@AfterGR αυτό συνέβη γιατί έγινε μια επεξεργασία στον τίτλο του θέματος και τοποθετήθηκαν και ετικέτες στο θέμα. Οπότε το σύστημα θεώρησε ότι υπάρχει δραστηριότητα στο θέμα αυτό.
Φίλε μου δεν είναι τόσο απλά δυστυχώς… Ματζόρε και μινόρε είναι κλίμακες, ενω κιουρντι και ραστ είναι δρόμοι με 4/5χορδα και συγκεκριμενες συμπεριφορές.
Σε αυτή την ερώτηση σου απάντησε, κατ’ ουσίαν, ο liga rosa. Όπως όμως κι ο ίδιος επισημαίνει, το “μυστικό” είναι τόσο “κρυμμένο” που δεν γίνεται να φανερωθεί με λίγες γραμμές στο πληκτρολόγιο…
Πραγματικά θα ήταν πολύ ενδιαφέρον αν κάποιος μουσικός που κατέχει αυτό το μυστικό προσπαθούσε να το εξηγήσει, έστω με την ισχνή βοήθεια του πληκτρολογίου. Ίσως να ανέβαζε κάποιο σκαναρισμένο αρχείο που να εξηγούσε τι γίνεται
Ευτυχώς πλέον δεν είναι κρυμμένο, αλλά ούτε και εξηγείται από το μηδέν σε ένα μήνυμα.
Στο κείμενό μου για τους δρόμους εξηγώ αρκετά πράγματα, κάθε ερώτηση ευπροσδεκτη!
Η κλίμακα είναι μια θεωρητική σειρά από νότες. Ο δρόμος είναι μια μελωδική συμπεριφορά.
Τι θα πει μελωδική συμπεριφορά:
Έχουμε δύο κλίμακες, την ματζόρε και αυτήν που ονομάζουμε κατιούσα του ραστ, δηλαδή ματζόρε με χαμηλωμένη 7η. Αν ένα κομμάτι ακολουθεί σε ορισμένα (προβλέψιμα βάσει εμπειρικών κανόνων) σημεία την κλίμακα ματζόρε ενώ σε άλλα (ομοίως προβλέψιμα) χαμηλώνει την 7η, τότε το κομμάτι ανήκει στον δρόμο ραστ.
Άλλο ένα παράδειγμα κάπως διασταλτικό: αν ένα κομμάτι χρησιμοποιεί απ’ αρχής μέχρι τέλους την κλίμακα ματζόρε, ανήκει στον δρόμο ματζόρε.
(Δεδομένου ότι από τους πιο συχνά αναφερόμενους δρόμους στο ρεμπέτικο οι πιο πολλοί έχουν μία μόνο και σταθερή κλίμακα, η διάκριση κλίμακας-δρόμου φαίνεται λίγο ασαφής. Με μια πιο μακαμίστικη αντίληψη όμως, μπορούμε να έχουμε κομμάτια με την ίδια κλίμακα που ανήκουν σε διαφορετικούς δρόμους-μακάμια επειδή λ.χ. το ένα κινείται κυρίως στα ψηλά της κλίμακας κι από κει κατεβαίνει ενώ το άλλο κάνει το αντίστροφο, ή επειδή το ένα επιμένει πολύ στην 5η βαθμίδα της κλίμακας ενώ το άλλο στην 4η. Μόλις συνηθίσει κανείς να τα αναγνωρίζει αυτά ως διαφορετικές μελωδικές συμπεριφορές, θα διαπιστώσει ότι όντως τα κομμάτια του ίδιου δρόμου-μακάμ μοιάζουν μεταξύ τους, ακόμη κι αν δεν έχουν όμοιες φράσεις, ενώ τα διαφορετικού δρόμου δε μοιάζουν ακόμη κι αν χρησιμοποιούν την ίδια κλίμακα - ότι δηλαδή έχει νόημα αυτή η διάκριση και δεν είναι θεωρητική διαστροφή. Παραδείγματα στο κείμενο του Λίγκα.)
Και εδώ είναι όλο το “ζουμί” να μπορέσει κάποιος να καταλάβει πως δυο κομμάτια με την ίδια κλίμακα (τουλάχιστον συλλογή από νότες/φθόγγους) μπορούν να ανήκουν σε διαφορετικους δρόμους.