Μεσομπούζουκο και τζουράς,διαφορές

Για το μπουζούκι συγκεκριμένα του Σιδέρη δεν γνωρίζω αλλά αφού ανέφερες Χειμερινούς έχω να πώ πως ο ήχος των οργάνων που φτιάχνει ο Ισίδωρος Παπαδάμου (παλιό μόνιμο μπουζούκι των Χειμερινών και συνδημιουργός πολλών απο τα όμορφα τραγούδια τους) είναι πολύ ιδιαίτερος και δυστυχώς μόλις κατάλαβα ότι δεν υπάρχει τρόπος να αναλύσεις εύστοχα τον ήχο κάποιου οργάνου…

Τέλος πάντων βάλτε κάποιον παλιό δίσκο των Χειμερινών ή δίσκο του Παπαδάμου και ακούστε…ααα και ο Θανάσης Παπακωσταντίνου έχει πάρει την “μπουζουκομάνα” του (οπως την ονομάζει λόγω του μεγάλου μανικιού) απο τον Παπαδάμου.

Ο Παπαδάμου είναι πολύ καλός. Και το στυλ του μου αρέσει, και ο τρόπος του, και η συνολική του στάση είναι αξιοπρεπής.
Το παίξιμό του είναι υποδειγματικό.

Multi, φαντάζομαι θα ξέρεις για τον on-line δίσκο του Παπαδάμου που διανέμεται και δωρεάν.

Taso, όχι, άλλο ο Θεόφιλος Μπράς (παραδοσιακά όργανα) και άλλο ο Νίκος Μπράς (κλασσικά ευρωπαϊκά).

Ναι τον ξέρω τον δίσκο.Τον παρήγγειλα τότε προσωπικά απο τον Παπαδάμου.Βέβαια προτιμώ τις παλιότερες δουλειές του.Θυμάμαι είχα φάει πολύ κόλλημα κάποια στιγμή.Πάντως το παίξιμό του δεν πιάνεται.Και ο ήχος του μπουζουκιού του μου 8υμίζει την αναλογία 75% - 25% που ανέφερες…

Κουρούνη,

Τί ακριβώς εννοείς τρίχορδο ηχόχρωμα : 75% σύγχρονο μπουζούκι+ 25% σύγχρονος τζουράς.
Για εμβάθυνε λίγο να ακούσουμε!

Ισαάκ.

Για να μην το ψάχνετε πολύ… Ο προπολεμικός ήχος του Μάρκου (και αρκετών άλλων), αυτό που ΚΚ ονομάζει “75% σύγχρονου μπουζουκιού + 25% σύγχρονου τζουρά”, είναι από αχλαδόσχημο μπουζούκι. Ομως σωστά επισημαίνει ο ΚΚ, ο καλός ήχος βγαίνει απ’ το ποιοτικά κατασκευασμένο μπουζούκι.
Πάντως έχω την} εντύπωση ότι ο ήχος μπουζουκιού που “φέρνει” λίγο και στον τζουρά είναι από μπουζούκι με σκάφος μικρότερου “κυβισμού”.

(tasos_bi)

μάλιστα.
έχω μείνει άφωνος λόγω της ποικιλίας σκαφών.

ερώτησις:

μήπως η τιμή κατασκευής ανεβαίνει,καθώς το μέγεθος του σκάφους μειώνεται?

Καλησπέρα παίδες. Να καταθέσω τη γνώμη μου και εγώ για αυτό το 75 - 25 του ήχου του μπουζουκιού του Μάρκου. Τα τελευταία 2 χρόνια βασανίζομαι και εγώ με τη κατασκευή μερικών οργάνων. Λοιπόν θα ήθελα να ρωτήσω αν ξέρει κανένας από την ομήγυρη το μήκος χορδής του μπουζουκιού του Μάρκου. Μου φαίνετε ότι ο ήχος αυτός πρέπει να παράγετε από όργανο με ελάχιστα πιο χαλαρές χορδές, άρα με μικρότερο μήκος χορδής (64-65 εκ. Να πούμε) . Άλλο σημαντικό στοιχείο είναι το ξύλο με το οποίο κατασκεύασαν το ηχείο. Το κορυφαίο ξύλο είναι κατά τη γνώμη μου η μουριά. Όσο για το μεσομπούζουκο συμφωνώ ότι είναι στην ουσία ένα μπουζούκι με μικρότερο ηχείο και μάλλον πρέπει να δημιουργήθηκε από κάποιο ανίδεο σαν και εμένα που στην πρώτη προσπάθεια μου να φτιάξω όργανο, πήρα το ηχείο ενός μαντολίνου και έβαλα πάνω ένα μάνικο μπουζουκιού που είχε μήκος χορδής 64 εκ. Πράγματι ο ήχος είναι κάπου εκεί κοντά στο 72-25.
Κάτι που θα ήθελα να ρωτήσω : Υπάρχουν στο εμπόριο χορδές πιο λεπτές από τη μι του μαντολίνου; Ευχαριστώ.
Αυγουστής.

