΜΑΡΚΟΣ κανει το μεγαλο μπαμ με τους απανωτους δισκους εναν στην Parlophone (Καραντουζενι, Αραπ) και τη σειρα (σαν να εβγαζε σημερα cd) στην Columbia (Εφουμαραμε, Σερφ, Χαρμανης, Μαστουρας κλπ)
Το κολπο παιζεται στο εξης : το μπουζουκι ειναι ενα ταπεινο και διωκωμενο οργανο εκεινη ακριβως την περιοδο, παρόλα αυτα εχει αρχισει απο το 1927-'28 το τοποθετω εγω με τη μεγαλη ευθυνη του ΜΑΡΚΟΥ τους 2 δισκους του ΚΑΡΑΠΙΠΕΡΗ το μαγαζι του ΜΠΑΤΗ και ολη την Πειραιωτικη σχολη : ΑΦΟΙ ΣΚΡΙΒΑΝΟΙ, ΜΠΟΓΙΑΤΖΗΣ, ΑΪΒΑΛΙΩΤΗΣ, ΜΠΑΤΗΣ, ΧΑΡΙΛΑΟΣ ΚΗΡΟΜΥΤΗΣ, ΖΟΥΡΙΔΑΚΗΣ και ο νεοεμφανιζομενος και χειμαρος ΜΑΡΚΟΣ που εγραφε νεα τραγουδια δικα του, επισης και τους ΜΑΝΕΤΑ, ΣΚΟΥΡΤΗ, ΓΚΙΝΟΠΟΥΛΟ και αλλους μπουζουξηδες της Αθηνας και ευρυτερης περιοχης, να γνωριζει φημη και δοξα το ταπεινο αυτο οργανο που κανεις διευθυντης φωνογραφικης (Λαμπροπουλοι, Μπενβενίστε) αλλα και υπευθυνος (Τουντας, Περιστερης) δεν φανταζοταν οτι θα ειχε εμπορικη ή αλλη εξελιξη και δημοφιλία !!
Παραλληλα ο ΜΠΕΖΟΣ γραφει τα 10 μαγκικα τραγουδια του που κι αυτα πρεπει να εκαναν ντορο αν και προοριζοταν μαλλον για Αμερικη μονο.
Και μετα την ηχογραφηση των 4 οργανικων του ΧΑΛΚΙΑ και της πρωτης προσπαθειας στην Ελλαδα με τα δυο ακραιφνη ζειμπεκικα μαγκικα της φυλακης με το ΜΑΝΕΤΑ και το ΣΑΠΑΧΑΝΗ συνοδεια του σαντουριερη ΛΕΙΒΑΔΙΤΗ το μπουζουκι εχει ζητηση και οι σκοπιμες αυτες προσφωνησεις ιστορικα καταγραφουν αυτη ακριβως την περιοδο, πριν ή κατα τη διαρκεια που ο ΜΑΡΚΟΣ γραφει τα πρωτα του τραγουδια δηλ. 1932-1934.
Υπαρχει και μια αλλη ερμηνεια λιγοτερο μυθιστορηματικη, οτι σκεφτηκαν να βαλουν μπουζουκι αντι βιολι σαν πριμο οργανο για να παει καλυτερα ο δισκος και μια και δεν εβρισκαν ευκαιρο οργανο ο ΠΕΡΙΣΤΕΡΗΣ επαιξε μανι μανι τη μελωδια στην κιθαρα.
Συμφωνω με το Σωτο οτι το παιξιμο του σε μπουζουκι και κιθαρα ειναι ομοιο και ιδιαιτερο οπως το περιγραφει σε σημειο να ξεχωριζει !!
Πληροφοριες θα μπορουσαν να δωσουν φανταζομαι οι δυο γιοι του (πιανιστες) αν εχουν ακουσει την ιστορια …
Στο περιοδικο “Μετρονομος” το τελευταιο, η Φωτεινη Παγιουμτζη περιγραφει πως καποιος υπαλληλος της Columbia “τσιμπησε” τον πατερα της ΣΤΡΑΤΟ καθως τους πηγαινε με τη βαρκα στη στερια και τραγουδαγε και μαζι με το ΜΠΑΤΗ πηγαν στο στουντιο για να ηχογραφησουν μαλλον το “Ζειμπεκανο Σπανιολο” αλλα μπορει και το πρωτο του ΜΠΑΤΗ το “Σουχει λαχει”
Για το θεμα Κουναδη συμφωνω εν μερει με τον Αρη, μια και μας εχει αραδιασει ενα σωρο περιττα
φληναφηματα και πιο συγκεκριμενα αυτα τα μπλα-μπλα για να γεμισουν τα βιβλιαρακια των cd.
Κατα τα αλλα ομως δεν πρεπει να μηδενιζουμε και παραγνωριζουμε το εργο του που ειναι ασφαλως μεγαλο αλλα ισως αυτο ακριβως τον κανει να νομιζει οτι το “ρεμπετικο” ειναι ιδιοκτησια του και εκει ειναι που χαλαει λιγο η …μαγιά.
Το λεει αλλωστε και ο Λε Πα παδοπουλος στον προλογο του βιβλιου του “Να συλληφθει το ντουμανι”
Οσο για το Σακη θα σου προτεινα να εισαι πιο ψυχραιμος φιλε Σακη, μια και η γνωμη του Αρη ειναι μια ακομα γνωμη οπως λεει και ο Σωτηρης, τι να κανουμε, δεν εχουν ολοι τις ιδιες αποψεις, αλλωστε εχεις ακουσει τοσα θετικα για τη δουλεια σου, που την περιμενουμε !!