(Τάσος_Μπι)

παιδιά ξαναβαφτίστηκα σε Τάσος_Μπι

έχω ησυχάσει τώρα.ξέρω πώς οταν αποφασίσω για μεσομπούζουκο,θάχω να διαλέγω ανάμεσα σε 100 περίπου εκδοχές.

είμαι πολύ τυχερό άτομο,τι να πώ!!!

Αυγουστή, χορδές οιουδήποτε πάχους θα βρεις στο www. Αν κάνει τον κόπο ο Σωτήρης να κοιτάξει τα link του, ίσως έχει κρατήσει μερικά sites. Είχε κάνει πολύ δουλειά. Επίσης, υπάρχει site που σου υπολογίζει on-line το πάχος και την δύναμη εφελκυσμού από μήκος χορδής και συχνότητα δεσπόζουσας αρμονικής. Ολα αυτά μου τα είχε στείλει ο Σώτος.

Πάντως, το ηχόχρωμα του Μάρκου έχει να κάνει και με το παίξιμο, όχι μόνο με το όργανο. Επιπλέον, ο ίδιος ο Μάρκος στην αυτοβιογραφία του επιμένει πως κανένα μπουζούκι δεν του άρεσε, εκτός ίσως απ’ αυτά του γέρο-Ζοζέφ (δειτε το κι εσείς - από μνήμης γράφω).
Τέλος, τα όργανα του Μάρκου προφανώς τα έχουν οι Στέλιος - Δομένικος. Κάποιοι από εδώ έχουν επαφές μ’ αυτούς. Ισως κάνεις δουλειά έτσι.

Κώστα Κουρούνη σε ευχαριστώ για τις πληροφορίες. Όσο για το μπουζούκι του Μάρκου αν θυμάμαι καλά το έφτιαξε ο μακαρίτης ο Ζοζέφ από ένα τάκο παμπάλαιο ξύλο μουριάς που έφερε από κάποιο νησί δεν θυμάμαι ακριβώς ποιο. Οι συνφορουμιστές που έχουν σχέσεις με τα παιδιά του Βαμβακάρη θα μας βγάλουν από το δίλημμα για το μήκος χορδής αν έχουν την καλωσύνη να το εξετάσουν.

Τα μπουζούκια πού έχει ο Στέλιος απο τον πατέρα του (2 σε βιτρίνα σπίτι του που είδα)έχουν μήκος χορδής κανονικο 67-69 cm.
O ήχος εξαρτάται απο το μήκος χορδής , το υλικό του ηχείου το σχήμα του αντηχείου το σχήμα της τρύπας το ύψος του κάτω καβαλάρη το σχήμα και το υλικό της πένας(χωρίς πλάκα)το μέγεθος της δονούμενης επιφάνειας του ηχείου το μέγεθος του πρώτου καμαριού τον χώρο με την θερμοκρασία του και την σχετική υγρασία του και τον…παίχτη.
Ουδεμία παραμετροποίηση πέραν της απλης μπακαλικής.
Οί ψιλότερς χορδές στην αγορα είναι του σαζιού με διάμετρο 0,6 η λεπτότερη

Η εκτίμηση της κλίμακας των μπουζουκιών του Μάρκου έγινε δια γυμνού οφθαλμού γιατί δεν τόλμησα να ζητήσω απο το Στέλιο να μου τα δώσει να τα …μετρήσω

Να προσθεσω και γω κατι που ειναι διευκρινιστικο
πανω στον ηχο του μπουζουκιου του ΜΑΡΚΟΥ και
μεταγενεστερα των μπουζουκιων του ΧΙΩΤΗ (Ειναι
ευτυχης ο ανθρωπος), ΤΣΙΤΣΑΝΗ προπολεμικα και μεταπολεμικα κλπ
Ο ηχος που ακουμε απο τους δισκους 78 στροφων
πρεπει να παρουμε υπ’οψη οτι ειναι αυτος που
λαμβανει το μικροφωνο το πυκνωτικο εκεινης της
εποχης -τα οποια ηταν φοβερα μικροφωνα- αλλα
ειχαν καποια αποσταση απο τον παικτη
για να ακουγεται και ο τραγουδιστης και οι υπολοιποι παικτες, ενω απο τις αρχες της δεκαετιας του '60 με τις κονσολες και τα 2καναλα-4καναλα το μικροφωνο μπαινει σταδιακα στους 50, 40, 30 ακομα και 20 ποντους.