Λέει ο Κηρομύτης για τον Περιστέρη:
Και μετέπειτα, ο Περιστέρης ο συγχωρεμένος έβαλε στην κιθάρα δύο τέλια μαζί στο μι και τα έπαιζε σαν μπουζούκι, με την κιθάρα, και τα τραγουδούσε ο Καβουρας όταν άρχισε, να πούμε. Ο Περιστέρης τα 'παιξε, να πούμε, σαν μπουζούκι, στην κιθάρα. Εβαζε δύο κόρδες, όπως το μπουζούκι. Και έβαζε κάτι τραγουδάκια, να πούμε, σαν καρσιλαμάδες, ένα τέτοιο είδος, οχι στο είδος το δικό μας το μπουζούκτσίδικο. Ητανε δεξιοτέχνης… Και μπαγλαμα έπαιζε και μπουζούκι.
Μαγκες ευχαριστω για ολες τις πληροφοριες. Κανω δυο παρατηρησεις
Δε λεω και εγω 98-99% ειμαι με την κιθαρα θεωρια του Περιστερη αλλα … υπαρχουν κατι μικροαμφιβολιες και σε αυτα τα θεματα στο παρελθον η “κοινη γνωμη” εχει δειχτει να χρειαζεται βοηθεια.
Αυτα που ειπε ο Ν Πολιτης ειναι σωστα;
Ναστε καλα και να περνατε καλα στα μπανια σας, εδω στη Μελβουρνη τα μπανια ειναι προς το παρον εξ ουρανου αλλα που θα παει σκαζει μυτη η ανοιξη.
16 χρονια μετα να το πουμε και αυτο να μεινει στα πρακτικα για τις επομενες γεννεες. στα πολυ παλια χρονια οντως υπηρχαν και μονοχορδα μπουζουκια η ταμπουραδες, για τα μπαγλαμαδακια ειμαστε σιγουροι. αλλα στην δισκογραφια του 30’ ο περιστερης επαιξε ΚΙΘΑΡΑ σολιστικα και ΟΧΙ μονοχορδο μπουζουκι. οσο για τις προσφωνησεις ‘‘γεια σου σπυρακι με το μπουζουκι σου’’ κ.τ.λ. ηταν φυσικα ψεμα, για να πεισουν τον ακροατη οτι ακουει μπουζουκι, διοτι ειμαστε στην εποχη που ξεκιναει η εμπορικη επιτυχια του μπουζουκιου. βεβαια δεν αποκλειεται σε καποιο δισκο να επαιξε οντως μονοχορδο μπουζουκι, αλλα αν εγινε αυτο ποτε θα ηταν μεμονωμενη περιπτωση, αν ποτε βρεθει η αποδειξη φυσικα για κατι τετοιο. ο κυριος κουναδης σε μουσικα θεματα σφαλει συστηματικα απο ανεκαθεν, χωρις αυτο να τον μειωνει ως ερευνητη ομως.
Το να μην ξέρεις πότε ξέρεις και πότε δεν ξέρεις είναι οπωσδήποτε μειωτικό του κύρους σου σε οτιδήποτε…
Με συγχωρείς πάρα πολύ, φίλε Μιχάλη! Αν κάποιος ερευνητής του οποιουδήποτε πράγματος, σφάλλει συστηματικά και ανέκαθεν κατά την ενάσκηση των ερευνητικών του δραστηριοτήτων, τότε το κύρος του ως ερευνητή όχι μόνο θα μειωθεί, θα καταρρακωθεί δια παντός! Πολύ μεγάλη κουβέντα λες εδώ!
ειμαι απλως επιεικης κυριε πολιτη. ο ανθρωπος εψαξε, ερευνησε και μας εφερε τοσα πραγματα στο φως. του οφειλουμε ολοι ενα μεγαλο ευχαριστω. τωρα οσων αφορα τα περι μουσικης θεματα, ειναι λεπτα αλλα… ανθρωπος ειναι και αυτος σαν εμας, ολοι εχουμε και τα καλα και τα κακα μας. ουδεις αναμαρτητος!
Το αρχείο Κουνάδη είναι φοβερό, και προς τιμήν του, έψαξε πέρα από το ρεμπέτικο και τη δισκογραφία του καλύπτοντας γενικότερα τη μουσική της εποχής, και ελαφρό, και παρτιτούρες κλπ.
Να συμπληρώσω αυτό που ήθελα να πω από χτες: είναι όπως τα λέγαμε στο νήμα για τους Πυθαγόρειους και την Αστρονομία. Ο Τύχο Μπράχε καταγράφει τα στοιχεία (θέσεις των πλανητών), ο Κέπλερ τα μεταφράζει σε εξισώσεις, και ο Νεύτωνας θα δείξει από που προκύπτουν αυτές οι εξισώσεις. Ας πούμε ότι ο Κουνάδης και η γενιά του παίζουν πρώτα απ’όλα το ρόλο της καταγραφής και της συλλογής στοιχείων. Είναι λογικό να μην κατανοούν τι είναι αυτά που συλλέγουν, αυτό το κάνουν οι επόμενες γενιές που έχουν πια περισσότερα στοιχεία στη διάθεση τους.