Το ρολο της κονσολας τοτε επαιζε η αποσταση
απο το μικροφωνο.
Επισης καπου εχω ακουσει οτι το μπουζουκι του
ΠΕΡΙΣΤΕΡΗ ειχε αυτο το καπακι με την κλιση οπως
σε καποια μαντολινα, πραγμα που εκανε ενα ιδιαιτερο πριματο ηχο.

1 «Μου αρέσει»

Παλιά η συζήτηση και δεν γράφω εδώ για να την συνεχίσω. Αλλά επειδή περί μπουζουκιού του Μάρκου ο λόγος…

Ακουγα σήμερα ένα τραγούδι από δίσκο του Σ.Περιστέρη που τραγουδά ο Μάρκος.
Λέει:
“Μπουζούκι μου διπλόχορδο
μπουζούκι μου καϋμένο
μονάχα συ παρηγορείς
καθέ φαρμακωμένο…”

Τι εννοεί με το “διπλόχορδο” μπουζούκι?

Oι χορδές στο μπουζούκι είναι “διπλές” δηλαδή 3 ζεύγη.Τα δυο ζευγάρια είναι απο ψιλές χορδές και το τριτο ζευγάρι έχει μια ψιλή και μια μεταξωτή"χοντρότερη που λέγεται “μπουργάνα”.

Ναί, και τονίζει ο Μάρκος ειδικά το ότι πρόκειται για διπλόχορδο όργανο γιατί κάποια χρόνια πρίν (ο Μάρκος τα έζησε) το μπουζούκι αλλά και ο μπαγλαμάς δεν είχαν διπλές χορδές.

1 «Μου αρέσει»

Ευχαριστώ Σωτήρη, Νίκο.
Υποψιαζόμουν ότι αυτό εννοούσε, όμως δεν ήμουν και απόλυτα σίγουρη. Δεν κολλάει με την άλλη έννοια τρίχορδο, τετράχορδο.

Η χοντρή ρε λέγεται και μουργκάνα
(εγω έτσι την ξέρω)

Γνωριζετε αν έχουν ποτέ χρησιμοποιηθεί χορδές χωρίς περιέλιξη στο μπουζούκι? Τι αποτέλεσμα να έχουν στον ήχο?

Στην κιθάρα πάντως χρησιμοποιούνται στις jazz κιθαρες για πιο γλυκο ήχο.

(Το μήνυμα τροποποιήθηκε από τον/ην kuzuryuu 30 Ιανουάριος, 2006)

πάντως συμπέρασμα τι είναι το μεσομπούζουκο εγώ δεν έβγαλα…

Από κανα δυό που έχω δεί να τα λένε ετσι οι ιδιοκτήτες τους και από ένα που ειδα στον Ρεμούνδο και μιλησα και λιγο μαζί του εβγαλα το εξής συμπέρασμα: ο όρος σημερα χαρακτηρίζει οργανο που ειναι πιο μικρό και η ταστιέρα και το σκάφος από το μπούζούκι σίγουρα, πιο μεγάλο σκάφος από τον τζουρά και είναι το ίδιο πραμα με το τζουρομπούζουκο και όλα τα μεγέθη ποικίλουν ανάλογα με τα κέφια του κατασκευαστή , από ότι έιδα οι αναλογία βάρους μανικι/σκάφος είναι όπως του μπουζουκιού . Τριχορδο και τετραχορδο νταζεντ μαηντ,οτι να ναι και ο ήχος σιγουρα πιο γεματος από του τζουρα αλλά αυτό θα ειναι και ανόλογα το όργανο.
Το συγκεκριμενο που είδα ήταν(εξαχορδο) κατα λάθος παραγγελία για να μάθει “ενα πιτσιρίκι μπουζούκι” που εντέλει έγινε “ένα πιτσιρίκι μπουζούκι”…

Όργανο ερωτευσιμο αλλά 2000ευρώ,άουτς!